Rock Werchter 2013

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bas
  • Startdatum Startdatum
met Will And The People heb je wel gegarandeerd feest, zeker in NL, worden op zo wat ieder festival geboekt nu. En dat lijkt me ook wel terecht, aangezien het op Pinkpop vorig jaar zo ging, waarna ze echt overal geboekt werden: [video]http://www.youtube.com/watch?v=VCW9Zyy2xSY[/video]

Ik verwacht Jacco of Blaudzun, het zou mij verbazen als er opeens 2 NLse namen aangekondigd zouden worden, er zijn er nu nog geen en ook nog niet veel Belgische en dat zal in België wel voor gaan ;)

als ik naar het tourschema van Japandriods kijk. Dan zegt deze mij dat ze iets na werchter in zuid europa zitten.
Jul 12 Optimus Alive Festival
Hierna gaan ze door naar UK en Duitsland. Aangezien Dour eind July is. oftewel Tijdens Dour zitten ze in UK.
Ze zijn bij werchter lekker in de buurt. Oh wat duim ik hier voor. Een zeer toffe naam lekker vroeg op de dag

Ah juist, inderdaad. Dan begin ik mijn vingers te kruisen, stond hoog in mijn beste platen van 2012-lijstje!

Tyler The Creator (staat er al met Odd Future, dat live voornamelijk nummers van Tyler brengt)
The Fratellis (eendagsvlieg met succes 6-7 jaar geleden, zullen eerder in een tent op een klein festival spelen)

Ten eerste, Odd Future doet misschien 1 of wie weet zelfs 2 nummers van Tyler The Creator. Maar je maakt een grote fout als je denkt dat OFWGKTA alleen maar om Tyler the Creator draait. De groep heeft een eigen album. Zoiezo kan je verwachten dat Tyler The Creator veel solo gaat optreden. Hij heeft zijn tweede album onlangs uitgebracht en is een vrij grote artiest in Amerika. Ik vraag me af hoezo je hem afschrijft op alleen het feit dat Odd Future misschien 2 nummers zal doen van Tyler. De mannen hebben ook nog Earl Sweatshirt, Hodgy en natuurlijk Frank Ocean. De laatste heeft zelfs behoorlijk wat prijzen gewonnen. Dan kan je mij niet vertellen dat Odd Future bijna alleen maar om Tyler draait, en daarom hij zelf niet zou komen op een festival. Ik denk alsnog niet dat ze ervoor kiezen, aangezien het er vrij goedkoop uitziet om 3 solo artiesten ook nog in een groep te boeken... Maar het is alsnog een vrij voor-de-hand-liggende keuze.
The Fratellis mogen dan wel een één-dags-vlieg zijn geweest, maar wat voor één! Ze haalden een enorme nummer 1 hit. En ja, wie kent ze eigenlijk niet meer? iedereen zal meezingen met dat ene liedje, dus een prima optie op de vroege middag op de main, of in the barn.

Verder zie ik heel weinig electronische namen voorbij komen. Terwijl ik vooral verwacht dat ze op dit gebied nog het een en ander bekend gaan maken. Vorig jaar stonden er veel sterke namen tussen, terwijl ik er dit jaar maar 1, 2 of met geluk 3 op een dag zie staan... Ik dacht juist dat de Marquee meer ging functioneren voor dit soort muziek... Dus wie zien jullie op dit gebied nog komen?

Ik weet ook wel dat OF om meer dan Tyler draait, zelf vind ik Earl Sweatshirt een beter rapper, en ga ik akkoord dat Channel Orange bij de betere platen van vorig jaar hoort. Maar de OF Tape draait toch vooral rond Tyler, Hodgy Beats en Domo Genesis, en los van die plaat kwamen de meeste nrs op Pukkelpop vorig jaar uit Goblin, dus Tyler speelt een grote rol in de liveshows. Er zal idd wel druk op de organisatie gezet zijn om het hele pakket te nemen, maar als ik naar de omstandigheden kijken zie ik Tyler er eigenlijk niet meer los bijkomen: alle OF gerelateerde acts zijn op hetzelfde moment aangekondigd en staan allemaal op dezelfde dag op hetzelfde podium, waar geen act meer bij zal komen. Zelf had ik het liever zo gezien: ofwel een grote OF show met nummers van Tyler, Earl, Hodgy, etc en daarnaast een aparte show van Frank Ocean, ofwel losse shows van Tyler, Earl en Frank, met Hodgy/Syd/.. die dan als niet-geafficheerde gasten meekomen.

Fratellis hebben idd een gigantische hit gehad, maar tegelijk zal Werchter toch naar hedendaagse relevantie streven., en zo'n plaats liever aan een hype als Haim geven. Bovendien staan ze ook in Duitsland rond Pukkelpop, lijkt me dan eerder dat ze daar de marquee op stelten mogen zetten.

En met die elektronische lijkt er wat vreemd aan de hand. Vorig jaar hebben ze een concept voorgesteld (eerste twee dagen enkel elektronische acts in marquee, andere twee dagen een mix), dit jaar lijken ze zich nergens aan te houden: James Blake staat tussen twee echte dance-acts, hiphop en Modestep in de barn, ... Het lijkt me dat er evt nog iets voor/na Goose komt, en dan nog 1 of 2 electro acts op zondag in de marquee.
Zelf droom ik nog van Kraftwerk (maar zal niet meer, zeker niet op een dag als zondag die sowieso uitverkocht is) en Soulwax (die zie ik zondag de marquee afsluiten). Verder denk ik aan Madeon, Crystal Castles, Calvin Harris.

Ik vind het qua dance zwaar tegenvallen. Alleen Netsky, Rudimental, C2C en Azaelia Banks zijn wel ok, voor de rest :/ Waar blijft het kaliber DeadMau5, Skrillex of Chase & Status...

Owja, Calvin Harris? Komt die nog??

Maar de OF Tape draait toch vooral rond Tyler, Hodgy Beats en Domo Genesis, en los van die plaat kwamen de meeste nrs op Pukkelpop vorig jaar uit Goblin, dus Tyler speelt een grote rol in de liveshows.
Zelf had ik het liever zo gezien: ofwel een grote OF show met nummers van Tyler, Earl, Hodgy, etc en daarnaast een aparte show van Frank Ocean, ofwel losse shows van Tyler, Earl en Frank, met Hodgy/Syd/.. die dan als niet-geafficheerde gasten meekomen.

Ja, helaas is Pukkelpop dan weer een apart scenario. Op Pukkelpop zat onze grote brave vriend Earl Sweatshirt in de gevangenis, en was Frank Ocean ziek (cancelde ook z'n solo-optreden voor pkp). De show miste daardoor 2 van de 3 grote sterren, waar velen eigenlijk stiekem toch wel voor komen. Dan is het vrij logisch dat ze de nadruk leggen op die ene ster die nog over is, Tyler The Creator. Ook hadden ze toen niet de mogelijkheid om nummers van OF met vooral Frank Ocean niet te spelen.. Ik heb de stem van Frank Ocean niet één x door de speakers zien komen, ook niet via de pc waar ze waarschijnlijk niet graag voor kiezen. Maar ik had het ook graag anders gezien, zoals je hier boven vermeld zou veel en veel toffer zijn. Het zooitje ongeregeld is solo stuk voor stuk toch echt beter!

Wat betreft de elektronische acts. Ik vind het zelf erg jammer... maar het kaliber Skrillex, Justice, Deadmau5 mag je niet meer verwachten dit jaar. Deze editie staat meer in het teken van de nieuwkomers als Major Lazer, Disclosure, C2C en Rudimental. Allemaal namen die op het punt staan om middelgrote of behoorlijk grote artiesten te worden. (vooral Major Lazer, die al een behoorlijke reputatie heeft na Pukkelpop vorig jaar!)
Calvin Harris, die overigens helaas vorig jaar cancelde, is inmiddels alweer te groot voor in de Marquee. Die zou een dag moeten afsluiten wat ik niet meer zie gebeuren met feestelijke afsluiters Blur en Rammstein. De andere namen lijken me toch wel redelijk goede opties voor Werchter. Ze hebben inderdaad op de zondag nog een knaller nodig die de Marquee kan afsluiten. (vorig jaar Steve Aoki met taarten, champagne en de opblaasboot. één spektakel!)

Example als dansact zie ik nog wel gebeuren.
Van die lijst geruchten zie ik alleen één van deze namen nog komen.
Swim Deep
Jacco Gardner
Haim
Enter Shikari
Will and the People
Everything Everything
Miles Kane
Ik denk dat Tyler niet meer komt. Anders hadden ze die waarschijnlijk wel tegelijk met de andere OF leden bekend gemaakt.

Als ik zou moeten gokken welke 7/8 namen er nog moeten komen zet ik mijn geld in op:
1 : Kodaline
2 : Beady Eye
3 : Crystal Castle
4: Seasick Steve
5 : Jacco Gardner
6 : Stereophonics
7 : The Van Jets
8 : Miles Kane

Ik zie juist na blur nog wel een grotere dance act verschijnen. Oke, blur is zeker een grote naam, ook exclusief voor werchter en nog 2 festivals, maar blur is een band die je wel, of niet leuk vind (zelf ben ik groot fan). Maar zou het snappen als ze nog een dance act hierna zetten om voor de techno-mensen nog iets moois klaar te hebben. Van het kaliber Deadmau5 en Justice zal niks meer komen, maar denk aan Sebastian, Mr Oizo of Simian Mobile Disco.

Verder zet ik mijn kaarten in op Jacco Gardner, hij zou goed passen in the barn op Zondag. Een act als Beady eye zou nog goed passen tussen 30 Seconds To Mars en Band of Horses. Verder verwacht ik van stereophonics eerder dat ze naar Pukkelpop gaan, sowieso zouden ze beter bij dat programma passen. Miles Kane zou goed nog een plaats kunnen krijgen in the Marquee op zondag. Hij zou er qua naam goed tussen passen. Everything Everything zie ik overiges nog steeds als een grote kanshebber, ik denk dat je deze naam wel zou kunnen opschrijven. Kodaline trouwens net zo goed. Crystal Castles is een naam die zaterdag in de Pyamid Marquee niet zal ontbreken verwacht ik. The Maccabees en Kaiser Chiefs kunnen dan wel op Ardentes staan, maar dat is nog geen bevestiging dat ze niet op Werchter kunnen zijn, Werchter zou voor hen een groter festival zijn om op te spelen, er zit namelijk nogal een verschil tussen +-70.000 mensen op Ardentes of +-320.000 mensen op Werchter in 4 dagen.

Een act als Franz Ferdinand of The Wombats zou ik persoonlijk nog heel vet vinden, hoe groot achten jullie die kans in verband met (voor FF) de aanwezigheid van deze engelse band op Pukkelpop? En White lies (persoonlijk niet zo'n fan), hoe groot is die kans nog?

Fratellis zijn trouwens weer terug van een hiatus van enkele jaren, en willen grote comeback shows doen. Aangezien iedereen Chelsea Dagger kent, en enkele nummers als Whistle For The Choir, Look Out Sunshine en een bekende non- single: Lupe Brown ook flink bekend zijn is the Fratellis ook een kandidaat voor The Barn/main Stage. De acts op de main stage hoeven namelijk niet altijd mega bekend te zijn, het overschot zal ook nog nooit van Gogol Bordello, the bots of Airbourne hebben gehoord. The Fratellis zou daarmee toch een goede kandidaat zijn voor een plekje op de main stage, vrijdag (als ze er nog een bij willen) of zondag.

Als ik mijn lijstje zou moeten maken voor de resterende 7/8 namen sluit ik me aan bij LuudGoossens, behalve:
1 : Everything Everything (i.p.v. Kodaline)
2 : Beady Eye
3 : Crystal Castles
4: Seasick Steve
5 : Jacco Gardner
6 : Stereophonics
7 : The Van Jets
8 : Miles Kane
Bovendien verwacht ik Example nog.

Ik Hoop/Denk nog de volgende namen:
1. Stereophonics
2. Beady Eye
3. The Wombats
4. Miles Kane
5. Damien Rice
6. Dimitri Vegas & Like Mike
7. Example

@Festivalganger:

Feit is dat als een middelgroot tot groot festival een naam aankondigd, een ander festival dat vroeger plaats vindt die naam niet meer zal aankondigen. Zo kan je Kaiser Chiefs, The Maccabees en FF wel schrappen. De mensen die deze bands echt willen zien hebben al lang tickets voor die andere festivals gekocht. Wat betreft meer publiek op Werchter: het verschil is de plaats op de affiche, op Les Ardentes staan ze mooi als headliner te pronken, op Werchter spelen ze als semi-anonieme band ergens in de namiddag (ze zijn sterk achteruit gegaan en weten dat zelf ook hoor).

Dat jullie Fratellis zelfs nog als een main stage act durven noemen? Als ze al op Werchter zouden staan (wat sowieso niet gebeurt), dan staan ze vergelijkbaar met Palma Violets ofzo. PV heeft momenteel zelfs een grotere aanhang dan Fratellis, ongeacht die dikke hit. Gogol Bordello is een sterk gewaardeerde naam binnen het festivalcircuit en kregen enorm veel goede respons bij hun aankondiging, dus die moet je niet onbekend gaan noemen. The Bots en Airbourne zijn simpelweg package deals met Kings of Leon en Volbeat, dat is de enige reden waarom die main stage staan. Airbourne is trouwens nog pakken groter dan Fratellis, hebben veel getourd met ACDC en andere classics.

Stereophonics staan trouwens sowieso op Werchter, aangezien ze ook op het zusterfestival van Werchter staan datzelfde weekend. En hun stijl past net meer bij Werchter, semicommerciele rock. En White Lies hebben enkele Europese data rond Pukkelpop, dus die verwacht ik ook daar.

@joske

Als we de Facebook cijfers moeten geloven heb je het toch goed mis....
The Fratellis: 353.578 likes
Palma Violets: 33.862 likes
Airbourne: 248.445 likes
Gogol Bordello: 541.686 (heeft dan wel meer aanhang dan The Fratellis dus)
The Bots: 8.255 likes

Dat zegt toch wel iets....

The Fratellis heeft alleen een optreden op T in the park staan. Dat is een week na Rock Werchter. Kleine kans, maar ik schat het totaal niet hoog in. Een band als bijvoorbeeld Stereophonics staan op Pinkpop, T in the Park en Arras(zuster festival Werchter). Bovendien vind ik Stereophonics ook een typische Werchter band die continu goede nummers/albums brengt. The Fratellis is in mijn ogen een één dags vlieg geweest. Zelfde geldt voor Miles Kane. Staat op pinkpop, hurricane/southside, glastonbury, beauregard.

Met Facebook-likes kan je alles gaan bewijzen he. Op basis daarvan zouden Modest Mouse en Kendrick Lamar coheadliner op de main stage moeten zijn...
Feit is, weinig mensen malen erom. Op Facebook/Twitter/fora zie ik mensen geruchten overlopen en om verzoekjes vragen. En dan passeert Fratellis weinig de revue. Mensen willen vooral acts zien die vandaag relevant zijn, die momenteel succes hebben in de Afrekening etc. Tuurlijk kan Chelsea Dagger een feestje uitlokken op de weide, maar pakweg Miles Kane kan dat op dezelfde spot ook. En hij valt dan relevanter te noemen aangezien al zijn successen van de afgelopen 2 jaar zijn, ipv 6 jaar geleden.

Miles Kane is zeker geen eendagsvlieg, een echte grote hit heeft hij nog geen eens gehad. Inhaler was zijn grootste hit en kwam toch ook niet echt hoog op de hitnotering. The Fratellis is wel een echte meezingband en staan bekend om hun aanstekelijke liedjes die ietwat simpel in elkaar hangen, maar wel in je hoofd blijven dreunen. Voor de main stage zou dit toch echt nog wel een goede naam zijn, de kans zie ik ook echt niet zeer klein i.v.m. de aanwezigheid op T in the Park rond de Rock Werchter data.

Hoe groot wordt de kans op Beady eye (toch wel een grote naam) en the wombats door jullie geschat?

Om even te vergelijken: Chelsea Dagger kwam niet hoger dan nr 13 op de tiplijst, nummers die de top 50 van singlesverkoop nipt niet haalden. En Costello Music kwam nooit hoger dan 89 in de albumlijst. Miles Kane kan sowieso betere cijfers voorleggen. En wat betreft die hitjes: dat kan best zijn, maar 95% van het Werchterpubliek (dat voor een groot gedeelte tussen 16 en 19 is, te jong dus om het succes van Fratellis te hebben meegemaakt) kent enkel Chelsea Dagger en Whistle For The Choir, trouwens ook de enige nummers die destijds op stubru gedraaid werden. Ik denk dat Miles Kane ondertussen al aan zijn 4e of 5e single op stubru zit.

Users who are viewing this thread