Rock Werchter 2024

Bert

Support act
14 nov 2014
908
860
Alles ligt er perfect bij! Nergens modder, snow patrol zat snel vol…:verder viel het wel mee (dacht ik)
Klopt. Bij Snow Patrol wilde ik nog een deel Archive achterin de tent mee pakken. Kreeg al snel een appje. Kom deze kant op. Het loopt vol.
Daarvoor niet meegemaakt inderdaad
 

Bert

Support act
14 nov 2014
908
860
Daarnaast wil ik ook nog even iets kwijt over die tergend irritante rugzakken die iedereen bij heeft. Mensen zetten hem maar gewoon op de grond en als je er dan tegenaan loopt kijken ze nog boos ook. Verder kijkt niemand ook uit met zo’n rugzak waardoor dat ding elke keer tegen je aan beukt. Ik zeg verbieden!
Soms ook nog van het formaat dat een luchtvaartmaatschappij deze weigert als handbagage.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tinus101

swissepfan

Support act
7 dec 2022
788
664
Zo ik was even wat rustiger want al een bewogen twee dagen achter de rug gehad. Donderdag namelijk tegelijkertijd ziek geworden én mijn portefeuille met zowat al mijn identiteitskaarten, rijbewijs, treinabo etc kwijtgeraakt (en ik moet maandag rechtstreeks van hieruit naar Zwitserland vertrekken voor Taylor Swift).

Maar goed op de personal drama na zijn we hier voor de muziek natuurlijk.

Donderdag

Wat later dan verwacht toegekomen doordat we zo'n 2 uur erover deden van Haacht tot de ADL camping. Vorige jaren ging dat veel vlotter.
Maar dan toch net op tijd alles opgezet voor:

Eefje de Visser: God wat was dat magisch, wat was ze goed en wat een wereldsongs heeft ze toch.

Daarna een stukje Bombay Bicycle Club gezien, was fijn maar niet wow.

Meute: Ja dat blijft gewoon goed. Leuke set maar You & Me ontbrak gewoon.

Stukje Johnny Marr en Parkway Drive gezien, waren beide oké, maar dienden vooral om het wachten te verkorten voor

Black Pumas: Wat een stem, wat een goesting, wat een energie. Dit was gewoon bonk erop.

PJ Harvey: Geen makkelijke set, wet een des te prikkelendere. Magistraal, mythisch, magisch. Wel af en toe ruzie gemaakt met zatte vijftigers die dachten hun levensverhaal aan elkaar te moeten vertellen. Maar over het algemeen was het publiek stil en aandachtig.

Hierna begon dus de miserie, ik voelde mij slap, moe en dan dus alle belangrijke papieren kwijt. Dus even op zoek gegaan, langs de Info gepasseerd en luid gevloekt. Daarna nog een stukje Lenny en een kort stukje The Streets gekeken maar de kous was al af, dus op tijd mijn tent in gekropen.

Vrijdag:

Het vroege slapen hielp wel, dus weer wat fitter voor de dag. Naar de wei gehaast voor

Loverman: holy shit ik heb nog nooit zoveel angst gevoeld tijdens een optreden. Alsof The Joker met diep fluwelen stem op het podium stond en elk moment door het lint kon gaan. Wel heel bijzonder wat die man toonde, maar of ik het echt goed vond weet ik ook weer niet. Fascinerend in ieder geval wel.

Yard Act: Door de miezer en groepsdruk toch maar voor de tweede keer dit jaar naar Yard Act, goede keuze zo blijkt. Ondanks het makke publiek een energieke show met veel beter geluid dan in de Botanique en ze leken ook minder gehaast. Vineyard for the North miste wel maar verder zeer goed.

Sleaford Mods was wel... ja Sleaford Mods. Waterfles op het hoofd en gaan. Toch nog naar The Beaches vertrokken, hadden nog een eitje te pellen met Brett. Leuke bende, dees mij wat denken aan Haim.

Kneecap hierna was echt crazy. Niet verwacht maar wat een zotte bende

Simple Plan was een leuk tussendoortje. Niet bijzonder hoogstaand, wel een complexloos nostalgisch meezingfeest.

Nog meer feest was er bij Glints. Heerser van de KluB. Geweldige set, de gasten en vooral Daan gooiden nog meer olie op het vuur. Hierna was de energie wel weer op, dus even een koortsremmer gaan nemen en een uurtje gaan slapen. Daarbij ontdekt dat werkelijk elk nummer van Tom Odell een flauw afkooksel van Another Love blijkt te zijn.

"Topfit" weer richting zegetocht van dEUS gegaan. Bijna dezelfde set als op Live /s Live min de nieuwe nummers van vorig jaar, nog steeds schitterend. Wel verwacht dat Gary Lightbody ging komen meedoen zoals op Pukkelpop destijds, maar helaas.

Over Lightbody gesproken, wat was me dat. Superlatieven schieten tekort voor de sfeer en de euforie die uit deze set voortkwamen. Groep en publiek stegen beiden boven zichzelf uit.

Daarna voelde Maneskin als een overbodig extraatje aan. Veel te gemaakt, bandwerk en weinig boeiend. Helaas, ik mocht ze het nochtans gunnen.

Top 3 donderdag:
PJ Harvey
Black Pumas
Eefje De Visser

Vrijdag:
Snow Patrol
Glints
dEUS
 

jefferke

Subheadliner
24 nov 2013
3.532
2.065
Met rugzakken heb ik geen probleem, maar doe ze af en zet ze tussen je benen.
Niet op de rug of op de zij waar je alleen maar tegen mensen mee aanschuurt.
En niet voor je groepje, waar ze meestal nog met meerdere op een hoop liggen.
Gisterenavond nog een lelijke val gezien over zo een hoop zakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jimmeh07

D02

Dagopener
2 jan 2019
543
249
Daarnaast wil ik ook nog even iets kwijt over die tergend irritante rugzakken die iedereen bij heeft. Mensen zetten hem maar gewoon op de grond en als je er dan tegenaan loopt kijken ze nog boos ook. Verder kijkt niemand ook uit met zo’n rugzak waardoor dat ding elke keer tegen je aan beukt. Ik zeg verbieden!
Of mensen die met een paraplu in de pit gaan staan.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.649
7.847
Als we dan toch bezig zijn over festivalzondes moet ik toch maar weer the Dutch disease aanhalen. Heel sum41 lang aan het babbelen tegen elkaar om dan tijdens still waiting de iconische woorden 'ik denk dat ik dat nummer herken' te spreken.
Waar stond je dan? Want juist op een festival is het toch heel eenvoudig om een stuk verderop te gaan staan als de mensen om je heen niet relaxed zijn?
 

jefferke

Subheadliner
24 nov 2013
3.532
2.065
Als we dan toch bezig zijn over festivalzondes moet ik toch maar weer the Dutch disease aanhalen. Heel sum41 lang aan het babbelen tegen elkaar om dan tijdens still waiting de iconische woorden 'ik denk dat ik dat nummer herken' te spreken.
Had dat even bij dEUS, maar heb me snel verplaatst, al zou ik het daar aan de tongval te horen de 'Antwerp disease' moeten noemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: redle en Paddy

Joss

Gouden Tip
29 mrt 2023
474
667
De vrijdag van RW zou een korte dag worden (schoolverplichtingen van onze dochter gaan nu eenmaal voor), door vrijdagmiddagfile nog extra kort dus pas rond half 7 lopen van busstop bij C3 naar het festival. Muziek is al goed te horen en vooral Tom Morello in de Barn. Veel minder van The Armed die op dat moment op de Slope speelden. Was daar geen giga soundbleed?

Net op tijd binnen om alleen het begin van Declan McKenna gemist te hebben. Dat was onderhoudend. Hij heeft een eigen geluid, een paar goede liedjes maar ook wel wat 13 in een dozijn exemplaren. Benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen, kan zowel een hoogvlieger als een eendagsvlieg zijn.

Daarna eindelijk wat eten, met dEUS als muzikale begeleiding (Instant Street bij instant food). Daardoor niet echt kunnen beoordelen hoe het was. Bij de hekken van de gesloten Barn klonk het alleszins prima.

Tja, al veel geschreven over Snow Patrol. Vooraf een grote must see (20 jaar geleden voor het laatst gezien in het voorprogramma van de Pixies), met het risico dat het een routineuze nostalgietrip wordt.

Niets daarvan. Vanaf het eerste nummer was duidelijk dat ze wilden vlammen en wat ging de zaal daarin mee. Gary was ongelooflijk goed bij stem en het kostte hem geen enkele moeite om het publiek om zijn vinger te winden. Mooi om te zien dat hij zijn problematische jaren heeft overwonnen. Leuke zelfspot ('The last thing a festival audience wants to hear is: this is a song from our new album. Still: this is a song from our new album').

Dat Nathan en Johnny een potje kunnen spelen is bekend, maar de nieuwe bassist en drummer kunnen er ook wat van. Wat een fantastisch enthousiasme van de drummer vooral. Het hele optreden met een grote smile op zijn gezicht en zoveel energie dat Animal er niks bij is (als dat je niets zegt: zoek op YouTube naar The Muppet Show).

En wat een mensenmassa. Ik stond redelijk vooraan, dus had al de indruk dat heel veel mensen mee gingen met Run, Shut your eyes, Chasing cars en al die andere hits. Mijn dochter had vanaf de tribune een foto gemaakt waarbij je ziet hoe het tot Klub C volstaat. En toch was de Barn de plek waar dit moest gebeuren.

Vol van het concert na afloop met de menigte richting Maneskin gelopen. Voelde een beetje als mosterd na de maaltijd en we waren toch al niet van plan lang te blijven. Wat ik gehoord en van een afstand gezien heb deden ze het prima.

Korte festivaldag dus, maar heel memorabel. Vandaag en morgen gaan we voor de hele dag (hopelijk is die putlucht bij de toiletten links van de Barn dan opgelost).
 

TNFke

Support act
16 jan 2014
751
695
Iedereen is welkom op Werchter, maar het wil niet zeggen dat er zand ligt, dat je er een dagje strand van moet maken.

Veel te grote rugzakken en stoeltjes om de hele dag te kamperen op dezelfde plek.

Simple Plan en Sum 41 combo was wel een dikke hit, jammer van de headliner maar de rest van de dag was het dik in orde. (Buiten de storingen bij Sum41).
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.677
3.397
Iedereen is welkom op Werchter, maar het wil niet zeggen dat er zand ligt, dat je er een dagje strand van moet maken.

Veel te grote rugzakken en stoeltjes om de hele dag te kamperen op dezelfde plek.
Pinkpop-publiek dat nu maar naar Rock Werchter trekt, omdat ze zich niet meer herkennen in de programmering van Pinkpop.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken