Ik heb het inmiddels ook allemaal even kunnen laten bezinken. Ik heb echt een topweekend gehad, met een net weer andere groep dan vorig jaar die ook echt bijdroeg aan de sfeer, stuk voor stuk mensen die zich hadden ingeluisterd maar die ook houden van een feestje (feest publiek en muziekliefhebbers tegelijkertijd, want die bestaan dus ook!)
Weekend begon op donderdag 1 uur toen we het terrein op liepen om een plekje voor de tenten te bemachtigen. Uiteindelijk tent opgezet op een erg mooie plek, geen last van drassigheid, wel last van de hard geworden bandensporen (kwam ik later achter toen ik op mijn net iets te dunner matje ging liggen helaas). Gelijk ook de
nieuwjaarsduik meegedaan, was wel echt heel matig georganiseerd. Als je zoiets adverteert, zet er dan in ieder geval een mannetje met een megafoon en een boxje met muziek oid bij. Afin, was wel even lekker om het koude water op te zoeken na het sjouwen met bagage. Daarna gelijk de nieuwe buitendouches geprobeerd, wat is dat top zeg! Vooral de eerste 24 uur toen het nog "ontdekt" moest worden. (Ik heb op vrijdagochtend met mijn brakke kop voor de eerste keer in 10 jaar 's ochtends kunnen douchen op een festival zonder in de wachtrij te staan.) De koud neem ik dan wel even op de kop toe. Daarna wat gegeten bij de tent, rondje terrein en camping en de
Rex opgezocht. Leuk dat er in de Rex nu een DJ draait op donderdagavond. Volgend jaar zal dat wel meer bekend zijn en dus onmogelijk worden om binnen te komen op donderdag.
Vrijdagochtend gestart met een stuk
morning rave en daarna de
Afromix workshop. Vooral de Afromix workshop was onzettend leuk, wat een goede sfeer en enthousiasme van zowel de deelnemers als de instructeurs! Vervolgens
Kingfisher opgezocht. Leuke band, beetje veel van het zelfde maar een fijne manier om het festival te starten. Daarna
Sef, kon mij niet echt grijpen. uiteindelijk half uurtje gestaan. Vervolgens naar
Bad Nerves, begon een beetje stroef, maar zodra de moshpits startte hadden de bandleden er ook meer zin in. Eerste stuk van
The Gaslight Anthem gekeken. Vind het op de plaat best wel leuk, maar dit was wel echt een waardeloze en zielloze live performance, toen maar terug naar de tent om wat te eten. Hierdoor helaas wel Nia archives gemist. Na het eten laatste half uur
Raye gepakt wat volgens mij precies het moment was dat ze minder ging lullen en meer ging zingen, dus uiteindelijk best goed kunnen genieten. Als ze de balans tussen praten en zingen rechttrekt is ze echt een geweldige artiest. Daarna vooraan bij
Yard Act, was een ontzettend leuk concert, goede sfeer in de zaal en op het podium. Stukje van
Eefje de Visser en
PPC gezien, beide erg goed en zou beide nog wel graag nog een keer willen zien om een hele show mee te kunnen pakken. Toen stond ik vooraan bij
LCD Soundsystem, man wat een geweldig concert. Ik kreeg echt flashbacks naar mijn eerste keer Radiohead op Rock Werchter, bijna een religieuze ervaring. Zelf was ik nog niet heel bekend met de band, maar nu groot fan. Vervolgens het blok
TLM en DJ Heartstring bekeken. Extreem goed nachtprogramma om de vrijdag mee af te sluiten. Lag om half 6 in mn tent.
Zaterdagochtend iets rustiger aan gedaan, het vlaghijsen met Sef gecheckt en een rustig rondje gelopen.
Goldkimono gecheckt, best aardig kreeg een beetje Chef's Special indrukken. Vervolgens
Yussef Dayes, heb een hele show kunnen genieten van virtuoos drumspel, dat was echt heerlijk. Daarna even geluncht om vervolgens
Aurora te checken, vooral mijn groep een plezier gedaan om daar heen te gaan, maar uiteindelijk ook goed kunnen genieten van deze show. Nog even
DJ Assault bekeken, maar dat was mij iets te druk. Helaas dEUS en Bolis Pupul moeten missen omdat ik last kreeg van mn rug en mn lege maag. Daarna een andere highlight van mn weekend
Kneecap, man, man man wat was dat een genot om bij te zijn, wat een energie en passie. Precies wat ik bij een aanzienlijk deel van de shows dit jaar heb gemist. Nog een stukje
Michael Kiwanuka en Fatima Yamaha gekeken maar beide kunnen mij niet zo zeer bekoren na hoog in energie te zijn van Kneecap. Daarna
Jungle gecheckt. Opzich was er niks mis met de show, maar had eigenlijk het idee alsof ze net zo goed een DJ die hun album speelde er neer hadden kunnen zetten, dan was de reactie uit het publiek hetzelfde geweest. Vervolgens deden ze ook nog een erg raar toegift, wat bij mij niet echt in de smaakviel (waarom een zo'n ingestudeerd toegift van één nummer?). Daarna Teddy Widder, Fuzzy Lop en Rex afgelopen en overal een beetje gekeken.
Zondagochtend weer op tijd op om de
Morning Rave te pakken en de Surprise act te bekijken. De rave expres eerder verlaten omdat ik erg benieuwd was naar de surprise, maar dat was een stokpaardjes race dus een flinke deceptie. Vervolgens
Sor gekeken, dit was voor mij de slechtste show van het weekend. Het orkest zelf was tof, maar man wat ergerde ik mij dood aan Sor. Constant keiharde autotune over zn stem (zelfs als hij praatte tegen het publiek), hele show nonchalant een lolly in zn hand. Alles ging daar voor mij even mis. Vervolgens even op de heuvel bij Hotot gelegen en van een afstand
Sammy Rae geluisterd, klonk best leuk. Toen even terug naar de tent voor wat eten om vervolgens achter de geluidsbooth bij Hotot te moshen bij
The Vaccines. Blijkbaar was daar het hele weekend al de plek om te dansen en te moshen dus ook niet zo gek dat dit uiteindelijk bij The National ook gebeurde. Ik kan mij dan ook niet vinden in het commentaar van sommigen op dit forum. Hoe mensen van muziek genieten is volledig aan henzelf en zo lang je andere mensen er niet mee hindert zie ik er geen kwaad in. Vind het ook wel getuigen van een zekere vorm van arrogantie als je vindt dat jou manier van, van muziek genieten superieur is dan dat van een ander, dan heb je de boodschap van muziekfestivals toch wel echt gemist. Na Vaccines een stuk
Villagers gekeken, was erg mooi, maar ook erg druk waardoor ik vrij ver buiten de tent eindigden en weinig mee kreeg van de show. Vervolgens
TLDP gezien, misschien waren mijn verwachtingen te hoog, maar ik vond het niet heel erg speciaal. Ze speelden strak en het plezier was er wel, maar toch vond ik het allemaal erg steriel gespeeld. Achteraan op het veld
Khruangbin bekeken, best wel een saaie show. Hierna snel het voorvak opgezocht voor
The National. Ik heb niks meegekregen van het half lege veld. Omgeven door mijn vriendengroep en echte fans heb ik de hele show met tranen in mn ogen lopen meezingen met de muziek. Nog even een half uur moeten bijkomen samen met de groep omdat we allemaal aan het janken waren na About Today. Toen nog even naar
Divine Comedy geweest en daar de ballen uit mn broek gelachen om uiteindelijk om 4 uur in mn tent te liggen.
Zelf vond ik het publiek dit jaar vele malen beter dan vorig jaar. Veel minder gelul tijdens acts (gegeven dat je bij de rustigere muziek een plek vooraan moet vinden) en veel minder drugs gebruik overdag (hoogstens enkele keren). Kan mij dan ook niet vinden in veel van het commentaar. Wellicht dat het vorig jaar veel meer was doordat Fred Again... toen headliner was?
Ik mistte dit jaar wel echt wat bands/artiesten met pit op de line-up. Het wegvallen van JPEG-Mafia was wel echt voelbaar. Zoals een vriend van mij zei; een groot deel van de line-up voelt echt aan als achtergrond muziek. Nu deel ik die mening niet volledig maar ik snap wel erg goed waar die vandaan komt. Volgend jaar graag meer artiesten als Bad Nerves, Kneecap of Scowl op t programma. Wellicht een grotere metal band o.i.d. Het feit dat er geen enkel stevige Rockband/punkband op de Hotot staat vind ik wel getuigen van een disbalans in de programmering.
Top:
- De nieuwe douches
- De 4 headliner constructie
- De Teddy Widder als primaire nachtlocatie
- Het ochtendprogramma met de Morning Rave en Afromix Workshop
- Het uitgebreide etensaanbod
- Het feit dat de Rex nu meer bij het terrein betrokken is (maar.....)
Flop
- Het feit dat je niet meer op het strand kan chillen voor de ingang van het festival terrein door de verplaatste ingang
- Geen eigen drank meer mee het terrein op (waardoor er veel grotere wachtrijen ontstonden bij de ingang)
- Het weer
- Het gemis van de geluidsinstallatie bij de houtenpalen wat voorheen de ingang was
- Het feit dat er geen enkel stevige Rockband/punkband op de Hotot stond
- Forumleden die commentaar hebben op mijn Snor en Hawai t-shirt
Top 6:
- LCD Soundsystem
- The National
- Kneecap
- Yard Act
- Aurora
- Afromix Workshop
Al in al ontzettend genoten en wil volgend jaar zeker weer terugkomen!