Best Kept Secret 2018

Toch een beetje dubbel of er nu nog iets komt na Stage FOUR of niet...

Meestal worden deze namen als laatste bekend gemaakt, maar er is totaal nog geen bericht van 'line up compleet'

Jasper wrote:
Tellen ze die mee? Vind ik altijd een lastige, gezien die doorgaans ook nooit op de line up poster zelf staan (tenzij het natuurlijk iets heel speciaals is).

Dat is de vraag.
Schpannend. Er zijn wel elk jaar nog wat namen gedropt NA de FOUR aankondiging....het aantal varieerde van 2 tot een stuk oif tien inderdaad. Ik verwacht niks trouwens...dan valt het altijd mee. :)

De eerste namen die me opviel was Aphex Twin en Spinvis.. dus eigenlijk heb ik niks aan dit bericht. Enige waar ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel misschien ga kijken is Joep Beving. De rest laat ik lekker aan me voorbij gaan.

De eerste namen die me opviel was Aphex Twin en Spinvis.. dus eigenlijk heb ik niks aan dit bericht. Enige waar ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel misschien ga kijken is Joep Beving. De rest laat ik lekker aan me voorbij gaan.

Aphex Twin op de FOUR was misschien ook wel leuk geweest ;)

Braz (live)
Rapper uit Bergen Op Zoom, opgenomen in het Eindhovense familiecircus rondom Fresku en op eigen benen naar Hilvarenbeek. Zijn vorig jaar verschenen Brazpark is een bumpy safari langs alles wat hip hop te bieden heeft. Nummer na nummer word je op het verkeerde been gezet, totdat je vanzelf op dat verkeerde been staat te dansen. Na Cho, Jonna Fraser en Yung Nnelg geeft Stage FOUR deze editie vol verwachting de mic aan Braz. En nu allemaal in koor: de wereld gaat dicht, dan denk ik aan Brazpark, want daar brandt nog licht!

Steve Davis & Kavus Torabi
Trots op deze gast! Steve Davis is zesmalig wereldkampioen Snooker, ziet eruit als een bescheiden weerman op leeftijd en blijkt groot fan van Aphex Twin en Autechre. Sterker nog, hij is het in de herfst van zijn leven ook gaan draaien. Zoals een ander soul of jazz draait, zet Steve Davis de meest eigenwijze electronica, Krautrock, psychedelica of techno op (“I press play”). Samen met muzikant, componist en platenbaas Kavus Torabi reist de ‘snookerstar dj’ momenteel van club naar Glastonbury naar club door Engeland. Op Stage FOUR staat hij voor het eerst in Nederland zonder keu.

Ionica Smeets
Heel veel publieke personen die van goeie indie houden heeft Nederland niet. Tygo Gernandt die net iets te hard over rock (spreek uit: ‘wràààk’) praat, dat is het wel zo’n beetje. Nee, dan een wiskundige die van tweepop houdt? Kom er maar in Ionica! Het gerucht wil dat ze een speciale DJ cursus heeft gevolgd om haar liefde voor bands als Belle & Sebastian en Stereo Total optimaal aan ons te kunnen etaleren. Een college mooie liedjes. Ik sta vooraan!

The Mauskovic Dance Band
Elke Nederlandse DJ met ook maar enige interesse in exotica draait The Mauskovic Dance Band in zijn sets. De band rondom de Amsterdamse Nicola Mauskovic heeft deze lente een EP vol van instant vloerverbranders uitgebracht op het onvolprezen Soundway label. Tijd om ze zelf eens achter de draaitafels te zetten. Verwacht een gezonde mix van afrobeat, cumbia en postpunk bij de aardappelen.

Arp Frique
Wanneer zijn wij polder peoples eigenlijk wakker geworden als voorlopers in exotische hoogcultuur? Je doet even een dutje en ineens domineren Altin Gün, The Mauskovic Dance Band en Arp Frique de betere dansvloeren. Welcome To The Colorful World Of Arp Frique is een debuut vol Carribische Midden-Oosten funk. Alsof we nooit iets anders luisterden. Ook de BBC onder aanvoering van Gilles Peterson is fan. Le frique, c’est chique!

The Gospel Sessions
Was Dan Auerbach een tweeling dan heetten ze Paul Willemsen en Onno Smit. En bestond er een Masterchef Rhythm & Blues, dan waren zij ieder seizoen opnieuw deelnemer, finalist en winnaar. Paul en Onno hebben met Lefties Soul Connection, Beans & Fatback en The Gospel Sessions eigenhandig soulfood op de menukaart van de Hollandse keuken gezet. Met Michelle David staan ze dit jaar bijzonder welverdiend op Pinkpop. Op stage FOUR draaien ze hun favoriete platen.

History Of Soul (DJ Leroy Rey)
Soul is een moeder. Nog steeds. Geen BADBADNOTGOOD zonder de Funk Brothers en geen Curtis Harding zonder Mahalia Jackson. Soulbroeder nummer één onder de dj’s is voor mij al sinds jaar en dag Leroy Rey (Sugar Factory, Paradiso, North Sea Jazz). Speciaal voor Stage FOUR neemt hij ons een uur lang mee op een hipshaking & heartbreaking reis langs de geschiedenis van het genre dat maar blijft geven.

Carista
Carista was deze maand te gast bij BBC Radio 1 en wees host Benji B er nog maar eens op dat Utrecht geen Amsterdam is. Altijd prettig natuurlijk. Vervolgens draaide ze een oorstrelende mix van broken beats en toekomstbestendige soul. Haar ster is reizende. In de club, maar ook met haar eigen radioshows laat ze steevast een spoor van trouwe liefhebbers achter. Nog even en ook Stage FOUR zit in haar zak.

Thys
Drum ’n bass is nog steeds een katalysator voor bijna iedere vloer. Hofleverancier van het genre uit eigen land is natuurlijk Noisia. Hun kinetische beats dragen tot ver over de wereld. Het is dan ook niks minder dan een eer om producer en mede-oprichter Thijs de Vlieger te mogen ontvangen op FOUR. Een uur lang zal hij het genre uitdiepen, van de onvermijdelijke climaxen tot de meest subtiele momenten. Dynamiek is een ambacht en Thys de meester. The art of Noisia!

Yous & Yay
Sef en Faberyayo kunnen samen een verdieping vullen in het museum van Nederlandse popliedjes. Op die verdieping klinkt nu ook een gezellige podcast, Yous & Yay: New Emotions. Prettig off beat gesprekken met iedere keer een andere gast. Op FOUR zijn wij allemaal te gast en Yous & Yay voor even dj. Benieuwd naar de favoriete dansplaten van deze verbale grootheden.

Joep Beving (live)
Joep Beving krijgt net zo makkelijk het Concertgebouw als Lowlands stil. Zijn hypnotiserende, minimale muziek is in alles een sprookje: voor de pianist zelf (het gigantische succes vanuit het gigantische niets) als ook voor ons weerloze luisteraars (de betovering). De zondag beginnen we bij Stage FOUR door Joep en zijn piano midden op de dansvloer te zetten. Een massage van lichaam en geest als gedroomde opmaat voor de derde dag dansen op Best Kept Secret.

Tala Drum Corps
Producer en dj met een aangeboren voorkeur voor percussie. In je eentje een drumband vormen is een beetje lastig, maar je ernaar vernoemen alweer een stuk makkelijker. Zijn slotset op het Catch festival leidde tot een acute spierpijnepidemie. Ergens tussen percussie, hip hop beats en intergalactische disco vindt Tala Drum Corps zijn USB schtick.

Michael Midnight
Overdag is Kim braaf dansprogrammeur voor het Belgische Pukkelpop, maar klokslag twaalf uur verandert hij in Michael Midnight, een spasticus electicus met een grote voorliefde voor zwarte muziek in de volle breedte. Wat er gebeurt als je Michael Midnight bij daglicht boekt weet niemand. Best. Kept. Secret.

Never Mind The Brexit (St. Paul UK Only Set)
Artic Monkeys terug met een nieuwe plaat én terug op Best Kept Secret, dat smeekt om een uur lang Britse pop- en dansmuziek. Politiek is het eiland net als iedereen de weg behoorlijk kwijt, maar muzikaal gloort er weer hoop. Never mind the Brexit en dans op alles tussen The Stone Roses en Bicep of The Kinks en Young Fathers of… God save the monkey, dat wordt darlings killen!

Joep Beving is in ieder geval wel een goed begin van een dag die met een ongetwijfeld sterk LCD Soundsystem eindigt!
Inderdaad nog geen signaal dat de lijst nu compleet is. Misschien toch nog een enkele naam bij de bekendmaking van het tijdschema?

Ik kom eigenlijk alleen maar op FOUR als er ergens anders niets interessants is. De verwachting is dat ik er dit jaar geen enkele keer zal zijn :-) Ze zouden mij een groot plezier doen door FOUR en FIVE weer te laten wisselen maar gaat vast niet gebeuren.

Ja ik vond de indeling de eerste jaren fijner... maar goed het is nu ook wel een stuk drukker natuurlijk. Op Twitter schrijven ze dat "soon" de tijdschema's komen.. Soon is natuurlijk een betrekkelijk begrip bij BKS maar toch.

Ze zouden mij een groot plezier doen door FOUR en FIVE weer te laten wisselen maar gaat vast niet gebeuren

Ook al vind ik stage FOUR and FIVE op zichzelf heel goed liggen, ben ik het wel met je eens!
Vorig jaar had ik wel (vooral de vrijdag denk ik) het probleem dat ik 6 bands ofzo graag wou zien en dat die de hele tijd afwisselend waren tussen TWO en FIVE. Wat toch makkelijk bijna 10 minuten stappen is. En de ene stage begon als de andere gedaan was. Dat was wel wat jammer. Daardoor oa. slechte plaats bij Millionaire gehad, en van het merendeel van de shows ofwel het begin of het einde gemist.

Ik kom eigenlijk alleen maar op FOUR als er ergens anders niets interessants is. De verwachting is dat ik er dit jaar geen enkele keer zal zijn
1f642.svg
Ze zouden mij een groot plezier doen door FOUR en FIVE weer te laten wisselen maar gaat vast niet gebeuren.

Het is tijd voor het blokkenschema.
Er moet zowiezo wat gebeuren denk ik want The Casbah van vorig jaar is misschien wel te klein. en een grotere Casbah past niet op die plek. De ouwe THREE mag wel weer terug, die tent in de vorm van die schuur is de THREE best wel sfeerloos. Ik kan daar nooit langer rondhangen dan nodig is. De ingang verplaatsen naar de plek van vorig jaar is al een hele verbetering, maar de speelland-ingang zou natuurlijk nog veel fijner zijn, dus die mag ook wel terugkomen. Ook het strandje waar het groot scherm stond voor de Rode Duivels mag wat mij betreft een permanente stage/tent plek worden.

Ik verwacht ook geen namen meer, andere jaren werden die namen van FOUR wel degelijk meegerekend dus zitten we op die 40 + namen die ze dan wel secret konden houden. Zoals gezegd, ik ben zeer tevreden dit jaar. Mijn bijgewerkte must see lijstje dan maar:
01. Mogwai
02. Spoon
03. Deerhunter
04. Container
05. The National
06. OMNI
07. Umfang
08. Warpaint
09. Moaning
10. Casbah acts.

De looptijd tussen Two en Five is inderdaad wel een probleem. De optredens die ik wil zien staan vaak daar na elkaar en door de afstand mis je een gedeelte en heb je een minder goed plek in Two bij populaire optredens of je mist een gedeelte van het optreden in Five. De oude plek van Five was beter maar de tent is groter en past wellicht niet op de oude plek.

Ben benieuwd naar het blokkenschema!

Ik snap de commentaren op de plaatsing van FIVE tov onder andere de TWO (ik zal er zelf ook nog wel een aantal keren niet zo blij mee zijn dit jaar), maar wel volledig begrijpelijk. Als je de FOUR daar weer neerzet, wordt het toch een beetje een afgezonderd 'podiumpje' met wat DJ's. Nu ligt het mooi centraal en hebben ze daar meer door- en aanloop en is ook het 'live' aanbod beter over het terrein verdeeld.

Ben benieuwd of we vandaag nog een nieuwe poster krijgen (met de FOUR namen erop?) Daar kunnen we waarschijnlijk wel aan aflezen of er nog iets bij komt, al verwacht ik dat niet, gezien het aantal acts dat we al hebben (sla de fan-made clashfinders er maar op na, daar past niet heel veel meer bij).

Ik snap de commentaren op de plaatsing van FIVE tov onder andere de TWO (ik zal er zelf ook nog wel een aantal keren niet zo blij mee zijn dit jaar), maar wel volledig begrijpelijk. Als je de FOUR daar weer neerzet, wordt het toch een beetje een afgezonderd ‘podiumpje’ met wat DJ’s. Nu ligt het mooi centraal en hebben ze daar meer door- en aanloop en is ook het ‘live’ aanbod beter over het terrein verdeeld.

Helemaal waar dit maar ideaal is niet als je van Two naar Five gaat en ik heb het idee dat er best wat bezoekers zijn die dat doen. Dus daar moet je ook iets mee denk ik. Al moet ik eerlijk bekeken dat ik de oplossing ook niet heb. Het lijkt dat je tussen deze opties moet kiezen en dan is uiteindelijk dus niet optimaal.

Mijn Must See top 10:

1 Deerhunter
2 The National
3 Spoon
4 LCD Soundsystem
5 Johan
6 Slowdive
7 Arctic Monkeys
8 Moaning
9 Unknown Mortal Orchestra
10 Preoccupations

Verder nog een hele hoop wat ik ook wil zien als het blokkenschema dat toelaat.

Vorig jaar zag mijn vrijdag er zo uit:

Slotface (FIVE) - Real Estate (TWO) - The Parrots (FIVE) - Millionaire (TWO) - Metronomy (ONE) - King Gizzard (TWO)
Allemaal aaneensluitend, zonder nog maar een minuut tussen eind en beginuur van deze bands. oa. het einde van Real Estate moeten missen, begin van Millionaire ook(en amper de tent nog binnen geraakt).
Na King Gizzard gewoon een uurtje ergens op een bankje gezeten, wat echt wel nodig was om te voet die camping later in de nacht nog te kunnen halen :D

Anderzijds vind ik wel dat al deze artiesten op de correcte stage stonden voor hun show het best te laten uitkomen. Gewoon soms eens 5 a 10 minuutjes tussen de shows zodat niet alles aan elkaar geplakt is zou handig zijn. Zeker aangezien ik de festivalbezoeker ben die minstens elk uur ook een nieuw pintje gaat halen.

Maar bon eigenlijk is dut een luxe probleem en toch wat muggenziften wat we doen hé!

Heb een paar blokjes met echte 'must sees':
- Deerhunter (vrijdag)
- Johan / Slowdive / the National (zaterdag)
- Spoon / Father John Misty / LCD Soundsystem (zondag)

@noid: wel een hele grote overlap met jouw top10!

Kan me niet voorstellen dat daar clashes gaan ontstaan. Verder laat ik het afhangen van de blokkenschema, want er staat iedere dag genoeg moois om te ontdekken.

Users who are viewing this thread