Graspop Metal Meeting 2018 - Nieuws en geruchten

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.675
5.167
Sidenote: liever Volbeat luisteren dan Tool komt er echt niet in bij mij. Buiten smaak komt dat qua diepgang en muzikale virtuositeit komt het gewoon niet bij elkaar in de buurt. Daardoor blijft Tool voor mij eindeloos interessant terwijl Volbeat vrij snel saai wordt. Maar goed, ieder zijn ding. Dat staat verder los van de internationale status, ik snap gewoon niet hoe je Volbeat leuker kunt vinden
1f609.svg
Simpel, 'beter' is niet altijd 'leuker'.
Tool mag dan wel technischer zijn en meer diepgang hebben etc., dat neemt niet weg dat Volbeat met zijn energieke, aanstekelijke, charismatische, rockabilly-metal hele hordes 'casual' én die-hard metalfans aan het springen en stampen krijgt, waar Tool toch meer het type introverte, snobistische, shoegazende metalfans aanspreekt (absoluut geen offense, reken me er zelf bij vlagen ook wel eens toe).
Het is sowieso heel erg appels met peren vergelijken, maar ik denk dat het heel vaak af hangt van je stemming en de setting/context waarin je je bevindt. Beide bands bieden gewoon een compleet andere beleving van hun muziek.
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
graspop20 wrote:
Waarom zou Battle Beast een gimmick-band zijn? Zijn alle powermetal-bands dat dan?
Of Rammstein, omdat die vuurwerk gebruiken tijdens shows (net als honderden andere acts)?
Of Marilyn Manson, omdat die met een geschminkt gezicht optreedt?
Dan kun je praktisch iedere metalband (en vele bands uit andere genres) wel een gimmick-band noemen.

Nee niet alle powermetalbands zijn dat, maar eht komt wel veel voor.
Gimmick wil zeggen 'eigenaardig', of 'aandachttrekkend', het is niet zo zeer een genre hé.
Sommige bands hebben gewoonweg een frontman/frontvrouw die een gimmic gebruikt, iets aan zich doet waardoor zij/hij zich onderscheid van de rest.
Dit is pure marketing, maar heeft weinig met de kwaliteit van de muziek te maken. Een gimmick hoeft niet epr defenitie negatief te zijn.
De frontvrouw van Battlebeast gebruikt toch zeker een gimmick zodat ze in het oog valt.
Veel Glammetalbands doen hetzelfde door zich vrouwelijker te kleden. Steel Panther neemt dit bijvoorbeeld op de hak en met veel succes.
Bij Rammstein, Marilyn Manson, Deathstars, Avatar draait het voornamelijk om de show en sfeer, dus dit mag je zeker gimmickbands noemen.
Teksten, schmink, expressie, attributen vormen samen een image wat voor het publiek van deze bands vaak een grote rol speelt.
Slipknot, Lordi en Gwar hetzelfde verhaal, door in een rol te kruipen. De ene band nog extremer dan de ander.

Je kunt inderdaad veel bands deze stempel geven, maar om daar nu een discussie over te straten lijkt me een beetje veel.
Het ging mij over het feit dan Lordi nog nooit geplaatst is.

En om me met even te mengen in het Volbeat -Tool meningsverschil. Volbeat > Tool

 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.402
6.061
Dr. Hannibal wrote:
Sidenote: liever Volbeat luisteren dan Tool komt er echt niet in bij mij. Buiten smaak komt dat qua diepgang en muzikale virtuositeit komt het gewoon niet bij elkaar in de buurt. Daardoor blijft Tool voor mij eindeloos interessant terwijl Volbeat vrij snel saai wordt. Maar goed, ieder zijn ding. Dat staat verder los van de internationale status, ik snap gewoon niet hoe je Volbeat leuker kunt vinden
1f609.svg


Simpel, ‘beter’ is niet altijd ‘leuker’.
Tool mag dan wel technischer zijn en meer diepgang hebben etc., dat neemt niet weg dat Volbeat met zijn energieke, aanstekelijke, charismatische, rockabilly-metal hele hordes ‘casual’ én die-hard metalfans aan het springen en stampen krijgt, waar Tool toch meer het type introverte, snobistische, shoegazende metalfans aanspreekt (absoluut geen offense, reken me er zelf bij vlagen ook wel eens toe).
Het is sowieso heel erg appels met peren vergelijken, maar ik denk dat het heel vaak af hangt van je stemming en de setting/context waarin je je bevindt. Beide bands bieden gewoon een compleet andere beleving van hun muziek.

Dus om samen te vatten: Volbeat is simpele feestmuziek, Tool is muziek om echt even voor te gaan zitten en goed naar te luisteren. Dat ben ik zeker met je eens. Maar omdat Volbeat buiten de feestfactor elke vorm van diepgang mist, vind ik het een van de saaiste headliners die Graspop ooit geboekt heeft. In muziek van Tool kan je na tientallen keren luisteren nog steeds nieuwe dingen ontdekken, bij Volbeat heb je na een half nummer het hele nummer al gehoord bij wijze van spreken. Dan stemt het mij toch verdrietig hier te zien dat veel mensen zeggen Volbeat beter te vinden.
Tool >> Volbeat
 

pieterschipper

Campingartiest
1 dec 2017
69
7
limboluus wrote:

Dr. Hannibal wrote:
Sidenote: liever Volbeat luisteren dan Tool komt er echt niet in bij mij. Buiten smaak komt dat qua diepgang en muzikale virtuositeit komt het gewoon niet bij elkaar in de buurt. Daardoor blijft Tool voor mij eindeloos interessant terwijl Volbeat vrij snel saai wordt. Maar goed, ieder zijn ding. Dat staat verder los van de internationale status, ik snap gewoon niet hoe je Volbeat leuker kunt vinden
1f609.svg



Simpel, ‘beter’ is niet altijd ‘leuker’.
Tool mag dan wel technischer zijn en meer diepgang hebben etc., dat neemt niet weg dat Volbeat met zijn energieke, aanstekelijke, charismatische, rockabilly-metal hele hordes ‘casual’ én die-hard metalfans aan het springen en stampen krijgt, waar Tool toch meer het type introverte, snobistische, shoegazende metalfans aanspreekt (absoluut geen offense, reken me er zelf bij vlagen ook wel eens toe).
Het is sowieso heel erg appels met peren vergelijken, maar ik denk dat het heel vaak af hangt van je stemming en de setting/context waarin je je bevindt. Beide bands bieden gewoon een compleet andere beleving van hun muziek.

Dus om samen te vatten: Volbeat is simpele feestmuziek, Tool is muziek om echt even voor te gaan zitten en goed naar te luisteren. Dat ben ik zeker met je eens. Maar omdat Volbeat buiten de feestfactor elke vorm van diepgang mist, vind ik het een van de saaiste headliners die Graspop ooit geboekt heeft. In muziek van Tool kan je na tientallen keren luisteren nog steeds nieuwe dingen ontdekken, bij Volbeat heb je na een half nummer het hele nummer al gehoord bij wijze van spreken. Dan stemt het mij toch verdrietig hier te zien dat veel mensen zeggen Volbeat beter te vinden.
Tool >> Volbeat

VOLBEAT-VOLBEAT VOLBEAT!
 

PimSp

Geliefde act
15 dec 2014
1.433
650
Alright. Stop maar met deze discussie. Dit is voor 80% een eigen mening discussie dus er valt daar niet over te winnen. Iemand nog geruchten tegengekomen?
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.675
5.167
limboluus wrote:

Dr. Hannibal wrote:
Sidenote: liever Volbeat luisteren dan Tool komt er echt niet in bij mij. Buiten smaak komt dat qua diepgang en muzikale virtuositeit komt het gewoon niet bij elkaar in de buurt. Daardoor blijft Tool voor mij eindeloos interessant terwijl Volbeat vrij snel saai wordt. Maar goed, ieder zijn ding. Dat staat verder los van de internationale status, ik snap gewoon niet hoe je Volbeat leuker kunt vinden
1f609.svg



Simpel, ‘beter’ is niet altijd ‘leuker’.
Tool mag dan wel technischer zijn en meer diepgang hebben etc., dat neemt niet weg dat Volbeat met zijn energieke, aanstekelijke, charismatische, rockabilly-metal hele hordes ‘casual’ én die-hard metalfans aan het springen en stampen krijgt, waar Tool toch meer het type introverte, snobistische, shoegazende metalfans aanspreekt (absoluut geen offense, reken me er zelf bij vlagen ook wel eens toe).
Het is sowieso heel erg appels met peren vergelijken, maar ik denk dat het heel vaak af hangt van je stemming en de setting/context waarin je je bevindt. Beide bands bieden gewoon een compleet andere beleving van hun muziek.

Dus om samen te vatten: Volbeat is simpele feestmuziek, Tool is muziek om echt even voor te gaan zitten en goed naar te luisteren. Dat ben ik zeker met je eens. Maar omdat Volbeat buiten de feestfactor elke vorm van diepgang mist, vind ik het een van de saaiste headliners die Graspop ooit geboekt heeft. In muziek van Tool kan je na tientallen keren luisteren nog steeds nieuwe dingen ontdekken, bij Volbeat heb je na een half nummer het hele nummer al gehoord bij wijze van spreken. Dan stemt het mij toch verdrietig hier te zien dat veel mensen zeggen Volbeat beter te vinden.
Tool >> Volbeat
Ok, nu weet ik zeker dat je gewoon zit te trollen, en mensen uit de tent probeert te lokken.
Maar persoonlijk kan mij dat niet zoveel schelen, eerlijk gezegd.
Ik vind nou eenmaal leuk(er) wat ik leuk(er) vind, en jij ook.
Ik gun jou je saaie snobmuziek, en jij mij mijn feestmuziek, toch? :wink:
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.402
6.061
Ok, nu weet ik zeker dat je gewoon zit te trollen, en mensen uit de tent probeert te lokken.
Maar persoonlijk kan mij dat niet zoveel schelen, eerlijk gezegd.
Ik vind nou eenmaal leuk(er) wat ik leuk(er) vind, en jij ook.
Ik gun jou je saaie snobmuziek, en jij mij mijn feestmuziek, toch?
1f609.svg

Ik zit absoluut niet te trollen, waarom denk je dat? Ik vind Tool oprecht een van de beste bands die nu actief is, en Volbeat een van de saaiste headliners die Graspop ooit gehad heeft. Ik weet niet wat er "trollen" is aan je mening verkondigen. Ik gun jou zeker je feestmuziek, het jammere is dat ik er nu ook mee zit opgescheept op GMM. En tja, snobmuziek... het klinkt als een scheldwoord, maar is muziek met diepgang en passie zo slecht?
|
Edit: en ja ik zal er nu over ophouden, snap ook wel dat de rest van het forum dit gezeik zat is haha
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.214
10.629
Nee hoor. Ga vooral door! Vermaak me er prima mee. Aangezien jullie er toch niet samen uit zullen komen vult dit het gat tot nieuw nieuws prima!
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Dan ga ik er me toch ook maar even mee moeien. Volbeat is minder technisch, minder gelaagd, etc. - maar heeft een veel hoger 'fun-gehalte' dan pakweg Tool. Ikzelf geef de voorkeur aan Tool, maar vind het woord 'snobbistisch' toch echt wel overdreven. Het gaat om ingetogen, gelaagde en opbouwende muziek die in heel wat nummers door een zekere opbouw naar een climax toewerkt. Daardoor vinden volgens mij veel 'echte' metal-liefhebbers Tool saai, omdat je effectief geduld moet hebben. Het is een andere manier van muziek maken, maar snobbistisch lijkt me toch niet echt gepast.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.402
6.061
Dan ga ik er me toch ook maar even mee moeien. Volbeat is minder technisch, minder gelaagd, etc. – maar heeft een veel hoger ‘fun-gehalte’ dan pakweg Tool. Ikzelf geef de voorkeur aan Tool, maar vind het woord ‘snobbistisch’ toch echt wel overdreven. Het gaat om ingetogen, gelaagde en opbouwende muziek die in heel wat nummers door een zekere opbouw naar een climax toewerkt. Daardoor vinden volgens mij veel ‘echte’ metal-liefhebbers Tool saai, omdat je effectief geduld moet hebben. Het is een andere manier van muziek maken, maar snobbistisch lijkt me toch niet echt gepast.

Dat is een goed punt, als je voornamelijk meer standaard metal luistert kun je wellicht niet zoveel met Tool. Het heeft meer van Radiohead weg dan van Metallica, bij wijze van spreken.
Het hele woord 'snobbistische' muziek vind ik sowieso raar. Een 'muzieksnob' zou neerkijken op anderen, maar door diegene voor 'snob' uit te maken kijk je eigenlijk zelf op diegene neer. Je noemt een standpunt over kwaliteit innemen fout, door zelf een ander standpunt over kwaliteit in te nemen. Als je iemand 'snob' noemt, doe je precies hetzelfde als waar je diegene van beschuldigt. Ik denk niet dat het fout is om een standpunt in te nemen over de kwaliteit van muziek, en geloof dus ook niet in het woord 'snob'.
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Ik ben het ook nog steeds eens met de tool partij dat Volbeat technisch minder in elkaar zit en daarom kan ik zelf niet meer dan pakweg 2 nummers van Volbeat luisteren voor ik er niets meer aan vind. Ik vind het niet erg dat ze headlinen though, omdat ze natuurlijk voor iedereen wat willen hebben. (Ookal had ik wel liever Avenged Sevenfold zien headlinen). Alleen maar technisch goede headliners die niet de 'fun' factor hebben zou heel veel mensen wegjagen bij Graspop en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik vind dus dat Tool en Volbeat beide wel headliners mogen zijn, je zou mij alleen sneller vooraan zien staan bij Tool dan bij Volbeat ;)
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Welke voormalige headliners zouden jullie het liefst willen terug zien?
(Nightwish, Evanescence en Channel Zero erbij gezet, omdat ze een soort co-headlinepositie hebben gehad)

Rangschik hier de voormalige mainstage 1 headliners:
Rammstein, Iron Maiden, System of A Down, Volbeat, Guns N Roses, Judas Priest, Nightwish, Slipknot, Scorpions, Kiss, Avenged Sevenfold, Channel Zero, Deep Purple, Marilyn Manson, Whitesnake, Evanescene, Limp Bizkit, Soulfly, Saxon (Eagle Show).
Twisted Sister, Motley Crue, Black Sabbath, Ozzy, Aerosmith en Manowar hebben er ook gestaan, maar zijn (bijna) gestopt.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.670
1.197
Doe mij maar System Of A Down en Faith No More!

En qua nieuwe als het er ooit van komt: Rage Against The Machine. Al zullen die (de eerste keer) naar Werchter gaan als het een festival word!
AC/DC begint ook steeds minder en minder exclusief/speciaal te worden met amper nog originele leden, dus kunnen als de jaren volgen misschien wel hier en daar door "kleinere" festivals opgepikt worden ipv stadions!
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
System of a down op nummer 1 voor mij, dan Avenged Sevenfold, Black Sabbath, Iron Maiden, Guns N roses, Aerosmith en Slipknot. :).
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.007
2.071
Mogen van mij allen gerust nog vaak op Graspop staan maar volgende bands zie ik graag als headliner terugkomen: Rammstein, Iron Maiden, System of A Down, Volbeat, Guns N Roses, Slipknot en Avenged Sevenfold.

Verder heb ik verder nog 1 grote droom; Metallica headliner op Graspop.
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Mogen van mij allen gerust nog vaak op Graspop staan maar volgende bands zie ik graag als headliner terugkomen: Rammstein, Iron Maiden, System of A Down, Volbeat, Guns N Roses, Slipknot en Avenged Sevenfold.

Verder heb ik verder nog 1 grote droom; Metallica headliner op Graspop.

Dat zou erg mooi zijn, dan koop ik sowieso een dagticket :p. Ik heb nog wel een leuke vraag: welke liedjes willen jullie sowieso horen op deze Graspop?

Voor mij zijn dat:
Guns N Roses - November Rain
The Darkness - I believe in a thing called love
Iron Maiden - Hallowed be thy name
Avenged Sevenfold - Burn it Down
A perfect circle - The Doomed
Ayreon - School (deze ga ik zeker niet verwachten :p maar zou toch mooi zijn)
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.382
5.079
A Perfect Circle - 3 Libras
Rise Against - Satelite
Neurosis - Stones From The Sky
Ayreon - Day Sixteen: Loser
Anti-Flag - The Press Corpse
Shinedown - If You Only Knew
Limp Bizkit - Break Stuff
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken