Graspop Metal Meeting 2018 - Nieuws en geruchten

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.245
6.408
DennisvdBr wrote:

Pim wrote:
Voor de Ayreon fans onder ons. Arjan himself loopt over het terrein. Hij staat nu tussen Main 1 en Main 2.
Moest even 2x kijken of hij dat echt was. En ja hoor.


Had hij toevallig Damian Wilson bij zich?

Ben trouwens erg benieuwd naar de reacties na deze dag!
Vooral de reacties op Maiden en de mega exclusieve gig van Ayreon.

Ik ben ook benieuwd
1f609.svg
sta nu te wachten op Maiden, zal je later laten weten hoe het allemaal was!

Idem. Heb nu mijn vrienden achter gelaten bij de toegift van iron maiden en heb nu een mooi plekje voor in het midden bij ayreon. Erg benieuwd.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.245
6.408
Ayreon. Ik wist niet dat perfectie zo dicht benaderd kon worden.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Ja dat was lekker... kon nog verrassend makkelijk doorlopen na Maiden, dus ik had ook een fijne plaats bij Ayreon. Hele fijne show. Maiden zelf ging ook lekker trouwens: ze hadden er zichtbaar plezier in, en een top notch decor maakte het af. En de heerlijke songs natuurlijk!
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.072
10.220
AYREON, Ayreon, Ayreon, Ayreon... wat was je mooi, wat was je ontroerend, wat was je gezellig. Dit was alles wat ik ervan gedroomd had en meer. Het spelplezier was ongeëvenaard. De kwaliteit van de nummers uniek en de setlist perfect. Nog ff Radar lov met Barry Hay en een crowdsurfende Damian wilson tot 10 minuten na het concert. Later meer maar hier komt niemand meer overheen. Het radioheadje van Graspop.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.948
5.995
AYREON, Ayreon, Ayreon, Ayreon… wat was je mooi, wat was je ontroerend, wat was je gezellig. Dit was alles wat ik ervan gedroomd had en meer. Het spelplezier was ongeëvenaard. De kwaliteit van de nummers uniek en de setlist perfect. Nog ff Radar lov met Barry Hay en een crowdsurfende Damian wilson tot 10 minuten na het concert. Later meer maar hier komt niemand meer overheen. Het radioheadje van Graspop.
Mooi om deze reacties te zien...

Damian toch wel een held hoor, jaloers om hier niet bij te zijn geweest. Stem, performance en interactie van Damian vind ik altijd fantastisch.
Neem aan dat hij The Druids turn to Stone gedaan heeft?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.072
10.220
@Dennis, absoluut! Een van de hoogtepunten voor mij, prachtig gezongen en gespeeld op gitaar. Damian was vrij veel op het podium, oa eerste en laatste nummer.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.072
10.220
Toch nog wat woorden voor de rest vd dag want die was ook niet mis (understatement). Heerlijk wakker worden met een energieke set van Diablo Blvd en daarna favorietje Avatar. Deze gasten sloegen voor mij een homerun, vroeg feestje voor de mainstage. Shinedown en Powerwolf heerste beide ook over de mainstage, heerlijke ongecompliceerde sets. In This moment viel mij wat tegen.

In de avond voor het hardere werk gegaan met eerst SepticFlesh. Indrukwekkend. Wat een bombast en kracht. Nr2 vd dag na Ayreon. Daarna Avenged Sevenfold, wat je ervan verwacht met een incident in de pit waardoor het concert 5 min werd stilgelegd. Apart. Daarna Watain en Wolves in the Throne Room voor een goede portie Black metal. Beide lekkere shows.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.072
10.220
En voor de festileak meeting. Ik sta om 3 uur op verhoging vd jupiler bar. De korte groene broek kan vandaag eindelijk aan plus rock am ring 2014 shirt. Verder kort baardje en bril, tot straks!
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
En voor de festileak meeting. Ik sta om 3 uur op verhoging vd jupiler bar. De korte groene broek kan vandaag eindelijk aan plus rock am ring 2014 shirt. Verder kort baardje en bril, tot straks!

Top! Mijn korte broek is blauw, verder een Fleshgod Apocalypse shirt en mn combat vest. Haar los, klein baardje, wss een zonnebril. Moet goed komen!
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.844
@dennis, absoluut! Een van de hoogtepunten voor mij, prachtig gezongen en gespeeld op gitaar. Damian was vrij veel op het podium, oa eerste en laatste nummer.
Damian was inderdaad grandioos gisteren, net als Tommy Karevik, Simone Simons, Anneke van Giersbergen, Maggy Luyten, en eigenlijk alle vocalisten.

Alleen was het volgens mij niet Damian die ging crowdsurfen, maar John JayCee Cuijpers als ik het goed heb.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.948
5.995
Alleen was het volgens mij niet Damian die ging crowdsurfen, maar John JayCee Cuijpers als ik het goed heb.
Heb wat uitgezocht... Het is idd een crowdsurfende Damian Wilson, echt ook zo'n actie van hem.
581


(die dude is echt overdone in zijn interactie met het publiek vaak, maar dat maakt het vaak o zo mooi)
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.844
Set Abominae wrote:
Alleen was het volgens mij niet Damian die ging crowdsurfen, maar John JayCee Cuijpers als ik het goed heb.

Heb wat uitgezocht… Het is idd een crowdsurfende Damian Wilson, echt ook zo’n actie van hem.
581


(die dude is echt overdone in zijn interactie met het publiek vaak, maar dat maakt het vaak o zo mooi)
Ah ok, dan heb ik het toch verkeerd gezien. Kon 'm niet zo goed zien, maar dacht aan zijn haren te zien dat het niet Damian was.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.072
10.220
Als je van tevoren kan zeggen dat een dag met achtereen volgens Sons of Apollo, Rise Against, Megadeth, Volbeat en Marilyn Manson de zwakste dag is, dan heb je een ongelofelijk goede line-up.

Batushka was mijn hoogtepunt van de dag, Volbeat een verrassend groot feest (die gasten zijn inmiddels echt goed) en marylin Manson gaf in mijn ogen een prima show weg! Arch Enemy was een grote verrassing, wat een power. Kortom weer een goede dag!

En de meeting was gezellig!
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Jaja, wat een dag gisteren. Qua headliner met afstand de zwakste voor mij, maar verder een fantastische dag! Bathuska was inderdaad een fijne opener voor ons, daarna lekker rocken bij The Vintage Caravan.

Toen inderdaad even een leuke persoonlijke festileaks meeting met @joslittel gehad, zeker voor herhaling vatbaar op Werchter!

En toen naar mainstage, Arch Enemy. Wat een power, wat een sfeer, wat een strakke set! Zeker een van mijn favorieten dit weekend. Toen door naar het volgende hoogtepunt: Sons of Apollo. Ik ben enorm fan geworden van die band, en kwam doordat de Metal Dome even afgesloten was op de eerste rij terecht! Geen straf, om op drie meter afstand Portnoy, Sheenan en Bumblefoot te zien jammen. En dan Soto als frontman: die weet ook wel hoe het spelletje werkt inmiddels! Onvergetelijke ervaring.

Toen een stukje Rise Against gezien, en vervolgens Megadeth. Het was even wat sfeerloos, en Mustain had niet zijn beste dag qua vocals. Maar met nummers als Symphony of Destruction en Holy Wars wordt het toch wel feest. En toen gauw wegwezen bij Volbeat, op naar Bloodbath. Dat werd een potje professioneel moshpitten voorin de tent, en het ging maar door 1,5 uur lang. Wat een energie, wat een sfeer! Veel nieuwe vrienden gemaakt in de pit :)

Manson hebben we uiteindelijk laten schieten, wij waren toe aan een bbq. Nog even heerlijk nagezeten met onze Duitse buren op de camping. Metal verbroedert!
 

pieterschipper

Campingartiest
1 dec 2017
69
7
Donderdag, Vrijdag en zaterdag topdagen beleeft. Minpuntjes waren de enorme drukte op donderdag bij de ingang en de drukte over het algemeen op het terrein en daarmee ook dus bij de toiletten. Drukker moet het ook niet worden. Vandaag (zondag) maar weer huiswaarts gegaan om morgen weer aan de arbeid te gaan. Donderdag was Madball een hoogtepunt op de Jupiler stage. Wat een feest was dat zoveel energie. Ook Black Stone Cherry was uitstekend. Guns N' Roses van grote afstand bekeken en beluisterd en was niet om aan te horen dus maar snel naar de Metaldome om Kataklysm te zien. Jezus wat was dat luid.
Vrijdag was Shinedown voor mij het hoogte punt van Graspop 2018 wat een optreden goede muziek goede zang en fijne communicatie met het publiek o.a een Brent Smith die die 50 meter het publiek inloopt en zijn show daar voortzet. Gelukkig stond ik na woensdag wederom op de juiste plek om hem van dichtbij te mogen bewonderen. Op de woensdag ervoor was ik al in Groningen naar hun optreden geweest en ook dat was al genieten. Hollywood Undead was een fijne afwisseling om daarna te genieten van Killswitch Ungage tijdens Avenged Sevenvold ff gegeten en opladen voor Maiden. Super optreden wederom genieten. Parkway Drive heeft aan al mijn verwachtingen voldaan. Optreden en show waren geweldig. Zaterdag de gehele dag de optredens op de beide mainstages met al hoogte punt Volbeat. Strak en goede zang, fijne communicatie met het publiek. Al met al een prachtig Graspop 2018 beleefd en op naar Graspop 2019 met hoop ik iets minder drukte en meer toiletten.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.245
6.408
Dagje graspop gehad vrijdag en het was geweldig! Vrijdag ochtend om half 6 met de auto weg gegaan en de reis ging voorspoedig. Super dat je met een dagkaartje gewoon de camping op mag. Scheelt een heleboel geregel na afloop. Geen gedoe verder gehad met parkeerplekken zoeken of ander dingen, alles verliep in een keer soepel. Aangekomen voor 9 uur, tentje opgezet en bier los getrokken. Heerlijk festival gevoel, helaas maar voor een dagje maar een mooi voorproefje voor rock Werchter.

Ik vond Graspop een heel fijn festival. Ik heb nergens lang hoeven te wachten voor eten en drinken en vond het totaal niet druk hoewel het wel uitverkocht was. Camping en terrein lagen er top bij en alles was goed verzorgd. Het enige minpunt was (lees ook hieronder bij mijn verslagje over de bands) dat het geluid soms slecht was afgesteld. Het 2 mainstages concept werkt fantastisch. Beetje goede plek zoeken en je hebt op beide podia goed zicht terwijl je lekker in het gras kan zitten of een goede plek wil om de sfeer mee te pikken.

Meteen vroeg het terrein op voor Galatic Empire. Half uurtje komisch en kosmisch vermaak met de Star Wars tunes. Pluspunt was dat een vriend van mij groot star wars fan is en bij elk moment kon zeggen bij welke scene het hoorde. Goed opstarten. Daarna naar Mainstage 1 voor Avatar. Op fortarock waren ze geweldig en hier wat minder. Dat kwam mede door het geluid waarvan de bas veel en veel te hard stond. Het overstemde de zang helaas. Het optreden bleef echter prima, maar ik vond dat de band 3 weken terug een hoger niveau haalde.

Stick To Your Guns op de achtergrond meegepakt. Ik verstond er allemaal fuck dit en fuck dat motherfuckers van en verder niet veel van gehoord. Dat het nog Amerikaanser kon bewees Shinedown daarna op main 1. Wat ontzettend veel publiek participatie. Soms het publiek mee vragen om mee te klappen en zingen werkt sfeer verhogend, aan een stuk door wordt irritant. Het dieptepunt was toen de zanger ruimte in het publiek liet maken om vervolgens door een breed gangpad te lopen terwijl die het publiek aan het uit leggen was op te springen als hij 1,2,3 zei. Nadat hij dat een keer of 8 had gevraagd, klom hij weer terug op het podium, om het nog een keer uit te leggen voordat hij werkelijk tot 3 telde wanneer wij moesten springen. Dit geintje heeft toch zeker 4 minuten geduurd op een set van 50 minuten. Doodzonde, want de band speelde goed en de zanger was goed bij stem.

Toen ons rondje terrein maar eens afgemaakt en ook naar de kleinere podia geweest. Metal dome vond ik een heel mooi podium met de kerkelijke aankleding. Hier hebben we In Thos Moment gezien wat een ontzettend raar en intrigerend optreden gaf. De zangeres en 2 dames die haar assisteerden wisselden om het nummer van kleding. Het publiek stond in de tussentijd naar een filmpje en wat rare vage audiofragmenten te luisteren. Lekkere muziek dat wel, dus de 3 kwartier waren redelijk snel voorbij.

Onderweg naar de mainstage wat tentjes aan de zijkant bezocht, waaronder eentje waar we in een klittebandpak tegen een klitteband muur konden springen, terwijl op de achtergrond de powermetal van Powerwolf klonk. Leuk contrast. Daarna tijdens het patatje stoofvlees (heerlijk dat belgisch eten!) een paar nummers van Hollywood Undead gezien. Verschrikkelijk slecht. Daarna naar wat het grootste feestje bleek te worden: Anti-Flag. Toen ze opkwamen veranderde een groot gedeelte van het veld in een moshpit Heerlijk meegepit, geschreeuwd en vuisten in de lucht gebald.

Einde van de dag kwam al redelijk in het zicht dus de grotere bands begonnen met spelen. Te beginnen met Avenged Sevenfold. Ik ben zelf fan van het nummer The Stage, maar ik vind het geen geschikte set-opener. Daarvoor is die net wat te langdradig en dat was eigenlijk typerend voor de show van a7x. Ze speelden alsof er wat weinig energie in zat. Tegen het eind werd een nummer onderbroken omdat iemand out was gegaan in de pit. De zanger wees hierop en vroeg of er hulp bij kon komen. Ze gingen even voor 5 in van het podium af om daarna hun set af te maken. Heel netjes.

Ondertussen hadden wij bij Main 1 een mooie plek voor Iron Maiden opgezocht. Qua podiumaankleding was het geweldig. Meteen bij het eerste nummer vloog er een spitfire boven de band. De mooie afbeeldingen die ze hebben veranderden om het nummer als decor. Tijdens the Trooper kwam die grote Amerikaanse Zombie soldaat om een zwaardgevecht met Bruce te doen. Naast dat, zat het muzikaal ook goed in elkaar. De zang was zuiver, drums en bas strak en gitaarsolo's perfect. Toch miste er net wat energie in de show die ik wel verwacht bij de headliner. De onbekendere nummers kwamen niet altijd even goed over, maar dat kan ook aan mij liggen omdat ik met die nummers ook veel minder heb.

Dan, het, hoogptepunt, van, de, dag! Al weet ik al bijna zeker dat dit het hoogtepunt van het jaar is. Ayreon in de Marquee was echt helemaal geweldig. Hoogstaande kwaliteit in de vorm van experimentele, prog-metal. Naast de normale instrumenten werd er bijv. ook gebruik gemaakt van een cello, viool, dwarsfluit en zelfs een dingeroo. De grootste valkuilen van dit soort shows is meestal het publiek dat er teveel door heen auwhoert/lult, de weinige publiek interactie en de langdradigheid. Daar was hier allemaal niks van te merken. Al het publiek wat er was kwam puur voor de muziek. Daarnaast zag je gewoon de grote speelvreugde die de band en alle vocalisten hadden met elkaar en het publiek. Mooi gebruik van vuurwerk en dergelijke. En door al die verschillende vocalisten en de compleet andere stylen die worden gebruikt was het een hele afwisselende show. Ik kwam helemaal in een trance en raakte er pas uit toen ik Damain Wilson op handen buiten de tent droeg. Ik kan eigenlijk geen nummers extra toelichten en als hoogtepunten bestempelen omdat dat andere nummers tekort doet. Wel wou ik de leuke anderhalve minuut Radar Love met Barry Hay even benoemen.

Bij de tent aangekomen mijn vrienden uitgelachen omdat ze naar Parkway Drive waren gegaan ipv Ayreon. Ook al hadden zij het daar ook wel leuk gehad, geloof ik.

Cijfers en lijstje:
1. Ayreon 10 (een enkele keer eerder voor een concert gegeven, dus deze staat nu naast Bruce Springsteen in Goffert 2013, ook toevallig op 22 juni)
2. Iron Maiden 7
3. Anti-flag 7
4. In This Moment 6,5
5. Avatar 6,5
6. Galatic Empire 6
7. Shinedown 5,5
8. Avenged Sevenfold 5,5
9. Powerwolf 5
10. Stick to your Guns 3
11. Hollywood Undead 1
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.947
1.993
Vrijdag en zaterdag geweest.
Zoals altijd is Graspop gewoon 1 groot feest, jammer van de lage temperaturen, vooral vrijdag dan. Ik denk dat de DTRH-gangers ons met plezier 5 graden van de voorspelde 30 komend weekend aan ons hadden gegeven.

Top: Maiden, Arkona, Kreator, Megadeth, The Darkness, Anti Flag, Ac/dc UK, Subliminal Verses, België - Tunesië en DJ Carl.
Goed: Parkway Drive, Powerwolf, Accept
Zwak: Marilyn Manson
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken