Graspop Metal Meeting 2018 - Nieuws en geruchten

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.359
5.930
En gelijk maar even een gooi doen naar de headliners volgend jaar:
Metallica - Rammstein - Tool

Ergens heel erg wishful thinking, anderzijds zou Metallica zomaar volgend jaar een festival tour kunnen doen (was voor dit jaar gepland maar afgelast, gaat het gerucht) en zijn zowel Rammstein als Tool met een album bezig. Het zou zomaar kunnen. Mocht het waarheid worden ben ik de eerste die een kaartje koopt...
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Ik zou SOAD als headliner ook graag zien (misschien volgend jaar). Mogelijk de afscheidstour van Kiss erbij en Metallica/Slipknot als derde en ik ben er zeker bij :p
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
De namen die ik heb genoemd hebben allemaal de mainstage afgesloten.
Als je de mainstage 2 meetelt horen Emperor, King Diamond, Nightwish, Sabaton.
Metallica en Tool hebben bijv. nooit op GMM gestaan.
Ik snap overigens de hype rondom Tool niet...zal wel en kwestie van smaak zijn..maar ik vind het echt een saai boeltje.
Ik schat ook dat erg veel mensen in Europa de band niet kennen, waardoor headliner wel ambitieus zal zijn.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.359
5.930
De namen die ik heb genoemd hebben allemaal de mainstage afgesloten.
Als je de mainstage 2 meetelt horen Emperor, King Diamond, Nightwish, Sabaton.

Ja maar Mainstage 2 telt niet mee. Je hoeft maar naar de posters te kijken om te zien dat er groot verschil is tussen MS1 en MS2 afsluiten.

Metallica en Tool hebben bijv. nooit op GMM gestaan.

Dat zeg ik ook niet, maar het zijn wel mogelijkheden voor de toekomst.

Ik snap overigens de hype rondom Tool niet…zal wel en kwestie van smaak zijn..maar ik vind het echt een saai boeltje.
Ik schat ook dat erg veel mensen in Europa de band niet kennen, waardoor headliner wel ambitieus zal zijn.

Dat lijkt mij inderdaad een kwestie van smaak, "saai" is wel het laatste wat ik Tool zou noemen. Het is zeker geen hele bekende band, maar ik denk wel dat ze een grote en fanatieke fanbase hebben en dus toch veel kaarten verkopen. Bij het steeds dunner worden van het veld van commerciële topnamen zie ik Tool in de toekomst best headlinen.
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.429
642
Breaking Benjamin op Graspop? zijn samen op tour met BFMV en A7X.
Goede, maar waarschijnlijk niet. Die hebben vgm nog geen Europese show gepland staan, en komen ook maar weinig naar hier, vgm was de zanger bang voor vliegen. Dus dat wilt die zoveel mogelijk vermijden.
 

Teake Rooks

Gouden Tip
29 jan 2015
372
0
herbmydrug wrote:
Breaking Benjamin op Graspop? zijn samen op tour met BFMV en A7X.

Goede, maar waarschijnlijk niet. Die hebben vgm nog geen Europese show gepland staan, en komen ook maar weinig naar hier, vgm was de zanger bang voor vliegen. Dus dat wilt die zoveel mogelijk vermijden.

Hij heeft idd vliegangst, daarom kwamen ze hier met de boot. Ze zijn nu volgens mij 2 keer in Europa geweest, 2016 en 2017.
Ik zie de mogelijkheid wel, ze komen met een nieuw album en Ben zei volgens mij ook bij het laatste concert in Nederland dat ze wel terug zouden komen.
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.429
642
Ja. Maar ik denk pas in het najaar. Of misschien zelfs voorjaar 2019
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
En gelijk maar even een gooi doen naar de headliners volgend jaar:
Metallica – Rammstein – Tool

Ergens heel erg wishful thinking, anderzijds zou Metallica zomaar volgend jaar een festival tour kunnen doen (was voor dit jaar gepland maar afgelast, gaat het gerucht) en zijn zowel Rammstein als Tool met een album bezig. Het zou zomaar kunnen. Mocht het waarheid worden ben ik de eerste die een kaartje koopt…

Je kan natuurlijk overdrijven :p Ze hebben vorig jaar met Rammstein voor het eerst uit de absolute A-poule van bands mogen vissen. Dit jaar deels ook weer met GN'R, al is dat natuurlijk een wat bijzondere constructie. Het zou fijn zijn als ze die lijn vast kunnen houden en één van die bands kunnen boeken volgend jaar, maar zeker geen drie. Twee zal ook al een uitdaging worden daar dit ook allemaal headliners zijn waar Werchter op zal azen.



De namen die ik heb genoemd hebben allemaal de mainstage afgesloten.
Als je de mainstage 2 meetelt horen Emperor, King Diamond, Nightwish, Sabaton.
Metallica en Tool hebben bijv. nooit op GMM gestaan.
Ik snap overigens de hype rondom Tool niet…zal wel en kwestie van smaak zijn..maar ik vind het echt een saai boeltje.
Ik schat ook dat erg veel mensen in Europa de band niet kennen, waardoor headliner wel ambitieus zal zijn.

TOOL is absoluut een headliner. Punt. Of je er nou van houdt of niet. Ze zijn in hun genre een van de grootsten, James Maynard Keenan heeft een enorm aanzien en de band een bepaalde mysterie en zeker een grote exclusiviteit. Die headliner festivals als Werchter als ze touren, dus ZEKER GMM, mochten ze daar komen te staan.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
TOOL is absoluut een headliner. Punt. Of je er nou van houdt of niet. Ze zijn in hun genre een van de grootsten, James Maynard Keenan heeft een enorm aanzien en de band een bepaalde mysterie en zeker een grote exclusiviteit. Die headliner festivals als Werchter als ze touren, dus ZEKER GMM, mochten ze daar komen te staan.
helemaal mee eens
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.359
5.930
@loveless overdrijven was ook een beetje het punt haha. Maar ik denk dat op financieel gebied alleen Metallica en Rammstein in de A-poule vallen, kan mij niet voorstellen dat Tool net zoveel vraagt. Was even vergeten dat Rammstein er afgelopen jaar ook stond, maar goed als ze een nieuw album uitbrengen kunnen ze zo weer langskomen natuurlijk. Misschien ipv Metallica een iets goedkoper alternatief en je hebt een rendabele line-up.
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Loveless wrote:
TOOL is absoluut een headliner. Punt. Of je er nou van houdt of niet. Ze zijn in hun genre een van de grootsten, James Maynard Keenan heeft een enorm aanzien en de band een bepaalde mysterie en zeker een grote exclusiviteit. Die headliner festivals als Werchter als ze touren, dus ZEKER GMM, mochten ze daar komen te staan.

helemaal mee eens

Als je zo redeneert zijn Nightwish en Within Temptation ook de grootste in hun genre, dus headliner.
Zijn Sabaton/Helloween/Hammerfall/Blind Guardian ook headliner in het powermetal genre.
Sinds Black Sabbath gestopt is, Candlemass , My Dying Bride en Ghost de grootste namen van het genre Doommetal..
Tool staat binnen de progressieve metal dan ook in het rijtje van Ayreon, Opeth en Dream theaher...Tool en Ayreon zijn grote namen, maar touren vrij weinig..Ayreon was vorig jaar zelfs voor het eerst live te zien. Opeth en Dream Theater hebben in mijn ogen dan wat meer credit, omdat ze met regelmaat op wereldtour gaan. Als je echter kijkt staan deze bands vaak in middelgrote zalen, omdat Progressieve metal een subgenre is waar je net van moet houden.
Dreamtheater krijgt net niet het Afas Live uitverkocht, terwijl Nightwish, Within Temptation bijna twee shows uitverkopen. Nou speel WT nog in eigen land, dus dat zou kunnen meespelen. Wanneer Tool headliner zou zijn, lijkt me voornamelijk de exclusiviteit een rol te spelen, maar bij Ayreon is dat ook het geval. Deze band is echter ook geen headliner dit jaar.
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Tool is echt een factor 5x zo groot als bv. een Ayreon, ook al heeft die laatst zeker het nodige aanzien. Het heeft geen zin hier over te discussieren, kijk even waar Tool staat op die paar festivals die ze dit jaar in de US doen, kijk even waar ze stonden bij hun laatste festivalshows in de EU. Ze zijn gewoon headliner.
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Absoluut. Om maar niet te spreken of het feit dat ze al 11 jaar niet meer in Europa gespeeld hebben. Eender waar ze spelen, zal er een ongelofelijke stormloop op de kaarten zijn. Graspop kan volgens mij een dag uitverkopen met enkel Tool op de affiche, dus dat lijkt me toch headliner waardig.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Absoluut. Om maar niet te spreken of het feit dat ze al 11 jaar niet meer in Europa gespeeld hebben. Eender waar ze spelen, zal er een ongelofelijke stormloop op de kaarten zijn. Graspop kan volgens mij een dag uitverkopen met enkel Tool op de affiche, dus dat lijkt me toch headliner waardig.
dit dus

11 jaar geleden waren ze headliner Pinkpop.
daarna niet meer naar Europa (mogen) komen
Nu een paar jaar onbetwist headliner in VS, als ze de oversteek naar Europa maken zal het wel een gewilde act onder boekers zijn ook.
Sterker nog, ik denk dat er nu al gekeken word waar ze volgend jaar kunnen komen (had ze dit jaar al verwacht eigenlijk)
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.169
4.316
Op Rock Werchter stond Tool in 2006 dan weer niet als sub of als headliner. Maar als derde naam van onderen (vd 6).

Ben dan ook niet overtuigd of Tool op RW zal headlinen. Op GMM zeker wel.
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Op Rock Werchter stond Tool in 2006 dan weer niet als sub of als headliner. Maar als derde naam van onderen (vd 6).

Ben dan ook niet overtuigd of Tool op RW zal headlinen. Op GMM zeker wel.

Oh die gaan ook 'gewoon' Werchter headlinen als ze weer touren hoor. Hebben daarna Lowlands en Pukkelpop nog geheadlined.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Paddy wrote:
Op Rock Werchter stond Tool in 2006 dan weer niet als sub of als headliner. Maar als derde naam van onderen (vd 6).

Ben dan ook niet overtuigd of Tool op RW zal headlinen. Op GMM zeker wel.

Oh die gaan ook ‘gewoon’ Werchter headlinen als ze weer touren hoor. Hebben daarna Lowlands en Pukkelpop nog geheadlined.
Daar ben ik ook niet zo zeker meer van. Van mijn generatie moet je toch best wel in het niche duiken om Tool te kennen. Het is niet de band die je dagelijks nog hoort op StuBru/3FM. Ook niet de gebruikelijk headliner vol met "commercieele" hits, en weet niet of ze daar nog wel op zitten te wachten in Werchter/Landgraaf.

Ze lijken me dan nog steeds ideaal voor Lowlands/Pukkelpop, beetje de middenweg. Al zal een reünie een hoop hype met zich meebrengen.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Loveless wrote:

Paddy wrote:
Op Rock Werchter stond Tool in 2006 dan weer niet als sub of als headliner. Maar als derde naam van onderen (vd 6).

Ben dan ook niet overtuigd of Tool op RW zal headlinen. Op GMM zeker wel.


Oh die gaan ook ‘gewoon’ Werchter headlinen als ze weer touren hoor. Hebben daarna Lowlands en Pukkelpop nog geheadlined.

Daar ben ik ook niet zo zeker meer van. Van mijn generatie moet je toch best wel in het niche duiken om Tool te kennen. Het is niet de band die je dagelijks nog hoort op StuBru/3FM. Ook niet de gebruikelijk headliner vol met “commercieele” hits, en weet niet of ze daar nog wel op zitten te wachten in Werchter/Landgraaf.

Ze lijken me dan nog steeds ideaal voor Lowlands/Pukkelpop, beetje de middenweg. Al zal een reünie een hoop hype met zich meebrengen.
ik zie TOOL als ideaal headliner voor Graspop en FortaRock in 2019.
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Loveless wrote:

Paddy wrote:
Op Rock Werchter stond Tool in 2006 dan weer niet als sub of als headliner. Maar als derde naam van onderen (vd 6).

Ben dan ook niet overtuigd of Tool op RW zal headlinen. Op GMM zeker wel.


Oh die gaan ook ‘gewoon’ Werchter headlinen als ze weer touren hoor. Hebben daarna Lowlands en Pukkelpop nog geheadlined.

Daar ben ik ook niet zo zeker meer van. Van mijn generatie moet je toch best wel in het niche duiken om Tool te kennen. Het is niet de band die je dagelijks nog hoort op StuBru/3FM. Ook niet de gebruikelijk headliner vol met “commercieele” hits, en weet niet of ze daar nog wel op zitten te wachten in Werchter/Landgraaf.

Ze lijken me dan nog steeds ideaal voor Lowlands/Pukkelpop, beetje de middenweg. Al zal een reünie een hoop hype met zich meebrengen.

Mwah, dat geldt toch ook voor een Radiohead bv.? Hoeveel échte radiohits scoren die nog? En toch, áls ze touren zijn ze headliner. Puur om het aanzien en de exclusiviteit, dat zal met Tool niet anders zijn verwacht ik.



Indiaantje89 wrote:

Loveless wrote:

Paddy wrote:
Op Rock Werchter stond Tool in 2006 dan weer niet als sub of als headliner. Maar als derde naam van onderen (vd 6).

Ben dan ook niet overtuigd of Tool op RW zal headlinen. Op GMM zeker wel.


Oh die gaan ook ‘gewoon’ Werchter headlinen als ze weer touren hoor. Hebben daarna Lowlands en Pukkelpop nog geheadlined.


Daar ben ik ook niet zo zeker meer van. Van mijn generatie moet je toch best wel in het niche duiken om Tool te kennen. Het is niet de band die je dagelijks nog hoort op StuBru/3FM. Ook niet de gebruikelijk headliner vol met “commercieele” hits, en weet niet of ze daar nog wel op zitten te wachten in Werchter/Landgraaf.

Ze lijken me dan nog steeds ideaal voor Lowlands/Pukkelpop, beetje de middenweg. Al zal een reünie een hoop hype met zich meebrengen.

ik zie TOOL als ideaal headliner voor Graspop en FortaRock in 2019.

Dan moet Forta wel weer naar XL gaan, wat ik niet snel zie gebeuren gezien het feit dat Mojo grote rockacts liever op PP zet of een losse show laat doen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken