Als je naar de headliners kijkt over de jaren heen, moet er ook nieuwe aanwas komen.
Black Sabbath (Gestopt), Manowar (gestopt), Twisted Sister (gestopt), Motley Crue (gestopt), Ozzy (gaat stoppen), Scorpions (gaan stoppen), Motorhead (RIP), Judas Priest (gaat stoppen) Aerosmith (gaat stoppen)
Soulfly (meest omstreden headliner ooit…GMM verpakte het als een comboheadliner met Slash en Channel Zero)
Megadeth, Whitesnake, Saxon, Alice Cooper, Iced Earth en Slayer (zijn al geen headliner meer)
Dan blijft over…
Iron Maiden (DE act van GMM)
Deep Purple (vergaande glorie)
System of A Down, Guns n Roses en Rammstein zijn topheadliners…maar touren erg onregelmatig.
Slipknot, Kiss, Manson, Limp Bizkit, Faith no More (Niet mijn ding, maar zijn headliner of geweest)
King Diamond en Emperor (De twee vreemde eenden in de bijt in headlinerland)
Volbeat, In Flames, Sabaton, Nightwish en A7x (De ‘nieuwe’ generatie headliners)
Helemaal met je eens dat er aanwas nodig is in headliner-land. Paar aanvullingen:
- Deep Purple was in mijn ogen afgelopen jaar nog zeer glorieus op Hellfest, maar stopt waarschijnlijk na deze tour
- Kiss zal het ook niet meer lang volhouden,
Gene Simmons heeft het al over een afscheidstour gehad
- Tool kan misschien in het rijtje "top headliners die (zeer) onregelmatig touren"?
- Bands als Ghost en Parkway Drive kunnen wellicht binnenkort doorgroeien tot headliner, als de oudjes gestopt zijn
- Van Judas Priest vind ik nergens dat ze gaan stoppen? Misschien mogen die nog een keer headlinen, op een afscheidstour ofzo
- Wat Guns n' Roses betreft ben ik juist erg sceptisch of ze na deze tour nog verder gaan
- Bij Manson, Limp Bizkit en Faith no More mag de nadruk bij "headliner geweest" denk ik liggen op "geweest"
- Kind Diamond en Emperor zijn denk ik té vreemde eenden om echt te gaan headlinen
- Nu het budget steeds groter lijkt kunnen we wellicht Metallica nog een keer verwachten?
Dus is er nog een aardig poeltje bewezen headliners voor komende jaren:
- Iron Maiden, Rammstein, System Of A Down, Metallica, Slipknot, Volbeat, A7x, en wellicht als afscheid Judas Priest, Kiss
Nieuwe headliners (nog geen headline show gedaan op GMM):
- In Flames, Sabaton, Nightwish, Ghost, Parkway Drive, Tool (wishfull thinking)
Wat daar in de toekomst van over blijft en nieuw bijkomt is moeilijk te zeggen. Ik denk niet dat er een nieuwe generatie bands van het formaat Maiden, Metallica, Black Sabbath aan zit te komen. Je ziet in bijna alle muziekgenres dat die absolute sterrenstatus steeds minder vaak voorkomt. Voor festivals heeft dat denk ik tot gevolg dat de nadruk steeds meer op het programma in de breedte zal gaan liggen, in plaats van grote focus op headliners. Op zich geen negatieve ontwikkeling lijkt mij, maar wel even wennen en uit commercieel oogpunt misschien lastig (grote namen verkopen nu eenmaal meer kaarten).