Lowlands 2014

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
Kan toch voor iedereen anders zijn? Oke, dat verhaal over je vriend is niet tof, maar van zulke dingen heb ik geen hoogte gekregen afgelopen jaar en ik weet zeker dat het op andere festivals ook wel eens gebeurd is. Daarbij is alles ook fijn geregeld op Lowlands, als je blikken Grolsch bier meenam kon je je lauwe tegen koude ruilen, je mag een beker drinken van jezelf meenemen het festivalterrein op, aan het einde kun je je munten weer inleveren en krijg je je geld terug. Kleine dingen, maar het maakt het wel ietwat aangenamer. Enfin, ik vind het dan ook heerlijk om vanaf de middag tot diep in de nacht door te feesten. Daar moet je van houden. Lowlands is misschien ook wat meer een zuipfestival dan pakweg Pinkpop.

Wat je zegt over het gebruik van drugs is dan wel weer hartstikke waar, maar ik heb er verder niet echt problemen door veroorzaakt zien worden.
 

jellodinho

Campingartiest
10 nov 2013
94
0
Skrillex en QOTSA zijn de headliners als ik het goed begrijp? Of is Imagine Dragons opeens zo groot? Iemand ideeen voor potentiele andere headliners?
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Kan toch voor iedereen anders zijn? Oke, dat verhaal over je vriend is niet tof, maar van zulke dingen heb ik geen hoogte gekregen afgelopen jaar en ik weet zeker dat het op andere festivals ook wel eens gebeurd is. Daarbij is alles ook fijn geregeld op Lowlands, als je blikken Grolsch bier meenam kon je je lauwe tegen koude ruilen, je mag een beker drinken van jezelf meenemen het festivalterrein op, aan het einde kun je je munten weer inleveren en krijg je je geld terug. Kleine dingen, maar het maakt het wel ietwat aangenamer. Enfin, ik vind het dan ook heerlijk om vanaf de middag tot diep in de nacht door te feesten. Daar moet je van houden. Lowlands is misschien ook wat meer een zuipfestival dan pakweg Pinkpop.

Wat je zegt over het gebruik van drugs is dan wel weer hartstikke waar, maar ik heb er verder niet echt problemen door veroorzaakt zien worden.

Tuurlijk, dat verschilt. Dit is puur mijn ervaring en mening over Lowlands, er zijn veel mensen die er anders over denken. Op andere festivals waar ik heen ga zullen er vast ook rotzakken rondlopen die de sfeer verzieken, maar die heb ik weinig meegemaakt. Alleen op Werchter af en toe. Verder ben ik helemaal weg van Sziget, een festival dat best vergelijkbaar is met Lowlands qua filosofie denk ik. Hier is het ook zeer relaxed geregeld allemaal, maar ik heb er simpelweg veel betere ervaringen mee. Doordat je hier een tent hebt waar alle XTC-klanten heen kunnen (Arena) verzieken die de sfeer ook niet op het terrein zelf. Dat zou op Lowlands ook wel mogen alhoewel er in Biddinghuizen veel meer aan drugs gedaan word denk ik.

Voordat ik hier als zuurpruim bestempeld word: ik houd ook zeker van nachten doorfeesten, Sziget is daar bijvoorbeeld een perfect festival voor. Ik plaatste mijn bericht alleen omdat ik de hype niet begrijp, en ik wou mijn slechte ervaring met Lowlands even delen. Een beetje tegengas is soms wel goed :p
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Skrillex en QOTSA zijn de headliners als ik het goed begrijp? Of is Imagine Dragons opeens zo groot? Iemand ideeen voor potentiele andere headliners?

Blink182 of Placebo misschien, denk niet dat ze Imagine Dragons laten headlinen. Al zou het echt niks uit maken, ze verkopen al hun kaarten toch wel in 2 uur.
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
<div class="d4p-bbt-quote-title">jellodinho wrote:</div>
Skrillex en QOTSA zijn de headliners als ik het goed begrijp? Of is Imagine Dragons opeens zo groot? Iemand ideeen voor potentiele andere headliners?

Blink182 of Placebo misschien, denk niet dat ze Imagine Dragons laten headlinen. Al zou het echt niks uit maken, ze verkopen al hun kaarten toch wel in 2 uur.

Lowlands verkoopt zelfs uit als ze mijn oma als headliner programmeren. Heel bizar.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.401
627
Blink 182 is volgeboekt tijdens dat weekend, zie het Pukkelpop topic. Placebo en Outkast zijn wel veilige gokjes.
 

xSam__

Gouden Tip
1 okt 2013
449
0
Ben nog nooit naar Lowlands geweest. wel Pukkelpop.
Nu dacht ik, misschien eens keertje naar Lowlands gaan, maar ik weet het nog niet zeker. Ik woon dichtbij Biddinghuizen. Maar Pukkelpop heeft misschien wel weer een betere line up. even nadenken dus.. Anders misschien mocht ik naar Lowlands willen, kaartje via marktplaats kopen kort vantevoren ofzo?
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Ben nog nooit naar Lowlands geweest. wel Pukkelpop.<br>
Nu dacht ik, misschien eens keertje naar Lowlands gaan, maar ik weet het nog niet zeker. Ik woon dichtbij Biddinghuizen. Maar Pukkelpop heeft misschien wel weer een betere line up. even nadenken dus.. Anders misschien mocht ik naar Lowlands willen, kaartje via marktplaats kopen kort vantevoren ofzo?

Zou ik zeker afraden. Mijn neef heeft dat vorig jaar gedaan en is er ingetrapt, er zijn heel veel neppe kaarten te koop voor Lowlands. Dus als je wil gaan zou ik er gewoon snel bij zijn. Ikzelf zou wel voor Pukkelpop gaan, maar dat is mijn mening. Die hebben vaak toch een breder programma met veel interessante kleine namen, maar ook wat grote klappers. Lowlands is qua lineup vaak wat minder, deze lichting vind ik ook heel erg matig.
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Hoe zit het met CJP, korting en aparte kaarten oid las ik ergens?
Geldt alleen voor eindexamenleerlingen met een CJP pas. Er zijn minder kaarten beschikbaar en maken ze de groep dus ook kleiner. En je moet je ergens inschrijven.. Aldus de CJP twitter.
 

RobertDelft

Playlistbediener
15 jan 2014
34
0
<div class="d4p-bbt-quote-title">RobertDelft wrote:</div>
Hoe zit het met CJP, korting en aparte kaarten oid las ik ergens?

Geldt alleen voor eindexamenleerlingen met een CJP pas. Er zijn minder kaarten beschikbaar en maken ze de groep dus ook kleiner. En je moet je ergens inschrijven.. Aldus de CJP twitter.
Ah tof, een vriend die meegaat doet havo examen dit jaar. Thanks
 

marijn21

Playlistbediener
18 jan 2014
6
0
Jammer dat je zulke ervaringen hebt...
Het is idd zo dat de laatste paar jaar lowlands en het publiek aan het veranderen is. Het is niet meer zoals laten we zeggen een jaar of 5 geleden.

Maar de reden dat ik nog steeds naar lowlands ga is wel degelijk de sfeer. De sfeer die je ook zelf moet maken. Ieder jaar ontmoet ik weer waanzinnig leuke mensen en ieder jaar beleven wij wel weer iets unieks.

En dat mensen nog steeds, jaar in jaar uit, lopen te schreeuwen dat er geen grote optredens zijn, zijn ook niet op hun plek op lowlands. Dan moet je idd naar pinkpop, pukkelpop etc gaan.
Lowlands is nooit bedoeld voor de grote (lees 'stadion') artiesten.
De meeste 'grote'artiesten die men in het verleden vindt, waren op dat moment nog helemaal niet zo groot.....
Quote van Eerdenburg
"We hebben een mainstage waar 30000 mensen voor passen en geen 55000. Dat betekent dat we fundamenteel andere keuzes maken dan de grote line-up festivals en dat maakt Lowlands zoals Lowlands is. De druk vanuit een deel van het publiek om toch groter te gaan zullen we weerstaan."
En ik moet zeggen, in de loop der jaren (sinds 1997) zijn het juist die onbekende namen die voor grote verassingen hebben gezorgd

Dusssss.....hou je niet van al die onbekende en minder bekende namen en wil je dus alleen maar 'stadion' artiesten zien, kom dan vooral niet naar lowlands......
Hou je niet van een unieke sfeer, mensen die alleen maar van gezelligheid houden, die van alles wel een feestje weten te maken, dito

Het heet niet voor niks lowlands experience en niet lowlands de grote namen show


 

jellodinho

Campingartiest
10 nov 2013
94
0
@kereltje het kan toch dat blink 182 beide festivals doet? Eerste dag lowlands en derde pukkelpop of andersom? Het is trouwens toch nog niet 100% zeker dat ze op pukkelpop staan?
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Jammer dat je zulke ervaringen hebt…<br>
Het is idd zo dat de laatste paar jaar lowlands en het publiek aan het veranderen is. Het is niet meer zoals laten we zeggen een jaar of 5 geleden.

Maar de reden dat ik nog steeds naar lowlands ga is wel degelijk de sfeer. De sfeer die je ook zelf moet maken. Ieder jaar ontmoet ik weer waanzinnig leuke mensen en ieder jaar beleven wij wel weer iets unieks.

En dat mensen nog steeds, jaar in jaar uit, lopen te schreeuwen dat er geen grote optredens zijn, zijn ook niet op hun plek op lowlands. Dan moet je idd naar pinkpop, pukkelpop etc gaan.<br>
Lowlands is nooit bedoeld voor de grote (lees ‘stadion’) artiesten.<br>
De meeste ‘grote’artiesten die men in het verleden vindt, waren op dat moment nog helemaal niet zo groot…..<br>
Quote van Eerdenburg<br>
“We hebben een mainstage waar 30000 mensen voor passen en geen 55000. Dat betekent dat we fundamenteel andere keuzes maken dan de grote line-up festivals en dat maakt Lowlands zoals Lowlands is. De druk vanuit een deel van het publiek om toch groter te gaan zullen we weerstaan.”<br>
En ik moet zeggen, in de loop der jaren (sinds 1997) zijn het juist die onbekende namen die voor grote verassingen hebben gezorgd

Dusssss…..hou je niet van al die onbekende en minder bekende namen en wil je dus alleen maar ‘stadion’ artiesten zien, kom dan vooral niet naar lowlands……<br>
Hou je niet van een unieke sfeer, mensen die alleen maar van gezelligheid houden, die van alles wel een feestje weten te maken, dito

Het heet niet voor niks lowlands experience en niet lowlands de grote namen show


Hier ben ik het echt niet mee eens. Skrillex, Foo Fighters, QOTSA etc etc. Allemaal grote namen. Lowlands is een festival waarbij ook headliners erg belangrijk zijn. Tuurlijk is er een breed programma, maar dat het niet om de lineup gaat vind ik onzin. Die van Eerdenburg zwetst zelf natuurlijk ook maar wat in het rond, want hij wil ook groter worden. Dit kun je aflezen aan de grotere namen, de stijgende prijzen, het terrein dat vorig jaar groter werd en andere zaken. Lowlands is het Lowlands van vroegah niet meer, en is een erg groot festival geworden. Of je het nou wil geloven of niet, alles wijst erop dat Lowlands groter en meer wil.


Ik vind ook dat je mensen die naar andere festivals nu ook neerzet als mensen die 'alleen voor de grote namen' gaan en geen sfeergevoel hebben. Maar eerlijk gezegd merk ik dat veel Lowlanders op een roze wolk leven en alles wat een andere naam heeft de grond in boort. Ik houd wel van een unieke sfeer, maar die sfeer op Lowlands vind ik gewoon uniek vervelend. Ik houd ook van gezelligheid, maar die is op Lowlands niet hoger dan op Sziget of Werchter. Kortom, ik vind er niks aan. Maar bestempel mij (en anderen) dan niet als mensen die alleen maar voor stadionacts naar festivals gaan, niet van sfeer houden en al die andere beoordelingen. Dat slaat gewoon echt nergens op.

Edit: @Kereltje slaat de spijker op de kop.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.401
627
Jammer dat je zulke ervaringen hebt…<br>
Het is idd zo dat de laatste paar jaar lowlands en het publiek aan het veranderen is. Het is niet meer zoals laten we zeggen een jaar of 5 geleden.

Maar de reden dat ik nog steeds naar lowlands ga is wel degelijk de sfeer. De sfeer die je ook zelf moet maken. Ieder jaar ontmoet ik weer waanzinnig leuke mensen en ieder jaar beleven wij wel weer iets unieks.

En dat mensen nog steeds, jaar in jaar uit, lopen te schreeuwen dat er geen grote optredens zijn, zijn ook niet op hun plek op lowlands. Dan moet je idd naar pinkpop, pukkelpop etc gaan.<br>
Lowlands is nooit bedoeld voor de grote (lees ‘stadion’) artiesten.<br>
De meeste ‘grote’artiesten die men in het verleden vindt, waren op dat moment nog helemaal niet zo groot…..<br>
Quote van Eerdenburg<br>
“We hebben een mainstage waar 30000 mensen voor passen en geen 55000. Dat betekent dat we fundamenteel andere keuzes maken dan de grote line-up festivals en dat maakt Lowlands zoals Lowlands is. De druk vanuit een deel van het publiek om toch groter te gaan zullen we weerstaan.”<br>
En ik moet zeggen, in de loop der jaren (sinds 1997) zijn het juist die onbekende namen die voor grote verassingen hebben gezorgd

Dusssss…..hou je niet van al die onbekende en minder bekende namen en wil je dus alleen maar ‘stadion’ artiesten zien, kom dan vooral niet naar lowlands……<br>
Hou je niet van een unieke sfeer, mensen die alleen maar van gezelligheid houden, die van alles wel een feestje weten te maken, dito

Het heet niet voor niks lowlands experience en niet lowlands de grote namen show

En dat is net waar we over aan het klagen zijn, dat de Lowlands experience kapot aan het gaan is. Ooit was Lowlands HET festival om nieuwe acts te ontdekken, de manier waarop zij vernieuwend en in de breedte konden programmeren. Maar de laatste jaren (niet toevallig samen met de hype) kiezen ze steeds meer gemakshalve voor de publiekstrekkers en hitjesgroepen. Er staat nog genoeg goede muziek, maar er was ooit een tijd dat fucking Tool of Sonic Youth daar de boel op de Alpha kwamen heersen. Nu proberen ze af en toe nog eens zoiets, maar dan krijg je NIN of Nick Cave die voor een halflege Alpha staan...
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.401
627
@kereltje het kan toch dat blink 182 beide festivals doet? Eerste dag lowlands en derde pukkelpop of andersom? Het is trouwens toch nog niet 100% zeker dat ze op pukkelpop staan?

Nee, als ze Pukkelpop of Lowlands doen spelen ze 6 of 7 dagen op een rij. Beide festivals combineren gaat zelfs niet meer.
 

marijn21

Playlistbediener
18 jan 2014
6
0
Oh, nee, ik zeg nergens dat andere festivals niet goed zijn.
Elk festival heeft zijn eigen specialiteiten. Ik begrijp alleen van een hoop mensen die reageren op topics en forums dat lowlands, vergeleken met een hoop andere gestivals, een minder goede line-up zou hebben

Waar ik mij aan erger is dat de laatste jaren een hoop mensen 'klagen' dat er geen grote namen komen op lowlands. En nee, voor stadion artiesen moet je NIET op lowlands zijn. Dan moet je (en dat zijn niet mijn woorden, maar kan je overal door een verscheidenheid aan mensen geschreven die ik dus gezamenlijk quote) op andere festivals zijn....
Ik zeg ook niet det er helemaal geen grote namen komen, maar de meesten zijn op dat moment weg om groot te worden. Een enkele echte grote artiest heeft zelf aangegeven graag op lowlands te spelen...

Maar goed iedereen beleeft alles op zijn eigen manier.

Wat ik mij eigenlijk echt afvraag, en dan bedoel ik de mensen die dus klagen, waarom gaan die dan nog naar lowlands......

En @kereltje, tja moet je niet aan mij vragen......ik ga ieder jaar nog langs, voor mij, onbekende artiesten en zoals ik al zei, ik heb een paar van mijn beste lowlands momenten daar beleeft

Maar goed, iedereen in zijn waarde, iedereen zijn eigen mening. Ik ben hier zeker niet om ruzie te zoeken. Het enige wat ik bedoel, ik vind het jammer dat het geklaag en het onbegrip voor de line-up ieder jaar zo'n grote plek inneemt
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Ik vind juist dat dat klagen heel erg meevalt. Dit is een hele zwakke lichting namen, en de lineup van vorig jaar was ook echt ondermaats. Ik vind dat het Lowlandspubliek hun bek best een open mag trekken. Ze lijken alles maar te pikken omdat het Lowlands is en omdat de sfeer toch altijd zo goed is. Lowlands is een hype, en het publiek vind alles prima. Zoals ik al zei: ze kunnen een bejaardenhuis leeg halen en om het uur een oma of opa laten optreden. Zelfs dan vind iedereen het geweldig. Dat is serieus ernstig omdat de organisatie geen moeite meer lijkt te doen voor een echte Lowlands lineup. Waarom zou van Eerdenburg nog een goede lineup neerzetten als het toch wel uitverkoopt? Lowlands begint de filosofie van de eerdere edities te verliezen, en doet me steeds meer denken aan Pinkpop. Het begint steeds meer een grote namen show te worden, de dance neemt toe en er is weinig plek meer voor écht nieuwe dingen. Van Eerdenburg lijkt toch echt toegegeven te hebben aan de massa. Lowlands begint steeds meer het tegenovergestelde te worden van wat ze eerst waren. Van een mooi en interessant festival naar een groot en voorspelbaar festival. Jammer.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Gloeilamp ik ben het deels wel met je eens, deze lichting namen is vrij lachwekkend (Skrillex voor de 3e keer in 4 jaar?). Maar dat Lowlands niet meer scherp programmeert of risico's durft te nemen is echt onzin. Afgelopen jaar viel voor mij de line-up ook best tegen maar werd desondanks veel meer verrast dan op eerdere edities of andere festivals (zoals BKS die heel braaf pitchfork volgt).
Bijvoorbeeld The Knife (behoorlijk een risico als je weet dat ze niet eens helemaal live spelen), James Blake (lijkt me vrij lastig als iedereen alleen voor de sfeer komt), Kendrik Lamar (meest relevante hiphop act van dit moment imo) en dan nog veel meer dingen als Haim of daughter waar ik iets minder mee heb maar wel een goede kans hebben om door te groeien naar een groot publiek. En op het einde dan een headliner waarvan je de show niet zo snel zal vergeten (NIN). Sorry, maar kritiek op lowlands is echt onzin, al helemaal als je dan met sziget als alternatief komt...
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Gloeilamp ik ben het deels wel met je eens, deze lichting namen is vrij lachwekkend (Skrillex voor de 3e keer in 4 jaar?). Maar dat Lowlands niet meer scherp programmeert of risico’s durft te nemen is echt onzin. Afgelopen jaar viel voor mij de line-up ook best tegen maar werd desondanks veel meer verrast dan op eerdere edities of andere festivals (zoals BKS die heel braaf pitchfork volgt).<br>
Bijvoorbeeld The Knife (behoorlijk een risico als je weet dat ze niet eens helemaal live spelen), James Blake (lijkt me vrij lastig als iedereen alleen voor de sfeer komt), Kendrik Lamar (meest relevante hiphop act van dit moment imo) en dan nog veel meer dingen als Haim of daughter waar ik iets minder mee heb maar wel een goede kans hebben om door te groeien naar een groot publiek. En op het einde dan een headliner waarvan je de show niet zo snel zal vergeten (NIN). Sorry, maar kritiek op lowlands is echt onzin, al helemaal als je dan met sziget als alternatief komt…

Als het over onzin gaat. Hoezo is Sziget een raar alternatief? Die programmeren ook heel breed en hebben vaak zelfde namen. Maar daar valt verder geen discussie over te voeren als jij geen argumenten noemt maar alleen mijn vergelijking de grond in boort.

Haim, Kendrick Lamar, James Blake en The Knife zijn echt geen hele baanbrekende namen. Dat die eerste 3 op Werchter stonden zegt natuurlijk al genoeg. Dat BKS niet spannend programmeert vind ik ook complete bullshit. Welk festival zet Damien Rice nu als headliner en komt met heel veel interessante en onbekende namen? Best Kept Secret lijkt de plaats van het vroegere Lowlands in te nemen, omdat er een gat in de markt is ontstaan doordat Lowlands veel veiliger is gaan programmeren. Dat kun je wel weer als onzin afdoen, het zijn de feiten. Dat is denk ik ook de reden dat Lowlands Down the Rabbit Hole heeft geintroduceerd. Zodat dat dat weer een concurrent van Best Kept Secret kan gaan worden, en Lowlands zich op de grotere markt kan gaan richten.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken