Gesp, toch een kritische vraag. Je zegt dat de plek waar het zorgstelsel overbelast raakt het aantal doden oploopt. Is het niet precies andersom, het zorgstelsel raakt overbelast omdat er veel patiënten met zware symptom binnenkomen? En waarom komen er zo veel patiënten: Wuhan omdat niemand er op voorbereid is. Maar in Spanje en ItaIië omdat het gaat om dichtbevolkte gebieden met veel oudere, rokende mannen. Volgens mij zorgt dat voor overbelasting van het zorgstelsel en uiteindelijk relatief veel doden. Maar die “doden” zorgen voor overbelasting en niet omgekeerd. Zie oom dat CNN artikel da ik eerder poste. Of zeg ik nu iets extreem doms?
Je weet op voorhand dat ongeveer 15 tot 20% van de virusgevallen met luchtwegproblemen in het ziekenhuis terecht gaat komen. Maar het probleem is dat als je niet weet of en hoeveel virusgevallen er in de regio of stad zijn weet je ook niet weet wanneer het tijd is om in te grijpen om te voorkomen dat het zorgsysteem overbelast raakt. Dat merk je pas als ziekenhuizen vol beginnen te stromen en dat is dan eigenlijk te laat: het virus is dan al een stuk verder verspreid. Daarom is testen en isoleren zo belangrijk.
We moeten niet vergeten dat de drempel en toegang tot zorg overal hetzelfde is. En dat Europese landen hebben kunnen leren van de fouten in Italië.
Die fouten hadden in veel Europese landen kunnen gebeuren, Italië heeft de pech gehad dat het als eerste het virus heeft geïmporteerd. De mentaliteit van 'het is maar een griepje' en met lichte luchtwegklachten toch maar wel naar familie of werk gaan zijn niet typisch Italiaans. In Nederland bleken later ook al een paar patiënten in het ziekenhuis te liggen met dit coronavirus voordat het eerste officiële geval in Tilburg werd ontdekt.
Levensverwachting in Italië is hetzelfde als in Nederland, dat zal geen grote rol hebben gespeeld. Roken wel, maar dat wordt hier ook gedaan. Denk wel dat andere culturele en sociale omgangsvormen een rol hebben gespeeld. Verspreiding gaat veel sneller in dichtbevolkte gebieden en als je veel contact met anderen hebt. Denk dan bijvoorbeeld aan familie-/café-/restaurantbezoek en de zoenen die gebruikelijk zijn in Zuid-Europa.