Graspop Metal Meeting 2018 - Nieuws en geruchten

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
In mijn beleving niet.. Billy Talent is op Rock Am Ring gewoon dikke subheadliner, en op een ander festivals DE headliner (zelfs een Frequency in Oostenrijk). Dat zie ik Helloween niet zo snel doen namelijk.
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Het lijkt erop dat ieder jaar één of twee genres meer worden geboekt..wellicht om de opkomst te meten?
Dit jaar is het aantal rapcore/punk hoger dan anders..dit lijkt een logisch gevolg van het wegvallen van Groezrock.
Rise Against, Powerflo, Body Count, Limp Bizkit, Madball, Parkway Drive, Hollywood Undead, Galactic Empire, Antiflag,Galactic Empire, Less than Jake, P.O.D., Shinedown, Silverstein).
En de Americaanse rock mogen ze wat zuiniger mee doen. (GNR, A Perfect Circle, Black Stone Cherry, Seether, Corrosion Of Conformity,Hollywood Vampires, Skillet, Tremonti, Shinedown)
Prima als je deze bands gebruikt als aanvulling, maar het overheerst het affiche momenteel...Het lijkt erop dat GMM zich steeds meer wil richten op de jeugd en Amerikaanse backpackers. De headliners van dit jaar zijn trouwens wel top.

Staat Accept niet erg laag op het affiche? Een zeer betekenisvolle band bij de ontwikkeling van Heavy Metal, het blijft Metal Meeting.
Ook al hebben ze voort een andere zanger, Accept is een topband.
Dit heb ik bij meerdere bands, het principe dat klassieke bands wat hoger geplaatst worden, lijkt verleden tijd.
Judas Priest, Ghost, Kreator, Ayreon, Accept, Kreator, Doro zouden wat mij betreft veel hoger mogen.
Ook mogen er meer power- en symphonische metalbands bij...(Hammerfall, Within Temptation, Primal Fear, Apocalyptica, Nightwish, Avantasia, Helloween, Sonata Artica, Gamma Ray, Edguy, Dream Evil, Battle Beast, Beast in Black, Gloryhammer, Alestorm, Axxis, Lord Volture e.d.)
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.114
In mijn beleving niet.. Billy Talent is op Rock Am Ring gewoon dikke subheadliner, en op een ander festivals DE headliner (zelfs een Frequency in Oostenrijk). Dat zie ik Helloween niet zo snel doen namelijk.
Hm, misschien een verschil in perceptie dan.
Voor mij is Helloween qua status de nr. 1 (of 2, na Blind Guardian) power metalband, terwijl Billy Talent binnen het (moderne) punkgenre nog wel de nodige bands qua populariteit voor zich moet dulden.
Misschien is dat in Duitstalige landen anders, die hebben wel eens vaker een wat afwijkende smaak..
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.359
5.930
@graspop20 heb je het nu over wat goed is voor het festival of over je persoonlijke smaak? Wat de Amerikaanse rock betreft: die is altijd goed vertegenwoordigd en schuurt meestal tegen metal aan. Dus dat past prima. En als je Ghost, Judas Priest, Kreator etc "veel hoger" zet zoals jij voorstelt zijn ze allemaal headliner. Dat lijkt mij niet realistisch.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.666
1.189
Dit jaar is het aantal rapcore/punk hoger dan anders..dit lijkt een logisch gevolg van het wegvallen van Groezrock.
Rise Against, Powerflo, Body Count, Limp Bizkit, Madball, Parkway Drive, Hollywood Undead, Galactic Empire, Antiflag,Galactic Empire, Less than Jake, P.O.D., Shinedown, Silverstein).

Body Count, Limp Bizkit, Galactic Empire, SHindeown, P.O.D., Powerflo zijn nu niet echt typische Groezrock namen hoor.
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Het lijkt erop dat ieder jaar één of twee genres meer worden geboekt..wellicht om de opkomst te meten?
Dit jaar is het aantal rapcore/punk hoger dan anders..dit lijkt een logisch gevolg van het wegvallen van Groezrock.
Rise Against, Powerflo, Body Count, Limp Bizkit, Madball, Parkway Drive, Hollywood Undead, Galactic Empire, Antiflag,Galactic Empire, Less than Jake, P.O.D., Shinedown, Silverstein).
En de Americaanse rock mogen ze wat zuiniger mee doen. (GNR, A Perfect Circle, Black Stone Cherry, Seether, Corrosion Of Conformity,Hollywood Vampires, Skillet, Tremonti, Shinedown)
Prima als je deze bands gebruikt als aanvulling, maar het overheerst het affiche momenteel…Het lijkt erop dat GMM zich steeds meer wil richten op de jeugd en Amerikaanse backpackers. De headliners van dit jaar zijn trouwens wel top.

Staat Accept niet erg laag op het affiche? Een zeer betekenisvolle band bij de ontwikkeling van Heavy Metal, het blijft Metal Meeting.
Ook al hebben ze voort een andere zanger, Accept is een topband.
Dit heb ik bij meerdere bands, het principe dat klassieke bands wat hoger geplaatst worden, lijkt verleden tijd.
Judas Priest, Ghost, Kreator, Ayreon, Accept, Kreator, Doro zouden wat mij betreft veel hoger mogen.
Ook mogen er meer power- en symphonische metalbands bij…(Hammerfall, Within Temptation, Primal Fear, Apocalyptica, Nightwish, Avantasia, Helloween, Sonata Artica, Gamma Ray, Edguy, Dream Evil, Battle Beast, Beast in Black, Gloryhammer, Alestorm, Axxis, Lord Volture e.d.)

Tjuah, sommige dingen touren niet, andere stonden er vorig jaar al. Je hebt ook gewoon nog concurrentie en daarnaast is GMM ook gewoon geen 'leidende' naam in de zin van; ze trekken even exclusief wat acts deze kant op. Je mist altijd wel iets, maar ik denk qua doorsnede dat ze gewoon dé beste line-up hebben van de 'hardere' festivals.

Daarnaast, bands als GNR, APC en BSC als aanvulling gebruiken ja...? :D
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Loveless wrote:
Ik denk dus dat alles qua Ghost / BLS en evt. BT daarvóór zal spelen. Dan lijkt BLS me de logische act voor GNR, en Ghost de MS2 afsluiter.

Komt Black Label Society ook?
1f609.svg

Gedeeltelijk :p
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Ik vind het juist wel tof dat ze iets meer variatie in hun programmering brengen. Ik vind metal best tof, maar in die 4 dagen is het soms best prettig om wat luchterigs te horen. Daarom hebben ze juist een prima balans dit jaar. Maar ik ben misschien dan ook niet zo'n de hard metal head als de meeste hier.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.114
@graspop20
Hoe vallen Galactic Empire en Shinedown onder de noemer rapcore dan wel punk? 8-O
En sinds wanneer is Ghost (een band die amper 10 jaar bestaat) ineens een 'klassieke' act?

Ik heb niet echt het idee dat er ineens veel meer rapcore of hardcore/punk staat, eerder teveel metalcore naar mijn smaak.
Meer power- en symphonische metalbands mag voor mij overigens wel altijd, en dat zijn er dit jaar ook inderdaad wel een beetje weinig. Ik kom eigenlijk niet veel verder dan Iced Earth, Powerwolf, Ayreon, Lacuna Coil, Amaranthe en Follow The Cypher (van wie sommige met enige fantasie).
Maar bandjes als Gloryhammer (graag!) zouden nog best wel eens in de laatste worp kunnen zitten.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.114
Ik vind het juist wel tof dat ze iets meer variatie in hun programmering brengen. Ik vind metal best tof, maar in die 4 dagen is het soms best prettig om wat luchterigs te horen. Daarom hebben ze juist een prima balans dit jaar. Maar ik ben misschien dan ook niet zo’n de hard metal head als de meeste hier.
Idem hier hoor. :wink:
Mij zul je ook niet zo snel vooraan bij alle black/death metalbands vinden..
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Ach, symfonisch / female fronted is dit jaar toch ook best vertegenwoordigd met dingen als Amaranthe, Follow the Cipher, In This Moment, Arch Enemy, Skillet, en Lacuna Coil. Goed, het is een keer een jaartje geen Within Temptation, Nightwish of Epica, maar het is niet dat er niks staat. Ik hoop nog op een Delain of VUUR in de laatste batch.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.359
5.930
Indiaantje89 wrote:
Ik vind het juist wel tof dat ze iets meer variatie in hun programmering brengen. Ik vind metal best tof, maar in die 4 dagen is het soms best prettig om wat luchterigs te horen. Daarom hebben ze juist een prima balans dit jaar. Maar ik ben misschien dan ook niet zo’n de hard metal head als de meeste hier.

Idem hier hoor.
1f609.svg

Mij zul je ook niet zo snel vooraan bij alle black/death metalbands vinden..

Ik vind het allemaal prachtig haha. Loop van Rise Against naar Watain naar Parkway Drive naar Ayreon, bij wijze van spreken.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.114
Ach, symfonisch / female fronted is dit jaar toch ook best vertegenwoordigd met dingen als Amaranthe, Follow the Cipher, In This Moment, Arch Enemy, Skillet, en Lacuna Coil. Goed, het is een keer een jaartje geen Within Temptation, Nightwish of Epica, maar het is niet dat er niks staat. Ik hoop nog op een Delain of VUUR in de laatste batch.
Met die laatste 2 erbij hoor je mij ook niet meer.. :wink:
Ach, je hebt wel gelijk, we hoeven in geen enkel genre te klagen. Met de 6 die ik noemde ben ik ook wel uitzonderlijk tevreden.

In This Moment, Arch Enemy en Skillet ben ik ook aardig blij mee, al zijn dat in mijn ogen geen symphonic-/power-metal bands, ook al zijn ze female-fronted (Skillet niet echt). Arch Enemy was ik eerder nog aardig in dubio over (houd normaal niet zo van extreme grunts/schreeuwen), maar begint toch steeds meer op me te 'groeien' (zie het uiteindelijk nog wel een favoriet van me worden). :)

En Nightwish had ik me toch maar al bij neer gelegd. Daarom maar een kaartje gekocht voor 7 november in Antwerpen. :p
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.176
10.518
Ben mijn Spotify playlist aan het bijwerken maar kom er nu eigenlijk pas achter wat een debiel sterke dag die vrijdag is. Minder topzwaar maar wat staat er ongelooflijk veel wat ik die dag wil zien:
- Absolute topper van heel GMM: Ayreon
- Avenged Sevenfold (please geen clash met Ayreon!!)
- Diablo BLVD
- Dool (Schitterende band)
- Galactic Empire (omdat het kan en ze live nog goed schijnen te zijn ook)
- In This Moment
- Iron Maiden (beetje op uitgekeken inmiddels maar het blijf Maiden)
- Neurosis
- Parkway Drive
- Powerwolf (heel veel zin in dit feestje)
- Septicflesh (eerste ontdekking van de dag, kende ik eigenlijk nog niet)
- Shinedown (simpelweg fan van deze band)
- The Darkness (I believe in a thing called looooove)
- Tremonti (groot van Alter Bridge, solo project nog niet eerder live gezien. Ben benieuwd)
- Wolves in the Throne Room (hoge verwachtingen van dit optreden)

Zoals al iemand hier eerder zei, er staat genoeg voor twee volle weekenden GMM.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.114
limboluus wrote:

Indiaantje89 wrote:
Ik vind het juist wel tof dat ze iets meer variatie in hun programmering brengen. Ik vind metal best tof, maar in die 4 dagen is het soms best prettig om wat luchterigs te horen. Daarom hebben ze juist een prima balans dit jaar. Maar ik ben misschien dan ook niet zo’n de hard metal head als de meeste hier.


Idem hier hoor.
1f609.svg

Mij zul je ook niet zo snel vooraan bij alle black/death metalbands vinden..

Ik vind het allemaal prachtig haha. Loop van Rise Against naar Watain naar Parkway Drive naar Ayreon, bij wijze van spreken.
Ik heb zelf ook wel een zeer brede muzieksmaak, die ver buiten metal reikt (van rock, new wave, oldies, ska/reggae, dance tot schlager en smartlappen aan toe).
Daarom loop ik heel wat af tijdens zo'n festival, punk-bandje hier, stoner/sludge-bandje daar, ook progressive of doom passeren de revue. En af en toe wint de nieuwsgierigheid het en loop ik wel eens bij een extreme metal-act binnen in de marquee (zoals waarschijnlijk Batushka dit jaar).
Verandering van spijs doet eten, zeggen ze immers. Vandaar dat ik ook geen moeite heb met acts als The Bloody Beetroots en Perturbator.
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Ik ben zelf nog nooit op Graspop geweest, maar dit jaar zit die kans er toch wel in. Net omdat er zoveel variatie in de affiche zit. Ik heb zelf ook meer met heavy/nu/thrash metal en minder met zware death metal of metalcore.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.649
5.114
– Absolute topper van heel GMM: Ayreon
– Avenged Sevenfold (please geen clash met Ayreon!!)
– Diablo BLVD
– Dool (Schitterende band)
– Galactic Empire (omdat het kan en ze live nog goed schijnen te zijn ook)
– In This Moment
– Iron Maiden (beetje op uitgekeken inmiddels maar het blijf Maiden)
– Neurosis
– Parkway Drive
– Powerwolf (heel veel zin in dit feestje)
– Septicflesh (eerste ontdekking van de dag, kende ik eigenlijk nog niet)
– Shinedown (simpelweg fan van deze band)
– The Darkness (I believe in a thing called looooove)
– Tremonti (groot van Alter Bridge, solo project nog niet eerder live gezien. Ben benieuwd)
– Wolves in the Throne Room (hoge verwachtingen van dit optreden)
Zeg dat wel. De vrijdag wordt voor mij ook veruit de meest intensieve dag, en komt behoorlijk overeen met jouw lijstje (min misschien Neurosis en Wolves In The Throne Room, maar plus Arkona, Pist.on, Anti-Flag en L7, en eventueel nog Hollywood Undead, Less Than Jake, Culture Abuse, Savage Messiah en Silverstein).
Hoe ik de twee dagen erna nog ga overleven, weet ik niet... :(
 

Moniek

Gouden Tip
7 mrt 2017
299
167
Gaaf affiche tot nu toe! Veel namen die ik nog niet ken of alleen van hun bekendste nummers enzo, dus ik heb de komende maanden nog een boel te beluisteren :). Jammer dat Stone Sour niet komt. Ben benieuwd waar ze wel staan en of ik dan een dagticket wil kopen. Ik heb toch wel enigszins spijt nu dat ik ze niet in Eindhoven ben gaan zien. Mooie en misschien enigszins hoopvolle toevoegingen zouden voor mij Billy Talent, Delain en Dragonforce zijn (geen idee hoe groot die zijn?).
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken