Down The Rabbit Hole 2024

mgbss

Support act
15 feb 2019
999
1.164
Beveiliging was toch ook een lachertje. Ik maakte er op de laatste dag een sport van om zoveel mogelijk blikken bier mee binnen te krijgen. Zelfs 2 blikken in mijn sokken (met korte broek) werden niet opgemerkt. Ongekend.

Wel mooi.
"Dat blik mag niet mee, gooi maar even achter me weg" en dan nonchalant doorlopen. Zij zagen niks, want waren al met volgende bezig.

Verder vond ik ze echt minder vriendelijk dan gewend, maar misschien is het een perceptie. Leek gewoon (vooral zondag) wat spanning/druk op te staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Novis95 en jaigalaar

Thisbe

Playlistbediener
4 dec 2023
9
15
Heel gek wel, want bij mijn groep werden vrijdag alleen de mannen gefouilleerd (ik ging ook steeds expres bij een mannelijke bewaker in de rij staan als vrouw). Hier waren ze zaterdag ook alweer mee gestopt (of ze voelden alleen aan jaszakken en broekzakken), toen werd er alleen lafjes aan het bandje getrokken.

Ik liep elke keer naar binnen met twee blikken hard seltzer in mijn beha met een grote regenjas eroverheen en een flesje vodka in de zak van mijn cargobroek. Het werd inderdaad gewoon een sport, de termen 'butt crack beer' en 'okselseltz' zitten inmiddels al in ons vocabulaire. Tot zondagmiddag/-avond, toen ineens iedereen werd gefouilleerd (ook vrouwen, dus) en mensen zelfs nog teruggehaald werden als ze doorliepen met een blik in hun kontzak.

Ik moet zeggen dat ik dit ook herinner van Lowlands 2023, toen konden we ook onbeperkt blikken meenemen tot de zondag, toen werden alle tasjes binnenstebuiten gekeerd. Toch ben ik als vrouw nog nooit gefouilleerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: dblauw en gguuss

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.754
5.265
Bij onze groep werd volgens mij ook nauwelijks gecontroleerd en kreeg volgens mij bijna iedereen wel één of meerdere blikjes mee. Bij mijn vrouw werd nog wel eens in haar tasje gekeken, ikzelf ben niet gecontroleerd. Ik realiseer me nu ook trouwens dat ik gezagsgetrouw volgens mij niet eens bier heb meegesmokkeld. Nam vaak een blikje mee van de camping en dan liepen we weer zo langzaam of moest iemand nog naar de wc, dat het toch weer op was bij de ingang.
 

jaigalaar

Randprogramma
18 feb 2020
123
182
Ik heb het inmiddels ook allemaal even kunnen laten bezinken. Ik heb echt een topweekend gehad, met een net weer andere groep dan vorig jaar die ook echt bijdroeg aan de sfeer, stuk voor stuk mensen die zich hadden ingeluisterd maar die ook houden van een feestje (feest publiek en muziekliefhebbers tegelijkertijd, want die bestaan dus ook!)

Weekend begon op donderdag 1 uur toen we het terrein op liepen om een plekje voor de tenten te bemachtigen. Uiteindelijk tent opgezet op een erg mooie plek, geen last van drassigheid, wel last van de hard geworden bandensporen (kwam ik later achter toen ik op mijn net iets te dunner matje ging liggen helaas). Gelijk ook de nieuwjaarsduik meegedaan, was wel echt heel matig georganiseerd. Als je zoiets adverteert, zet er dan in ieder geval een mannetje met een megafoon en een boxje met muziek oid bij. Afin, was wel even lekker om het koude water op te zoeken na het sjouwen met bagage. Daarna gelijk de nieuwe buitendouches geprobeerd, wat is dat top zeg! Vooral de eerste 24 uur toen het nog "ontdekt" moest worden. (Ik heb op vrijdagochtend met mijn brakke kop voor de eerste keer in 10 jaar 's ochtends kunnen douchen op een festival zonder in de wachtrij te staan.) De koud neem ik dan wel even op de kop toe. Daarna wat gegeten bij de tent, rondje terrein en camping en de Rex opgezocht. Leuk dat er in de Rex nu een DJ draait op donderdagavond. Volgend jaar zal dat wel meer bekend zijn en dus onmogelijk worden om binnen te komen op donderdag.

Vrijdagochtend gestart met een stuk morning rave en daarna de Afromix workshop. Vooral de Afromix workshop was onzettend leuk, wat een goede sfeer en enthousiasme van zowel de deelnemers als de instructeurs! Vervolgens Kingfisher opgezocht. Leuke band, beetje veel van het zelfde maar een fijne manier om het festival te starten. Daarna Sef, kon mij niet echt grijpen. uiteindelijk half uurtje gestaan. Vervolgens naar Bad Nerves, begon een beetje stroef, maar zodra de moshpits startte hadden de bandleden er ook meer zin in. Eerste stuk van The Gaslight Anthem gekeken. Vind het op de plaat best wel leuk, maar dit was wel echt een waardeloze en zielloze live performance, toen maar terug naar de tent om wat te eten. Hierdoor helaas wel Nia archives gemist. Na het eten laatste half uur Raye gepakt wat volgens mij precies het moment was dat ze minder ging lullen en meer ging zingen, dus uiteindelijk best goed kunnen genieten. Als ze de balans tussen praten en zingen rechttrekt is ze echt een geweldige artiest. Daarna vooraan bij Yard Act, was een ontzettend leuk concert, goede sfeer in de zaal en op het podium. Stukje van Eefje de Visser en PPC gezien, beide erg goed en zou beide nog wel graag nog een keer willen zien om een hele show mee te kunnen pakken. Toen stond ik vooraan bij LCD Soundsystem, man wat een geweldig concert. Ik kreeg echt flashbacks naar mijn eerste keer Radiohead op Rock Werchter, bijna een religieuze ervaring. Zelf was ik nog niet heel bekend met de band, maar nu groot fan. Vervolgens het blok TLM en DJ Heartstring bekeken. Extreem goed nachtprogramma om de vrijdag mee af te sluiten. Lag om half 6 in mn tent.

Zaterdagochtend iets rustiger aan gedaan, het vlaghijsen met Sef gecheckt en een rustig rondje gelopen. Goldkimono gecheckt, best aardig kreeg een beetje Chef's Special indrukken. Vervolgens Yussef Dayes, heb een hele show kunnen genieten van virtuoos drumspel, dat was echt heerlijk. Daarna even geluncht om vervolgens Aurora te checken, vooral mijn groep een plezier gedaan om daar heen te gaan, maar uiteindelijk ook goed kunnen genieten van deze show. Nog even DJ Assault bekeken, maar dat was mij iets te druk. Helaas dEUS en Bolis Pupul moeten missen omdat ik last kreeg van mn rug en mn lege maag. Daarna een andere highlight van mn weekend Kneecap, man, man man wat was dat een genot om bij te zijn, wat een energie en passie. Precies wat ik bij een aanzienlijk deel van de shows dit jaar heb gemist. Nog een stukje Michael Kiwanuka en Fatima Yamaha gekeken maar beide kunnen mij niet zo zeer bekoren na hoog in energie te zijn van Kneecap. Daarna Jungle gecheckt. Opzich was er niks mis met de show, maar had eigenlijk het idee alsof ze net zo goed een DJ die hun album speelde er neer hadden kunnen zetten, dan was de reactie uit het publiek hetzelfde geweest. Vervolgens deden ze ook nog een erg raar toegift, wat bij mij niet echt in de smaakviel (waarom een zo'n ingestudeerd toegift van één nummer?). Daarna Teddy Widder, Fuzzy Lop en Rex afgelopen en overal een beetje gekeken.

Zondagochtend weer op tijd op om de Morning Rave te pakken en de Surprise act te bekijken. De rave expres eerder verlaten omdat ik erg benieuwd was naar de surprise, maar dat was een stokpaardjes race dus een flinke deceptie. Vervolgens Sor gekeken, dit was voor mij de slechtste show van het weekend. Het orkest zelf was tof, maar man wat ergerde ik mij dood aan Sor. Constant keiharde autotune over zn stem (zelfs als hij praatte tegen het publiek), hele show nonchalant een lolly in zn hand. Alles ging daar voor mij even mis. Vervolgens even op de heuvel bij Hotot gelegen en van een afstand Sammy Rae geluisterd, klonk best leuk. Toen even terug naar de tent voor wat eten om vervolgens achter de geluidsbooth bij Hotot te moshen bij The Vaccines. Blijkbaar was daar het hele weekend al de plek om te dansen en te moshen dus ook niet zo gek dat dit uiteindelijk bij The National ook gebeurde. Ik kan mij dan ook niet vinden in het commentaar van sommigen op dit forum. Hoe mensen van muziek genieten is volledig aan henzelf en zo lang je andere mensen er niet mee hindert zie ik er geen kwaad in. Vind het ook wel getuigen van een zekere vorm van arrogantie als je vindt dat jou manier van, van muziek genieten superieur is dan dat van een ander, dan heb je de boodschap van muziekfestivals toch wel echt gemist. Na Vaccines een stuk Villagers gekeken, was erg mooi, maar ook erg druk waardoor ik vrij ver buiten de tent eindigden en weinig mee kreeg van de show. Vervolgens TLDP gezien, misschien waren mijn verwachtingen te hoog, maar ik vond het niet heel erg speciaal. Ze speelden strak en het plezier was er wel, maar toch vond ik het allemaal erg steriel gespeeld. Achteraan op het veld Khruangbin bekeken, best wel een saaie show. Hierna snel het voorvak opgezocht voor The National. Ik heb niks meegekregen van het half lege veld. Omgeven door mijn vriendengroep en echte fans heb ik de hele show met tranen in mn ogen lopen meezingen met de muziek. Nog even een half uur moeten bijkomen samen met de groep omdat we allemaal aan het janken waren na About Today. Toen nog even naar Divine Comedy geweest en daar de ballen uit mn broek gelachen om uiteindelijk om 4 uur in mn tent te liggen.

Zelf vond ik het publiek dit jaar vele malen beter dan vorig jaar. Veel minder gelul tijdens acts (gegeven dat je bij de rustigere muziek een plek vooraan moet vinden) en veel minder drugs gebruik overdag (hoogstens enkele keren). Kan mij dan ook niet vinden in veel van het commentaar. Wellicht dat het vorig jaar veel meer was doordat Fred Again... toen headliner was?
Ik mistte dit jaar wel echt wat bands/artiesten met pit op de line-up. Het wegvallen van JPEG-Mafia was wel echt voelbaar. Zoals een vriend van mij zei; een groot deel van de line-up voelt echt aan als achtergrond muziek. Nu deel ik die mening niet volledig maar ik snap wel erg goed waar die vandaan komt. Volgend jaar graag meer artiesten als Bad Nerves, Kneecap of Scowl op t programma. Wellicht een grotere metal band o.i.d. Het feit dat er geen enkel stevige Rockband/punkband op de Hotot staat vind ik wel getuigen van een disbalans in de programmering.

Top:
- De nieuwe douches
- De 4 headliner constructie
- De Teddy Widder als primaire nachtlocatie
- Het ochtendprogramma met de Morning Rave en Afromix Workshop
- Het uitgebreide etensaanbod
- Het feit dat de Rex nu meer bij het terrein betrokken is (maar.....)

Flop
- Het feit dat je niet meer op het strand kan chillen voor de ingang van het festival terrein door de verplaatste ingang
- Geen eigen drank meer mee het terrein op (waardoor er veel grotere wachtrijen ontstonden bij de ingang)
- Het weer
- Het gemis van de geluidsinstallatie bij de houtenpalen wat voorheen de ingang was
- Het feit dat er geen enkel stevige Rockband/punkband op de Hotot stond
- Forumleden die commentaar hebben op mijn Snor en Hawai t-shirt :cry:

Top 6:
- LCD Soundsystem
- The National
- Kneecap
- Yard Act
- Aurora
- Afromix Workshop

Al in al ontzettend genoten en wil volgend jaar zeker weer terugkomen!
 

piep

Gouden Tip
1 feb 2022
471
635
Ik blijf het bijzonder vinden dat mensen het een recht vinden, dat alles wat niet mag, toch meegenomen mag worden.... Al een keer eerder gezegd in het Lowlands forum, de beveiliging probeert enkel de huisregels te handhaven, welke deels worden opgelegd door de vergunningverlener. Steekproefsgewijs wordt dit gecontroleerd, en indien niet volgens vergunning, is een dag later de beveiliging strenger.

Bedankt alvast...over een paar jaar mag er niks meer mee de camping op, worden de rijen nog langer en de prijzen hoger (extra beveiliging etc.). Het is heel simpel: geen vergunning, geen festival.
 
  • Leuk
Waarderingen: Glow en Mimi

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
3.847
3.198
Ik blijf het bijzonder vinden dat mensen het een recht vinden, dat alles wat niet mag, toch meegenomen mag worden.... Al een keer eerder gezegd in het Lowlands forum, de beveiliging probeert enkel de huisregels te handhaven, welke deels worden opgelegd door de vergunningverlener. Steekproefsgewijs wordt dit gecontroleerd, en indien niet volgens vergunning, is een dag later de beveiliging strenger.

Bedankt alvast...over een paar jaar mag er niks meer mee de camping op, worden de rijen nog langer en de prijzen hoger (extra beveiliging etc.). Het is heel simpel: geen vergunning, geen festival.
Dat controleren op blikjes/drugs bij de toegang is hun goed recht. De rare manier (en van horen zeggen ook dwingende manier) bij de toiletten heb ik wel een mening over.
 

Thisbe

Playlistbediener
4 dec 2023
9
15
Ik blijf het bijzonder vinden dat mensen het een recht vinden, dat alles wat niet mag, toch meegenomen mag worden.... Al een keer eerder gezegd in het Lowlands forum, de beveiliging probeert enkel de huisregels te handhaven, welke deels worden opgelegd door de vergunningverlener. Steekproefsgewijs wordt dit gecontroleerd, en indien niet volgens vergunning, is een dag later de beveiliging strenger.

Bedankt alvast...over een paar jaar mag er niks meer mee de camping op, worden de rijen nog langer en de prijzen hoger (extra beveiliging etc.). Het is heel simpel: geen vergunning, geen festival.
Ik begrijp je punt, maar ik denk dat er toch ook een boel wel gedoogd wordt en blijft. Dat niks meer de camping op mag lijkt me erg stug, zelfs als alcohol verboden zou worden kun je mensen niet verbieden water en fris mee te nemen, en ga dan maar eens handhaven dat daar niks sterkers in zit. Is echt niet te doen, ook niet met 10x zoveel security. Dus die blikken bier op de camping blijven echt wel.

Ik vermoed nu zelf dat er echt gedeald werd op het terrein en dat de beveiliging daar zondag streng op was. Dat daar ook wat blikken bier voor moesten sneuvelen, is logisch. Denk dat niemand een probleem had zijn blik weg te gooien/op te drinken/terug te brengen toen dat gevraagd werd. Een vriend van mij zag namelijk een man bij de wc's een grote zak drugs laten vallen (denk boterhamzak of groter, niet een klein zakje voor persoonlijk gebruik). Dat kan natuurlijk echt niet.
 

zworp3

Support act
17 mei 2018
966
668
Iemand enig idee waarom de beveiliging zo hard werd opgeschroeft zondag? Werd veel beter gefouilleerd, zag dat mensen werden opgewacht na het verlaten van de wc's en beveiliging liep meer door publiek en zag ze vanaf de Mojo-barriers veel meer "zoeken" en ergens achteraan gaan.
Tijdens Khruangbin heb ik 5 mensen uit het publiek gehaald zien worden omdat ze onwel waren geworden en waarvan een paar er best slecht aan toe leken. Denk dat dat is waar vanaf de barriers naar gekeken werd.
 

fear_the_leaker

Playlistbediener
10 jul 2023
20
12
In de fuzzylop werd vooraf aan DEADLETTER een vuurwerkje afgestoken. Diegene sneakte de tent uit, maar werd vanaf het podium getrack&traced en verdween backstage.

Verder vind ik ze wel strikter geworden bij zowel de entreepoort (wie heeft die kleine poortjes bedacht waar je met je meuk doorheen moet?) als bij festivalpoort. En ja, de bewaking kon daar niets aan doen en gingen er wel goed mee om.

Ik vind het met vlagen ook wel erg druk geworden. En natuurlijk is het niet eerlijk om editie 2024 te vergelijken met die van 2014 of 15, maar die vibe was wel erg lekker.

Oja dit jaar waren er 47000 bezoekers en volgend jaar gaan ze voor de 50000 hoorde ik uit betrouwbare bronnen.

Ik zie hier ook veel enthousiaste reacties op de Croque. Ik vind het maar een kille ruimte 's avonds. De swamp en daarvoor het Vuige Veld hadden meer sfeer. Het eigen buitenterreintje met bar en hangtafels was weer wel lekker.

Bij Eden lag het terrein er erg mooi bij. Ik kwam daar in april langs en toen waren ze de boel aan het bestraten. Ik hoorde van de vuurmeesters dat het loonbedrijf uit de buurt het hele jaar bezig is om het festivalterrein te onderhouden.

Verder is dat olifantengras wel een oplossing. Waar houtsnippers een ranzige geur krijgen, valt het hier wel mee. Zaterdags wel een paar keer gemerkt dat bij stevige wind ze niet persé bleven liggen en mijn drankje wel een bijzondere aantrekkingskracht had op dit spul.
 

piep

Gouden Tip
1 feb 2022
471
635
Ik begrijp je punt, maar ik denk dat er toch ook een boel wel gedoogd wordt en blijft. Dat niks meer de camping op mag lijkt me erg stug, zelfs als alcohol verboden zou worden kun je mensen niet verbieden water en fris mee te nemen, en ga dan maar eens handhaven dat daar niks sterkers in zit. Is echt niet te doen, ook niet met 10x zoveel security. Dus die blikken bier op de camping blijven echt wel.

Ik vermoed nu zelf dat er echt gedeald werd op het terrein en dat de beveiliging daar zondag streng op was. Dat daar ook wat blikken bier voor moesten sneuvelen, is logisch. Denk dat niemand een probleem had zijn blik weg te gooien/op te drinken/terug te brengen toen dat gevraagd werd. Een vriend van mij zag namelijk een man bij de wc's een grote zak drugs laten vallen (denk boterhamzak of groter, niet een klein zakje voor persoonlijk gebruik). Dat kan natuurlijk echt niet.
Zwarte Cross, bijna alle 1-daagse festivals…
 

spongebobsong

Randprogramma
10 mrt 2023
119
171
Beveiliging was toch ook een lachertje. Ik maakte er op de laatste dag een sport van om zoveel mogelijk blikken bier mee binnen te krijgen. Zelfs 2 blikken in mijn sokken (met korte broek) werden niet opgemerkt. Ongekend.

Wel mooi.
Op zaterdag had een vriendin een zak wijn verstopt in haar broek en trui. Zag er best geloofwaardig uit alsof ze een buikje had. Ze werd gefouilleerd en haar ‘buik’ werd even aangeraakt, maar kreeg het alsnog mee naar binnen 😂
 

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.853
4.809
Dit is volgens mij het enige festivaltopic, waarin meerdere berichten over alcoholsmokkel gaan. Bijzonder.
 

Mimi

Playlistbediener
4 jul 2023
49
161
Beveiliging was toch ook een lachertje. Ik maakte er op de laatste dag een sport van om zoveel mogelijk blikken bier mee binnen te krijgen. Zelfs 2 blikken in mijn sokken (met korte broek) werden niet opgemerkt. Ongekend.

Wel mooi.
Vriend van me heeft een grote zak chips mee naar binnen gekregen, maar het biertje was wel afgepakt door de beveiliging. Was lekker chipje wel 😂
 

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.853
4.809
Is toch gewoon vrij onschuldig die verhalen? Ik vind het in ieder geval leuk om te lezen wat er allemaal gebeurt is op de festivals en dus ook hoe het qua beveiliging en entree gaat. Gebeurt op alle festivals dit.
Zeker onschuldig. Valt alleen op dat het vooral in het DTRH (en Lowlands) topic voorbij komt. Zelfde doelgroep dan toch?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken