Ik moet toch wel lachen om de negativiteit en de vooroordelen die hier hangen rondom Sziget. Klinkt alsof een aantal van jullie er nog nooit zijn geweest. Zelf heb ik een aantal edities meegemaakt (komende zomer weer) en ik ervaar totaal niet de enorm jonge leeftijd van de Nederlandse bezoekers. Afgelopen jaar op Lowlands was dit juist wel iets wat mij opviel.
Verder klopt het dat Sziget minder bandjes boekt. Maar dit past in mijn beleving bij de veranderende festivalcultuur. Dance-muziek speelt gewoon een grotere rol tegenwoordig. En nee ik ben niet blij met mainstream acts als Martin Garrix of Avicii. Maar tussen de dance die wordt aangeboden is enorm veel variatie op Sziget. Techno-bazen als Michael Mayer, Hernan Cattaneo en Gui Borrato en D&B artiesten zoals Camo&Crooked en Fred V weten vaak setjes te presenteren die enorm sterk zijn. Om nog maar te zwijgen over acts als SBTRKT, Tyler, Jungle en C2C die er heerlijke beats uitgooien.
Ik vind het programma van Sziget juist erg gebalanceerd. Indie-helden zoals: Foals, Alt-J, Kasabian. Klassiekers waar het altijd feest is: dropkick, enter shikari, gogol bordello. Een grote lading singer-songwriters en natuurlijk nog de World stage, volledig gevuld met voor ons 'onbekende' bands uit Oost-Europa, waar ik elke dag wel een bandje meepak en vaak aangenaam word verrast. Ik hoop persoonlijk alleen nog wel op iets meer trap van acts zoals Hudson Mohawke, TNGHT of Rustie.
Sziget vind ik daarom juist nog heel onderscheidend. Sziget probeert een enorm uitgebalanceerd programma neer te zetten waarin voor iedereen wat leuks zit. En natuurlijk zorgt dit ervoor dat er acts zijn waar je niet dood gevonden wilt worden. Maar om Sziget dan af te doen als geen goed festival. Jammer.
En misschien, schiet mij nu te binnen, is dat juist wel het leukste aan Sziget. Ik heb het idee dat daar niet zoveel azijnzeikers zijn als op dit forum. Want inderdaad, er komen ook veel mensen naar sziget die de line-up niet zo veel scheelt en die gewoon lekker gaan dansen. En dat zijn juist de mensen waar ik het meeste plezier beleef op een festival. Dat zijn de mensen die je ergens mee naar toe kan nemen en iets kan laten ontdekken.
Iedereen geniet op zijn eigen manier van muziek. Dus welk festival je ook kiest. Zolang iemand er zichzelf kan zijn en heerlijk durft op te gaan in de muziek is voor mij de essentie bereikt. Laat iedereen gewoon lekker in zijn waarde.
Fijn festivalseizoen!