Down The Rabbit Hole 2024

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Joris
  • Startdatum Startdatum
Derde jaar DtRH, en na een voor mij wat moeizame start toch echt een heerlijk festival gehad.

Donderdag met de Rabbit express touringbus rechtstreeks naar het terrein gegaan, echt een aanrader voor ieder die in buurt van een vertrekpunt woont. Hierdoor hadden onze vrienden ook al een camping plekje "veroverd" waar we konden aansluiten. Super dat de organisatie houtsnippers had verdeeld over de camping, zo als echte konijntjes droog geslapen. Bij de ingang lekker gegeten bij de BBQ, de eerste paar stages al verkend en genoten van het 20u journaal van Clean Pete (zo mag het journaal van mij altijd wel zijn)

Vrijdag perfecte start van het festival gehad met de Morning Rave , waar je beetje bij beetje opwarmt voor het festival en alle gekkigheid die daar bij komt kijken. Met het hoogtepunt dat ik mijn festival ben begonnen met een crowdsurf van mijn schoonvader met mijn schoonfamilie, vrienden en andere festivalgangers - niet iets wat ik van te voren had verwacht maar dit gaat zeker terug komen in de sinterklaas gedichten. Daarna het terrein ontdekt, het blijft prachtig, al is de magie er na de derde keer een beetje af. Maar de bosrijke kleine intieme plekjes zijn nog altijd fijn om in te dwalen en verdwalen. Muzikaal afgetrapt bij Nusantra Beat, goede band en lekker gedanst. Door naar Sef, zijn teksten zijn poëtisch, erg van genoten. Kort Shou meegepakt, jammer dat ik er zoveel van heb gemist want wat een sfeer en performance! De powernap in de hangmat tijdens de show was het wel waard gelukkig, want ik had genoeg energie om alles eruit te dansen bij Nia Archives, genoten van de oldskool jungle en haar aanstekelijke energie. Raye was prachtig, maar praatte voor mij te veel. 4 nummers in een half uur is te lang en 4 nummers in 7 minuten te kort, something something tijdmanagement. Stond wat verder naar achter dus kwam er niet echt in. Jammer want ik denk dat dit met een goede opbouw de show van het weekend had kunnen zijn. Eefje had daarentegen wel echt een perfecte show, kijk uit naar haar concert in Tivoli die in het donker heel goed tot zijn recht gaat komen. Tot slot psychedelic porn crumpets gemist om vooraan te staan bij LCD Soundsystem, wat het 100% waard was. Kende ze nog niet zo goed, maar door mijn vriend en de oratie van Jos geïntrigeerd, en ze hebben me volledig overtuigd. De trage opbouw van minuten, de lagen, de ontlading op het einde bij ieder nummer, heerlijk. Wederom blij vooraan te staan tussen de liefhebbers, dit kan een act maken of breken.

Zaterdag vroeg opgestaan om Islandman mee te pakken. Ruim voor mn wekker wakker geworden, gelukkig maar, want de rijen bij de camping waren zo lang dat het me een uur en twintig minuten heeft geduurd om naar de wc te gaan, te douchen met een handjevol water (we kregen gelukkig wel ons muntje terug), en een plekje bij de wasbak te veroveren. Ongekend lang, gelukkig dit op het terrein zelf niet meegemaakt. Volgende keer maar oortjes mee en een podcast luisteren. Afijn, Islandman was heerlijke start van de dag, en het was een genot om naar de drummer te kijken die zoveel passie in het spel stopte. Kort Jair Faria gezien, sympathiek. Heerlijke korte rave in de rex bij Passion Deez gehad, ik vind de rex is overdag leuker dan savonds; goede sfeer met ravers die echt voor de muziek komen. Nog wat rondgedwaald, een half uur in de rij gestaan voor striptopia maar er niet doorheen gekomen, de hype was on. Maar dat maakt DtRH zo leuk, want door change of plan bij het idyllische veldje uitgekomen en met een vriend onze shirts uitgetrokken en geverfd bij de zeefdrukken stand, aanrader als je een leuke souvenir wil! Daarna door naar Frytz, goede show met kutpubliek. Werd echt veel geluld, enkel bij de danshitjes hielden mensen voor een paar minuten hun mond. Bolis Popul maakte alles goed, was voor mij echt de act van het weekend. Interessant gelaagde EDM, en door een opbouw van een kwartier voor de eerste echte drop explodeerde vooraan de energie, en die bleef. Iedereen heeft daar heerlijk gedanst en werd erin meegezogen, leuk om te zien. L'imperatrice klonk vanaf de heuvel aardig, maar daar leken de drops niet te droppen maar zacht weg te kabbelen, ik begreep niet echt welke kant de muziek op ging. Het was ook straf koud op de groene heuvels van de Hottot, dus bij Michael voorbij uit de wind gaan zitten. Zijn show was magisch, ergens was ik wel blij dat Nederland EK speelde. Omringd door vrienden, familie en fans, het was stil, iedereen genoot en er hing liefde en saamhorigheid in de lucht. Traantjes hebben gevloeid. Prachtige zang van Michael en de andere zangeressen, en mooie videos op de achtergrond. Vervolgens Jungle, leuk aardig en prima, maar nagenoeg dezelfde set als Pukkelpop 2022 op youtube die ik ter voorbereiding paar keer heb geluisterd. Ze zeggen zelfs dezelfde dingen op hetzelfde moment. Ik verwacht iets meer moeite van een headliner tbh. Daarna in de nacht over het terrein gedwaald het idyllische bos in, langs alle stages, en blijven hangen bij Orkater invites, waanzinnig leipe show.

Zondag vond ik zelf een vrij zoete dag met acts als Sammy Rae, Jain, Aurora, Jessie ware, Olivia Dean. Sammy Rae was leuk, lekker begin van de dag. Daarna laatste half uurtje van echoes meegepakt ik bizarre, was heerlijk en wil ik volgend jaar als die er weer zijn een keer mijn dag mee beginnen. Daarna striptopia, leip vette show, aanrader voor iedereen! Strippen werd daar tot kunst verheven, ook een van mn hoogtepunten van het weekend. Jessie ware vanaf de kant bekeken, klonk goed, leuk publiek om naar te kijken. Last dinner party vervolgens ook een van mn hoogtepunten, de dames gingen voluit en zongen geweldig. Tot slot zondag afgesloten met IJsland van Sef en Abel, de poëzie van Sef en de energie van Abel was een perfecte match, echt waanzinnig. Laatste drie kwartier van de national was ook mooi, beter dan ik had verwacht obv de plaat. Toch staat de frontman mij niet zo aan, ik vind hem niet echt oprecht overkomen. Maar wel leuk om te lezen dat zoveel hier hem geweldig vinden.

Allom een fijn festival gehad. Afgelopen jaar had ik zelf meer variatie aan genres meegepakt, maar ook dit jaar genoten van de muziek. Ook ontzettend genoten van het randprogramma en het fijne terrein, voor mij altijd een groot pluspunt van DtRH

Top:
- fijn terrein met mooie aankleding en leuke kunst om te ontdekken
- fijne tenten, de Hottot vind ik de fijnste mainstage die ik ken; je kan er zitten of dansen en het altijd zien, en het uitzicht op het meer is prachtig tijdens de Sunset slot
- het geluid was ontzettend goed afgesteld dit jaar, en de bas gelukkig minder overheersend. Veel minder last gehad van praters dan bij BKS en ik denk dat dit deels ook komt doordat er minder echo is in de tenten en het geluid er goed overheen kwam
- het eten is heerlijk en gevarieerd
- leuk publiek met veel diversiteit in leeftijd, kleding en vibe
- het randprogramma ❤️
- de organisatie en hun communicatie ❤️
- korte rijen op het terrein zelf
- veel plekjes om te zitten en te hangen

Minpuntjes:
- WC's en douches op de camping
- de winkels die opeens Amsterdamse grachtengordel design ziin, vond de sfeer daar vorig jaar leuker
- verlaagde podium bij de Bossa Nova. Snap dat het vet is dat je ook op het podium kan, maar 90% van de tijd zie ik niks van wat er gebeurd

Het was een fijn festival, ik geniet van de breedte die dtrh te bieden heeft. Volgend jaar weer, met hopelijk een net zo fijne en liefst nog iets alternatievere spannendere line up
 
Laatst bewerkt:
Nou, nou, nou. In een deel van de verhalen hier herken ik DTRH echt wel, maar het is wel een beetje overtrokken hoor allemaal. Met als dieptepunt -- in de comments hier in ieder geval -- het gezanik dat er blijkbaar mensen waren met een hawaii-shirt en een snor. Buiten het feit dat het echt niet zo is dat 50% van de bezoekers zo'n shirt aan had, vind ik het ook wel een beetje jammer om af te geven op de kleren die mensen dragen. Allemaal vooroordelen en het heeft iets repressiefs. Alles wat een festival niét moet zijn imo. En dat zeg ik als iemand die nagenoeg altijd een egaal shirt aan heeft.

Ja, het klopt dat er een hele hoop bezoekers zijn die voor het feestje komen, al is dat nu al een heel stuk minder dan post-coronajaar 2022, heb ik zo het idee. Van praters heb ik zelf weinig last gehad, al kan dat ook zijn door de goede akoestiek in de Teddy en de Fuzzy. Dit blijft wel een terugkerend thema, en ik denk wel dat festivals en bezoekers er meer aan kunnen doen het een norm te maken om gewoon stil te zijn. Maar, dit begint al bij de familie, de vriendengroepen, de kleine concertzalen en de fora. Ik betwijfel het of het echt iets is van DTRH -- ook bij een Eefje de VIsser in Carré en BKS heb ik me er aan kunnen storen. Daar had ik denk ik weer juist ongeluk met waar ik stond. Zelf vond ik de "stokpaardjes" juist sfeerverhogend werken, evenals de flashmobs die spontaan ontstonden achteraan het veld bij bepaalde artiesten (Imperatrice, Jessie Ware o.a.). Collectieve vreugde, ook iets waar een festival voor moet zijn. Overdag is de REX een topplek waar mensen, zonder drugs, al vrij vroeg losging op soms ook wel wat lastigere muziek. Croque Madame is een goede toevoeging. Tegelijkertijd bij onder andere The National, LCD Soundsystem, TLDP, Islandman, Michael Kiwanuka, Sho, Bolis,etc. (reviews komen later) tussen stil publiek gestaan. En juist de mogelijkheid om én alternatievere acts te zien, én te genieten van het randprogramma (op Zondag door het cancellen van Mdou Moctar opeens een paar uur over om dat te ontdekken) maakt dit voor mij een vet festival. En ik heb een dubbele agenda, want dit is voor mij als "muziekliefhebber" een mogelijkheid om naar een festival te gaan met vrienden die voor de feestje gaan. En ook bij hen merk je dat ze door de jaren heen steeds meer ook voor de muziek gaan.

Er zijn ook echt wel een hoop verbeterpunten voor de organisatie, zoals de sanitair op de camping, de lange rijen bij (vooral) de koffie of het verlaagde podium bij de Bossa Nova. Oja, en ze moeten niet spelen met de gedachte om nog 5k mensen toe te voegen -- tenzij er wat terrein bij komt met ofwel een volwaardige stage, ofwel een deel randprogramma van het grotere kaliber (Croque Madame/Bizarre-grootte). En het blijft lastig om een balans te vinden tussen de "muziekliefhebber" en "het feestpubliek" (is het echt zo'n dichotomie?). Geen idee wat ze eraan kunnen doen. Ik denk niet dat het mogelijk is om de pre-sale stapgewijs te doen (50/70% van de kaarten, eerst voor mensen die 2014 er waren, dan 2015, enzovoort, enzovoort). Ik denk wel dat de presale, ook in de huidige vorm, werkt om die balans te houden. Als het een "free for all" is, zal je denk ik net zien dat leden van studentenverenigingen of grote vriendengroepen aan kaarten komen, waardoor de gemiddelde leeftijd wat naar beneden gaat en misschien toch de "hype" meer zal uitmaken voor de "muziek". Daarnaast worden de bezoekers op deze manier gemiddeld ouder. Daarnaast kan de DTRH-playlist op spotify toch ook wat meer gevuld worden met deep-cuts van artiesten in plaats van de hitjes (vorig jaar stond bijvoorbeeld Keep Your Head Up van Ben Howard erin, terwijl hij dat nummer nagenoeg nooit meer speelt). Op de schermen misschien mensen erop attenderen dat het om de muziek gaat en dat lullen bij optredens niet wordt gewaardeerd (zelf overigens nauwelijks last van gehad). Wat meer rauwere rockbandjes boeken (deden het dit jaar erg goed!) of wat spannendere elektronische acts (á la Bolis Pupul of Floating Points). Ik heb het idee dat de organisatie ook wel deze kant op wil gaan, en er juist door het uitgebreide randprogramma voor heeft gezorgd dat dit ook nog eens levensvatbaar is.
 
Mijn eerste keer DTRH, na veel ervaring met / op o.a. Best Kept en Lowlands. Ik heb genoten van The Beaches, Eefje, LCD Soundsystem, Islandman (geweldig), dEUS (al miste ik wel wat hits), Yard Act, KNEECAP, Jungle, Vaccines, The Last Dinner Party en - uiteraard- The National. Ik ben al zo lang fan, dat ze misschien weinig fout kunnen doen. We stonden vrijwel vooraan en genoten allemaal; ook iedereen om ons heen. In de tweets en het artikel van Menno Pot, die ik toevallig ken, kon ik me totaal niet vinden. Termen als beschonken en brabbelwerk... Enfin, het is ook maar een mening.

Tegenvallend: Goldkimono (niet te doen, echt zo'n slap 3FM-bandje), Khruangbin (slaapverwekkend, zeker voor dat tijdstip) en L’Impératrice (pakte me niet, waarbij ik veel mensen vroegtijdig zag afhaken). Was passender in een tent geweest, net als Khruangbin trouwens.

Verder deel ik de algemene mening dat het drugsgebruik fors is. Overal zichtbaar, al vroeg op de dag. Is ook Lowlands ook zo, op BKS (nog) niet. Daar merk je dat vaak vanaf de avonduren. Waar BKS in mijn ogen nog steeds meer een festival voor de muziekliefhebber is, daar had ik dat gevoel op DTRH minder. Mensen gaan meer voor de belevenis, wat op Lowlands ook zo is. Dat maakt het programma meer ondergeschikt, wat blijkbaar tot uiting kwam bij The National.
 
Ach misschien gaan ze die tweede vergunning op de groene heuvels gebruiken om een alternatiever festival neer te zetten en komt dtrh volgend jaar met Polo & Pan, Fred again en Jamie XX, iedereen blij!


Maar zonder dollen, was mijn eerste keer DTRH, vooral een kaart gekocht om LCD Soundsystem live te zien. Ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal van eerdere edities maar ik heb hier een heerlijk weekend gehad. We zijn sinds 2017 met de groep naar Lowlands gegaan maar alle dingetjes waar ik me daar aan begon te ergeren spelen niet (of veel minder) op dit festival. Het aankomen en weggaan ging vlekkeloos. Het terrein en het aantal mensen is een stuk kleiner en de sfeer is veel gemoedelijker en vriendelijker. Ook prettig om gewoon naar bed te gaan wanneer je wilt zonder dat er matige techno uit de Armadillow staat te knallen.


En ja, die balans in publiek is soms wat moeilijk te zoeken maar heeft denk ik ook te maken met de zeitgeist na corona. Een paar jaar aan festivalgangers heeft gewoon meegekregen festivals = pieken. Die ontlading is denk ik wel te begrijpen vlak na een pandemie maar als dat je enige referentiekader is van hoe een meerdaags festival is beland je vanzelf in een cirkel waar je als festival moeilijk uit gaat komen. Ik denk zelf dat het gewoon wat tijd nodig heeft. Het is dan wel belangrijk dat festivals alternatief blijven boeken natuurlijk. Maar afgeven op mensen omdat ze liever naar Folamour dan the National willen of op zondagavond rondjes rennen achter op het veld waar het voorvak het niet eens door heeft vind ik ook wel wat ver gaan. Mensen komen er ook gewoon heen om te dansen, gek te doen en de buitenwereld te vergeten. Ieder op zijn eigen manier, laten we elkaar die ruimte geven!
 
Nou, nou, nou. In een deel van de verhalen hier herken ik DTRH echt wel, maar het is wel een beetje overtrokken hoor allemaal. Met als dieptepunt -- in de comments hier in ieder geval -- het gezanik dat er blijkbaar mensen waren met een hawaii-shirt en een snor. Buiten het feit dat het echt niet zo is dat 50% van de bezoekers zo'n shirt aan had, vind ik het ook wel een beetje jammer om af te geven op de kleren die mensen dragen. Allemaal vooroordelen en het heeft iets repressiefs. Alles wat een festival niét moet zijn imo. En dat zeg ik als iemand die nagenoeg altijd een egaal shirt aan heeft.

Ja, het klopt dat er een hele hoop bezoekers zijn die voor het feestje komen, al is dat nu al een heel stuk minder dan post-coronajaar 2022, heb ik zo het idee. Van praters heb ik zelf weinig last gehad, al kan dat ook zijn door de goede akoestiek in de Teddy en de Fuzzy. Dit blijft wel een terugkerend thema, en ik denk wel dat festivals en bezoekers er meer aan kunnen doen het een norm te maken om gewoon stil te zijn. Maar, dit begint al bij de familie, de vriendengroepen, de kleine concertzalen en de fora. Ik betwijfel het of het echt iets is van DTRH -- ook bij een Eefje de VIsser in Carré en BKS heb ik me er aan kunnen storen. Daar had ik denk ik weer juist ongeluk met waar ik stond. Zelf vond ik de "stokpaardjes" juist sfeerverhogend werken, evenals de flashmobs die spontaan ontstonden achteraan het veld bij bepaalde artiesten (Imperatrice, Jessie Ware o.a.). Collectieve vreugde, ook iets waar een festival voor moet zijn. Overdag is de REX een topplek waar mensen, zonder drugs, al vrij vroeg losging op soms ook wel wat lastigere muziek. Croque Madame is een goede toevoeging. Tegelijkertijd bij onder andere The National, LCD Soundsystem, TLDP, Islandman, Michael Kiwanuka, Sho, Bolis,etc. (reviews komen later) tussen stil publiek gestaan. En juist de mogelijkheid om én alternatievere acts te zien, én te genieten van het randprogramma (op Zondag door het cancellen van Mdou Moctar opeens een paar uur over om dat te ontdekken) maakt dit voor mij een vet festival. En ik heb een dubbele agenda, want dit is voor mij als "muziekliefhebber" een mogelijkheid om naar een festival te gaan met vrienden die voor de feestje gaan. En ook bij hen merk je dat ze door de jaren heen steeds meer ook voor de muziek gaan.

Er zijn ook echt wel een hoop verbeterpunten voor de organisatie, zoals de sanitair op de camping, de lange rijen bij (vooral) de koffie of het verlaagde podium bij de Bossa Nova. Oja, en ze moeten niet spelen met de gedachte om nog 5k mensen toe te voegen -- tenzij er wat terrein bij komt met ofwel een volwaardige stage, ofwel een deel randprogramma van het grotere kaliber (Croque Madame/Bizarre-grootte). En het blijft lastig om een balans te vinden tussen de "muziekliefhebber" en "het feestpubliek" (is het echt zo'n dichotomie?). Geen idee wat ze eraan kunnen doen. Ik denk niet dat het mogelijk is om de pre-sale stapgewijs te doen (50/70% van de kaarten, eerst voor mensen die 2014 er waren, dan 2015, enzovoort, enzovoort). Ik denk wel dat de presale, ook in de huidige vorm, werkt om die balans te houden. Als het een "free for all" is, zal je denk ik net zien dat leden van studentenverenigingen of grote vriendengroepen aan kaarten komen, waardoor de gemiddelde leeftijd wat naar beneden gaat en misschien toch de "hype" meer zal uitmaken voor de "muziek". Daarnaast worden de bezoekers op deze manier gemiddeld ouder. Daarnaast kan de DTRH-playlist op spotify toch ook wat meer gevuld worden met deep-cuts van artiesten in plaats van de hitjes (vorig jaar stond bijvoorbeeld Keep Your Head Up van Ben Howard erin, terwijl hij dat nummer nagenoeg nooit meer speelt). Op de schermen misschien mensen erop attenderen dat het om de muziek gaat en dat lullen bij optredens niet wordt gewaardeerd (zelf overigens nauwelijks last van gehad). Wat meer rauwere rockbandjes boeken (deden het dit jaar erg goed!) of wat spannendere elektronische acts (á la Bolis Pupul of Floating Points). Ik heb het idee dat de organisatie ook wel deze kant op wil gaan, en er juist door het uitgebreide randprogramma voor heeft gezorgd dat dit ook nog eens levensvatbaar is.
Point made! Ik kan me echt enorm storen aan het shamen op basis van iemands kleding. Leven en laten leven... Een vriend van mij had gister een trainingsbroekje aan (de rest was natgeregend) en werd door twee gasten gewoon gejend en uitgelachen. Jammer. Laat iemand lekker een snor hebben en een Hawaï-shirt dragen.
 
Mijn top 10 van het festival:

1. LCD Soundsystem
2. Nia Archives
3. Yard act
4. Michael Kiwanuka
5. The Last Dinner Party
6. The National
7. Jungle
8. Eefje de Visser
9. Island man
10. Olivia Dean
999999999. Die gure wind op zaterdag die alles 10 graden kouder maakte en er voor zorgde dat ik mijn tent moest repareren terwijl ik eigenlijk Bolis Popul wilde zien.

Ook nog gezien: Jessie Ware, Sef, Nusantara Beat, L'imperatrice, Bombay bicycle club, Elias Mazian, een konijn die me balletles gaf, en allerlei rondjes over het terrein tijdens de nachten.
 
  • Leuk
Waarderingen: nitotheno
Heel fijn weekend gehad. Niet zoveel acts volledig kunnen zien als vooraf gedacht of gehoopt. Wat ik gezien heb wel (heel) goed.

1. LCD Soundsystem
2. Michael Kiwanuka
3. Yard Act
4. DEADLETTER
5. The Last Dinner Party
6. The National
7. Yussef Dayes
8. Olivia Dean
9. the Vaccines
10. dEUS

Verder (stukjes) Sho Madjozi, the Gaslight Anthem, Tom Trago, Raye, Eefje de Visser, Psychedelic Porn Crumpets, TLM Airlines, DJ Heartstring, Bombay Bicycle Club, Aurora, L'Imperatrice, Kneecap, Jungle, BELLA, Octa Octa, Black Cadmium, Hellie, Palms Trax

+++ nachtprogramma in de Teddy Widder. Grootste ergernis was altijd een te volle Fuzzy in de nacht. Nu enkel in de laatste nacht als sardientjes bij Palms Trax gestaan.
++ de croque monsieur als vervanger van de swamp.
+ nieuwe entree. Meer ruimte op het terrein en minder last van een bottleneck tussen de Teddy en wc's daar.
+ drukte. Nergens te druk of te lang moeten wachten. Komt voor een deel door goede spreiding van mensen over het terein.

- weer en wind. Het had erger gekund, maar ook een heel stuk beter. Met name zaterdagnacht was erg fris buiten de tent.
- het idyllische veld is niet echt idyllisch.
- de dome of koepel is vervangen door het alien visitor centre. Hopen op een terugkeer of andere invulling volgend jaar.
 
Geen idee wat ze eraan kunnen doen. Ik denk niet dat het mogelijk is om de pre-sale stapgewijs te doen (50/70% van de kaarten, eerst voor mensen die 2014 er waren, dan 2015, enzovoort, enzovoort). Ik denk wel dat de presale, ook in de huidige vorm, werkt om die balans te houden. Als het een "free for all" is, zal je denk ik net zien dat leden van studentenverenigingen of grote vriendengroepen aan kaarten komen, waardoor de gemiddelde leeftijd wat naar beneden gaat en misschien toch de "hype" meer zal uitmaken voor de "muziek". Daarnaast worden de bezoekers op deze manier gemiddeld ouder.
Eens! Behalve dat een pre sale voor ons ook fijn is en veel stress bespaart denk ik inderdaad dat het de sfeer ten goede komt. Je krijgt er een trouwe aanhang van, het publiek blijft divers, ook qua leeftijd, en doordat je maar 2 of 4 kaartjes kan bestellen krijg je niet de 20+ vrienden groepen. Dus ik ben voor

Heb daarnaast ook het idee dat dit jaar veel mensen van Lowlands zijn overgestapt naar DtRH, hoorde om mij heen veel mensen over Lowlands praten en hoe het daar was ten opzichte van hier. Dus het zou me niks verbazen als dezelfde hype rondom de kaartverkoop zal komen
 
Bij deze ook mijn lijstje voor het weekend. Onvermijdelijk ook voor mij een duidelijke nummer 1. Na BKS '18 was ik voor deze keer bang dat het alleen maar minder kon zijn, maar het was een legendarische show.


1. LCD Soundsystem
2. IJSLAND
3. Yard Act
4. DEADLETTER
5. The Last Dinner Party
6. Yusef Dayes
7. Psychedelic Porn Crumpets (eerste halfuur)
8. Bolis Pupul
9. Kneecap
10. Eefje de Visser

Zoals eerder genoemd vond ik ook de zaterdag in de Rex heel erg vet. JASSS was fantastisch, constant op het verkeerde been gezet, en iedere keer verrast. Heb ook nog even kunnen kijken bij de dub en bass heavy set van Darwin, en heb genoten bij de electro van vinyl koningin Afra.

Daarnaast mijn weekend heel erg fijn begonnen door m'n ontbijt af te breken voor een last-minute minimalistische show van Sef met 4 strijkers en een toetsenist bij de Bermuda Air die startte voor 20 man. Dat soort ervaringen maken festivals voor mij af 😊
 
Het weer in het weekend was misschien niet ideaal, maar ik denk dat we toch maar blij mogen zijn dat het onweer van morgenavond niet tijdens het weekend is gekomen. Dat zou zomaar tot een zelfde situatie hebben kunnen leiden als vorig jaar met Wildeburg en Bospop
 
  • Leuk
Waarderingen: breadant
Point made! Ik kan me echt enorm storen aan het shamen op basis van iemands kleding. Leven en laten leven... Een vriend van mij had gister een trainingsbroekje aan (de rest was natgeregend) en werd door twee gasten gewoon gejend en uitgelachen. Jammer. Laat iemand lekker een snor hebben en een Hawaï-shirt dragen.
Echt? Ik heb nog nooit zoveel trainingsbroeken op een festival gezien.
 
Mijn eerste keer DtrH. Ik ben zo'n overstapper van LL, wat voor mij een teveel havermelk/de Pijp evenement is geworden met ongezellige nachten met alleen maar techno. Ik vond het hier geweldig. Fantastisch mooi terrein, wat met 10 graden extra nog mooier is denk ik. Ik vond het itt veel van jullie wel heel druk. Lang wachten bij de douche en dameswc's en het eten. Pluspunt vond ik ook echt de inrichting van de tent met aflopende vloer, ik kon het met mijn korte beentjes meestal echt goed zien. Geen last gehad van praters, veel gezellige mensen gesproken, prachtige optredens gezien, heerlijk gedanst tot diep in de nacht ondanks onze leeftijd (50+), te gek weekend gehad. Hopelijk volgend jaar weer. Dan ook maar eens de tijd nemen om het hele terrein te ontdekken, want ik had het zo druk dat ik de helft nog niet gezien heb.
 
Mijn eerste keer DtrH. Ik ben zo'n overstapper van LL, wat voor mij een teveel havermelk/de Pijp evenement is geworden met ongezellige nachten met alleen maar techno. Ik vond het hier geweldig. Fantastisch mooi terrein, wat met 10 graden extra nog mooier is denk ik. Ik vond het itt veel van jullie wel heel druk. Lang wachten bij de douche en dameswc's en het eten. Pluspunt vond ik ook echt de inrichting van de tent met aflopende vloer, ik kon het met mijn korte beentjes meestal echt goed zien. Geen last gehad van praters, veel gezellige mensen gesproken, prachtige optredens gezien, heerlijk gedanst tot diep in de nacht ondanks onze leeftijd (50+), te gek weekend gehad. Hopelijk volgend jaar weer. Dan ook maar eens de tijd nemen om het hele terrein te ontdekken, want ik had het zo druk dat ik de helft nog niet gezien heb.
Tijd voor een nieuwe profielnaam dus? 😉
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: LLsince97 en Falladain
Zo wat een heerlijk weekend was dat. Persoonlijk vooral lekker zitten zwieren en genieten op acts als Yussef Dayes, Eefje, LCD soundsystem en The National.
Top:
-Voor mij een topjaar qua acts, heb ook later pas een ticket geboekt omdat het teveel begon te kriebelen. De vrijdag wel iets van 8+optredens gezien en van allen genoten. Ik denk dat hier velen keihard waren afgeketst met een festival in het huidige tijdperk(veel feestpubliek) en vervolgens een mindere lineup, dus merci DTRH!
-Hoe de organisatie vooraf en tijdens met de drassigheid is omgegaan. Het was even stressen maar goede communicatie/anticipatie en uiteindelijk allemaal goed gekomen.
-Mega chill om voor iets meer dan supermarkt-prijs gekoelde drank kunnen op te halen op de camping.
-Meer spreiding qua tenten en muziekstijlen in de avond, waardoor het veelal aanwezige feestpubliek toch nog overal wel een plekje kan vinden. Persoonlijk hou ik niet zo van harde beukmuziek maar swing ik liever met de heupen op wat meer groovy muziek maar dat kon zeker!

Flops waar DTRH iets aan kan doen: met name de indeling van het terrein
-Het naar de camping toe verplaatsen van de festivalingang was nu niet zo'n probleem, maar bij zomers weer had ik het strand echt gemist. Voor mij is zo'n poort toch wel een mentale grens en ik zie op dit strand niet de 100en mensen rustig wakker worden en genieten van het water zoals voorgaande jaren.
-Het idyllische veldje vond ik wel leuk 's avonds maar overdag echt veel te luid qua muziek, soms wil je ergens kunnen zijn zonder prikkels en de naam suggereert toch anders.
-De heuvel/stuk bos achter het idylissche veldje was slaapverwekkend
-Het voedselaanbod vond ik veel van hetzelfde tegenover de vorige 2 edities. Misschien ben ik hierin zelf te verwend maar de afgelopen 10 jaar is het aanbod op festivals elk jaar gegroeid, en ik heb het idee dat hier nu een kentering in zit.



Flops waar DTRH niets of weinig aan kan doen:
-Ook ik hoop op minder feestpubliek en dat mensen meer voor rustige/band muziek gaan komen. Ik stond redelijk vooraan bij Eefje de Visser en er werd zonder enige géne door de drie 20ers voor mij om de beurt een sleutel in de neus gestoken. De huidige 18-25 jarigen willen enkel feesten lijkt wel en in ontlading plezier en voldoening te vinden. Ik hoop dat ze leren dat een balans van harde en stille momenten een festival en muziek juist zo bijzonder maken. Dit is een maatschappelijke fase, en hopelijk groeien we hier snel overheen.
-Het weer, en daardoor de drukte die ontstond. Waar bijvoorbeeld voorheen de waterkant altijd compleet vol zat, was het er nu erg stil. De mensen gingen massaal naar de warme tenten of de windvrije plekken achter bijvoorbeeld de Teddy. Ik denk dat met mooier weer de drukte een stuk minder merkbaar was geweest.

Al met al een fijn weekend gehad, misschien dat ik volgend jaar twijfel tussen BKS en DTRH, maar dat hangt vooral van de line up af denk ik.
 
En ik heb een dubbele agenda, want dit is voor mij als "muziekliefhebber" een mogelijkheid om naar een festival te gaan met vrienden die voor de feestje gaan. En ook bij hen merk je dat ze door de jaren heen steeds meer ook voor de muziek gaan.
Dit stukje is voor mij heel herkenbaar. De programmering maakt het voor mij mogelijk om met een groep vrienden te gaan die normaal naar Dekmantel, Lentekabinet en Draaimolen gaan. Hoewel ik er soms nog heel veel voldoening uit haal om ze bepaalde dingen te laten zien (Ze waren vorig jaar erg enthousiast over King Gizzard, dit jaar maakte LCD Soundsystem bij een deel van de groep wel indruk), toch merk ik wel dat ik steeds meer alleen naar bands ga kijken. Mijn vriendin kan ik nog wel voor heel veel acts paaien, omdat ze wat meer durft mee te bewegen richting de alternatieve muziek die ik leuk vind. Maar in de praktijk ga ik steeds vaker alleen naar shows, wat ik bij losse concerten niet erg vind, maar wat toch wel jammer als je met een grote groep op een festival staat en je ziet de meesten de hele dag niet(Behalve als ik dan besluit naar L'Imperatrice te gaan bijvoorbeeld).
 
Dat het strandje niet meer voor het terrein was vond ik ook jammer! Het is veel fijner om daar met een krentebol even wakker te worden voor het water, misschien zelfs een duik te nemen, als het gewoon op het "campingterrein" nog is. Ik weet niet hoe lang geleden dit is veranderd, maar ik vond het wel jammer.
 
  • Leuk
Waarderingen: teunajax
Weet iemand trouwens of er uitzendingen zijn die je terug kan kijken?
Zou graag Villagers terug willen kijken want ik had t begin gemist omdat ik bij de Merch stand stond...
 
Weet iemand trouwens of er uitzendingen zijn die je terug kan kijken?
Zou graag Villagers terug willen kijken want ik had t begin gemist omdat ik bij de Merch stand stond...
Down the Rabbit Hole heeft al een aantal jaar geen beschikbare video's online staan. Verder werd er niet gefilmd bij de Fuzzy Lop
 
Even een korte samenvatting van mijn kant.

Sfeer:
Ik vind dat er een fijne sfeer hangt over het festival. Veel nieuwe vrienden voor 4 dagen gemaakt en ook met heel veel rando's leuke gesprekken gehad, zowel serieus als totaal niet. Dit jaar is het drugsgebruik mij minder opgevallen dan vorig jaar. Niet dat ik niet wil zeggen dat er minder is gebruikt, maar soms is het ook gewoon mazzel hebben met waar je bent en wie je tegenkomt. Daar had ik soms qua praters wat minder geluk mee (vooral bij Michael Kiwanuka. Initieel bij The National ook, maar die heb ik vakkundig weggezongen. Voor de rest vind ik spontane feestjes achter op het veld prima. Als ik er last van heb ga ik naar voren en als ik er vooraan geen last van heb stoor ik me er niet aan. De drukte bij sommige acts was opvallend. Alternatieve acts kunnen tenten wel vol trekken (TLDP, Aurora bijv), maar op het hoofdveld lijkt het al snel leger. Behalve bij Jungle.

Nachten:
Ik ben geen nachtpersoon op festivals, maar hier heb ik me toch wel 2x in de Fuzzy vermaakt en de laatste nacht in de Teddy. Was toegankelijke indie. Oke, het mocht hier en daar wel wat scherper, maar toch veel fijner dat het gebeuk. LL, ook iets meer van dit aub!

Eten:
Eindelijk Okonomiyaki gehad, heerlijk! Wel pas om 3:00 in de nacht op zondag, want toen was er voor het eerst geen rij. Fatoushsalade in gefrituurd flatbread ook heerlijk. Vega sate tosti was ook goed en de friet stoofvlees en rotdog ook vanouds lekker. Prima gegeten weer.

Muziek:
1. Villagers. Wat heb ik intens genoten van dit concert. Ik stond op een mooie plek, kom bijna alles meezingen (wat Conner O'Brien volgens mij ook opviel 🙈). 2x een beetje technische problemen, maar dat was ik alweer snel vergeten. De sfeer zat er goed in waar ik stond, iedereen ging vol op in de muziek. De interactie werd vooral tijdens de nummers met het publiek gezocht. Tijdens outro's van de nummers bijvoorbeeld schreeuwde Conner zijn longen eruit. En The Waves, wat een versie van een van mijn favo nummers ooit!
2. LCD Soundsystem. Hoe elk nummer laagje voor laagje wordt opgebouwd en langzaam naar een extase werkt, wauw. Feestelijke muziek voor de muzieksnobs. En hoe wij met ons allen Where Are You Friends Tonight zongen omarmd in een cirkel met ons allen, momentje hoor.
3. Michael Kiwanuka. Die versie bij Home Again, zelden heb ik het publiek zo niet gehoord. Ik heb staan janken, wat mooi. In het begin van de show nog wat praters, maar hierna was het goed.
4. The National. Waar ik ze eerst lang niet heb gezien, was dit alweer de vijfde keer. Ik vind het nog niet teveel worden, maar er gaat denk ik ook niks meer over die Ziggo Dome show heen van vorig jaar. Mooi moment met Bess Atwell met Rylan, die helaas de enige gastartiest bleek zijn.
5. Aurora. Wat een leuke live artieste. Cure For Me was wel echt een anthem, dat ging los. Track van het weekend voor mij!
6. The Last Dinner Party. Ja ze zijn nog jong, de acteerstukjes ertussen zijn cringe en het is een hype. Maar om de hype zit wel een hele goede band met sterke nummers. Ook die rustige nummers zitten sterk in elkaar, dat het grote publiek dat minder kan waarderen, tja.
7. Bess Atwell. Mooie stem en lekker zittend tegen het hek weg gedroomd.
8. Yard Act. Jemig wat een feest. En die zanger maar blijven rondlopen met zijn beslagen bril.
9. Jungle. Dansen, dansen en nog eens dansen. Voetbalpubliek was er ook weer bij, iedereen wou lekker dansen. Muziek zit ook gewoon goed in elkaar. Misschien iets teveel van hetzelfde, maar ook niet te lang.
10. Eefje de Visser. Voor mijn gevoel was de show niet heel erg anders dan de vorige. Wel weer genoten, maar te hoge verwachtingen.
11. Clean Pete. Top start. Theater, kerst, carnaval, mooie teksten, jazz, alles kwam er in voor.
12. Blondshell. Sympathieke band, klonk prima. Jammer van het geluid wat uitviel, maar goed hersteld nadertijd. Ja, leuk.
13. The Beaches. Veel van hetzelfde, ja. Maar ook lekker energiek. Ze hadden er gewoon zin in. Dansend en springend over het podium, gewoon leuk. De rugby lift zag er ook goed uit, leuk dat ze dat spring in het veld imago niet enkel op het podium houden.
14. Olivia Dean. Mooie stem, goede show. Voor mij mist het net dat randje van Kiwanuka of dat gevoel, maar wat niet is kan nog komen want dat zit er wel in.
15. Bolis Pupul. Niet de hele show gezien, maar wat ik zag was goed.

Ook gezien en gewoon prima: Kingfishr (iets teveel dezelfde sound), Sef (niet mijn ding, wel prima), POM, Sammy Rae, PinkPantheress (met haar tasje, haha) en Jessie Ware.
Wat minder: Goldkimono (doet me echt niks) en L'Impertarice (veel te gezapig).
Echt veel minder: Declan McKenna (dit klonk deze keer gewoon vals, laatst op LL wel leuk nu echt niet) en Khruangbin (saaaaaaaaaai)

Nog een speciale shoutout naar de Lesbische Liga podcast die ik heb gezien. Heel leuk, heel erg gelachen. Helaas had ik dit weekend geen tijd om goed te genieten van de klassieke concerten in de Bossa Nova.

DTRH, als het aan mij ligt tot volgend jaar!
 

Users who are viewing this thread