De albums van 2015

1. Drenge - Undertow
2. Kendrick Lamar - To Pimp A Butterfly
3. The Slow Show - White Water
4. Death Cab for Cutie - Kintsugi
5. Brandon Flowers - The Desired Effect
6. Courtney Barnett - Sometimes I Sit and Think, and Sometimes I Just Sit
7. Benjamin Clementine - At Least for Now
8. Hey Colossus - In Black and Gold
9. Viet Cong - Viet Cong
10. Sufjan Stevens - Carrie & Lowell

en de rest https://rateyourmusic.com/lists/edit?list_id=488658

4. The Slow Show – White Water
Goed deze bij iemand ook te zien.

Mijn voorlopige top 10:

1. Thurisaz - The Pulse of Mourning
2. Barren Earth - On Lonely Towers
3. Steven Wilson - Hand. Cannot. Erase.
4. Archive - Restriction
5. Nightwish - Endless Forms Most Beautifull
6. Other Lives - Rituals
7. Izah - Sistere
8. Sylosis - Dormant Heart
9. Toundra - IV
10. Apocalyptica - Shadowmaker

Haha Jeroen. Ik ken het gevoel. Trouwens, dat fnm album is best ok. Superhero is een lekker nummertje!

De hiphopalbums in mijn top-10 voelen zich heel eenzaam in dit topic.

icon_sad.gif
.
Kendrick staat er bij mij ook tussen hoor! en Joey Bada$$ staat ook nog redelijk hoog. Earl vond ik gewoon ronduit kut. Cannibal Ox ga ik nog wel luisteren denk ik. Drake ga ik daarentegen niet aan beginnen (los van dat het niet eens hiphop is).

<div class="d4p-bbt-quote-title">Black Lies wrote:</div>

icon_sad.gif
.

Kendrick staat er bij mij ook tussen hoor! en Joey Bada$$ staat ook nog redelijk hoog. Earl vond ik gewoon ronduit kut. Cannibal Ox ga ik nog wel luisteren denk ik. Drake ga ik daarentegen niet aan beginnen (los van dat het niet eens hiphop is).

Tss, Kendrick was gewoon de enige hiphoppert in je top-10 hoor :p. Joey en Lupe Fiasco zijn inderdaad ook noemenswaardig (al heb ik ze zelf niet in m'n top-10). Waarom vind je Drake geen hiphop eigenlijk?

<div class="d4p-bbt-quote-title">MRMantel wrote:</div>

<div class=”d4p-bbt-quote-title”>Black Lies wrote:</div>

icon_sad.gif
.

Tss, Kendrick was gewoon de enige hiphoppert in je top-10 hoor :p. Joey en Lupe Fiasco zijn inderdaad ook noemenswaardig (al heb ik ze zelf niet in m’n top-10). Waarom vind je Drake geen hiphop eigenlijk?
Meer R&B/pop in mijn ogen
Maar wat vind je dan zo goed aan Earl? Ik vind de beats erg saai en zijn verses heel monotoon

Ik heb een beetje hetzelfde als wat MrMantel zegt. Earl Sweatshirt was een zesje op z'n hoogst(wel een aardig verhaal trouwens), maar het album had niet mijn aandacht te pakken, dus heb ik het maar één of twee keer opgehad. Wat men in Drake ziet snap ik nog steeds niet, matige teksten, matige beats, irritante zang, geen uitzonderlijke skills, pure pop(een beetje categorie Beyoncé. Voornamelijk Pitchfork zet albums van dat soort artiesten altijd heel hoog in hun jaarlijstjes, vraag me niet waarom. Resultaat is wel dat ze enorm gehyped worden). Death Grips is gewoon niet voor mij geschikt ofzo(terwijl ik juist de laatste tijd veel naar noise/industrial luister). Ghostface & BBNG viel wat tegen, vooral kijkend naar de persoonlijke verwachtingen. Desondanks naast To Pimp A Butterfly toch een van de lekkerste hiphopplaten, dus die staat wel in mijn lijstje. Kendrick Lamar heeft een erg puike plaat afgeleverd en staat dan ook in mijn top 10. Joey Bada$$ deed het ook goed, en staat in mijn lijstje, maar zakt wel wat af. Cannibal Ox heb ik nog niet geluisterd. Het album van Tyler, the Creator vond ik(in tegenstelling tot de hele muziekwereld ofzo?) eigenlijk best wel aardig. Ik heb me er alleen nog niet genoeg in verdiept. Tetsuo & Youth was eigenlijk best prima(vooral tekstueel en qua skills), maar is totaal niet blijven hangen. Hij staat echter wel in mijn lijstje.

Over het algemeen vind ik de hiphop van dit jaar gewoon niet noemenswaardig. Vooral het gebrek aan artiesten die met goeie teksten/een verhaal komen is schrijnend. Echt goeie beats zijn ook schaars(Lamar, BBNGxGhostface en Bada$$ daargelaten). De productie is bij bijvoorbeeld Drake wel weer aardig, maar alleen daarmee haal je het ook niet.

Ik wacht nog steeds op de EP van Mick Jenkins later dit jaar, kijken wat hij kan doen. Alchemy gaat in ieder geval weer richting het niveau van The Water.

een beetje categorie Beyoncé. Voornamelijk Pitchfork zet albums van dat soort artiesten altijd heel hoog in hun jaarlijstjes, vraag me niet waarom. Resultaat is wel dat ze enorm gehyped worden

Geld. Het is niet echt een geheim binnen de muziekwereld dat Pitchfork reviews verkoopt. Zowat alle hypes van artiest die op een major label zitten worden gekocht overigens.

<div class="d4p-bbt-quote-title">mynoseknows wrote:</div>
een beetje categorie Beyoncé. Voornamelijk Pitchfork zet albums van dat soort artiesten altijd heel hoog in hun jaarlijstjes, vraag me niet waarom. Resultaat is wel dat ze enorm gehyped worden

Geld. Het is niet echt een geheim binnen de muziekwereld dat Pitchfork reviews verkoopt. Zowat alle hypes van artiest die op een major label zitten worden gekocht overigens.

Ah kijk, ik ben niet zo'n Pitchfork-lezer, dus dat verhaal had ik nog nooit gehoord. Dat is inderdaad een heel erg logische verklaring. Jezus wat gaat mijn respect voor Pitchfork opeens met sprongen achteruit. En dat terwijl ze over kleinere releases nog wel ooit een prima review weten te schrijven.

<div class="d4p-bbt-quote-title">Black Lies wrote:</div>

<div class=”d4p-bbt-quote-title”>MRMantel wrote:</div>

<div class=”d4p-bbt-quote-title”>Black Lies wrote:</div>

icon_sad.gif
.

Tss, Kendrick was gewoon de enige hiphoppert in je top-10 hoor :p. Joey en Lupe Fiasco zijn inderdaad ook noemenswaardig (al heb ik ze zelf niet in m’n top-10). Waarom vind je Drake geen hiphop eigenlijk?

Meer R&B/pop in mijn ogen
Maar wat vind je dan zo goed aan Earl? Ik vind de beats erg saai en zijn verses heel monotoon

Ah Earl vind ik echt heel gaaf man. Lage instrumentatie en een stem die daar eigenlijk niet per se bij past, maar daardoor juist meer aandacht opeist. Dat was niet nodig geweest, maar toch luistert die plaat lekker weg.

Drake is inderdaad net zo goed R&B of pop als hiphop, maar maakt me niet uit. Dat is echt precies wat ik in hiphop zoek. Fantastische stem, heel relaxt, nauwelijks instrumentatie en toch weet hij met zijn stem een zekere climax te creëren. Echt een topvent die Drake.

Was Kos zegt, tja. Kan dat het allemaal wat tegen valt. Tyler vind ik nooit zo bijzonder, Ghostface/BBNG begon me na 3x ook al wat tegen te vallen. Maar met zo veel kwalitatieve hiphopplaten zijn er genoeg die wel bovendrijven. Wat voor mij met name Death Grips en Drake zijn (Death Grips had zich in het verleden al bewezen, Drake maakt hier een veel betere plaat dan zijn vorige pogingen imo). Daarnaast ook zeker Cannibal Ox en natuurlijk Kendrick. Earl heb ik nog niet zo vaak gehoord, dus kan zijn dat die later weer gaat zakken.

maar toch luistert die plaat lekker weg.
Ah, ik had echt moeite om er doorheen te komen terwijl ik Doris echt fantastisch vond.

Tyler heb ik nog niet geluisterd, alleen die eerste single. Ik ben gewoon heel erg bang dat het gaat tegenvallen en dat het mijn beeld wat ik nu van hem heb kapot maakt. op basis van het contrast tussen dit https://www.youtube.com/watch?v=XSbZidsgMfw en dit https://www.youtube.com/watch?v=XSbZidsgMfw zegt gewoon zoveel. Hij heeft gewoon geen boodschap meer en is nu gewoon aan het uitmelken. Met boodschap bedoel ik dan vooral het cynische, het levendige waar OF voor stond en de cultuur die ze creëerden (de cultuur die ze nu uitmelken met hun sokken en overpriced kledinglijn) en de taboes die ze doorbraken over homofilie (met Frank Ocean). Maarja, vanwege die clip/single heb ik dus geen zin meer om het hele album te luisteren, dus misschien is de rest wel beter.

Young Fathers moet nog wel even genoemd worden, maar die heb ik nog niet zo vaak geluisterd.

Tja die cijfers van pitchfork kan je over het algemeen al twee maanden van te voren voorspellen. Elke keer weer zo, als ze over elke scheet die een artiest laat iets posten, dan weet je dat het een hoog cijfer gaat worden. Ik las het vroeger wel, maar ik kan het echt niet meer serieus nemen. Al hebben ze soms nog wel mooie interviews (zoals die met Sufjan Stevens) of mooie live opnames van hun festivals (die hebben dan weer wel een goede line-up).

Tyler heb ik nog niet geluisterd, alleen die eerste single. Ik ben gewoon heel erg bang dat het gaat tegenvallen en dat het mijn beeld wat ik nu van hem heb kapot maakt. op basis van het contrast tussen dit https://www.youtube.com/watch?v=XSbZidsgMfw en dit https://www.youtube.com/watch?v=XSbZidsgMfw zegt gewoon zoveel. Hij heeft gewoon geen boodschap meer en is nu gewoon aan het uitmelken. Met boodschap bedoel ik dan vooral het cynische en het levendige waar OF voor stond en de cultuur die ze creëerden (de cultuur die ze nu uitmelken met hun sokken en overpriced kledinglijn). Maarja, vanwege die clip/single heb ik dus geen zin meer om het hele album te luisteren, dus misschien is de rest wel beter.

Ik zou hem toch even opzetten. De teksten zijn niet heel bijzonder inderdaad, maar wat hij met de productie doet is best interessant. Hij plaatst de vocalen heel erg achter in de mix, waardoor de(redelijk progressieve) beats op de voorgrond staan(die overigens ook aangenaam veel afwisseling bevatten). Het is geen topplaat, maar best interessant om te horen wat voor ontwikkeling hij doormaakt(en dat hij wat durft te experimenteren).

Ik las pas trouwens het een en ander over dat hij zich hard maakt voor homorechten etc, dus volgens mij is hij juist een beetje aan het opgroeien. Het blijft een interessante persoonlijkheid, die Tyler.

Tekstueel gezien is alleen Kendrick me dit jaar opgevallen hoor. Drake rapt over zijn nigga's in de hood zoals we gewend zijn en hoe geweldig hij zichzelf vindt. Al vind ik zijn plaat heel vet, tekstueel hoogstaand is het niet. Wat dat betreft verwacht ik ook weinig van Tyler op basis van Wolf.

Edit: En de lyrics van Death Grips op het nummer On GP zijn natuurlijk ook geweldig, al valt het op de rest van de plaat wel weer mee.

Ik las pas trouwens het een en ander over dat hij zich hard maakt voor homorechten etc
Ja, dat is ook wel weer zo. Dit bedoel je denk ik? Inderdaad best een controversieel maar wel sterk statement. Tenminste na de uitleg dan. http://noisey.vice.com/blog/tyler-the-creator-sells-t-shirts-with-the-white-pride-logo-in-the-odd-future-store-to

Wat dat betreft verwacht ik ook weinig van Tyler op basis van Wolf.
Ah Wolf vond ik best tof eigenlijk.

Death Grips vind ik dan weer typisch zo'n pitchfork hype ;), ik kan daar echt helemaal niets mee.

Ja tja, als je Death Grips niet tof vindt kan ik daar weinig aan veranderen haha. Ik ken ook maar weinig mensen die ze kunnen waarderen, heel erg non-commercieel geluid. Al klinken al hun platen wel heel anders. Jenny Death is post-punk rap terwijl Niggas on the Moon vorig jaar nog een beetje trippy hiphop was.

Nu het toch over hiphop gaat;
http://www.stereogum.com/1802443/hear-another-preview-from-run-the-jewels-meow-the-jewels/mp3s/
Meow the Jewels gaat echt gebeuren? Haha

Even iets anders dan hiphop:

De nieuwe Django Django - Born Under Saturn vind ik ook best wel tof. Niet geniaal ofzo, maar wel gewoon een fijne plaat.

mynoseknows wrote:
Ik las pas trouwens het een en ander over dat hij zich hard maakt voor homorechten etc
Ja, dat is ook wel weer zo. Dit bedoel je denk ik? Inderdaad best een controversieel maar wel sterk statement. Tenminste na de uitleg dan. http://noisey.vice.com/blog/tyler-the-creator-sells-t-shirts-with-the-white-pride-logo-in-the-odd-future-store-to

Dat ja inderdaad. Ik zie hier trouwens verbazingwekkend veel Noisey/Vice voorbijkomen, wordt dat serieus gelezen hier :p? Ik vind dat Tyler, The Creator het sowieso niet van zijn albums moet hebben. De tracks los bekijken is eigenlijk veel interessanter voor mij.

Ik vind Death Grips vooral het product van eindeloos ge-circlejerk en arrogantie, maar dat heb ik hier al eerder gezegd. Ze hebben het daarmee redelijk verpest(vooral de community). De muziek is voor mij niks bijzonders(het is wel uniek, maar niet noemenswaardig, ogenopenend of creatief). Ik ga the Powers That B zo nog maar eens aanzetten, want over het album kan ik nog niks zeggen, ik heb het pas een keer gehoord.

Achja, uiteindelijk vind iedereen toch iets anders leuk, en dat is maar goed ook. Ik kijk dit jaar vooral uit naar de releases bij Pro Era en Hellfyre Club.

Had zelf het idee dat Pitchfork toch behoorlijk integer - alhoewel een beetje pompeus - is. Heb je iets van een bron dat ze hun recensies 'verkopen'?

Vind zelf de nieuwe Django Django ook wel fijn, alhoewel weinig nieuws. Hou gewoon van het art pop-geluid, dus mijn straatje is het in ieder geval wel, ook al is niet elk nummer even memorabel zoals dat bij hun debuut wel het geval was.

Hier mensen het album van Torres nog geluisterd? Zelf vandaag pas voor het eerst geluisterd en vond 'm verrassend sterk. :)

Heb buiten Kendrick Lamar en Joey Bada$$ al die hiphop platen langs me af laten gaan terwijl dat 2 geweldige albums zijn. Binnenkort misschien eens wat die van Earl of Tyler aanzetten maar heb nooit veel gehad met die twee. Drake ga ik niet eens aan beginnen denk ik, al zie ik wel dat je m op 2 hebt staan dus dat prikkelt me wel een beetje.
Kijk dan wel weer erg uit naar die plaat van A$ap Rocky, ook redelijk platte maar vette beats en een heerlijke flow heeft die gast.

Door Kos zit ik nu trouwens behoorlijk in dat Hey Collossus album, nog bedankt daar voor. Vooral Hey, Dead Eyes, Up! en Lagos Atom zijn brute tracks.

Users who are viewing this thread