Fit worden voor concertseizoen

ycagwyw

Campingartiest
11 sep 2023
81
33
Een topic met een beetje een grappige twist, maar de kern is serieus.

Ik ben pas 37, maar ik merk toch dat ik lang staan niet meer echt goed trek. Los van pijn in de benen/rug etc, word ik er ook vaak wat misselijk van.
Drinken/eten is natuurlijk belangrijk, maar wanneer je voor aan de rail staat wil ik ook geen liters water naar binnen werken en naar de WC moeten :D

Nu heb ik een paar concerten waarbij lang staan zeker weten moet gaan gebeuren.
Wat is daar een goede training voor?
 
Laatst bewerkt:

luluasas

Campingartiest
9 mei 2023
75
43
Als mensen meteen ook even tips kunnen geven tegen rugklachten op festivals zou dat fijn zijn!
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
890
990
Pretparken doen in aanloop? De langste wachtrij nemen, sta je meteen al een tijdje recht. Ook veel wandelen tijdens de dag. Ontwijken van de minder nuchtere medemens kan vervangen worden door ontwijken van bolderkarren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Special Monkey

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
954
993
Als mensen meteen ook even tips kunnen geven tegen rugklachten op festivals zou dat fijn zijn!
In aanloop naar het festival dagelijks tien minuutjes yoga-oefeningen doen.

Er zijn periodes waarin ik dit volhoud en dan heb ik geen klachten, en dan laat ik het wat los en heb ik het weer zitten...
 

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
954
993
Een topic met een beetje een grappige twist, maar de kern is serieus.

Ik ben pas 37, maar ik merk toch dat ik lang staan niet meer echt goed trek. Los van pijn in de benen/rug etc, word ik er ook vaak wat misselijk van.
Drinken/eten is natuurlijk belangrijk, maar wanneer je voor aan de rail staat wil ik ook geen liters water naar binnen werken en naar de WC moeten :D

Nu heb ik een paar concerten waarbij lang staan zeker weten moet gaan gebeuren.
Wat is daar een goede training voor?
Voor lang staan zijn goeie stevige schoenen een must.

Naar een meerdaags festival als Werchter doe ik normaal gezien hoge wandelschoenen aan. Daar kun je bij wijze van spreken rechtopstaand een dutje in doen.
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.259
3.833
Bepaalde spiergroepen oprekken, met name in de rug en hamstrings en kuiten. Als die ietwat kort zijn, gaan ze ook sneller verkrampen en verzuren.
Je hoeft niet persé de sportschool in (al is dat wel makkelijker), maar fietsen met weerstand is goud waard.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Sjakie de Wit

Geliefde act
17 feb 2014
1.552
2.030
Goeie schoenen inderdaad een must. Vaak wanneer ik pijn aan mijn voeten begin te krijgen, verander ik van houding en dan gaat de ellende in je heupen en rug zitten. Heb eigenlijk speciaal voor de festivals sneakers gekocht die als wolkjes lopen(in mijn geval New Balance).
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.349
5.045
Trainen :). Ik woon vlak bij het bos dus ga iedere ochtend vroeg voor het werk even trimmen in het bos. En dit doe ik savonds ook een keer, behalve dinsdag, vrijdag en zondag omdat ik dan competitief tafeltennis/zaal voetbal.

En gezien ik een kantoorbaan heb probeer ik om het uur even van mijn plek te gaan en even wat te lopen
 

swissepfan

Dagopener
7 dec 2022
693
480
Regelmatig sporten is eigenlijk de beste voorbereiding op het concert/festivalseizoen. Ikzelf doe CrossFit (onder andere) en merk toch het verschil met vroeger. Het gaat allemaal veel makkelijker. Natuurlijk is 6-7 uur aan één stuk rechtstaan nog steeds vermoeiend maar je bent er veel minder gesloopt door.
 
  • Leuk
Waarderingen: ycagwyw

jbj

Dagopener
11 okt 2022
537
734
Hier physiotherapeut van opleiding. Bilspieren en buikspieren optrainen om het bekken te stabiliseren voor de rug en pas daarna je rugspieren gaan versterken. Grootste probleem is het gaan 'hangen' in de ligamenten van de rug wanneer de rugspieren vermoeid geraken.
 
  • Leuk
Waarderingen: liluzi en ycagwyw

ycagwyw

Campingartiest
11 sep 2023
81
33
Hier physiotherapeut van opleiding. Bilspieren en buikspieren optrainen om het bekken te stabiliseren voor de rug en pas daarna je rugspieren gaan versterken. Grootste probleem is het gaan 'hangen' in de ligamenten van de rug wanneer de rugspieren vermoeid geraken.
Bilspieren = squatten of?
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
537
734
Bilspieren = squatten of?
Is een mogelijkheid, maar wordt vaak foutief gedaan waardoor quadriceps sterker wordt t.ov. bilspieren en net het omgekeerde veroorzaakt. Beter is bijvoorbeeld: starten met bridging -> unipodale bridging + zijwaartse plank. Dit een aantal weken trainen en daarna overgaan naar rugversterking
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.179
2.999
Zoals al aangehaald is goed schoeisel echt essentieel.
Vroeger ging ik altijd op stevige sneakers maar zelfs met mijn steunzolen had ik op festivals de tweede dag al last van voeten en rug. Dit jaar Glastonbury op deftige wandelschoenen gedaan en het zonder problemen vijf dagen uitgehouden, en ik beschouw mezelf niet meteen als heel fit (ik sport niet). Naar mijn gevoel hielpen comfortabele wandelsokken hierbij ook enorm, jarenlang onderschat hoeveel verschil in comfort dat is.
 
  • Leuk
Waarderingen: ycagwyw en jbj

gesp

Support act
11 jun 2018
1.101
324
Mijn tip voor meerdaagse festivals is om toch een campingstoeltje mee te nemen. In de ochtend goed kunnen zitten en niet half in het gras hangen maakt een wereld van verschil, ook later op de dag.

Verder inderdaad beweging en training.
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
537
734
Zoals al aangehaald is goed schoeisel echt essentieel.
Vroeger ging ik altijd op stevige sneakers maar zelfs met mijn steunzolen had ik op festivals de tweede dag al last van voeten en rug. Dit jaar Glastonbury op deftige wandelschoenen gedaan en het zonder problemen vijf dagen uitgehouden, en ik beschouw mezelf niet meteen als heel fit (ik sport niet). Naar mijn gevoel hielpen comfortabele wandelsokken hierbij ook enorm, jarenlang onderschat hoeveel verschil in comfort dat is.
Dit heeft mij indertijd ook wonderen gedaan!
 

Nxs_

Randprogramma
21 aug 2017
194
138
Mijn tip voor meerdaagse festivals is om toch een campingstoeltje mee te nemen. In de ochtend goed kunnen zitten en niet half in het gras hangen maakt een wereld van verschil, ook later op de dag.

Verder inderdaad beweging en training.
Dit helpt mij altijd inderdaad, om toch af en toe even te gaan zitten bij concerten, vaak als ik 1-2 staand met 1 zittend afwissel hou ik het redelijk vol. Goede wandelschoenen helpen; daarnaast heb ik een stabureau op het werk waardoor ik sowieso wen aan langere tijden staan.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken