Na een (ietwat langer dan gepland) middagdutje toch maar in het toetsenbord geklommen om een uitgebreid verslagje te tikken, hoewel veel natuurlijk al door anderen is gezegd, zowel in negatief als (voornamelijk) positief opzicht.
Het was zeker wel te merken dat het festival uitverkocht was. Zeker later op de dag wemelde het in zelfs de meest afgelegen uithoeken van het terrein van de mensen. Toch heb ook ik nergens te maken gehad met (lange) rijen bij bars of eetkramen (geen Pinkpop-praktijken dus..). Sterker nog, ik was doorgaans vrijwel direct aan de beurt overal. Zelfs bij de toiletten vond ik het redelijk goed doorstromen, hoewel ik moet toegeven dat we maar enkele keren bij de toiletten op het terrein zijn geweest, aangezien we voornamelijk van de toiletten op het VIP-dek gebruik maakten (kwestie van looproutes beetje aanpassen en gelijk ook wijn en speciaalbier bijtanken).
Het VIP-dek zelf viel dit jaar wel wat tegen door de drukte. Twee jaar geleden was het overdag ideaal om even een tijdje uit te rusten/energie te sparen, en waren er alleen laat op de avond geen/nauwelijks krukken meer beschikbaar. Nu was zelfs vroeg in de middag het hele open terras al bezet, en 's avonds was er nergens meer een vrije tafel of kruk meer te bekennen (bovendien is het in het overdekte deel vrij sfeerloos, met naar mijn gevoel veel mensen die nauwelijks voor de muziek komen, of languit op banken liggen te slapen of met hun telefoon te spelen). De mini-krukjes die we bij ons hadden brachten wel regelmatig uitkomst op het terrein om de voeten/benen te laten rusten (op de grond zit/lig ik niet graag).
Wel plezierig was de aparte VIP/crew-ingang, waardoor je direct bij de main stages uitkomt (wat wel even wennen was bij eerste binnenkomst, omdat je het terrein als het ware in omgekeerde volgorde betreedt en beloopt). Zeker op de eerste dag scheelde ons dat aardig wat wachttijden, aangezien we pas tegen 16:00 aankwamen, en het toen bij de hoofdingang (die we eerst probeerden na een lekker Duveltje aan de overkant) over de volle breedte krioelde van de mensen, en ook de beloofde fast lane niet te bekennen was. Helaas wel via de andere kant van het terrein alsnog helemaal naar de hoofdingang moeten lopen om (tegen de looprichting in) de voorgekochte bonnen op te halen in een stampvolle tent.
Donderdag
• Follow The Cipher helaas niet gezien door later dan gepland te vertrekken thuis. Bij binnenkomst werd net The Pink Slips aangekondigd, dus daar zijn we maar snel weggelopen. Aangezien ook de rest van het programma niet echt interesse opwekte, eerst maar eens een tijdje over de Festival Fair gelopen, en wat gegeten en gedronken bij de food trucks. Nog wel wat flarden van Doro Pesch en Black Stone Cherry meegekregen, maar niet genoeg om te kunnen beoordelen.
• Om 18:40 begon het voor ons echt met Iced Earth, waar ik heel erg naar uitkeek. Dat was gelijk een hoogtepuntje voor mij, heel lekker optreden met retestrak gitaarwerk. Helaas leek echter het geluid niet helemaal goed afgestemd, waardoor de vocals niet goed uit de verf kwamen. Desondanks prima genoten.
• Daarna naar Metal Dome gelopen voor Dool, en daar werden we dubbel verrast door zowel het nieuwe, zeer stijlvolle 'kerk'-decor, als het optreden. Dool had ik vooraf wel aangestipt om te gaan zien, maar het was zelfs veel beter dan ik had verwacht. Na een paar nummers echter een pijnlijke beslissing moeten nemen om terug te lopen naar Main Stage 2, om een goede plek te garanderen voor (vrouwlief's favoriet) Ghost. Erg jammer, hoop ze nog wel eens tegen te komen op een festival, of ergens een zaalshowtje te pakken.
• Ghost was absoluut een hoogtepunt, hoewel ook hier met name in het begin de vocals niet helemaal goed leken afgesteld. Bovendien vind ik het nog steeds zonde dat ze niet in het donker speelden. Toch een zeer overtuigende set, waarin ook de nieuwe nummers als 'Rats' en 'Dance Macabre' het heel goed deden. De nieuwe Cardinal Copia bracht een hoop dynamiek en ook een gezonde dosis humor, wat m.i. wel nodig is om Ghost definitief door te laten stoten naar headlinerstatus. Inmiddels is zelfs mijn vriendin, die bepaald niet overtuigd was van de nieuwe looks en het nieuwe album, wel overtuigd.
• Vervolgens weer terug naar Metal Dome voor weer een grote verrassing: Heilung! Eveneens al vantevoren dik aangestipt, maar wat een beleving! We raakten gelijk in een trance, die alleen maar dieper en intenser werd gaandeweg het optreden. Helaas zorgde een technisch mankement, waardoor aan onze rechterkant het geluid tot twee maal toe volledig wegviel, nog wel voor wat ergernis, maar ook dat kon de ervaring niet teniet doen.
• Nog een uurtje Guns 'n Roses vanaf het VIP-dek meegepikt, maar dat viel na de intense ervaringen bij de optredens ervoor wat in het niet, en had sowieso al niet zo onze interesse. Niet afgekeken dan ook, en wat vroeger terug naar ons tentje op Metal Town.
Vrijdag
• Vrijdagochtend toch een vrij onplezierige verrassing: een kater. Toch blijkbaar in mijn euforie aardig wat meer gedronken dan ik had gedacht..
• Desondanks al vroeg op het terrein tijdens opener Tyler Bryant & The Shakedown, niet onaardig om mee wakker te worden (zeker gezien mijn toestand), maar ook beetje 13-in-een-dozijn rockbandje.
• Beetje rondgezworven langs Savage Messiah (klonk strak en hard, maar mijn hoofd was daar wat minder blij mee op dat moment), Galactic Empire (tja, leuke gimmick, maar ben niet een dusdanig grote fan van Star Wars om daar 40 minuten naar te blijven kijken en luisteren) en Diablo BLVD (prima), terwijl we al positie kozen voor een van onze favorieten: Avatar.
• Avatar speelde fantastisch, en had in no-time het veld aan het meezingen, springen, moshen en crowdsurfen. Persoonlijk kon ik er echter nog niet helemaal lekker inkomen, wat wel grotendeels te maken zal hebben gehad met mijn nog steeds wat katerige hoofd (de zin naar het eerste biertje van de dag was er nog steeds niet). Blijft toch jammer dat deze band zo vroeg op de dag al gepland stond, en daardoor dus ook maar 40 minuten speeltijd kreeg. Een plek in de late middag/vroege avond hadden ze toch wel verdiend in mijn ogen (of in de toekomst zelfs een plek als subheadliner).
• Stukje Zeal & Ardor klonk, halverwege Metal Dome en ná de eerst biertjes, heel aardig.
• Arkona in Marquee begon kwartiertje ofzo te laat, maar de Russische soundchecker hield met zijn redelijk bizarre kreten het publiek aardig vermaakt. Het optreden dat volgde klonk lekker hard en strak. We kregen helaas beiden wel even te maken met een inzinkinkje, waardoor we het laatste deel van de set niet meer heel erg meekregen.
• In This Moment toch maar geskipt om op tijd te zijn voor nog een favoriet: Powerwolf. Stukje Tremonti was prima. Powerwolf was een heerlijke show, met goede interactie met publiek, en lekkere meebrullers van nummers. Weer een hoogtepuntje!
• Pist*On was zeer vermakelijk in een helaas slechtgevulde Metal Dome.
• Anti-Flag stond direct erna daarentegen voor een behoorlijk drukke Jupiler Stage te spelen, en leverden net als twee jaar geleden weer een lekker punkfeestje, met veel publiek-interactie en -participatie.
• Avenged Sevenfold maar vanaf VIP-dek gekeken, met name om ons op te laden en te sparen voor afsluiter Ayreon. Speelden een lekkere set, met veel persoonlijke favorieten als 'Hail to the King', 'Nightmare' en 'Shepherd of Fire'.
• Iron Maiden (waar ik mijn vriendin maar niet enthousiast voor wil krijgen, ondanks vele pogingen) klonk uitstekend, en zag er ook heel spectaculair uit, gelijk vanaf het begin al met persoonlijke favoriet 'Aces high'. Ook de rest van de set, met o.a. het indrukwekkende 'The Clansman', was genieten. Na het altijd schitterende 'Fear of the Dark' toch maar al naar de Marquee gelopen voor het langverwachte:
• Ayreon! Toegegeven, we hebben het hier de laatste maanden nogal behoorlijk zitten hypen, en de gevreesde drukte bleek dan ook reuze mee te vallen. Sterker nog, er stond pas een plukje mensen van amper 10 rijen dik voor het podium toen we aankwamen. Een goede plek was dus in ieder geval wel gegarandeerd. De show zelf liet ons zoals al eerder gezegd compleet sprakeloos. Ondanks mijn vele luistersessies van albums en live-shows van de afgelopen maanden was ik nog steeds niet helemaal voorbereid hierop (mijn vriendin ging er zelfs redelijk 'blank' in, en werd helemaal overdonderd). Intens genoten vanaf de eerste tot de laatste noot. Absoluut hoogtepunt dit jaar, en hoop zeker nog vaker een (volledige) show mee te maken!
• De geplande 'sprint' naar Parkway Drive was mij al geheel ontschoten, en bleek ook niet meer nodig: ze waren net klaar toen wij de tent uitliepen.
Zaterdag
• Op zaterdag wederom redelijk vroeg op het terrein, maar niet veel meegekregen tot weer een van onzer favorieten: Seether. Prima (maar wederom te korte) set, hoewel zanger Shaun Morgan wat ongeïnteresseerd leek (maar dat is ook gewoon een beetje zijn 'stijl' volgens mij, hij staat niet voor niets aan de ongebruikelijke linkerkant van het podium).
• Vervolgens direct straf doorgelopen naar de Marquee, om nog wat mee te pikken van Batushka. Dat loonde zich, want bij binnenkomst werd net het voorlaatste nummer ingezet. Goed naar voren kunnen doorlopen nog, wat nog even een mooie indruk gaf van deze intrigerende, indrukwekkende act. Had graag het volledige optreden willen kunnen zien, maar goed, we kunnen natuurlijk niet alles zien..
• Na een tijdje relaxen op het VIP-dek, met Vixen en Asking Alexandria (beiden niet onaardig, maar ook niet heel opvallend), op tijd weer terug naar de Marquee voor alweer een dik aangestipte favoriet: Amaranthe! Dat was een fantastisch feestje van begin tot eind, zeker zo dicht bij het podium waar wij stonden. De enthousiasme van en interactie tussen band en publiek, en bandleden onderling, is een genot om te zien (zangeres Elize Ryd uiteraard ook), en de verschillende stijlen van de drie vocalisten vullen elkaar uitstekend aan. Wederom een mooi hoogtepuntje!
• Onder het genot van een frietje stoofvlees (bijna zo goed als Limburgs zuurvlees
) nog wel een mooi deel Accept meegepakt, inclusief de altijd lekkere klassiekers 'Metal Heart' (met de schitterende 'Für Elise'-solo, wat natuurlijk geen toeval kan zijn direct na Amaranthe, bedenk ik me nu :wink: ) en 'Balls to the Wall'.
• Arch Enemy na enige twijfel vanaf VIP-dek bekeken, maar achteraf toch wel wat spijt van. Klonk aardig indrukwekkend.
• Na enige overreding bij vrouwlief (die toch al aardig wat sporen van vermoeidheid/slijtage begon te vertonen) toch nog naar Metal Dome gegaan voor Sons Of Apollo, en daar was ik (en uiteindelijk ook zij) wel blij mee. Zoals van de ervaren heren verwacht mag worden, klonk alles technisch vrijwel perfect, met naast gitaar en drums ook een glansrol voor de (veelal ondergewaardeerde) basgitaar! De intentie was eigenlijk om alleen de eerste deel te kijken, maar dat werd dus toch het hele optreden.
• Rise Against werd daardoor dus een stuk ingekort voor ons, en werd door een eetmomentje eigenlijk grotendeels naar de achtergrond verdrongen. Toch nog wel even lekker staan meezingen bij het aanstekelijke 'Savior'.
• Megadeth redelijk dichtbij gaan bekijken, blijft toch met Metallica een van mijn 'gateway drugs' into metal. Geen onvergetelijk optreden, maar toch weer lekker wat jeugdsentimenten bovengehaald met o.a. 'Hangar 18', 'Tornado of Souls', 'Symphony of Destruction' en 'Holy Wars... The Punishment Due'.
• Pas vlak voor aanvang aangesloten voor Volbeat, en daardoor relatief wat verder weg (hoewel nog steeds een mooie plek), maar dat werd toch een mooi feestje. Hun repertoire is intussen aardig gegroeid, en ook technisch worden ze volgens mij steeds beter, wat hun headlinerspot steeds verdiender maakt. Het is echter toch vooral de aanstekelijkheid en het hoog meezinggehalte van hun nummers dat zo'n groot publiek aanspreekt. Prima vermaakt!
• Marilyn Manson hebben we maar geskipt, om weer fris te kunnen zijn voor de laatste dag.
Zondag
• Ook op zondag weer vroeg aanwezig, zelfs de aankondiging van Main Stage-opener Vandenberg's Moonkings gehoord. Dat was een leuk begin van de dag met nog een lekker kopje thee/koffie, met heerlijke klassiekers als 'Burning Heart' (Vandenberg) en 'Here I Go Again' (Whitesnake).
• Pro-Pain was niet aan ons besteed, we hoorden nauwelijks wanneer er een ander nummer begon.
• Redelijk laat, gewapend met Leffe blond, op de eerste rijen bij Eisbrecher gemeld (die in 2016 helaas afgezegd hadden). Strak optreden, lekker stampen met 'Was ist hier los?', 'This Is Deutsch' en favoriet 'Verrückt'. Mooi om de dag mee te beginnen, hoewel later en langer ook hier weer had gemogen!
• Weer een sprintje moeten trekken richting Marquee, ditmaal vanwege de clash met Týr. Ook hier een mooie show, hoewel ze halverwege even te kampen hadden met technische problemen. Ook wel jammer dat ze (buiten 'Grindavísan' en 'Tróndur Í Gøtu') niet meer van hun Faeröerstalige nummers speelden. De samenzang in die nummers (zoals 'Sinklars Vísa' en 'Turið Torkilsdóttir') is in mijn ogen juist de grootste kracht van de band.
• Vervolgens een paar uurtjes rondgezworven over de Festival Fair/Metal Market (nog aardig wat geld uitgegeven aan een shopping spree), en wat gegeten en Kwak gedronken bij de foodtrucks.
• Uiteindelijk weer terug de Marquee in voor weer een hoogtepuntje: Lacuna Coil! Eveneens vantevoren aangestipt, maar veel indrukwekkender dan gedacht. Zangeres Cristina Scabbia heeft een indrukwekkende stem, die prima wordt aangevuld door de mannelijke vocals en grunts van Andrea Ferro. Ook hier waren er helaas weer een poosje technische problemen tijdens de set, wat echter uitstekend en professioneel werd opgelost door een geïmproviseerde a-capellaversie van AC/DC's 'Highway to Hell' van Scabbia met het publiek.
• Hollywood Vampires vanaf het mini-krukje in het veld bekeken (VIP-dek was inmiddels weer geen vrije kruk meer te bekennen), met een hapje, een biertje en een lekkere Jack Daniels on the rocks (uit nieuwsgierigheid toch even binnenin Jack Daniels-house gaan kijken, en verrast door de snoeiharde karaokesessie van ogenschijnlijk al aardig dronken gasten die uit volle borst nummers als SOAD's 'Chop Suey' en Tool's 'Schism' meebrulden). Lekker, nostalgisch feestje uiteraard, en leuk om mensen als Alice Cooper, Joe Perry en Johnny Depp samen op een podium te zien staan, maar het gevoel blijft toch hangen dat je maar naar een veredelde coverband zit te luisteren (wat het dus ook is).
• Judas Priest na even wikken en wegen toch maar geskipt voor eens wat compleet anders (waarbij toch nieuwsgierigheid de doorslaggevende factor was): Perturbator. Geen spijt van gehad, best wel van genoten, ook van de mooie lichtshow. In het begin vooral veel knikkende hoofden om ons heen, later begonnen de hoofden ook te schudden en de schouders mee te doen, en uiteindelijk werd er aardig gedanst en gesprongen.
• Ozzy grotendeels niet zo meegekregen helaas. Was meer bezig om mijn vriendin nog wakker te houden met koffie voor A Perfect Circle. Wel nog even staan kijken naar o.a. persoonlijke favoriet 'No More Tears'. Ozzy klonk uiteraard niet meer als in zijn hoogtijdagen, en je zou soms zelfs een beetje medelijden met hem kunnen krijgen, maar ach, het is Ozzy, dus vergeef je hem best veel. En mocht hij over een jaar of tien nog eens een afscheidstour willen maken, dan mag hij van mij best weer dat hoofdpodium opstrompelen. The Hollywood Vampires maakten eerder met hun eerbetonen immers weer eens duidelijk hoeveel muzikale helden we inmiddels al kwijt zijn, dus laten we degenen die er nog zijn maar koesteren.
• Missie 'houd vriendin wakker' geslaagd, dus op naar MS2 voor A Perfect Circle. Weer een hele mooie plek vooraan gevonden (metertje of 10 voor rechtergeluidsboxen). Ondanks wat overlast van sigarettenrook en een paar ietwat te luidruchtige/uitbundige dronken gasten, een schitterend optreden gezien, intiem en intens. Hoogtepuntje en waardige afsluiter!
Alles bij elkaar dus een geweldig, onvergetelijk festival gehad, met alle 4 dagen wel een hoogtepunt of 3-4. Op naar volgend jaar, met hopelijk een net zo goed (of beter?) programma!
1. Ayreon
2. Amaranthe
3. Ghost
4. Heilung
5. A Perfect Circle
6. Powerwolf
7. Lacuna Coil
8. Iced Earth
9. Eisbrecher
10. Avatar
11. Volbeat
12. Iron Maiden