Corona Virus en concerten/festivals

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.357
2.697
ETUQv9gWoAICPMI


Dit plaatsen nu meerdere festivals
Nu zie ik hoeveel festivals ik door de jaren heen ben beginnen liken.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.481
4.812
Dillinger wrote:
De keuze van de Nederlandse regering een experimentje noemen lijkt me niet fair.

Er zijn nochtans slechts 2 landen die deze methode hanteren zonder veel evidentie op slagen trouwens en tegen de richtlijnen van de WHO in. Dan kun je volgens mij best spreken van een experimentje.. Beschamend is het.

Er is trouwens een verschil tussen de Wuhan-lockdown waar een oppervlakte zo groot als Frankrijk voor twee weken compleet geïsoleerd en het leven stil stond en de lockdowns van vele andere landen in Europa (zoals België, Tsjechië etc.). Ik pleit ook niet voor die Wuhan-aanpak, is niet realistisch en helemaal te laat om uit te voeren maar wel een realistisch beleid om bepaalde takken van onze samenlevingen zo goed mogelijk draaiende te houden terwijl andere takken zich zoveel mogelijk uit de samenleving houden. Die ‘geld/kapitaal boven samenleving’-retoriek, daar kan ik niet bij en hoe je het ook draait of keert, daar komt het wel op neer.

Individualistische landen hebben gewoon niet die burgerzin die er in collectivistische landen wel heerst, want het is niet énkel China (dat was toch het land waar je naar refereerde toch?) die goed weet om te gaan met deze crisis, zie ook Zuid-Korea en Japan; twee door en door Westers beïnvloedde landen.

Ik tel sowieso al meer landen. Dus daar ga je al de mist in.
China goed omgaan? Sorry lees je de kranten wel? Ze hebben het eerst vrolijk genegeerd. De arts die het wilde melden is ‘verdwenen’. Zuid-Korea heeft vooralsnog een stuk meer besmettingen.
Sowieso besef je volgens mij niet de impact die de keuzes van de regering hebben. Op korte en lange termijn. Een totale lockdown heeft ook negatieve effecten met een kans dat het virus over een paar maanden weer terugkomt.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.203
503
Dillinger wrote:
De keuze van de Nederlandse regering een experimentje noemen lijkt me niet fair.

Er zijn nochtans slechts 2 landen die deze methode hanteren zonder veel evidentie op slagen trouwens en tegen de richtlijnen van de WHO in. Dan kun je volgens mij best spreken van een experimentje.. Beschamend is het.

Er is trouwens een verschil tussen de Wuhan-lockdown waar een oppervlakte zo groot als Frankrijk voor twee weken compleet geïsoleerd en het leven stil stond en de lockdowns van vele andere landen in Europa (zoals België, Tsjechië etc.). Ik pleit ook niet voor die Wuhan-aanpak, is niet realistisch en helemaal te laat om uit te voeren maar wel een realistisch beleid om bepaalde takken van onze samenlevingen zo goed mogelijk draaiende te houden terwijl andere takken zich zoveel mogelijk uit de samenleving houden. Die ‘geld/kapitaal boven samenleving’-retoriek, daar kan ik niet bij en hoe je het ook draait of keert, daar komt het wel op neer.

Individualistische landen hebben gewoon niet die burgerzin die er in collectivistische landen wel heerst, want het is niet énkel China (dat was toch het land waar je naar refereerde toch?) die goed weet om te gaan met deze crisis, zie ook Zuid-Korea en Japan; twee door en door Westers beïnvloedde landen.

Japan, Zuid-Korea en China zijn van plan op korte termijn de scholen te openen en het leven weer op te pakken. Die kiezen voor vertraging van verspreiding zodat het zorgsysteem niet overbelast raakt en virusgevallen steeds geïsoleerd en getest kunnen worden. Volgens het principe van Flattening The Curve. Dat is trouwens ook waar de WHO op aanstuurt. En wat Nederland ook gaat doen als het eenmaal de testcapaciteit op orde heeft.

Je ziet dat waar het zorgsysteem overbelast raakt (Hubei, Noord-Italie, Spanje) het sterftecijfer oploopt richting 3 tot 5% terwijl gebieden waar het zorgsysteem het nog aan kan (Overig China, Japan, Zuid-Korea, Duitsland) het sterftecijfer op zo'n 0.7% ligt. En waarschijnlijk lager is omdat een deel met milde symptomen ook in die landen onder de radar blijft.

In Nederland (en andere gebieden waar het zorgsysteem nog niet overbelast is) kun je met dat sterftecijfer en het aantal sterfgevallen terugrekenen hoeveel besmettingen er minimaal zijn. Met nu 43 overleden mensen zit je dan op minstens 6000 gevallen. Maar dat is dus een lage schatting omdat het sterftecijfer waarschijnlijk lager ligt en mensen niet direct na besmetting komen te overlijden (dat kan weken duren).

Dat sterftecijfer kan verder dalen gedurende deze pandemie, bijvoorbeeld door experimentele behandelingen met antivirale middelen bij ernstig zieken. Op dit moment wordt er van een HIV-remmer en een anti-malariamiddel gedacht dat ze bij dit coronavirus antivirale eigenschappen hebben.

Het is niet meer te vermijden dat dit virus onder ons is (en blijft) en dat heel veel mensen dit virus gaan krijgen. Daar kun je niet omheen denk ik, de eigenschappen van het virus zijn nu eenmaal zo dat niet iedereen merkt dat hij/zij het virus heeft en het (licht) besmettelijk lijkt te zijn voordat de typerende klachten zich aandienen.

Dan kun je maar het beste ervoor zorgen dat het zorgsysteem niet overbelast raakt (met de huidige maatregelen), ouderen beschermd worden (door afzondering en geleidelijke groepsimmuniteit bij met gezonde mensen onder de 60 jaar) en dat de economische gevolgen niet absurd groot zijn (door niet voor onbepaalde tijd in volledige lockdown te gaan). Bij dat laatste komen echt heel veel mensen en bedrijven in de problemen. Dat is waar in Nederland (en nog wel meer landen) op wordt ingezet.

Een volledige lockdown is trouwens net zo goed een experiment. Waar wil je op wachten? Tot het virus volledig weg is? Een illusie, er glipt altijd wel iemand door die geen symptomen heeft of vals negatief heeft getest. Tot er een vaccin is? Dat kan tot anderhalf jaar duren en dat moet dan nog effectief en veilig blijken. Wat als een lockdown hier wel werkt? Grenzen sluiten voor landen waar het niet werkt?

Vind het een beetje kortzichtig om het als geld/kapitaal boven samenleving en obsceen af te doen. Kan namelijk wel eens de minst slechte oplossing zijn.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.686
6.864
Wederom bedankt @gesp. Laten we allemaal proberen dit topic een beetje feitelijk en hoopvol te houden, niet als een emotionele uitlaatklep voor de angst en onzekerheid die we ongetwijfeld allemaal voelen. Niemand weet hoe dit gaat aflopen, of zelfs hoe de situatie over enkele weken gaat zijn. Alle overheden en medische instanties zullen op dit moment hun uiterste best doen deze crisis in goede banen te leiden, en hebben veel meer middelen om daar een goede inschatting in te maken dan wij hier. Als je dan toch nog heel kritisch bent op het gevoerde beleid, steek dan je energie in een mail of brief naar de overheid of een bewindspersoon, dan komt je boodschap nog terecht op een plek waar die relevant is. Hier je gal spuwen bereikt niks, behalve dat je nog een lading negativiteit over je mede-forumleden uitgooit, in een tijd waarin het al moeilijk genoeg is om positief gestemd te blijven. Daarnaast draag je als non-expert waarschijnlijk alleen maar bij aan de eindeloze stroom misinformatie. Laten we hier, op ons festivalforum vol muziekliefhebbers, nu extra ons best doen de puur emotionele negativiteit achterwege te laten, en elkaar helpen het rationele en positieve te zien.
 

Verwijderd lid 1647

Randprogramma
26 jan 2016
200
18
Interessant nieuwtje van de directeur van de Johan Cruijff ArenA:

Directeur Henk Markerink: ,,Het besluit van de UEFA is volstrekt logisch. Jammer voor ons, maar we gaan puzzelen. We hadden al wat concerten met potlood in de agenda staan.’'

https://www.ad.nl/dossier-ek-2020/arena-baas-over-uitstel-ek-stonden-al-concerten-met-potlood-in-de-agenda~a05e7774/
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.395
592
Yannick wrote:

Dillinger wrote:
De keuze van de Nederlandse regering een experimentje noemen lijkt me niet fair.


Er zijn nochtans slechts 2 landen die deze methode hanteren zonder veel evidentie op slagen trouwens en tegen de richtlijnen van de WHO in. Dan kun je volgens mij best spreken van een experimentje.. Beschamend is het.

Er is trouwens een verschil tussen de Wuhan-lockdown waar een oppervlakte zo groot als Frankrijk voor twee weken compleet geïsoleerd en het leven stil stond en de lockdowns van vele andere landen in Europa (zoals België, Tsjechië etc.). Ik pleit ook niet voor die Wuhan-aanpak, is niet realistisch en helemaal te laat om uit te voeren maar wel een realistisch beleid om bepaalde takken van onze samenlevingen zo goed mogelijk draaiende te houden terwijl andere takken zich zoveel mogelijk uit de samenleving houden. Die ‘geld/kapitaal boven samenleving’-retoriek, daar kan ik niet bij en hoe je het ook draait of keert, daar komt het wel op neer.

Individualistische landen hebben gewoon niet die burgerzin die er in collectivistische landen wel heerst, want het is niet énkel China (dat was toch het land waar je naar refereerde toch?) die goed weet om te gaan met deze crisis, zie ook Zuid-Korea en Japan; twee door en door Westers beïnvloedde landen.

Japan, Zuid-Korea en China zijn van plan op korte termijn de scholen te openen en het leven weer op te pakken. Die kiezen voor vertraging van verspreiding zodat het zorgsysteem niet overbelast raakt en virusgevallen steeds geïsoleerd en getest kunnen worden. Volgens het principe van Flattening The Curve. Dat is trouwens ook waar de WHO op aanstuurt. En wat Nederland ook gaat doen als het eenmaal de testcapaciteit op orde heeft.

Je ziet dat waar het zorgsysteem overbelast raakt (Hubei, Noord-Italie, Spanje) het sterftecijfer oploopt richting 3 tot 5% terwijl gebieden waar het zorgsysteem het nog aan kan (Overig China, Japan, Zuid-Korea, Duitsland) het sterftecijfer op zo’n 0.7% ligt. En waarschijnlijk lager is omdat een deel met milde symptomen ook in die landen onder de radar blijft.

In Nederland (en andere gebieden waar het zorgsysteem nog niet overbelast is) kun je met dat sterftecijfer en het aantal sterfgevallen terugrekenen hoeveel besmettingen er minimaal zijn. Met nu 43 overleden mensen zit je dan op minstens 6000 gevallen. Maar dat is dus een lage schatting omdat het sterftecijfer waarschijnlijk lager ligt en mensen niet direct na besmetting komen te overlijden (dat kan weken duren).

Dat sterftecijfer kan verder dalen gedurende deze pandemie, bijvoorbeeld door experimentele behandelingen met antivirale middelen bij ernstig zieken. Op dit moment wordt er van een HIV-remmer en een anti-malariamiddel gedacht dat ze bij dit coronavirus antivirale eigenschappen hebben.

Het is niet meer te vermijden dat dit virus onder ons is (en blijft) en dat heel veel mensen dit virus gaan krijgen. Daar kun je niet omheen denk ik, de eigenschappen van het virus zijn nu eenmaal zo dat niet iedereen merkt dat hij/zij het virus heeft en het (licht) besmettelijk lijkt te zijn voordat de typerende klachten zich aandienen.

Dan kun je maar het beste ervoor zorgen dat het zorgsysteem niet overbelast raakt (met de huidige maatregelen), ouderen beschermd worden (door afzondering en geleidelijke groepsimmuniteit bij met gezonde mensen onder de 60 jaar) en dat de economische gevolgen niet absurd groot zijn (door niet voor onbepaalde tijd in volledige lockdown te gaan). Bij dat laatste komen echt heel veel mensen en bedrijven in de problemen. Dat is waar in Nederland (en nog wel meer landen) op wordt ingezet.

Een volledige lockdown is trouwens net zo goed een experiment. Waar wil je op wachten? Tot het virus volledig weg is? Een illusie, er glipt altijd wel iemand door die geen symptomen heeft of vals negatief heeft getest. Tot er een vaccin is? Dat kan tot anderhalf jaar duren en dat moet dan nog effectief en veilig blijken. Wat als een lockdown hier wel werkt? Grenzen sluiten voor landen waar het niet werkt?

Vind het een beetje kortzichtig om het als geld/kapitaal boven samenleving en obsceen af te doen. Kan namelijk wel eens de minst slechte oplossing zijn.

Eens, er is geen bewezen goed antwoord in deze situatie. Echter denk ik wel dat volledige lockdown een optie was/is wanneer blijkt dat op dit moment de zorgsector al capaciteitsproblemen vertoont. In dat geval kan een tijdelijke lockdown gevolgd door het maatregelenpakket dat nu van kracht is effectief blijken. Je moet toch flexibel blijven in deze tijden, zou ik denken.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.193
6.667
Ik tel sowieso al meer landen. Dus daar ga je al de mist in.
China goed omgaan? Sorry lees je de kranten wel? Ze hebben het eerst vrolijk genegeerd. De arts die het wilde melden is ‘verdwenen’. Zuid-Korea heeft vooralsnog een stuk meer besmettingen.
Sowieso besef je volgens mij niet de impact die de keuzes van de regering hebben. Op korte en lange termijn. Een totale lockdown heeft ook negatieve effecten met een kans dat het virus over een paar maanden weer terugkomt.
Aha, vertel eens. Welke landen nog? Klopt, maar daar heb ik het ook niet over. Ik heb over hoe ze na de uitbraak ervoor hebben gezorgd dat zowel verspreiding in het land als internationaal binnen de perken bleef. Die arts is gestorven, niet verdwenen. Zuid-Korea heeft vooral al heel veel mensen getest, verbazingwekkend veel zelfs. Er wordt gezegd dat het virus zich in hogere temperaturen nauwelijks kan verspreiden maar dat valt dus af te wachten wat meteen ook een antwoord geeft op @gesp's antwoord.

En wat Nederland ook gaat doen als het eenmaal de testcapaciteit op orde heeft.
Waarom doen ze dat dan niet preventief en handelen ze niet sneller. Jij moet toch ook weten dat hoe langer je wacht met social distancing-maatregelen (zie ook lockdown) hoe groter de gevolgen op lange termijn.

Je ziet dat waar het zorgsysteem overbelast raakt (Hubei, Noord-Italie, Spanje) het sterftecijfer oploopt richting 3 tot 5% terwijl gebieden waar het zorgsysteem het nog aan kan (Overig China, Japan, Zuid-Korea, Duitsland) het sterftecijfer op zo’n 0.7% ligt.
Ik vind dat je nogal snel over die cijfers brusht. (Noord-)Italië kreunt momenteel onder het aantal gevallen die moeten opgenomen worden en waarbij de capaciteit qua maximum aan kunnen op intensieve zorg allang is overschreden. Dokters en verpleegkundigen moeten daar kiezen wie ze daar gaan redden; ik las zelfs dat 60+'ers niet eens meer worden gered. Wanneer je dan de cijfers bekijkt die ik eerder deelde en bekijkt dat Italië (Noord-Italië blijkt dan nog de rijkste regio van Italië) bijna het dubbele aantal bedden kan aanbieden ivm UK of Nederland... Tsja. Bovendien volgen Frankrijk, Nederland, Spanje etc. perfect dezelfde curve als die in Italië.

Waar wil je op wachten?
De zomer xxx
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.977
2.038

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.216
13.469
Jesper wrote:
Interessant nieuwtje van de directeur van de Johan Cruijff ArenA:

Directeur Henk Markerink: ,,Het besluit van de UEFA is volstrekt logisch. Jammer voor ons, maar we gaan puzzelen. We hadden al wat concerten met potlood in de agenda staan.’’

https://www.ad.nl/dossier-ek-2020/arena-baas-over-uitstel-ek-stonden-al-concerten-met-potlood-in-de-agenda~a05e7774/

Kijk, hier word ik dan weer vrolijk van.
Springsteen Coldplay AC/DC ???
Weer Metallica? Ben ook hartstikke blij dat ze daar al mee bezig zijn.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.203
503
Er wordt gezegd dat het virus zich in hogere temperaturen nauwelijks kan verspreiden maar dat valt dus af te wachten wat meteen ook een antwoord geeft op @gesp’s antwoord.

Alle virussen verspreiden zich met name goed binnen en bij een lage luchtvochtigheid. Dat komt omdat UV-straling in daglicht buiten schade veroorzaakt aan het genetisch materiaal van het virus, de hogere luchtvochtigheid buiten er voor zorgt dat het virus buiten het lichaam minder lang overleeft en eventuele vrijgekomen virusdeeltjes zich buiten in een grotere ruimte vermengen. Het coronavirus is hier geen uitzondering op.

Dat heeft dus eigenlijk niet zo zeer met hogere temperaturen te maken, wel met het verschil tussen binnen en buiten zijn. Hier in Nederland en België gaan we eerder naar buiten en spreken we buiten af als het weer warmer wordt. Dat zal de verspreiding van het virus doen afremmen. Maar dat is wereldwijd niet overal zo. Bij ons wordt het lente en zomer, op het zuidelijk halfrond wordt het herfst en winter. In sommige landen zullen oplopende temperaturen er juist zorgen dat mensen eerder binnen in ruimtes met airco afspreken. Dat is dan weer niet goed om verspreiding van het virus tegen te gaan. Ook is de weerstand van de mens in de lente en zomer iets beter, wat voor een milder ziekteverloop zou moeten zorgen.

Ik vind dat je nogal snel over die cijfers brusht. (Noord-)Italië kreunt momenteel onder het aantal gevallen die moeten opgenomen worden en waarbij de capaciteit qua maximum aan kunnen op intensieve zorg allang is overschreden. Dokters en verpleegkundigen moeten daar kiezen wie ze daar gaan redden; ik las zelfs dat 60+’ers niet eens meer worden gered. Wanneer je dan de cijfers bekijkt die ik eerder deelde en bekijkt dat Italië (Noord-Italië blijkt dan nog de rijkste regio van Italië) bijna het dubbele aantal bedden kan aanbieden ivm UK of Nederland… Tsja. Bovendien volgen Frankrijk, Nederland, Spanje etc. perfect dezelfde curve als die in Italië.

Als je patiënten die extra zuurstof nodig hebben geen zuurstof toe kunt dienen loopt het sterftecijfer sterk op. Daarom kun je die sterftecijfers van de zwaarst getroffen regio's niet projecteren op gebieden waar van verzadiging van de zorgcapaciteit (nog) geen sprake is.

Die situatie in Italië die je beschrijft is echt een horrorscenario die niemand hier wil en die ook ten aller tijde voorkomen moeten worden. Daarom nu ook de vergaande maatregelen overal. In Italië is het zorgsysteem overbelast geraakt omdat niet op tijd is gezien hoeveel mensen nu eigenlijk besmet zijn geraakt. Het is heel belangrijk om in kaart te hebben hoeveel mensen het virus hebben. Daarom zegt de WHO testen, testen, testen. Alleen dan kun je maatregelen nemen voordat het te laat is en compleet uit de hand loopt.

Vooralsnog lijkt Nederland op tijd ingegrepen te hebben en nu dus geen aanvullende maatregelen nodig te hebben, mede door een pro-actieve aanpak van monitoring bij huisartsen, GGD-contactonderzoek bij de eerste gevallen en later steekproeven bij zorgpersoneel in Brabant. De testen die er waren zijn verstandig ingezet.

Valt me wel erg tegen dat de testcapaciteit hier zo beperkt is en er mondkapjesschaarste is. Heb toevallig met die diagnosetechniek (RT-PCR) gewerkt en dat is wel een tijdrovende en arbeidsintensieve klus, maar dan nog. Daar had echt op geanticipeerd moeten worden. Je ziet nu ook testlocaties worden geopend waar door middel van CT-scans het virus vastgesteld kan worden.

Ik denk dat als over een 4-6 weken de testlocaties uitgebreid zijn, de mondkapjes aangevuld zijn en het aantal besmettingen sterk afgenomen is, dan het dagelijkse leven weer voorzichtig opgepakt kan worden. Openluchtfestivals kunnen dan in principe ook gewoon plaatsvinden.


Laat maar komen!
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
365
351
Yannick wrote:
Er wordt gezegd dat het virus zich in hogere temperaturen nauwelijks kan verspreiden maar dat valt dus af te wachten wat meteen ook een antwoord geeft op @gesp’s antwoord.

Ik denk dat als over een 4-6 weken de testlocaties uitgebreid zijn, de mondkapjes aangevuld zijn en het aantal besmettingen sterk afgenomen is, dan het dagelijkse leven weer voorzichtig opgepakt kan worden. Openluchtfestivals kunnen dan in principe ook gewoon plaatsvinden.
Dan rest alleen nog de vraag of de vele Amerikaanse bands nog zullen willen komen. Want daar zijn ze als de dood voor dergelijke zaken.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.481
4.812
@Yannick, Duitsland, Zweden bv.
Degene waar ik het over had die verdwenen is, had kritiek op de president en die is niet aan Corona overleden.


Lees verder dit artikel van de NOS maar even, daar leggen mensen met meer verstand van dit soort zaken het beter uit dan ik kan:
https://nos.nl/l/2327428

PS: de capaciteit op de IC is inmiddels in Nederland ook flink uitgebreid (ik geloof met 1/3e). Ziekenhuizen in Breda en Tilburg geven aan het onder controle te hebben en nog ruimte te hebben.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.134
777
Dank voor je informatieve posts @gesp! Heel fijn om hier iemand te hebben die kennis van zaken lijkt te hebben en die kennis ook nog eens met ons wil delen. Het zijn lastige tijden voor iedereen en er vallen overal veel te veel meningen en (valse) informatie te lezen. Dan is het prettig als iemand met de juiste achtergrond het één en ander kan duiden, toelichten en zijn visie wil geven. Blijf dat vooral doen, wordt zeer op prijs gesteld.

Ik deel nog niet geheel je positiviteit dat NL op tijd ingegrepen lijkt te hebben, maar puur het feit dat jij dat wel denkt, stemt me al hoopvol.

Aan iedereen nog maar eens: wees verstandig, wees voorzichtig en wees lief.
 

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.110
1.994
Deze gooi ik er nog even in:

De Telegraaf kopt:

‘Voetbalcoach (21) overlijd aan Corona’

Ik schrik me zowat kapot, en begin te lezen. En wat blijkt na alinea 1? Behalve het Coronavirus en een longontsteking ontdekten de artsen ook dat hij leed aan leukemie.

Bijzonder knap staaltje bangmakerij van sowieso al de meest sensatiebeluste schijtkrant van het land. DIT noem ik nou beschamend...
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.179
533
Yannick wrote:

Dillinger wrote:
De keuze van de Nederlandse regering een experimentje noemen lijkt me niet fair.


Er zijn nochtans slechts 2 landen die deze methode hanteren zonder veel evidentie op slagen trouwens en tegen de richtlijnen van de WHO in. Dan kun je volgens mij best spreken van een experimentje.. Beschamend is het.

Er is trouwens een verschil tussen de Wuhan-lockdown waar een oppervlakte zo groot als Frankrijk voor twee weken compleet geïsoleerd en het leven stil stond en de lockdowns van vele andere landen in Europa (zoals België, Tsjechië etc.). Ik pleit ook niet voor die Wuhan-aanpak, is niet realistisch en helemaal te laat om uit te voeren maar wel een realistisch beleid om bepaalde takken van onze samenlevingen zo goed mogelijk draaiende te houden terwijl andere takken zich zoveel mogelijk uit de samenleving houden. Die ‘geld/kapitaal boven samenleving’-retoriek, daar kan ik niet bij en hoe je het ook draait of keert, daar komt het wel op neer.

Individualistische landen hebben gewoon niet die burgerzin die er in collectivistische landen wel heerst, want het is niet énkel China (dat was toch het land waar je naar refereerde toch?) die goed weet om te gaan met deze crisis, zie ook Zuid-Korea en Japan; twee door en door Westers beïnvloedde landen.

Japan, Zuid-Korea en China zijn van plan op korte termijn de scholen te openen en het leven weer op te pakken. Die kiezen voor vertraging van verspreiding zodat het zorgsysteem niet overbelast raakt en virusgevallen steeds geïsoleerd en getest kunnen worden. Volgens het principe van Flattening The Curve. Dat is trouwens ook waar de WHO op aanstuurt. En wat Nederland ook gaat doen als het eenmaal de testcapaciteit op orde heeft.

Je ziet dat waar het zorgsysteem overbelast raakt (Hubei, Noord-Italie, Spanje) het sterftecijfer oploopt richting 3 tot 5% terwijl gebieden waar het zorgsysteem het nog aan kan (Overig China, Japan, Zuid-Korea, Duitsland) het sterftecijfer op zo’n 0.7% ligt. En waarschijnlijk lager is omdat een deel met milde symptomen ook in die landen onder de radar blijft.

In Nederland (en andere gebieden waar het zorgsysteem nog niet overbelast is) kun je met dat sterftecijfer en het aantal sterfgevallen terugrekenen hoeveel besmettingen er minimaal zijn. Met nu 43 overleden mensen zit je dan op minstens 6000 gevallen. Maar dat is dus een lage schatting omdat het sterftecijfer waarschijnlijk lager ligt en mensen niet direct na besmetting komen te overlijden (dat kan weken duren).

Dat sterftecijfer kan verder dalen gedurende deze pandemie, bijvoorbeeld door experimentele behandelingen met antivirale middelen bij ernstig zieken. Op dit moment wordt er van een HIV-remmer en een anti-malariamiddel gedacht dat ze bij dit coronavirus antivirale eigenschappen hebben.

Het is niet meer te vermijden dat dit virus onder ons is (en blijft) en dat heel veel mensen dit virus gaan krijgen. Daar kun je niet omheen denk ik, de eigenschappen van het virus zijn nu eenmaal zo dat niet iedereen merkt dat hij/zij het virus heeft en het (licht) besmettelijk lijkt te zijn voordat de typerende klachten zich aandienen.

Dan kun je maar het beste ervoor zorgen dat het zorgsysteem niet overbelast raakt (met de huidige maatregelen), ouderen beschermd worden (door afzondering en geleidelijke groepsimmuniteit bij met gezonde mensen onder de 60 jaar) en dat de economische gevolgen niet absurd groot zijn (door niet voor onbepaalde tijd in volledige lockdown te gaan). Bij dat laatste komen echt heel veel mensen en bedrijven in de problemen. Dat is waar in Nederland (en nog wel meer landen) op wordt ingezet.

Een volledige lockdown is trouwens net zo goed een experiment. Waar wil je op wachten? Tot het virus volledig weg is? Een illusie, er glipt altijd wel iemand door die geen symptomen heeft of vals negatief heeft getest. Tot er een vaccin is? Dat kan tot anderhalf jaar duren en dat moet dan nog effectief en veilig blijken. Wat als een lockdown hier wel werkt? Grenzen sluiten voor landen waar het niet werkt?

Vind het een beetje kortzichtig om het als geld/kapitaal boven samenleving en obsceen af te doen. Kan namelijk wel eens de minst slechte oplossing zijn.

Gesp, toch een kritische vraag. Je zegt dat de plek waar het zorgstelsel overbelast raakt het aantal doden oploopt. Is het niet precies andersom, het zorgstelsel raakt overbelast omdat er veel patiënten met zware symptom binnenkomen? En waarom komen er zo veel patiënten: Wuhan omdat niemand er op voorbereid is. Maar in Spanje en ItaIië omdat het gaat om dichtbevolkte gebieden met veel oudere, rokende mannen. Volgens mij zorgt dat voor overbelasting van het zorgstelsel en uiteindelijk relatief veel doden. Maar die "doden" zorgen voor overbelasting en niet omgekeerd. Zie ook dat CNN artikel dat ik eerder poste. Of zeg ik nu iets extreem doms?
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.179
533
Deze gooi ik er nog even in:

De Telegraaf kopt:

‘Voetbalcoach (21) overlijd aan Corona’

Ik schrik me zowat kapot, en begin te lezen. En wat blijkt na alinea 1? Behalve het Coronavirus en een longontsteking ontdekten de artsen ook dat hij leed aan leukemie.

Bijzonder knap staaltje bangmakerij van sowieso al de meest sensatiebeluste schijtkrant van het land. DIT noem ik nou beschamend…

Ja, dat was een fraai staaltje sensatielust. Neemt niet weg dat dit op social media wel weer een eigen leven zal gaan leiden.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.134
777
Ik quote je even niet, selurxela, maar als het zorgsysteem overbelast raakt, kunnen niet alle patiënten geholpen worden. Ook mensen die bij behandeling zouden overleven, maar zonder behandeling sterven. Zolang je dus kunt blijven behandelen, zal een groter percentage overleven. Als er triage aan te pas komt (dus als men ‘aan de deur’ moet gaan beslissen wie er wel en wie er niet behandeld wordt), zullen er mensen overlijden zonder behandeling die het met behandeling hadden kunnen overleven.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.479
3.634
rickhuissen wrote:
Deze gooi ik er nog even in:

De Telegraaf kopt:

‘Voetbalcoach (21) overlijd aan Corona’

Ik schrik me zowat kapot, en begin te lezen. En wat blijkt na alinea 1? Behalve het Coronavirus en een longontsteking ontdekten de artsen ook dat hij leed aan leukemie.

Bijzonder knap staaltje bangmakerij van sowieso al de meest sensatiebeluste schijtkrant van het land. DIT noem ik nou beschamend…

Ja, dat was een fraai staaltje sensatielust. Neemt niet weg dat dit op social media wel weer een eigen leven zal gaan leiden.
Ik kwam dit dus inderdaad tegen op Facebook. En van de 'nieuws'pagina die dit post snap ik het nog enigszins, het is gewoon clickbait, en ze vermelden in het bericht zelf ook de leukemie.
Ergste vind ik dus inderdaad mensen die daaronder reageren, zonder het artikel te lezen en dingen zeggen als 'zo zie je maar, niemand is veilig voor dit virus', en daar creëer je gewoon onnodig angst bij sommige mensen, omdat je niet de moeite neemt om het bericht van 10 regels te lezen.
Dat de Telegraaf dit dan op deze wijze kopt, is wel zorgelijk ja.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken