Graspop Metal Meeting 2018 - Nieuws en geruchten

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.917
6.171
Indiaantje89 wrote:

Loveless wrote:

Paddy wrote:
Op Rock Werchter stond Tool in 2006 dan weer niet als sub of als headliner. Maar als derde naam van onderen (vd 6).

Ben dan ook niet overtuigd of Tool op RW zal headlinen. Op GMM zeker wel.


Oh die gaan ook ‘gewoon’ Werchter headlinen als ze weer touren hoor. Hebben daarna Lowlands en Pukkelpop nog geheadlined.


Daar ben ik ook niet zo zeker meer van. Van mijn generatie moet je toch best wel in het niche duiken om Tool te kennen. Het is niet de band die je dagelijks nog hoort op StuBru/3FM. Ook niet de gebruikelijk headliner vol met “commercieele” hits, en weet niet of ze daar nog wel op zitten te wachten in Werchter/Landgraaf.

Ze lijken me dan nog steeds ideaal voor Lowlands/Pukkelpop, beetje de middenweg. Al zal een reünie een hoop hype met zich meebrengen.

Mwah, dat geldt toch ook voor een Radiohead bv.? Hoeveel échte radiohits scoren die nog? En toch, áls ze touren zijn ze headliner. Puur om het aanzien en de exclusiviteit, dat zal met Tool niet anders zijn verwacht ik.


DennisvdBr wrote:

Indiaantje89 wrote:

Loveless wrote:

Paddy wrote:
Op Rock Werchter stond Tool in 2006 dan weer niet als sub of als headliner. Maar als derde naam van onderen (vd 6).

Ben dan ook niet overtuigd of Tool op RW zal headlinen. Op GMM zeker wel.


Oh die gaan ook ‘gewoon’ Werchter headlinen als ze weer touren hoor. Hebben daarna Lowlands en Pukkelpop nog geheadlined.


Daar ben ik ook niet zo zeker meer van. Van mijn generatie moet je toch best wel in het niche duiken om Tool te kennen. Het is niet de band die je dagelijks nog hoort op StuBru/3FM. Ook niet de gebruikelijk headliner vol met “commercieele” hits, en weet niet of ze daar nog wel op zitten te wachten in Werchter/Landgraaf.

Ze lijken me dan nog steeds ideaal voor Lowlands/Pukkelpop, beetje de middenweg. Al zal een reünie een hoop hype met zich meebrengen.


ik zie TOOL als ideaal headliner voor Graspop en FortaRock in 2019.

Dan moet Forta wel weer naar XL gaan, wat ik niet snel zie gebeuren gezien het feit dat Mojo grote rockacts liever op PP zet of een losse show laat doen.
Radiohead heeft nog Creep, Karma Police (en nog wat mindere hits zoals High And Dry, Street Spirit, My Iron Long etc.) die nog af en toe wel op de radio te horen zijn En ik kan me niet herrineren dat ik ooit wat van Tool op de radio heb gehoord.
 

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
3.930
3.304
Mwah, dat geldt toch ook voor een Radiohead bv.? Hoeveel échte radiohits scoren die nog? En toch, áls ze touren zijn ze headliner. Puur om het aanzien en de exclusiviteit, dat zal met Tool niet anders zijn verwacht ik.

Maar Radiohead kan men daarentegen wel gewoon ontdekken via Spotify, voor Tool moet je echt een fysieke CD/vinyl kopen om naar hun muziek te luisteren. Ik denk niet dat dat heel erg helpt aan hun populariteit.
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.677
729
Maar Radiohead kan men daarentegen wel gewoon ontdekken via Spotify, voor Tool moet je echt een fysieke CD/vinyl kopen om naar hun muziek te luisteren. Ik denk niet dat dat heel erg helpt aan hun populariteit.

Torrents zijn er ook nog steeds hé. Even downloaden op je player of telefoon en klaar.
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
En die hele strategie draagt alleen maar bij aan de mystiek en exclusiviteit natuurlijk.

Maar we gaan het hopelijk ooit nog meemaken, ik durf er wel een tientje op te zetten dat áls ze in bv. 2019 een festivaltour doen dat ze festivals als Werchter en Pinkpop headlinen.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.697
6.886
Loveless wrote:

Indiaantje89 wrote:

Loveless wrote:

Paddy wrote:
Op Rock Werchter stond Tool in 2006 dan weer niet als sub of als headliner. Maar als derde naam van onderen (vd 6).

Ben dan ook niet overtuigd of Tool op RW zal headlinen. Op GMM zeker wel.


Oh die gaan ook ‘gewoon’ Werchter headlinen als ze weer touren hoor. Hebben daarna Lowlands en Pukkelpop nog geheadlined.


Daar ben ik ook niet zo zeker meer van. Van mijn generatie moet je toch best wel in het niche duiken om Tool te kennen. Het is niet de band die je dagelijks nog hoort op StuBru/3FM. Ook niet de gebruikelijk headliner vol met “commercieele” hits, en weet niet of ze daar nog wel op zitten te wachten in Werchter/Landgraaf.

Ze lijken me dan nog steeds ideaal voor Lowlands/Pukkelpop, beetje de middenweg. Al zal een reünie een hoop hype met zich meebrengen.


Mwah, dat geldt toch ook voor een Radiohead bv.? Hoeveel échte radiohits scoren die nog? En toch, áls ze touren zijn ze headliner. Puur om het aanzien en de exclusiviteit, dat zal met Tool niet anders zijn verwacht ik.


DennisvdBr wrote:

Indiaantje89 wrote:

Loveless wrote:

Paddy wrote:
Op Rock Werchter stond Tool in 2006 dan weer niet als sub of als headliner. Maar als derde naam van onderen (vd 6).

Ben dan ook niet overtuigd of Tool op RW zal headlinen. Op GMM zeker wel.


Oh die gaan ook ‘gewoon’ Werchter headlinen als ze weer touren hoor. Hebben daarna Lowlands en Pukkelpop nog geheadlined.


Daar ben ik ook niet zo zeker meer van. Van mijn generatie moet je toch best wel in het niche duiken om Tool te kennen. Het is niet de band die je dagelijks nog hoort op StuBru/3FM. Ook niet de gebruikelijk headliner vol met “commercieele” hits, en weet niet of ze daar nog wel op zitten te wachten in Werchter/Landgraaf.

Ze lijken me dan nog steeds ideaal voor Lowlands/Pukkelpop, beetje de middenweg. Al zal een reünie een hoop hype met zich meebrengen.


ik zie TOOL als ideaal headliner voor Graspop en FortaRock in 2019.


Dan moet Forta wel weer naar XL gaan, wat ik niet snel zie gebeuren gezien het feit dat Mojo grote rockacts liever op PP zet of een losse show laat doen.

Radiohead heeft nog Creep, Karma Police (en nog wat mindere hits zoals High And Dry, Street Spirit, My Iron Long etc.) die nog af en toe wel op de radio te horen zijn En ik kan me niet herrineren dat ik ooit wat van Tool op de radio heb gehoord.

Yo dawg, I heard you liked quotes...
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.697
6.886
Maar goed, laatste woorden hierover: ik denk dat de vergelijking tussen Tool en Radiohead nogal mank gaat, qua bekendheid bij het publiek van pop festivals als Pinkpop en Werchter. Zeker nu die eerste een meer mainstream probeert te trekken zie ik ze daar niet headlinen, en in België verwacht ik ze ook niet op Werchter omdat Live Nation ze altijd op Graspop zal zetten. Maar goed, Pinkpop- en Werchter headliners kunnen we verder bespreken in de relevante topics.
|
Wat Graspop betreft: ik ben erg benieuwd wat er de komende jaren voor keuzes gemaakt gaan worden op headliner gebied. Het zal een interessante tijd worden, nu Graspop lijkt te groeien qua budget en namen maar de grote acts van vroeger één voor één afvallen. Ik denk niet dat bands als Black Sabbath, Aerosmith en Iron Maiden ooit nog opgevolgd gaan worden door bands van soortgelijke status. Niet omdat er geen goede muziek meer gemaakt wordt, integendeel: er wordt "teveel" goede muziek gemaakt in heel veel verschillende niches, waardoor bands niet meer diezelfde sterrenstatus bereiken.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.697
6.886
Zoals ze system of a down ook op Graspop hebben gezet?
1f914.svg

Iets met uitzondering die de regel bevestigd? En wederom een heel ander verhaal qua mainstream bekendheid...
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
Ik denk niet dat bands als Black Sabbath, Aerosmith en Iron Maiden ooit nog opgevolgd gaan worden door bands van soortgelijke status.
ik zie Volbeat wel zo'n groei doormaken
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Dr. Hannibal wrote:
Ik denk niet dat bands als Black Sabbath, Aerosmith en Iron Maiden ooit nog opgevolgd gaan worden door bands van soortgelijke status.


ik zie Volbeat wel zo’n groei doormaken

Ik denk t niet hoor, Volbeat's muziek is heel veel hetzelfde tegenover andere bands. Iron Maiden bijvoorbeeld heeft een enorme range van verschillende muzieksoorten en stijlen die ze gebruiken. Ik denk dat dat toch wel een groot verschil uit gaat maken met hoe groot ze uiteindelijk zijn geworden/gaan worden.
 

defplay

Campingartiest
28 nov 2017
82
20
About future headliners, I think it'll be similar to Wacken, if take a look at few past years 2017-2018, the lineup is pretty solid, without big headliners but with a number of solid mid level bands. The same will come to other fests in my mind.
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Weet iemand trouwens waarom Lordi nooit op GMM heeft gestaan?
Ik heb wel eens gelezen dat ze deze band niet wilden plaatsen omdat ze aan het Eurosongfestival hadden meegedaan?
Maar Apocalyptica heeft er wel gestaan.
En Gimmic bands hebben er al genoeg gestaan toch? Rammstein, Deathstars, Slipknot, Battle Beast, Gwar, Marilyn Manson..
Nu zelf bands als Powerflo en The Bloody Beetroots er staan, zou Lordi toch ook wel een keer geplaatst worden?
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Weet iemand trouwens waarom Lordi nooit op GMM heeft gestaan?
Ik heb wel eens gelezen dat ze deze band niet wilden plaatsen omdat ze aan het Eurosongfestival hadden meegedaan?
Maar Apocalyptica heeft er wel gestaan.
En Gimmic bands hebben er al genoeg gestaan toch? Rammstein, Deathstars, Slipknot, Battle Beast, Gwar, Marilyn Manson..
Nu zelf bands als Powerflo en The Bloody Beetroots er staan, zou Lordi toch ook wel een keer geplaatst worden?
Waarom zou Battle Beast een gimmick-band zijn? Zijn alle powermetal-bands dat dan?
Of Rammstein, omdat die vuurwerk gebruiken tijdens shows (net als honderden andere acts)?
Of Marilyn Manson, omdat die met een geschminkt gezicht optreedt?
Dan kun je praktisch iedere metalband (en vele bands uit andere genres) wel een gimmick-band noemen.
 

sledgehammer

Gouden Tip
24 nov 2017
257
-2
DennisvdBr wrote:

Dr. Hannibal wrote:
Ik denk niet dat bands als Black Sabbath, Aerosmith en Iron Maiden ooit nog opgevolgd gaan worden door bands van soortgelijke status.


ik zie Volbeat wel zo’n groei doormaken

Ik denk t niet hoor, Volbeat’s muziek is heel veel hetzelfde tegenover andere bands. Iron Maiden bijvoorbeeld heeft een enorme range van verschillende muzieksoorten en stijlen die ze gebruiken. Ik denk dat dat toch wel een groot verschil uit gaat maken met hoe groot ze uiteindelijk zijn geworden/gaan worden.
Ik vind dit geen sterk argument. Dat Volbeats muziek 'heel veel hetzelfde' is, is jouw mening, geen feit. Persoonlijk vind ik juist Iron Maiden (ook) veel in herhaling vallen. Daarbij zijn we het er denk ik allemaal over eens dat AC/DC geen al te groot bereik heeft van verschillende muzieksoorten en -stijlen, maar toch is die band nog groter dan Iron Maiden. Ik zie daarom niet direct een oorzakelijk verband tussen 'groot commercieel succes' en 'het gebruik van veel verschillende muzieksoorten en -stijlen'.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Wil me niet zozeer met de discussie bemoeien, maar wil nog best wat olie op het vuur gooien:
https://www.thetoptens.com/best-modern-metal-band/
Doe ermee wat je wilt, maar neem de lijst vooral niet al te serieus. :wink:

Ik denk dat persoonlijke smaak wel een grote rol hierin speelt. Zelf hoor ik liever Volbeat dan Tool, daarom ben ik geneigd te denken dat Volbeat een grotere band is.
In werkelijkheid zijn ze waarschijnlijk redelijk gelijkwaardig als headliner, maar dat kan per land/regio/festival/doelgroep verschillen.
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.522
809
Zelf hoor ik liever Volbeat dan Tool, daarom ben ik geneigd te denken dat Volbeat een grotere band is.
In werkelijkheid zijn ze waarschijnlijk redelijk gelijkwaardig als headliner, maar dat kan per land/regio/festival/doelgroep verschillen.
Ik ben het wel eens met jouw mening over Volbeat > Tool.
Over dat andere heb je wel echt gelijk
Vooral het regio gedeelte. In zowel Amerika als Europa zal Tool wel een headliner zijn, ben ik vrij zeker van. Maar bij Volbeat is het een ander geval. In Europa is het toch best een grote naam aan 't worden, waar ik heel blij mee ben, maar in Amerika staan ze maximaal 3e rij, of 2e rij in sommige gevallen.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.697
6.886
Mijn punt was/is dat bands niet dezelfde internationale sterrenstatus als de oude top artiesten gaan bereiken. Noch Tool, noch Volbeat, waar je ook liever naar luistert. Dat zie je bij bijvoorbeeld Volbeat al aan het feit dat de meningen er best verdeeld over zijn, en dat ze idd bijvoorbeeld in de VS en de UK lang geen headliner status hebben. En ook Tool spreekt teveel een niche publiek aan om aanspraak te maken op de status van bijvoorbeeld Black Sabbath. Wat niet wegneemt dat ze internationaal gezien groter zijn dan Volbeat.

Sidenote: liever Volbeat luisteren dan Tool komt er echt niet in bij mij. Buiten smaak komt dat qua diepgang en muzikale virtuositeit komt het gewoon niet bij elkaar in de buurt. Daardoor blijft Tool voor mij eindeloos interessant terwijl Volbeat vrij snel saai wordt. Maar goed, ieder zijn ding. Dat staat verder los van de internationale status, ik snap gewoon niet hoe je Volbeat leuker kunt vinden :wink:
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
kobloodflames wrote:

DennisvdBr wrote:

Dr. Hannibal wrote:
Ik denk niet dat bands als Black Sabbath, Aerosmith en Iron Maiden ooit nog opgevolgd gaan worden door bands van soortgelijke status.


ik zie Volbeat wel zo’n groei doormaken


Ik denk t niet hoor, Volbeat’s muziek is heel veel hetzelfde tegenover andere bands. Iron Maiden bijvoorbeeld heeft een enorme range van verschillende muzieksoorten en stijlen die ze gebruiken. Ik denk dat dat toch wel een groot verschil uit gaat maken met hoe groot ze uiteindelijk zijn geworden/gaan worden.

Ik vind dit geen sterk argument. Dat Volbeats muziek ‘heel veel hetzelfde’ is, is jouw mening, geen feit. Persoonlijk vind ik juist Iron Maiden (ook) veel in herhaling vallen. Daarbij zijn we het er denk ik allemaal over eens dat AC/DC geen al te groot bereik heeft van verschillende muzieksoorten en -stijlen, maar toch is die band nog groter dan Iron Maiden. Ik zie daarom niet direct een oorzakelijk verband tussen ‘groot commercieel succes’ en ‘het gebruik van veel verschillende muzieksoorten en -stijlen’.

Wat ik vooral bedoel is dat veel mensen die een klein deel van de muziek leuk vinden meer roem zal geven dan minder mensen die alles leuk vinden. Verder ben ik t ook eens met Hannibal dat de inhoud van Volbeat verder te zoeken is dan van Tool, maar dat geeft voor mij nog minder een reden waarom ze bekender zouden moeten zijn, kijk maar naar de pop muziek van tegenwoordig (wel waarom ik ze leuker vind btw ;))
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.777
3.538
Mwoah, ik snap het wel. Maar dat komt met name doordat ik het meer melodieuze A Perfect Circle heel erg veel beter vind dan Tool en daardoor zet ik Tool op een wat lager pitje.

A Perfect Circle > Volbeat > Tool is het voor mij.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken