Nieuw kabinet wil vanaf 2026 btw-tarief concert- en festivaltickets verhogen

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.386
566
Ik begrijp ook eigenlijk niet helemaal hoe kerncentrale's nog zo controversieel zijn tegenwoordig
dacht dat dat lubach filmpje destijds die misinformatie wel de wereld uit had geholpen maar blijkbaar niet
Ze zijn duur, kost veel tijd om ze te bouwen en het is natuurlijk niet echt duurzaam om met radioactief afval te blijven zitten. En in de praktijk zijn het vaak projecten die nog eens jaren uitlopen en nóg duurder uitpakken.

Ik ben ook niet per se helemaal tegen maar het is niet zomaar de heilige graal die alle problemen gaat oplossen.

Maar goed alles is zwart-wit tegenwoordig dus je moet voor of tegen zijn.
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
556
749
Ik snap niet zo goed waarom dit de 'kleinere' meer zou raken? Dit gaat toch om een procentuele maatregel?

Als je naar lokale bands (tot 17 euro) gaat kijken, dan gaat het over één à twee euro. In onze jeugdhuiswerking werkten we bij 'duurdere bands' met een (of twee) gratis consumatie(s) de gast kreeg zijn anderhalve euro terug in natura, terwijl de kost voor ons slechts 30-50 cent was.

Ik kan niet spreken voor Nederland, maar als de situatie dezelfde is als hier, gaat het vooral om een recuperatie van subsidies? Dan zie ik liever deze btw-verhoging dan een afschaffing hiervan.

Het is een zeer jammerlijke maatregel, maar lijkt mij toch minder dramatisch dan hier weergegeven.

Ps. Het feit dat pretparken e.d. hun btw-tarief blijven behouden is wel zo'n typisch absurde, politieke redenering. Benieuwd hoe ze dit gaan verklaren.
 

Matthijs

Gouden Tip
10 dec 2015
426
343
Ik snap niet zo goed waarom dit de 'kleinere' meer zou raken? Dit gaat toch om een procentuele maatregel?

Als je naar lokale bands (tot 17 euro) gaat kijken, dan gaat het over één à twee euro. In onze jeugdhuiswerking werkten we bij 'duurdere bands' met een (of twee) gratis consumatie(s) de gast kreeg zijn anderhalve euro terug in natura, terwijl de kost voor ons slechts 30-50 cent was.

Ik kan niet spreken voor Nederland, maar als de situatie dezelfde is als hier, gaat het vooral om een recuperatie van subsidies? Dan zie ik liever deze btw-verhoging dan een afschaffing hiervan.

Het is een zeer jammerlijke maatregel, maar lijkt mij toch minder dramatisch dan hier weergegeven.

Ps. Het feit dat pretparken e.d. hun btw-tarief blijven behouden is wel zo'n typisch absurde, politieke redenering. Benieuwd hoe ze dit gaan verklaren.
Eens met deze post, en vooral ook benieuwd naar die verklaring. Gaan ze überhaupt nog iets verzinnen, of wordt het gewoon openlijk populisme ('deze dingen vinden onze kiezers leuker').
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.969
1.907
Ik snap niet zo goed waarom dit de 'kleinere' meer zou raken? Dit gaat toch om een procentuele maatregel?

Als je naar lokale bands (tot 17 euro) gaat kijken, dan gaat het over één à twee euro. In onze jeugdhuiswerking werkten we bij 'duurdere bands' met een (of twee) gratis consumatie(s) de gast kreeg zijn anderhalve euro terug in natura, terwijl de kost voor ons slechts 30-50 cent was.

Ik kan niet spreken voor Nederland, maar als de situatie dezelfde is als hier, gaat het vooral om een recuperatie van subsidies? Dan zie ik liever deze btw-verhoging dan een afschaffing hiervan.

Het is een zeer jammerlijke maatregel, maar lijkt mij toch minder dramatisch dan hier weergegeven.

Ps. Het feit dat pretparken e.d. hun btw-tarief blijven behouden is wel zo'n typisch absurde, politieke redenering. Benieuwd hoe ze dit gaan verklaren.
Wat je nu al merkt is dat al het geld in de branche toestroomt naar de grotere artiesten/zalen en dat kleinere zalen en grassroots (https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-68050664) het zwaar hebben. Mensen hebben relatief minder te besteden en kiezen er dan voor om naar die ene grote artiest te gaan en niet naar 10 kleinere concerten (uitzonderingen daargelaten). Grote kans dat de btw verhoging dit effect versterkt
 
  • Leuk
Waarderingen: Landgraver

MarkvD

Gouden Tip
24 apr 2023
400
331
Ze zijn duur, kost veel tijd om ze te bouwen en het is natuurlijk niet echt duurzaam om met radioactief afval te blijven zitten. En in de praktijk zijn het vaak projecten die nog eens jaren uitlopen en nóg duurder uitpakken.

Ik ben ook niet per se helemaal tegen maar het is niet zomaar de heilige graal die alle problemen gaat oplossen.

Maar goed alles is zwart-wit tegenwoordig dus je moet voor of tegen zijn.
Eentje die vaak wordt onderschat: Ze hebben een grote hoeveelheid aan water nodig.

Leuk idee om bij Chemelot in Zuid-Limburg een kerncentrale neer te zetten en die fabrieken op stroom te laten draaien, maar dan moeten wellicht alsnog fabrieken sluiten als je de waterkwaliteit wil bewaren. Ik vind het daarom ook raar dat dit soms zo zwart-wit wordt neergezet en je voor of tegen zou moeten zijn. Het blijft altijd een balans zoeken tussen energie en natuur. Of het nu gaat over CO2, stikstofverbindingen, zeldzame metalen, water of wat dan ook. Een balans in het standpunt zou dus ook fijn zijn imo.

Anyway, nu al zin in om naar de draaimolen te gaan bij Walibi rollercoasterflight to Lowlands Paradise, Beekse Bergen Secret en Mondo Verdepop.
 
Laatst bewerkt:

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.515
797
Festivals in attractieparken. Nu al zin in!

Waar ik zo achteraf het meeste mee zit, is dat cultuur moet verbinden. Het laat je openstellen voor verschillende invalshoeken vanuit verschillende delen in de maatschappij, het moet helpen om elkaar te begrijpen en bruggen te bouwen. Nu slaagt cultuur daar helaas steeds minder in doordat bepaalde groepen/bubbels naar bepaalde dingen gaan (mede door Social Media targets). Maar dit kan weer een extra doodsteek zijn hiervoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.465
6.216
Waar ik zo achteraf het meeste mee zit, is dat cultuur moet verbinden. Het laat je openstellen voor verschillende invalshoeken vanuit verschillende delen in de maatschappij, het moet helpen om elkaar te begrijpen en bruggen te bouwen. Nu slaagt cultuur daar helaas steeds minder in doordat bepaalde groepen/bubbels naar bepaalde dingen gaan (mede door Social Media targets). Maar dit kan weer een extra doodsteek zijn hiervoor.
En, niet geheel ontoevallig, varen de partijen die dit voorstellen wel bij verdeeldheid ipv verbinding...
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje en swissepfan

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.216
3.042
Ik denk dat de analyse dat deze beslissing uiteindelijk puur ideologisch is, volledig correct is. Om geld draait het alleszins niet want het is al een miljoen keer eerder bewezen dat investeren in cultuur (zeker op het allerlaagste niveau) veel meer oplevert dan het kost, zowel puur financieel als maatschappelijk.
 

Davidd

Dagopener
7 jul 2021
521
905
En, niet geheel ontoevallig, varen de partijen die dit voorstellen wel bij verdeeldheid ipv verbinding...
Toch heb ik het idee dat bijna alle partijen op dit moment verdeeldheid veroorzaken. Als je kijkt hoe er vanuit linkse hoek wordt gepraat over alles wat rechts is, is dit nou niet echt verbindend, maar eerder opruiend. Alle PVV stemmers als gekkies wegzetten is niet slim (en tevens ook niet waar) en zorgt voor alleen nog maar meer verdeeldheid, en nog meer aversie tegen je eigen partij.

Jammer dat de politiek niet meer het goede voorbeeld kan geven en kan laten zien dat het niet erg is om het oneens te zijn met elkaar en dat goed luisteren en o.b.v. daarvan je eigen standpunten aanpassen, juist goed is. En dat het oneens zijn met elkaar niet meteen een reden is om elkaar te beledigen en aan te vallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: zero

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.601
6.277
Toch heb ik het idee dat bijna alle partijen op dit moment verdeeldheid veroorzaken. Als je kijkt hoe er vanuit linkse hoek wordt gepraat over alles wat rechts is, is dit nou niet echt verbindend, maar eerder opruiend.
Enerzijds eens, maar aan de andere kant mag je ook gewoon man en paard noemen waar nodig imo.

Jammer dat de politiek niet meer het goede voorbeeld kan geven en kan laten zien dat het niet erg is om het oneens te zijn met elkaar en dat goed luisteren en o.b.v. daarvan je eigen standpunten aanpassen, juist goed is. En dat het oneens zijn met elkaar niet meteen een reden is om elkaar te beledigen en aan te vallen.
Wel helemaal eens hiermee.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Davidd

TNFke

Dagopener
16 jan 2014
716
649
Ik woon nu zelf wel in België. Hier is het al 21 percent. Op zich zou het van mij 24 percent ofzoiets mogen zijn als dan de btw voor voeding en elektriciteit en andere noodzakelijke zaken zou dalen van 21 percent naar 6 percent. Op sommige voeding is die al wel 6 percent maar nog niet op alle voeding geloof ik.
Bij ons is het 6% of helemaal niks.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.680
3.401
Bij ons is het 6% of helemaal niks.
Dat dacht ik dus ook, maar voor de zekerheid heb ik dat enkele dagen geleden gecheckt (naar aanleiding van de heisa hier) en op mijn alcatraz ticket staat (voor de combi) gewoon 21%. Bij andere concerten / festivals vind ik geen aparte vermelding van btw dus ik kan verder niet vergelijken.
Op tokens bij alcatraz uiteraard ook 21% en op het campingticket 6%.


Schermafbeelding 2024-05-19 om 10.00.26.png
 

TNFke

Dagopener
16 jan 2014
716
649
Dat dacht ik dus ook, maar voor de zekerheid heb ik dat enkele dagen geleden gecheckt (naar aanleiding van de heisa hier) en op mijn alcatraz ticket staat (voor de combi) gewoon 21%. Bij andere concerten / festivals vind ik geen aparte vermelding van btw dus ik kan verder niet vergelijken.
Op tokens bij alcatraz uiteraard ook 21% en op het campingticket 6%.


Bekijk bijlage 8940
Dat is een (serieus) foutje van Alcatraz, ik heb dit nog eens nagvraagd bij FOD Financiën voor een artikel:

"Het BTW tarief voor toegang tot een evenement met cultureel karakteer (muziekfestival, muziekconcert of festivalcamping) is 6%.

Dit betreft énkel de toegang. Worden er tickets aangeboden in combinatie met eten/drank (VIP-tickets, drank en eet vouchers, ...) moet voor dat gedeelte het correcte BTW tarief van 21% toegepast worden. Voor alle andere soorten evenementen (bv zakelijke congressen of seminaries) is het BTW tarief ook 21%."
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.680
3.401
Dat is een (serieus) foutje van Alcatraz, ik heb dit nog eens nagvraagd bij FOD Financiën voor een artikel:

"Het BTW tarief voor toegang tot een evenement met cultureel karakteer (muziekfestival, muziekconcert of festivalcamping) is 6%.

Dit betreft énkel de toegang. Worden er tickets aangeboden in combinatie met eten/drank (VIP-tickets, drank en eet vouchers, ...) moet voor dat gedeelte het correcte BTW tarief van 21% toegepast worden. Voor alle andere soorten evenementen (bv zakelijke congressen of seminaries) is het BTW tarief ook 21%."
Zo vond ik het inderdaad ook terug. Heel vreemd dan dat ze dit op deze manier op de aankoop vermelden.
Mogen we dan de terugbetaling van 15% btw vragen aan hen? :LOL:
 

EAZy

Campingartiest
19 feb 2017
79
77
Het zit 'm niet daarin of ik 21% kan betalen of niet. Ik blijf toch wel gaan. Het idee erachter vind ik veel verontrustender. En als dat niet het idee is, vind ik dat net zo erg. Vandaar dat ik onderstaande uit de Volkskrant wil delen omdat ik het zelf niet beter kan verwoorden (en nog een mooie pluim voor Parkstad ook)

Column
MARCIA LUYTEN
'Ze haten intellectuelen, ze haten kunstenaars, ze haten cultuur, ze haten alles wat niet net zo gewoon is als zij zijn.'

Kleine gebaren tonen het grote. Het beoogde kabinet maakt cultuur duurder. Sinds de invoering van de btw in 1969 geldt voor musea, theater, boeken en kranten een laag tarief. Net als voor sport. Dingen die voor iedereen betaalbaar moeten zijn, omdat ze mensen helpen zich fysiek en geestelijk te ontwikkelen.

Het idee is oud, gaat terug op de Romeinen, je zou het een wezenskenmerk kunnen noemen van de Europese cultuur die Wilders zegt te verdedigen. 'We moeten bidden om een gezonde geest in een gezond lichaam', schreef de Romeinse dichter Juvenalis, om te pleiten voor moed, inzet, afzien. 'Wat ik u aan-beveel, kunt u uzelf bieden.' Afgelopen eeuw was er steeds beleid dat mensen hielp aan zichzelf te werken. Zodat ze autonoom en vrij zijn om eigen afwegingen en keuzes te maken, en tegelijkertijd empathisch en gevoelig. Een zo groot mogelijke vrijheid voor zoveel mogelijk mensen vraagt immers van iedereen ook zelf-beheersing.

De democratische cultuur kan niet zonder het vermogen je te verplaatsen in het leven en de opvattingen van een ander - vaardigheden die mensen oppikken in musea, theater, boeken en kranten. En precies dat is onder extreem-rechts niet de bedoeling. Autonoom denken, kritisch vermogen, empathie en zelf-relativering hinderen de opmars van de nationalistische populist.

Dus gaat de btw op cultuur van 9 naar 21 procent. Het VK heft op boeken en kranten 0 procent btw, net als Denemarken en België. Frankrijk vraagt 2,1 en Duitsland 7 procent. Zuid-Europa 4 of 5 procent, Finland en Oostenrijk rekenen 10 procent, alleen Bulgarije komt op 20 procent. Geen enkel land heft 21 procent btw op boeken en kranten. Nederland als domme Henkie.

De mensen die boeken kopen, kunnen dat makkelijk betalen, klinkt de valse verdediging. Dan wordt niet bedoeld dat het nieuwe kabinet vermogen minder belast. In de repliek zit besloten dat mensen met een middeninkomen of lager geen boeken of kranten behoeven. Dat terwijl in Nederland de leesvaardigheid zo hard achteruit is gegaan dat een op de drie 15-jarigen onvoldoende kan lezen.

Heerlen-Noord maakte de omgekeerde beweging. Om in de oude mijnwerkerswijken laaggeletterdheid te bestrijden, krijgen drieduizend gezinnen vier jaar gratis de krant. Gerry van 9 was altijd al nieuwsgierig, nu spit hij gretig samen met zijn moeder De Limburger door. Een abonnement nemen zit er niet in, vertelt zijn moeder aan Trouw. Het gezin staat onder bewind. Met de krant verspreidt het Nationaal Programma Heerlen-Noord de kans om volwaardig mee te doen. Op school helpt de krant bij begrijpend lezen, en bij lessen over de wereld ver weg en dichtbij.

Op sociale media hitst en heerst de stokebrand met zijn wilde woede. Kranten scheiden waar van onwaar, ze geven context en doen onderzoek, zoals naar de zwendel die Ronald Plasterk het Torentje heeft gekost. Wie toegang tot boeken, kranten en cultuur beperkt, werkt aan verdomming van de massa - en ja, verdomming in twee betekenissen. Dat is niet toevallig bezuinigen maar politieke tactiek.

'Zij zijn niet in echte oplossingen geïnteresseerd, want ze hebben de misstanden nodig om te kunnen blijven schelden. Dat is ook het enige waar ze echt verstand van hebben: schelden en haten. Ze hebben geen enkel positief idee, het enige wat ze willen is het uitleven van het ressentiment. Ook opvallend: ze haten intellectuelen, ze haten kunstenaars, ze haten cultuur, ze haten alles wat niet net zo gewoon is als zij zijn', schreef in 1937 Menno ter Braak.
 

EAZy

Campingartiest
19 feb 2017
79
77
Ad.
En dat zal denk ik ook direct de reden zijn dat de btw op bioscoop, kermis en attractiepark niet wordt verhoogd. De filmhuizen hebben dus geluk, zou anders waarschijnlijk te opzichtig zijn geworden.
 

Festivallove

Nieuw lid
26 mei 2024
1
0
Delen is lief! ❤️ Behoud het BTW van 9% op tickets

Laten we met z'n allen voorkomen dat het BTW tarief omhoog gaat en we daardoor nog meer moeten betalen voor een kaartje; of daardoor zelfs helemaal niet meer naar concerten en festivals kunnen, omdat het simpelweg te duur wordt.

 

parelconfituur

Support act
7 dec 2019
1.202
1.684
Ja, allemaal leuk en aardig dat rechts, tot we allemaal de koude douche krijgen dat hun programmapunten stukker verder gaan dan migratiebeperking en ze ook de aanval op cultuur en gelijke rechten op LGBTQ inzetten.

Belooft ook in Belgie nog spannend te worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark's Kal

Gebruikers die dit onderwerp bekijken