Waar ik op doelde is dat een Tiktok hitje niet de enige maatstaf moet zijn. Dat een artiest door Tiktok populair is, zou geen probleem moeten zijn. Maar van een festival als BKS, verwacht ik wel dat ze meer onderzoek doen, dan alleen het kijken naar de grote Tiktok cijfers.Die opmerking was gericht op strandtent, die schreef dat TikTok-hypes alleen geboekt moeten worden als het ook “goede artiesten” zijn. Maar eigenlijk zeg je nu iets soortgelijks door het over “kwaliteit” te hebben. Alsof we dat als statistiek naast de streams en likes kunnen leggen. Snap best dat we hier op een snobjesforum zitten, en dan nota bene ook nog in de BKS snobjeshoek, dus ’t is vast geen populaire mening en ik doe er bovendien tot op zekere hoogte met plezier zelf aan mee, maar als honderdduizenden TikTok / Insta / Hyves / breiclub mensen iets in het werk van een artiest zien vind ik het nogal aanmatigend om vervolgens te bediscussiëren of zij het begrepen hebben.
Of acts bij BKS passen is natuurlijk een andere discussie. Die vind ik een stuk leuker om te voeren.
Tiktok is een goede plek om muziek te ontdekken, maar doordat alle segmenten kort zijn, de muziek niet live is, en vaak slechts één liedje groot is, vind ik zelf dat je niet via Tiktok kan beoordelen of een artiest goed genoeg (voor BKS) is of niet.
Ik heb echt niets tegen Tiktok en zit er zelf soms ook op. Ik vind het tof dat mijn favoriete artiesten als Beach House en Mitski door een nieuwe generatie daar worden ontdekt en nieuwe hoogtes bereiken. De muziek daar zie ik zeker niet als iets slechts.
Laatst bewerkt: