Corona Virus en concerten/festivals

gesp

Support act
11 jun 2018
1.203
503
Gesp, toch een kritische vraag. Je zegt dat de plek waar het zorgstelsel overbelast raakt het aantal doden oploopt. Is het niet precies andersom, het zorgstelsel raakt overbelast omdat er veel patiënten met zware symptom binnenkomen? En waarom komen er zo veel patiënten: Wuhan omdat niemand er op voorbereid is. Maar in Spanje en ItaIië omdat het gaat om dichtbevolkte gebieden met veel oudere, rokende mannen. Volgens mij zorgt dat voor overbelasting van het zorgstelsel en uiteindelijk relatief veel doden. Maar die “doden” zorgen voor overbelasting en niet omgekeerd. Zie oom dat CNN artikel da ik eerder poste. Of zeg ik nu iets extreem doms?

Je weet op voorhand dat ongeveer 15 tot 20% van de virusgevallen met luchtwegproblemen in het ziekenhuis terecht gaat komen. Maar het probleem is dat als je niet weet of en hoeveel virusgevallen er in de regio of stad zijn weet je ook niet weet wanneer het tijd is om in te grijpen om te voorkomen dat het zorgsysteem overbelast raakt. Dat merk je pas als ziekenhuizen vol beginnen te stromen en dat is dan eigenlijk te laat: het virus is dan al een stuk verder verspreid. Daarom is testen en isoleren zo belangrijk.

We moeten niet vergeten dat de drempel en toegang tot zorg overal hetzelfde is. En dat Europese landen hebben kunnen leren van de fouten in Italië.

Die fouten hadden in veel Europese landen kunnen gebeuren, Italië heeft de pech gehad dat het als eerste het virus heeft geïmporteerd. De mentaliteit van 'het is maar een griepje' en met lichte luchtwegklachten toch maar wel naar familie of werk gaan zijn niet typisch Italiaans. In Nederland bleken later ook al een paar patiënten in het ziekenhuis te liggen met dit coronavirus voordat het eerste officiële geval in Tilburg werd ontdekt.

Levensverwachting in Italië is hetzelfde als in Nederland, dat zal geen grote rol hebben gespeeld. Roken wel, maar dat wordt hier ook gedaan. Denk wel dat andere culturele en sociale omgangsvormen een rol hebben gespeeld. Verspreiding gaat veel sneller in dichtbevolkte gebieden en als je veel contact met anderen hebt. Denk dan bijvoorbeeld aan familie-/café-/restaurantbezoek en de zoenen die gebruikelijk zijn in Zuid-Europa.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.895
6.141
Deze gooi ik er nog even in:

De Telegraaf kopt:

‘Voetbalcoach (21) overlijd aan Corona’

Ik schrik me zowat kapot, en begin te lezen. En wat blijkt na alinea 1? Behalve het Coronavirus en een longontsteking ontdekten de artsen ook dat hij leed aan leukemie.

Bijzonder knap staaltje bangmakerij van sowieso al de meest sensatiebeluste schijtkrant van het land. DIT noem ik nou beschamend…
Opzich eens. Anderzijds misschien wel goed om even aan te duiden dat het niet enkel hoogbejaarden dit kan overkomen. En dat er misschien meer zwakkeren onder ons zijn dan we zelf soms denken.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.179
533
@gesp, ik praat niet over de levensverwachting, jaar over de hogere gemiddelde leeftijd van de Italiaanse bevolking, Dat zij echt twee andere dingen.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.179
533
Ik quote je even niet, selurxela, maar als het zorgsysteem overbelast raakt, kunnen niet alle patiënten geholpen worden. Ook mensen die bij behandeling zouden overleven, maar zonder behandeling sterven. Zolang je dus kunt blijven behandelen, zal een groter percentage overleven. Als er triage aan te pas komt (dus als men ‘aan de deur’ moet gaan beslissen wie er wel en wie er niet behandeld wordt), zullen er mensen overlijden zonder behandeling die het met behandeling hadden kunnen overleven.

He jammer. Mij doel is ooit een pagina te vullen met één post.
Inhoudelijk: juist omdat zoveel meer ouderen, waarvan ze er in Italië nogal veel hebben, ernstig geraakt worden raken de IC's vol. Uiteindelijk blijken die patiënten relatief vaak onbehandelbaar, maar ze bezetten wel veel IC capaciteit. Kortom de IC's raken overbelast door de "doden", de doden komen niet door de overbelasting van het zorgstelsel. Maar goed ik ben geen expert, maar vermoed toch dat oorzaak en gevolg hier genuanceerder liggen.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.203
503
Ik kan daar geen cijfers van vinden, maar het is zijn algemeenheid zo dat bij mensen met een hoge leeftijd de klachten ernstiger zijn en de kans om in het ziekenhuis opgenomen te worden groter is. In die zin speelt leeftijd zeker een rol en is het geen gekke gedachte.

Maar verspreiding speelt een belangrijkere rol, als verspreiding beperkt is zullen er weinig ouderen het virus krijgen. De zorg zal dan niet overbelast raken. Als het virus ver verspreidt is zullen ook veel ouderen het virus krijgen. En de zorg kan dan overbelast raken.

Mate van verspreiding is dus belangrijker dan de leeftijd van de bevolking. Denk wel dat sociale en culturele verschillen een grote rol spelen in de verspreiding: ouderen zullen hier veel eenzamer zijn dan in Italië, waar ze meer contact met familie hebben. In talie is het virus te ver verspreid geweest voordat de problemen werden opgemerkt, waardoor veel ouderen niet meer behandeld werden en onnodig vroeg kwamen te overlijden.

Er is simpelweg niet genoeg getest in het begin en daarna niet alert genoeg gereageerd, maar dat had net zo goed in een ander land kunnen gebeuren. Denk dat veel Europese landen de screening niet op orde hadden toen er nog geen geval van corona in Europa was.

 

davadude

Gouden Tip
9 jan 2020
344
628
Gesp, alvast dank voor je antwoorden.

Als ik mag vragen, wat verwacht men van deze festivalzomer in Nederland? Stel, wij zien geen verdere explosie van gevallen en het blijft bij een kleine groei of een stagnatie binnen 1 a 2 maanden, zijn festivals in Nederland vanaf medio-eind Juni dan denkbaar?
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.134
777
visdave34 wrote:
Ik quote je even niet, selurxela, maar als het zorgsysteem overbelast raakt, kunnen niet alle patiënten geholpen worden. Ook mensen die bij behandeling zouden overleven, maar zonder behandeling sterven. Zolang je dus kunt blijven behandelen, zal een groter percentage overleven. Als er triage aan te pas komt (dus als men ‘aan de deur’ moet gaan beslissen wie er wel en wie er niet behandeld wordt), zullen er mensen overlijden zonder behandeling die het met behandeling hadden kunnen overleven.

He jammer. Mij doel is ooit een pagina te vullen met één post.
Inhoudelijk: juist omdat zoveel meer ouderen, waarvan ze er in Italië nogal veel hebben, ernstig geraakt worden raken de IC’s vol. Uiteindelijk blijken die patiënten relatief vaak onbehandelbaar, maar ze bezetten wel veel IC capaciteit. Kortom de IC’s raken overbelast door de “doden”, de doden komen niet door de overbelasting van het zorgstelsel. Maar goed ik ben geen expert, maar vermoed toch dat oorzaak en gevolg hier genuanceerder liggen.
Ah excuses, ik zie dat ik je vraag verkeerd geïnterpreteerd heb.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.480
4.812
Gesp, alvast dank voor je antwoorden.

Als ik mag vragen, wat verwacht men van deze festivalzomer in Nederland? Stel, wij zien geen verdere explosie van gevallen en het blijft bij een kleine groei of een stagnatie binnen 1 a 2 maanden, zijn festivals in Nederland vanaf medio-eind Juni dan denkbaar?

Ik begin er zelf steeds meer een hard hoofd in te hebben. Ik denk dat de maatregelen straks langzaam worden teruggeschroefd, maar dat er nog best een tijd beperkingen zullen zijn op grotere bijeenkomsten. Omdat daardoor het opeens weer kan opkomen.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.395
592
Rutte wil groepsimmuniteit bereiken door 60% van de Nederlanders het virus te laten krijgen, dat is ongeveer 10 miljoen Nederlanders (ervan uitgaande dat zij allemaal geen tweede keer besmet raken).

Stel dat 5% hiervan ernstige klachten gaat ondervinden (optimistische inschatting als je naar het bijna 4% sterftecijfer in Italie kijkt) dan heb je capaciteit nodig voor 500.000 mensen dus (1/20 van 10 miljoen).

Er zijn maximaal echter 15.000 ICU bedden beschikbaar, maar laten we daar 30.000 per maand van maken met de aannane dat een patient er een halve maand op ligt.

Dan kom je in de "optimale" situatie uit op een periode van 16,5 maand om dit punt te bereiken. Het gaat dus lang duren...
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.785
12.474
Op Zware Metalen staat een interessant artikel over de gevolgen van de maatregelen voor bookers en poppodia. Voor de liefhebber:

https://zwaremetalen.com/interviews/het-corona-virus-en-de-gevolgen-voor-poppodia
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.686
6.864
Rutte wil groepsimmuniteit bereiken door 60% van de Nederlanders het virus te laten krijgen, dat is ongeveer 10 miljoen Nederlanders (ervan uitgaande dat zij allemaal geen tweede keer besmet raken).

Stel dat 5% hiervan ernstige klachten gaat ondervinden (optimistische inschatting als je naar het bijna 4% sterftecijfer in Italie kijkt) dan heb je capaciteit nodig voor 500.000 mensen dus (1/20 van 10 miljoen).

Er zijn maximaal echter 15.000 ICU bedden beschikbaar, maar laten we daar 30.000 per maand van maken met de aannane dat een patient er een halve maand op ligt.

Dan kom je in de “optimale” situatie uit op een periode van 16,5 maand om dit punt te bereiken. Het gaat dus lang duren…

Dat is wel een vrij deprimerend vooruitzicht zeg. Enige wat we kunnen hopen is dat het uiteindelijke percentage IC gevallen nog lager uitvalt, als alle minder hevige gevallen die nu niet getest worden ook meegenomen worden in de berekening. Volgens mij gaan er echt een hele hoop mensen met dit virus onder de radar, met nauwelijks of geen symptomen. Als alles in zn werk gaat zoals voorzien door Rutte en het RIVM, raken die mensen wel allemaal immuun, en maken die de totale “herd” ongemerkt veel groter terwijl ze de percentages ernstige gevallen drukken.

Maar dat is allemaal koffiedik kijken, de tijd zal het leren en niks anders vrees ik.

Op Zware Metalen staat een interessant artikel over de gevolgen van de maatregelen voor bookers en poppodia. Voor de liefhebber:

https://zwaremetalen.com/interviews/het-corona-virus-en-de-gevolgen-voor-poppodia

Zeker interessant om te lezen, bedankt voor het delen! Wel opvallend dat er bij sommigen zo weinig begrip is voor het geld terug vragen. Natuurlijk is het een mooi gebaar om dat niet te doen, maar bezoekers zitten op dit moment veelal zelf ook in financiële onzekerheid, en moeten ook maar net zin hebben die uitgave als liefdadigheid te zien. Sommige geïnterviewden zagen dat gelukkig ook zo, maar nog best een aantal leken verontwaardigd dat mensen hun geld terugvragen. Mij lijkt dat toch niet meer dan logisch? Ik snap dat het hier om kleinere bedragen gaat, maar als Graspop en Rammstein gecanceld gaan worden wil ik toch echt mn geld terug hoor...
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.179
533
Als acts als Rammstein of Nick Cave niet doorgaan merken ze daar zelf financieel nauwelijks iets van. Zijn al helmaal binnen Van kleinere acts kan ik me dan weer prima voorstellen dat ze er financieel stevig onder lijden. Het is allemaal niet zo zwart wit. Ik wil eigenlijk al mijn kaartjes zoveel mogelijk houden, maar als er iets niet doorgaat wil ik toch mij geld terug, of misschien BKS en Jonathan Wilson na (howel die best een leuk bijbaan heeft). Bon Iver, Nick Cave, System of a Down en Rammstein kunnen het geld nu beter missen dan ik is mij voorzichtige inscahtting,
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.179
533
Overigens speciaal voor Yannick, die toch een beetje in paniek lijkt: mijn thuisstad, Leiden, wordt iedere dag weer een stukje leger. Sterker als ik er nu rondloop is het bijna een spookstad. Officieel is Nederland dan wel niet in lockdown, maar officieus hebben we dat stadium al wel bijna bereikt.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.785
12.474
Als acts als Rammstein of Nick Cave niet doorgaan merken ze daar zelf financieel nauwelijks iets van. Zijn al helmaal binnen Van kleinere acts kan ik me dan weer prima voorstellen dat ze er financieel stevig onder lijden. Het is allemaal niet zo zwart wit. Ik wil eigenlijk al mijn kaartjes zoveel mogelijk houden, maar als er iets niet doorgaat wil ik toch mij geld terug, of misschien BKS en Jonathan Wilson na (howel die best een leuk bijbaan heeft). Bon Iver, Nick Cave, System of a Down en Rammstein kunnen het geld nu beter missen dan ik is mij voorzichtige inscahtting,

De artiesten die je noemt die hebben er inderdaad niet direct last van. Die kunnen nog wel eten. Het probleem zit bij de crew die nodig is voor deze show, veelal zzp'ers. Geluidstechnici, lichtmensen, opbouwers, beveiligers, de venues zelf. Ik ken de business niet goed genoeg om in te kunnen schatten of zij er baat bij hebben wanneer de kaartjes niet allemaal terugbetaald hoeven te worden.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.215
13.466
Overigens speciaal voor Yannick, die toch een beetje in paniek lijkt: mijn thuisstad, Leiden, wordt iedere dag weer een stukje leger. Sterker als ik er nu rondloop is het bijna een spookstad. Officieel is Nederland dan wel niet in lockdown, maar officieus hebben we dat stadium al wel bijna bereikt.
Zo, ja. Kreeg gisteren foto's doorgestuurd van een vriend die ook in Leiden woont en het is haast eng om te zien... Ach, scheelt dat het rustiger is bij de Jumbo, al heb ik daar dan geen foto's van gezien.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.215
13.466
Zeker interessant om te lezen, bedankt voor het delen! Wel opvallend dat er bij sommigen zo weinig begrip is voor het geld terug vragen. Natuurlijk is het een mooi gebaar om dat niet te doen, maar bezoekers zitten op dit moment veelal zelf ook in financiële onzekerheid, en moeten ook maar net zin hebben die uitgave als liefdadigheid te zien. Sommige geïnterviewden zagen dat gelukkig ook zo, maar nog best een aantal leken verontwaardigd dat mensen hun geld terugvragen. Mij lijkt dat toch niet meer dan logisch? Ik snap dat het hier om kleinere bedragen gaat, maar als Graspop en Rammstein gecanceld gaan worden wil ik toch echt mn geld terug hoor…
Viel me ook al op. Ik zat te twijfelen om er iets over te zeggen, maar ik ben blij dat jij dat hebt gedaan. Voor de meeste mensen is het toch gewoon een uitje, iets om naar uit te kijken. Dan is het inderdaad niet meer dan logisch om je geld terug te vragen, maar mensen willen hun geld ook gewoon aan andere dingen uit kunnen geven i.p.v. dat je het door de gootsteen spoelt. Tenminste, ik in ieder geval...
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.334
7.325
Van de grote uitgaven voor events (festivals, Nick Cave, etc) wil ik graag mijn geld terug maar van een optie om een gedeelte ervan te doneren zou ik zeker gebruik maken.

Het geld van de geboekte tickets voor kleinere theatervoorstellingen en concerten mogen ze houden. :)
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.179
533
Als acts als Rammstein of Nick Cave niet doorgaan merken ze daar zelf financieel nauwelijks iets van. Zijn al helmaal binnen Van kleinere acts kan ik me dan weer prima voorstellen dat ze er financieel stevig onder lijden. Het is allemaal niet zo zwart wit. Ik wil eigenlijk al mijn kaartjes zoveel mogelijk houden, maar als er iets niet doorgaat wil ik toch mij geld terug, of misschien BKS en Jonathan Wilson na (howel die best een leuk bijbaan heeft). Bon Iver, Nick Cave, System of a Down en Rammstein kunnen het geld nu beter missen dan ik is mij voorzichtige inscahtting,

Mijn voorzichtige inschatting is ook dat ik mijn geneuzel beter eerst even kan doorlezen op typo's voor ik op "verzenden" druk.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.179
533
selurxela wrote:
Overigens speciaal voor Yannick, die toch een beetje in paniek lijkt: mijn thuisstad, Leiden, wordt iedere dag weer een stukje leger. Sterker als ik er nu rondloop is het bijna een spookstad. Officieel is Nederland dan wel niet in lockdown, maar officieus hebben we dat stadium al wel bijna bereikt.

Zo, ja. Kreeg gisteren foto’s doorgestuurd van een vriend die ook in Leiden woont en het is haast eng om te zien… Ach, scheelt dat het rustiger is bij de Jumbo, al heb ik daar dan geen foto’s van gezien.

Het is wel rustgevend. Je hebt de stad bijna voor jezelf. En omdat wij een hond hebben mogen/moeten we bij een lockdown nog steeds naar buiten, dus zo wennen we alvast aan de echte spookstad gedachte.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken