Graspop Metal Meeting 2018 - Nieuws en geruchten

Rick1617899545

Geliefde act
20 nov 2014
1.654
814
En Aeryon is volgens jou geen metal?
Hmm, dan nog vragen zich mensen zich af waarom het niet echt wil lukken met de grote metal festivals in NL
Zie hier het antwoord
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.603
5.004
Jazeker. Geaspoop Metal Meeting heet het. Ik heb met deze muziek in het geheel niets. Dat langdurige gejank. Puur iets voor het songfestival. Maar ieder zijn ding. Doe mij liever Shine Down of Accept en Kreator. En graag Stone Sour maar die verwacht ik niet meer.
Ayreon wordt tot de zogenaamde experimental of progressive rock/metal, symfonische metal of power metal gerekend.
Stone Sour en Shinedown worden beiden bestempeld als hardrock, alternative rock/metal, (soms) heavy metal of als post-grunge.
Waarom zou Ayreon geen metal zijn, en Stone Sour of Shinedown wel?

Je hebt uiteraard het volste recht om je eigen smaak te hebben, maar ga nou niet zitten doen alsof jij de definitie van 'metal' kent.
Voor alle duidelijkheid, metal is een behoorlijk breed genre, met tientallen stromingen en subgenres:
https://mapofmetal.com/

En volgens mij heet het Graspop, niet 'Geaspoop', maar dat terzijde..
 

pieterschipper

Campingartiest
1 dec 2017
69
7
pieterschipper wrote:
Jazeker. Geaspoop Metal Meeting heet het. Ik heb met deze muziek in het geheel niets. Dat langdurige gejank. Puur iets voor het songfestival. Maar ieder zijn ding. Doe mij liever Shine Down of Accept en Kreator. En graag Stone Sour maar die verwacht ik niet meer.

Ayreon wordt tot de zogenaamde experimental of progressive rock/metal, symfonische metal of power metal gerekend.
Stone Sour en Shinedown worden beiden bestempeld als hardrock, alternative rock/metal, (soms) heavy metal of als post-grunge.
Waarom zou Ayreon geen metal zou zijn, en Stone Sour of Shinedown wel?

Je hebt uiteraard het volste recht om je eigen smaak te hebben, maar ga nou niet zitten doen alsof jij de definitie van ‘metal’ kent.
Voor alle duidelijkheid, metal is een behoorlijk breed genre, met tientallen stromingen en subgenres:
https://mapofmetal.com/

En volgens mij heet het Graspop, niet ‘Geaspoop’, maar dat terzijde..

Dikke vingers kleine toetsen!
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.310
5.772
Afgezien van het feit dat Ayreon inderdaad gewoon metal is, vind ik het onzin te beweren dat Graspop vanwege de naam Metal Meeting uitsluitend metal mag programmeren. Hetzelfde geldt voor Pinkpop (mocht SOAD daar niet staan omdat het geen pop is?) en Rock Werchter (mag Gorillaz daar niet headlinen omdat het geen rock is?).

Uiteraard, de focus ligt op metal, net als dat bij andere festivals op pop of rock ligt. Daarnaast worden er op alle festivals ook wat andere genres geprogrammeerd, die meestal onder de fans van het hoofdgenre ook in de smaak vallen. Die afwisseling maakt het festival interessant voor meer mensen, terwijl het festival zichzelf onderscheid van andere festivals door de keuze van dat hoofdgenre. Metal is de grootste gemene deler van het Graspop publiek, maar dat sluit andere genres niet uit.

TL;DR: metal is cool, andere genres ook
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.019
6.059
Zover ik weet valt Ayreon onder :
Progressieve rock en Symfonische metal

punt
 

Verwijderd lid 1447

Campingartiest
22 okt 2015
76
0
TL;DR: metal is cool, andere genres ook

Precies. Ik houd van een breed geprogrammeerd festival. (Ik vind het eeuwig zonde dat Pukkelpop hun Shelter weg hebben gedaan). Dan is er tenminste iets te ontdekken en te doen.(ik heb voor GMM nu al iets van 40 bands waar ik eigenlijk wel heen wil, ik ben best wel bang voor alle clashes) Ik ren straks van Messugah, naar Limp Bizkit, naar Ghost, naar Zeal & Ardor naar the Bloody Beetroots.

Een van mijn favoriete elektronica acts is Bloody Beetroots, nooit gedacht dat ik ze op een festival als GMM zou zien.(Stiekem hoopte ik op The Prodigy als afsluiter ergens op een dag) Ik vind het alleen maar mooi, lekker veel verschillende acts zien en horen. Ik kan daarentegen weer helemaal niets met Shindedown of Volbeat, maar dat geeft mij weer de kans om iets anders te zien. Ieder zo zijn ding.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.603
5.004
Ik begin me wel steeds meer af te vragen hoeveel namen er nog bij gaan komen.
Met de 101 die nu bekend zijn, zitten ze nog steeds onder de aantallen van 2017 (109) en 2016 (105).
Voor een XL-editie zou je toch mogen verwachten dat ze daar ruim overheen zullen gaan.
Maar de mededeling dat de affiche nu zo goed als volledig is, doet toch anders vermoeden.

De vrijdag (31), zaterdag (31) en zondag (29) lijken inderdaad al goed vol te zitten (voorgaande jaren stonden er 31-34 namen op die dagen), dus daar hoeven we niet veel meer bij te verwachten.
Maar de donderdag (de XL-dag) heeft er pas 10 (voorgaande jaren 11), en de openingstijd van het hoofdterrein van 15:00 geeft weinig hoop dat dat aantal nog (minimaal) verdubbeld gaat worden.
Zou het XL-concept dan echt alleen te maken hebben met de kwaliteit (en dus prijs) van de acts (lees: GnR)?
Ik ben weliswaar zeer verheugd over de line-up van de donderdag tot nu toe (hoofdzakelijk door Iced Earth en Ghost), maar is dit nu echt het predikaat 'XL' waard?
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.310
5.772
Hmm interessant. Misschien inderdaad handig om de hoop wat te temperen en niet nog een lading van 20+ namen te verwachten. Ik denk dat het predicaat XL met een vierde grote headliner erbij nog steeds wel gerechtvaardigd is hoor, maar ik had inderdaad verwacht daar ook een flink aantal extra namen in de gehele breedte bij te zien. Wellicht toch niet...
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.978
2.022
Prijzen voor de dagkaarten voor donderdag liggen ook pakje lager dan voor de overige dagen he.
 

Teake Rooks

Gouden Tip
29 jan 2015
372
0
Prijzen voor de dagkaarten voor donderdag liggen ook pakje lager dan voor de overige dagen he.

Tja het is maar 10 euro verschil met de andere dagen, en wel 20 bands minder. Dat lijkt me niet heel eerlijk.
De vraag is dan of er nog bands bij komen voor de donderdag of dat alles op gaat aan GNR.
 

Verwijderd lid 1447

Campingartiest
22 okt 2015
76
0
Ik denk dat het XL-predikaat vooral komt doordat ze nu gewoon 4 dagen hebben met een grote headliner op iedere dag.
Als je een 'gewone' dag telt vanaf 16:00(terrein een uur open, dan de eerste act) dan spelen er ongeveer 18 acts. (aangenomen dat alle podia open zijn). Dus dan zouden je nog 8 namen moeten krijgen voor de donderdag. Ik denk(vooral hoop) bijvoorbeeld dat Billy Talent misschien nog wel kan, gezien hun programma, donderdag spelen, dan door naar hurricane/soutside, met ergens een rustdag.

Prijzen voor de dagkaarten voor donderdag liggen ook pakje lager dan voor de overige dagen he.

Die dag is gewoon goedkoper dan het losse concert van GNR in Nederland.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.603
5.004
Off topic: iemand anders wel eens gemerkt dat een bericht na 2x bewerken plots niet meer (terug)geplaatst wordt?
 

defplay

Campingartiest
28 nov 2017
82
20
Based on graspop site history pages - there were 123 bands in 2017 & 2016, 111 in 2015 and 108 in 2014, if add new 26 (previous 2 additionas were 26 bands) - 127 bands, more than previous years but in terms of number not XL, but in terms of band level - yes.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.603
5.004
Prijs voor een VIP-ticket is zelfs gewoon gelijk aan die van de andere dagen.
Daar staat wel tegenover dat de meerprijs van een XL-combi t.o.v. een gewone combi slechts € 40 is. Vanuit dat oogpunt is het natuurlijk wel een mooi prijsje voor een half dagje festival met GnR, Ghost, Jonathan Davis, Black Stone Cherry, Iced Earth, etc.
En vergeleken met een los concert van GnR is het inderdaad ook goed te verdedigen.
Maar toch houd je er na de grootse aankondiging van een 'XL-editie' (wat was daar nou eigenlijk de reden/aanleiding voor?) een lichte teleurstelling aan over.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.019
6.059
Zie net dat Kamelot in 013 als voorprogramma Maiden uniteD heeft.
Kamelot nog geen datum in België en nog niet op het Graspop affiche.
Van mij mogen ze beide op het affiche, Kamelot en Maiden uniteD :mrgreen:
 

defplay

Campingartiest
28 nov 2017
82
20
Reason - marketing, be different from other festivals :) though some others have 4 days, but GMM had 3 (without pre day, as there was no PR for it before), but not many knows that and may be attracted by the definition :)
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.603
5.004
Ook benieuwd wanneer het tijdschema en de podiumindeling bekend worden gemaakt.
In 2015 was dat op 16 februari, vorig jaar pas op 20 maart..
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Je kunt deze XXL-editie zien als een combiticket voor een los concert van GNR (aangevuld met wat aanvullende bands) en het driedaagse festival graspop.
Dit is te vergelijken met het losse concert van AC/DC op de festivalweide een tijdje terug. Toen lagen de data echter verder uit elkaar, waardoor het moeilijk een 'extra' festivaldag genoemd kon worden.

In de voorgaande jaren kwamen er veel Vlaamse en Nederlandse bands op donderdag...deze worden meestal op het einde aangekonigd samen met nog één of twee internationale namen. Dit zal dit jaar ook wel zo zijn. Namen als Channel Zero (mssn afsluiter van main 2 op donderdag?), Fleddy Melculy, No Turning Back, All For Nothing, Present Danger, Spoil Engine, King Hiss etc.
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Ik snap het probleem niet dat iemand Ayreon 'Songfestivalmuziek' noemt.
Over het algemeen zijn de inzendigen van dat festival vreselijk en vooral politiek geladen, maar is iedereen vergeten dat er genoeg metalbands daar hebben gestaan? Apocalypctica, Lordi en Keep Of Kalessin hebben er allemaal gestaan.

Wel vind ik het apart dat sommige hier Ayreon niet als metal beschrijven, maar Shinedown hier wel onder rekenen. Dan is Kensington ook metal.
Graspop is een metalfestival wat zijn affiche aanvult met andere subgenres en zich steeds meer beweegt naar de formule van Download en Rock am Ring, waarbij het aanbod steeds breder wordt. Het zal me niet verbazen als er over een aantal jaar The Prodigy geplaatst wordt. Het enige verschil is dat GMM nog vrij ruim de zwaardere bands op het affiche plaatst. De Marquee staat vaak vol met death/black metalbands waar Europa bekend om staat.

Als je naar de headliners kijkt over de jaren heen, moet er ook nieuwe aanwas komen.
Black Sabbath (Gestopt), Manowar (gestopt), Twisted Sister (gestopt), Motley Crue (gestopt), Ozzy (gaat stoppen), Scorpions (gaan stoppen), Motorhead (RIP), Judas Priest (gaat stoppen) Aerosmith (gaat stoppen)
Soulfly (meest omstreden headliner ooit...GMM verpakte het als een comboheadliner met Slash en Channel Zero)
Megadeth, Whitesnake, Saxon, Alice Cooper, Iced Earth en Slayer (zijn al geen headliner meer)
Dan blijft over...
Iron Maiden (DE act van GMM)
Deep Purple (vergaande glorie)
System of A Down, Guns n Roses en Rammstein zijn topheadliners...maar touren erg onregelmatig.
Slipknot, Kiss, Manson, Limp Bizkit, Faith no More (Niet mijn ding, maar zijn headliner of geweest)
King Diamond en Emperor (De twee vreemde eenden in de bijt in headlinerland)
Volbeat, In Flames, Sabaton, Nightwish en A7x (De 'nieuwe' generatie headliners)
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.310
5.772
Als je naar de headliners kijkt over de jaren heen, moet er ook nieuwe aanwas komen.
Black Sabbath (Gestopt), Manowar (gestopt), Twisted Sister (gestopt), Motley Crue (gestopt), Ozzy (gaat stoppen), Scorpions (gaan stoppen), Motorhead (RIP), Judas Priest (gaat stoppen) Aerosmith (gaat stoppen)
Soulfly (meest omstreden headliner ooit…GMM verpakte het als een comboheadliner met Slash en Channel Zero)
Megadeth, Whitesnake, Saxon, Alice Cooper, Iced Earth en Slayer (zijn al geen headliner meer)
Dan blijft over…
Iron Maiden (DE act van GMM)
Deep Purple (vergaande glorie)
System of A Down, Guns n Roses en Rammstein zijn topheadliners…maar touren erg onregelmatig.
Slipknot, Kiss, Manson, Limp Bizkit, Faith no More (Niet mijn ding, maar zijn headliner of geweest)
King Diamond en Emperor (De twee vreemde eenden in de bijt in headlinerland)
Volbeat, In Flames, Sabaton, Nightwish en A7x (De ‘nieuwe’ generatie headliners)

Helemaal met je eens dat er aanwas nodig is in headliner-land. Paar aanvullingen:
- Deep Purple was in mijn ogen afgelopen jaar nog zeer glorieus op Hellfest, maar stopt waarschijnlijk na deze tour
- Kiss zal het ook niet meer lang volhouden, Gene Simmons heeft het al over een afscheidstour gehad
- Tool kan misschien in het rijtje "top headliners die (zeer) onregelmatig touren"?
- Bands als Ghost en Parkway Drive kunnen wellicht binnenkort doorgroeien tot headliner, als de oudjes gestopt zijn
- Van Judas Priest vind ik nergens dat ze gaan stoppen? Misschien mogen die nog een keer headlinen, op een afscheidstour ofzo
- Wat Guns n' Roses betreft ben ik juist erg sceptisch of ze na deze tour nog verder gaan
- Bij Manson, Limp Bizkit en Faith no More mag de nadruk bij "headliner geweest" denk ik liggen op "geweest"
- Kind Diamond en Emperor zijn denk ik té vreemde eenden om echt te gaan headlinen
- Nu het budget steeds groter lijkt kunnen we wellicht Metallica nog een keer verwachten?

Dus is er nog een aardig poeltje bewezen headliners voor komende jaren:
- Iron Maiden, Rammstein, System Of A Down, Metallica, Slipknot, Volbeat, A7x, en wellicht als afscheid Judas Priest, Kiss

Nieuwe headliners (nog geen headline show gedaan op GMM):
- In Flames, Sabaton, Nightwish, Ghost, Parkway Drive, Tool (wishfull thinking)

Wat daar in de toekomst van over blijft en nieuw bijkomt is moeilijk te zeggen. Ik denk niet dat er een nieuwe generatie bands van het formaat Maiden, Metallica, Black Sabbath aan zit te komen. Je ziet in bijna alle muziekgenres dat die absolute sterrenstatus steeds minder vaak voorkomt. Voor festivals heeft dat denk ik tot gevolg dat de nadruk steeds meer op het programma in de breedte zal gaan liggen, in plaats van grote focus op headliners. Op zich geen negatieve ontwikkeling lijkt mij, maar wel even wennen en uit commercieel oogpunt misschien lastig (grote namen verkopen nu eenmaal meer kaarten).
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken