Pinkpop 2017 - Nieuws en geruchten

Als je het zo bekijkt heb je best een punt. De ‘pop’ uit Pinkpop is dan de identiteit die ze zich aanmeten. Omdat echter de échte pop-acts (de Aviciis, Biebers en Garrixen van deze wereld) nooit een blijvende factor in muziekland zijn, zwiept je affiche wel aardig heen en weer. Dat kun je positief vinden (noem het verandering/verjonging), of negatief (geen meerjarenplan). Uiteindelijk komt het overigens puur aan op smaak. Ik zit gewoon niet te wachten op Bieber, Avicii, Kygo, Kensington, Garrix, Major Lazer, en vindt festival met live muziek juist de uitgelezen kans op een tikkeltje minder mainstream te programmeren dan Pinkpop doet. Dat hoeft dan niet meteen à la BKS waar naast de headliners, een hoop niche-bands staan. Maar zoals bijvoorbeeld RW het doet, dat vind ik van visie en lijn spreken.

Dit. Ik vind de programmering van RW een stuk frisser en 'mee met de tijd' aanvoelen, net doordat ze zich niet laten verleiden in ultieme platheid a la Garrix of Bieber. Die programmeren veel meer nieuwere acts vrij hoog, waardoor ze toch steeds nieuwe headliners de kans geven. Arcade Fire die nu boven Kings Of Leon staat is daarvan een goed voorbeeld. Florence & The Machine vorig jaar ook. En M&S daarvoor. En Editors daarvoor. Ook dingen als The XX, Black Keys, Ellie Goulding, Macklemore en Alt-J mogen er hoog staan.

Jaaa, en daar gaan wel, 5e x op rij naar PP? No way.

Iedereen met hoop voor een goede randprogrammering: No way, dat was na 2014 al niet meer het geval weten jullie nog? Toen vonden wij bijna allemaal de randprogrammering matig en slecht.

Misschien is mijn zusje wel van de partij, bieber, garrix, fijn, mis alleen Kensington nog als subheadliner dus ben benieuwd wanneer die volgt:)!

Nee, Pinkpop vind ik qua festival, opzet, manier van indeling alles superrelaxed maar ik ga dit jaar wel naar werchter ipv Pinkpop. Het enige wat mij kan doen twijfelen is een fatsoenlijke headliner ipv Justin Bieber!

(...)
Als je het zo bekijkt heb je best een punt. De ‘pop’ uit Pinkpop is dan de identiteit die ze zich aanmeten. (...)

De Pop uit Pinkpop en de Pop uit Pop-muziek moet je wel lezen zoals vroeger hé ;)
Het is oorspronkelijk de afkorting van 'populaire muziek'.

Wat dat betreft, valt Kings of Leon en Martin Garrix in dat plaatje, populair. Ook Justin Bieber valt in die catagorie, populair. Ondanks het 'genre' waar ze in vallen.

Airbnb is geregeld. Waar ik vorig jaar op dezelfde plek bleef hangen voor de headliners daar ga ik meer rondlopen dit jaar. Rag n bone en 21 pilots ga ik sowieso kijken. Imagine Dragons is ook gewoon leuk en als Bieber komt dan is het lekker op tijd naar bed.
...op tijd naar bed...
Geen Anti-Bieber-Meeting achter op het veld ;)

Misschien is de visie van Pinkpop wel om zoveel mogelijk potentiële festivalgangers te creëren door elk jaar verschillende populaire acts uit toegankelijke genres te boeken. Zodoende krijgen ze een hoog aantal unieke bezoekers over de jaren. Op zich ook wat voor zeggen, want dan verschaf je je ook meer vrijheid om van alles wat te boeken.
Daarmee zullen de vaste pinkpop-gangers in aantal dalen vrees ik.

Per saldo (€) zou ik deze theorie overigens niet als ideaal beschouwen.

Dat durf ik niet te zeggen.
Ik denk dat van deze 4 namen (5 inclusief The Ten Bells) wel genoeg liefhebbers zijn, ondanks wat 'wij' hier op het forum schrijven.
Ik denk dat Green Day een grote fan-schare heeft nog.
Daarnaast denk ik dat het nieuwe album enorm Kings of Leon ophoog zal pushen in populariteit.
Daarnaast denk ik dat System of a Down niet op zichzelf zal staan, er zaal qua genre wel meer aansluitend geboekt zijn/worden.
Een DJ als Martin Garrix trekt laatste jaren zeer veel publiek.

Als ik kijk naar mij zelf, staat de opener (aankomend jaar The Ten Bells) altijd op mijn spoorboekje, wat ik gehoord heb tot nu denk ik dat dat net als met Storksky een hele set gaat worden.
Green Day wil ik wel van vooraan meepakken.
Kings of Leon ga ik wel kijken, maar niet helemaal vooraan. Denk dat het wel kan bevallen.
Maar, nu ik weet dat Kings of Leon headliner is weet ik wel dat ik System of a Down gehele set ga zien.
Tegenover Martin Garrix, waarvan ik denk dat hij mainstage staat aan het einde van de dag, zal op Stage 4 wel een rock-act staan, dus zal ik daar zijn.
Dus, ik heb eigenlijk nog weinig negatiefs...

EddieVerder wrote:

Dat durf ik niet te zeggen.
Ik denk dat van deze 4 namen (5 inclusief The Ten Bells) wel genoeg liefhebbers zijn, ondanks wat ‘wij’ hier op het forum schrijven.
Ik denk dat Green Day een grote fan-schare heeft nog.
Daarnaast denk ik dat het nieuwe album enorm Kings of Leon ophoog zal pushen in populariteit.
Daarnaast denk ik dat System of a Down niet op zichzelf zal staan, er zaal qua genre wel meer aansluitend geboekt zijn/worden.
Een DJ als Martin Garrix trekt laatste jaren zeer veel publiek.

Als ik kijk naar mij zelf, staat de opener (aankomend jaar The Ten Bells) altijd op mijn spoorboekje, wat ik gehoord heb tot nu denk ik dat dat net als met Storksky een hele set gaat worden.
Green Day wil ik wel van vooraan meepakken.
Kings of Leon ga ik wel kijken, maar niet helemaal vooraan. Denk dat het wel kan bevallen.
Maar, nu ik weet dat Kings of Leon headliner is weet ik wel dat ik System of a Down gehele set ga zien.
Tegenover Martin Garrix, waarvan ik denk dat hij mainstage staat aan het einde van de dag, zal op Stage 4 wel een rock-act staan, dus zal ik daar zijn.
Dus, ik heb eigenlijk nog weinig negatiefs…

We hadden eigenlijk ook niet anders van je verwacht ;)

Ik bewonder echt hoe je zo positief over het programma van PP kan blijven praten Dennis. Ik zou bijna denken dat je er aandelen in hebt :wink:

Het is best makkelijk om een festival als Pinkpop te vergelijken met een festival als RW, omdat 't zo dichtbij is, vaak overlap heeft qua headliners enzovoorts. Toch zijn het 2 verschillende festivals met een verschillende doelgroep, setting en line up. RW voorziet zijn eigen diversiteit in artiesten en zo doet ook Pinkpop dat. Al had ik Kings Of Leon eigenlijk echt niet verwacht, Martin Garrix is kwalitatief gezien een goede boeking voor een groot Nederlands festival. Ondanks dat Pinkpop een aantal kleppers heeft laten schieten en dat 't moet terechtkomen bij Green Day en Kings Of Leon heeft met verschillende zaken te maken. Pinkpop is ook niet het enige grote festival meer wat jaren geleden wel zo nog was. Pinkpop blijft in m'n ogen nog steeds een soort familiefestival dat voor alles wat wils aanbied (ookal heb ik nog steeds mn bedenkingen bij Bieber maar afin.)

Qua undercard zie ik bv. Die Antwoord, Macklemore, Bazart, MO, The Lumineers, Dua Lipa, Alter Bridge komen. Gooi daarbij dan ook nogs De Staat, Marco Borsato en Kensington en dan heb je wel een degelijk festival in m'n ogen, ondanks de tegenvallende headliners (in mijn ogen toch). + Er zijn nog steeds een aantal namen die kunnen dienen als sub (Macklemore, Editors, Alt-J, Imagine Dragons, Alter Bridge, Blink-182, Prophets Of Rage, Slayer, Elbow ..)

Maar Dennis, ik ga er maar even vanuit dat je muzieksmaak heel breed is (waar ook niets mis mee is) en dat het festival een warm hart toe draagt.
Maar wat ik me wel afvraag is wanneer je dan wel eens kritisch gaat zijn. Enkele punten dan maar van mijn kant:
Garrix gaat zijn set spelen in het daglicht wat de sfeer niet ten goede komt. (Hoe krijg je het verzonnen)
Bieber ga ik verder niet op in.
Green Day en KOL. Beiden leuke headliners maar laten we wel wezen. Staan beiden zo'n beetje op ieder festival komende zomer. Let maar op. Hele gemakkelijke boeking voor PP.
Wat heeft PP allemaal niet? Ik ga het lijstje hier niet weer opsommen maar qua headliners heeft PP toch naast de grote namen gegrepen. Ook geen LP of een Aerosmith.
Ook ben ik benieuwd of ze een poging gewaagd hebben om iets bijzonders te boeken wat ergens anders niet of bijna niet zal staan. Ik noem bv een Coldplay of zou Pearl jam toch nog een optie geweest zijn gezien de laatste berichten??
Al met al kun je het wel lopen te verdedigen maar als je kijkt naar wat er allemaal op tour is dan vind ik het toch knap dat PP erin slaagt om toch voor velen de slechtste van dat lijstje te boeken. Natuurlijk niet voor iedereen want er zullen er genoeg zijn die KOL en Garrix in combinatie met Bieber geweldig vinden alleen denk ik dat zeker van die laatste categorie er de laatste 5 jaar weinig een bezoek aan PP hebben gebracht. En ook KOL nog laten afsluiten, dan is het dit jaar gewoon subtop en meer niet......... Ik denk ook dat ze in jaren niet zoveel zijn kwijt geweest aan hun headliners...... Kortom bijna niets als je kijkt naar headliners als FF Muse Coldplay Stones McCartney Springsteen die er de afgelopen jaren hebben gestaan.

Qua undercard zie ik bv. Die Antwoord, Macklemore, Bazart, MO, The Lumineers, Dua Lipa, Alter Bridge komen. Gooi daarbij dan ook nogs De Staat, Marco Borsato en Kensington en dan heb je wel een degelijk festival in m’n ogen, ondanks de tegenvallende headliners (in mijn ogen toch).

"Degelijk festival" en "Marco Borsato" in 1 zin. Het zal wel een typfout zijn.

Yannick wrote:
Qua undercard zie ik bv. Die Antwoord, Macklemore, Bazart, MO, The Lumineers, Dua Lipa, Alter Bridge komen. Gooi daarbij dan ook nogs De Staat, Marco Borsato en Kensington en dan heb je wel een degelijk festival in m’n ogen, ondanks de tegenvallende headliners (in mijn ogen toch).

“Degelijk festival” en “Marco Borsato” in 1 zin. Het zal wel een typfout zijn.

Ik wilde al niet weer reageren om te negatief over te komen, maar ja, die opmerking was me ook opgevallen

Nee. Heb je wel gelezen wat ik daarboven heb geschreven? Of las je enkel die laatste 2 zinnen.. :roll: Maar wacht, Doe Maar of Live zou er dan wel mee door kunnen maar Borsato niet, lol..

Bartjuh1981 wrote:
Yannick wrote:

Ik wilde al niet weer reageren om te negatief over te komen, maar ja, die opmerking was me ook opgevallen
De Staat lijkt mij toch sowiezo niet, al 2x gespeeld in 1 editie en dan meteen een jaar later weer? nee das teveel van het goede.
Kensington weet ik ook zo net nog niet, zijn toch wel bezig om zichzelf meer te gaan vestigen als naam in Duitsland/Polen, dus dat hoeft ook niet eens.. Maar als je die namen die er voorstaan allemaal zou programmeren, verklaart het wel waarom je geen klapper van een headliner (Macklemore, Lumineers, Alter Bridge), want ook deze bands zullen flink wat kosten denk ik. Dat is een manier om toch nog een goed programma neer te zetten denk ik.

Bartjuh1981 wrote:
Yannick wrote:

Ik zeg niet dat Marco Borsato komt, maar in de lijn Neder-pop is hij een jaar na Doe Maar niet heel vreemd op het affiche van Pinkpop om een uurtje alle grote hits te komen doen.
Dan is het zelfs een aardige voor Pinkpop, ze zette zelfs Herbert Grönemeyer eens neer, dat is zoiets als de Duitse versie van Borsato ;) Dat was overigens een groot succes toen...

Bartjuh1981 wrote:

Nee. Heb je wel gelezen wat ik daarboven heb geschreven? Of las je enkel die laatste 2 zinnen..
1f644.svg
Maar wacht, Doe Maar of Live zou er dan wel mee door kunnen maar Borsato niet, lol..

Ja. Doe Maar en Live zouden inderdaad prima kunnen aangezien die niet door John Ewbank voorgekauwde niemendalletjes uitkrijsen.

Rick wrote:
Bartjuh1981 wrote:
Yannick wrote:

Ik zeg niet dat Marco Borsato komt, maar in de lijn Neder-pop is hij een jaar na Doe Maar niet heel vreemd op het affiche van Pinkpop om een uurtje alle grote hits te komen doen.
Dan is het zelfs een aardige voor Pinkpop, ze zette zelfs Herbert Grönemeyer eens neer, dat is zoiets als de Duitse versie van Borsato
1f609.svg
Dat was overigens een groot succes toen…

Dennis... Gronemeyer is niet de Duitse versie van Borsato. Dat mocht Borsato willen.

Users who are viewing this thread