Alcatraz Open Air 2024

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.453
8.689
Mn top 5 van vrijdag had ik al eens gepost, dus nu dan nog maar ff de laatste 2 dagen

Grappig, voor mij was zaterdag nou juist de dag waar ik vroeg 2 bands wilde zien (Vengeance en Raven), toen heel lang niets (nou ja, bijna dan), en dan s avond laat weer flink knallen en clashes in het schema. Top 5 van de dag wordt moeilijk omdat ik veel "wel leuk" vond of zo maar niet echt super. Maar Satyricon, Europe en Dio Disciples denk ik als beste bands van de dag voor mij. Verder Watain, Raven en Testament prima, en Vengeance en TNFO vond ik dan weer tegenvallen

Zondag was dan weer DE DAG voor mij. Wat ontzettend veel gave optredens gezien. Echt elke band uit mn top 5 was de topband van de zaterdag geweest:
1. Green Lung
2. Unto Others
3. Danko Jones
4. Dark Tranquility
5. Audrey Horne
Armored Saint (wel te heet toen) en Orange Goblin ook erg gaaf, eigenlijk alleen Gene Simmons die tegen viel.

Verder gewoon een top festival gehad. veel gehangen en geouwehoerd, prettig verblijf in hotel en verplaatsing met de huur fiets. Lekker eten, druk maar niet te druk. Eigenlijk gewoon niks te klagen :)

Welk hotel zat je? Misschien hebben we wel gezamenlijk ontbeten :p
 
  • Leuk
Waarderingen: stengels

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.661
6.819
Wel blij om green Lung hier bij zo veel te zien. Ik vermoed dat die nog een pak groeimarge hebben.
Denk ik ook ja. Best catchy muziek en een redelijk toegankelijke stijl, maar zo meesterlijk uitgevoerd dat het ook echt boeiend is om naar te luisteren. Lekker dynamiek en ze hebben een sterk live optreden in hun mars. Die zullen op hun volgende doorkomst vast later op de avond spelen, gok ik zo.
 

stengels

Playlistbediener
19 okt 2022
27
70
@Koekdoos : Ibis Centrum. Prijzig, maar verder prima

En ik had eigenlijk gedacht dat Unto Others mijn top-band van het festival ging worden; zelfs na hun show dacht ik dat nog. Totdat Green Lung voorbij kwam en het nog eventjes overdeed. In Februari treden beide bands samen op in London, dus ik heb alweer iets om naar uit te kijken
 

RenzeBr

Nieuw lid
15 jun 2024
2
19
Ook maar eens kijken wat er nu echt goed was afgelopen weekend na de lange terugreis van gisteren na mijn eerste Alcatraz (4,5 uur rijden en ook voor de eerste keer de files bij de ring van Antwerpen meegemaakt)

Daarbij is dit de eerste keer sinds Graspop 2018 dat ik naar een dergelijk groot metalfestival ben geweest waar meer dan 2 stages zijn. Wel een paar edities Into The Grave en Dynamo Metalfest meegepakt in de tussentijd maar dat is toch anders dan op een grasveld met 4 stages.

Allereerst; qua organisatie top geregeld! Nog nooit meegemaakt dat de camping en festival zo dicht bij elkaar zaten ook (kan mij nog een editie van Into The Grave herinneren waarbij het 4 km lopen was...). Weet nog niet 100% zeker of ik volgend jaar er weer bij ben, met name gezien de afstand (voor mij ongeveer 350km). Ga wel proberen om wat mensen enthousiast te krijgen hier voor. Dit jaar was namelijk ook de eerste keer dat ik naar een dergelijk groot festival alleen ben gegaan. Dat ik wat meer moeite dan de gemiddelde mens heb om in contact te komen met een mijn medemens helpt daarnaast ook niet mee, mogelijk toch maar eens naar een meet gaan mocht er toch weer niemand gaan haha.

Qua muziek was het grotendeels echt genieten met weinig echte tegenvallers en wel enkele meevallers. Daarnaast ook één optreden dat ik bestempel als één van de beste van de afgelopen jaren. Wel kon ik merken dat mijn mening over de bands vanaf een uur of 7/8 een stuk positiever werd op elke dag; mogelijk had de hitte daar ook mee te maken? Ook heel fijn om weer eens een stuk of wat bands te checken die ik erg sterk vond die ik niet/vrijwel niet nog kende (Cradle of Filth, Finntroll, Monkey3, Danko Jones oa)

Dan de bands (met het tijdschema bij de hand);
Donderdag; prima begin van het weekend waarbij ik onverwachts met name de AC/DC coverband erg sterk vond. Heb verder niet veel met coverbands, zal er daarom verder niet al te diep op in gaan.

Vrijdag;
Massive Wagons (6/10); kende het niet, maar prima rock dat er goed in ging in de vroegere uren. Verder niet heel bijzonder.
Eclipse (6/10); Gehele optreden gezien maar vond ook dit nog niet erg spannend. Beetje standaard rock waar ik er erg veel al van gezien heb.
Orden Ogan (6/10); mijn grootste tegenvaller van het weekend; ooit was dit één van mijn favoriete bands, de kant waar ze op gaan vind ik echter zeer tegenvallend. De nieuwe nummers vallen in het niet bij de oude helaas en klinken wat ''makkelijk''. Wel moet ik hierbij zeggen dat ik deze band nu enkele keren op een festival heb gezien en enkele keren in een zaal. Alle passages in de zalen die ik heb gezien waren heel sterk en de passages op de festivals niet (qua gevoel); denk dat deze band in de volle zon zien (in elk geval voor mij) ze geen goed doet gezien de paar keer dat ik ze op festivals heb gezien standaard 's middags in de volle zon op de main is geweest. Volgende keer gewoon een tent in gooien!
Feurerschwanz (7/10); heel lekker feestje en klonk heel erg fijn ondanks dat ik de muziek niet ken.
Beast in Black (-/10); één nummer gekeken en weggelopen om Cro Mags een stukje te checken. Beast in Black vond ik eerlijk gezegd het dieptepunt van het weekend (enige band waar ik weg ben gelopen omdat ik het niet aan te horen vond). Laat voor mij ook wel zien hoe mijn muzieksmaak veranderd is, waar ik power metal vroeger erg hoog had zitten doet het mij tegenwoordig niet zoveel meer.
Hippotraktor (7/10); kort stukje gekeken en klinkt erg lekker. Hou ik zeker op mijn radar voor in de toekomst.
Helaas grote overlap met Sylosis (8/10) waar ik vroeg heen wilde. Sterke set met ook enkele oude nummers in de set. Spelen nog steeds erg strak en blij dat ze terug actief zijn na de jaren dat Josh Middleton in Architects heeft gespeeld.
Saxon (7/10); Opvallend sterk nog ondanks de leeftijden van de bandleden. Toch fijn om af en toe nog wat oude klassiekers te horen.
Monkey3 (8,5/10); slechts 20 minuten van gezien door overlap met Saxon; voor mij de grote verrassing van de vrijdag gezien ik nog nooit van de band gehoord had. Ligt precies in mijn straatje en klonk ontzettend goed; zeker in de gaten gehouden.
Amon Amarth (8/10); lekkere set met mooie variatie tussen de albums. Wel kreeg ik hierbij het gevoel dat ik deze band wellicht al wat te vaak gezien heb.
Cradle of Filth (9,5/10); beste band van de dag en de andere verrassing van de dag naast Monkey3 ondanks dat ik slechts 40 minuten heb gezien door de overlap met Amon Amarth. Erg fijne horrorsferen en de combinatie met keyboard en de zangeres maakte dat ik dit verrassend sterk vond. Net ticket gehaald voor 013 en de soundtrack tijdens het typen van dit stuk!

Zaterdag;
Finntroll (8/10); ook een band waarvan ik geen enkel nummer kende, smaakte zeker naar meer!
Arson (6/10); qua performance verdiend dit meer, maar niet helemaal mijn smaak. Als je er van houd heel erg sterk hoe zij een show neerzetten!
The Night Flight Orchestra (9/10); geweldig! Leukste show van het weekend, werd hier wel vrolijk van!
Fleshgod Apocalypse (7,5/10); klein stukje gecheckt, ook dit in de toekomst nog maar eens weer opzetten; klonk erg goed en qua show lijkt mij dit heel erg tof om eens in een zaal mee te maken.
Fleddy Melculy (8/10); opnieuw erg sterk; enorm vaak live gezien al, meestal in kleine zaaltjes. Op een festival is het dan qua gevoel toch net ietsje minder, neemt niet weg dat dit toch een festivalband bij uitstek is en altijd een goede show spelen.
Dio Disciples (6,5/10); tijdens het avondeten half gecheckt. Met name Joey Belladonna klonk erg sterk (groot fan van Anthrax) en prima band om van een afstandje te kijken. Nummers van Dio blijven natuurlijk klassiekers en nooit verkeerd om ze nog weer eens te horen.
Testament (-/10); maar heel klein stukje van gecheckt; ken met name de nieuwere nummers van Testament. Ben na een klein stukje weggelopen om heel even het rustig aan te doen in de tent.
1000mods (7/10); bandje voor op het lijstje om nog eens wat nummers van op te zoeken.
Red Fang (9/10); Mooi vooraan gestaan bij deze topband. Veel oude nummers gespeeld en ook erg lekker gespeeld. Voor mij wel één van de hoogtepunten.
Truckfighters (10/10); Meteen na Red Fang door naar Truckfighters; bij elkaar de 2 beste uren van het festival haha. Al eerder gezien in kleine zalen en ook toen erg sterk. Zelden zo'n vette show gezien als hier in de Morgue. Sowieso beste band van het hele weekend, met enorm lang uitgesponnen stonernummers en een mega actieve (opnieuw) Dango. Doen Nederland gelukkig erg vaak aan de laatste jaren en hoop dat ze dat nog lang blijven doen!
Heideroosjes (8/10); Als Nederlander natuurlijk nog even naar onze grote (punk)trots toe! Deze band alleen live gezien in het eerste jaar dat ik naar concerten ging (2012) net voordat ze enkele jaren verdwenen van de podia. Heerlijke show nog steeds!
Crippled Black Phoenix (-/10); stukje van gezien, echter denk dat de combi Red Fang/Truckfighters/Heideroosjes wat teveel energie had gekost. Na een kwartier ongeveer afgetaaid naar de tent.

Zondag;
Audrey Horne (9/10); top set en precies hoe ik Audrey Horne herinner. Inmiddels geloof ik al de vijfde keer dat ik ze gezien heb en begrijp nog steeds niet goed dat dit nooit echt doorgebroken is.
Cobra The Impaler (-/10); na Audrey Horne één nummertje meegepakt gezien ik weet hoe sterk deze band is. In de herkansing op Baroeg Open Air over een paar weken!
Daarna een hoop in de tent gelegen en wat korte stukjes meegepakt van onder andere Eternal Champion; stond even niet zoveel wat mij interesseerde tot dat Jinjer (8/10) begon. Oorspronkelijk was Jinjer de hoofdreden dat ik een ticket heb gekocht; het ietwat ''lage'' cijfer reken ik grotendeels ook toe aan de tijd en de hitte toe. Hopelijk bij een volgende passage als afsluiter in één van de tenten!
Green Lung (6/10); pakte mij niet helemaal, maar mogelijk komt het ook doordat ik wat gaargekookt was nog door het optreden van Jinjer bij de main.
Orange Goblin (7/10); prima stonerband.
Baroness (9/10); topband! Kon merken dat John Baizley er mega veel zin in had! Ook de ''rustige'' stukjes tussendoor kan ik altijd erg waarderen hierbij; qua muziek één van de beste bands van het weekend.
Danko Jones (9/10); had ik weinig verwachtingen van maar was onverwachts heel erg leuk. Voor mij een goede afsluiter van het weekend!

Dan als laatste nog; met name in de avonden mega veel gemist wat ik ook had willen zien helaas! Niet meer gewend gezien ik alleen naar Into The Grave en Dynamo ben geweest afgelopen jaar. Hierdoor helaas onder andere Epica, Korpiklaani, Unto Others, Spiritbox, Lord of The Lost (naast grote delen van de sets van Cradle of Filth, Hippotraktor, Cobra The Impaler, Fleshgod Apocalypse, Heideroosjes en Monkey3). Dat laat denk ik vooral juist zien hoe sterk de line up eigenlijk was.

De top 10:
1. Truckfighters
2. Red Fang
3. Cradle of Filth
4. Baroness
5. Audrey Horne
6. Danko Jones
7. The Night Flight Orchestra
8. Amon Amarth
9. Sylosis
10. Fleddy Melculy
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.963
8.879
Oké, here we go. Bands, bands, bands!

Vrijdag.
  • Dyscordia (Prison) 7. Aardig begin van het weekend. Ik hoor op zich wel kwaliteit in hun composities, maar toch kon het me niet genoeg boeien voor een hele hoge waardering. Voor mij gaat het een beetje alle kanten op en ik mis structuur ofzo. Desalniettemin kon het een stuk slechter als opener.
  • Dudsekop (Swamp) 7,5. Dit was al wat meer mijn ding. Fijn stukje black metal en met enthousiasme gebracht en ontvangen. Ik vond zelf het geluid niet helemaal tof staan, dus ik heb niet de hele set uitgekeken.
  • Mental Cruelty (Swamp) 7. Hele vette energie en een band met veel potentie. Goeie vocalisten ook. Vooral de cleans waren echt heel goed. Zouden ze eigenlijk meer meer moeten doen! Maar ik vond het geluid heel slecht afgesteld. Deze vorm van deathcore vind ik met name gaaf door de orkestrale stukken in de muziek. Maar die waren gewoon totaal niet te horen door de mix. Jammer wel.
  • Fire Down Below (La Morgue) 8,5. Eerste show dit jaar in mijn favoriete tent en het was direct raak. Dit was hele fijne stoner van Belgische makelij. Goeie energie in de tent, een band in vorm, leuke composities die me van begin tot eind konden boeien en erg goed geluid. Kortom, alle ingrediënten om het hoogtepunt tot dusver te zijn.
  • Fen (La Morgue) 9. En het duurde niet lang of daar ging een band overheen. Fen deed als soundcheck al een heel nummer en dat klonk al geweldig. De eigenlijke set erna stelde ook niet teleur. Dit is echt hele toffe blackgaze, gebracht door een drietal hele goede en enthousiaste muzikanten. Ik vond met name de laatste drie nummers echt supersterk. Dan hebben we het overigens over een half uur muziek, haha.
  • Hippotraktor (La Morgue) 9,5. Wow! Het lijkt wel alsof deze band beter en beter wordt elke keer wanneer ik ze live zie. De energie spat er vanaf, zowel de oude als de nieuwe nummers staan live als een huis, het geluid was perfect afgesteld en La Morgue stond op z'n kop. Stefan is ook steeds meer een beest van een frontman aan het worden. Zingen kon 'ie al en grunten ook, maar hij ontwikkelt zich daar nog steeds enorm in. Steeds weer wat zuiverder in zijn cleans en steeds krachtiger in zijn grunts. Maar met enkel hem eruit lichten, doe ik de anderen tekort. Wat een band is dit. Erg benieuwd hoe groot die uiteindelijk gaan worden.
  • The Ocean (Helldorado) 9,5. Over The Ocean heb ik (ook op dit forum) al heel veel gezegd. Ik vind dit simpelweg de beste band van de wereld. Daar heb ik allerlei redenen voor, maar één van de voornaamste is hoe belachelijk goed ze live zijn. En ja, ook weer hier op Alcatraz. Beste geluidsafstelling van het hele weekend. Een tamelijk briljant opgebouwde set, die heel kalm en timide begon, maar na een kwartier geheel losbarste, om daarna slechts op een enkel moment weer even terug te schakelen, zodat we even adem konden halen. Frontman Loic is drie keer van het (behoorlijke hoge) podium afgesprongen om vervolgens staand te gaan crowdsurfen. Het publiek was super enthousiast en ik begreep van mensen die achterin stonden dat dat niet alleen vooraan was, maar door de hele tent. En Jurassic met z'n honderden meezingen is gewoonweg magisch. Heerlijk ook om dit met een aantal van mijn vrienden voor het eerst samen te beleven. Voor sommigen was het zelfs sowieso de eerste keer dat ze The Ocean live zagen. En allemaal eensgezind diep onder de indruk er vandaan gekomen. Voor mij was het niet het allerbeste optreden wat ik ooit van The Ocean heb gezien, want daarvoor was de setlist iets teveel gevuld met enkel nummers van het laatste album en er daardoor wat bangers van eerdere albums ontbraken. Maar dat zijn slechts kleine details, het was fantastisch. Ook hier weer de vraag: hoe ver gaat deze band komen?
  • Monkey3 (La Morgue) 9. Deze tijdsplanning was erg ongelukkig, want na een intense set van The Ocean vond ik het verdraaid lastig om direct aansluitend in een andere tent Monkey3 volledig op me te laten inwerken. En dan helpt het ook niet mee als je naast hele irritante dronken mensen bent beland. Dus na één nummer de tent uitgelopen, even naar de wc gegaan en drinken gehaald om even te resetten. Terug in de tent achterin begonnen en mezelf langzaam naar voren verplaatst, beetje inschattend waar wat fijne mensen stonden die wel helemaal in de set zaten. En daardoor toch nog heel erg kunnen genieten van het geweldige drieluik Icarus, Kali Yuga, Through the Desert. Monkey3 blijft een bijzondere en hele goede band.
  • Paradise Lost (Swamp) 8. Had daarna nog wel zin om een stukje Paradise Lost mee te gaan pakken in de Swamp. Vanwege de clash met Monkey3 kon dat slechts een minuut of 25. Maar dat was genoeg om er toch nog goed van te kunnen genieten. Kwam ook omdat ze met No Hope in Sight, Smalltown Boy en Ghosts een aantal nummers deden die ik ken en goed vind. Dus dat hielp wel om snel in de set te komen. Denk als ik hier volledig bij had kunnen zijn dat het een nog hoger cijfer was geworden.
  • Stukje Brant Bjork Trio van buiten de tent gezien, maar te weinig voor een beoordeling. Hoorde van anderen die er wel waren dat het goed was.
  • Cradle of Filth (Swamp) 9. Ik denk dat er weinig bands zijn die zichzelf zo opnieuw kunnen uitvinden als CoF heeft gedaan. De reputatie die ze hadden van de shows in hun gloriedagen in de jaren '90 ken ik wel. Maar tegen de tijd dat ik zelf concerten ging bezoeken, was daar nog weinig van over. De band maakte de keren dat ik ze live zag altijd een ongeïnspireerde, ronduit slordige indruk live. En Dani Filth klonk op z'n best als een schim van zichzelf. Maar eigenlijk vooral als iemand die in een karaokebar een weddenschap van vrienden heeft verloren en dan dronken CoF gaat trachten te 'zingen'. Tot ik vorig jaar een beetje per ongeluk in de Marquee op Graspop bij hun show was beland (met name om te vluchten voor Axl Rose) en daar klonk CoF tot mijn stomme verbazing echt geweldig. En datzelfde effect herhaalden ze dit jaar op Alcatraz in de Swamp. Dani zal nooit mijn favoriete vocalist worden, maar zijn lage grunts klinken tegenwoordig gewoon prima. De band zelf speelt echt super strak, met een hele goede geluidsafstelling. De setlist is heel erg tof en zorgt ervoor dat we elk nummer kunnen genieten van vocale bijdragen van de ster van de band: Zoe Marie Federoff. Echt, wat een uitstraling en stem! Fenomenaal. Jammer van de technische problemen, daarom een half puntje aftrek. Verder een waardig afsluiter van een heerlijke eerste dag.
Zaterdag.
  • Ankor (Helldorado) 8. Vooraf wat schrik, omdat ik veel van hun liedjes op album weliswaar wel tof vind klinken, maar bij live video's die ik zag een stuk minder onder de indruk was. Met name vocaliste Jessie klinkt lang niet altijd zuiver. En de mix liet eigenlijk ook altijd te wensen over. Daarom wel aangenaam verrast door hoe goed ze klonken op Alcatraz. Toffe uitstraling op het podium ook. De band heeft wel iets. Alleen een drumsolo in een festivalset zorgt bij mij altijd voor puntenaftrek. Gelukkig was het een hele korte drumsolo.
  • Columbarium (La Morgue) 6,5. Hmm mja.. Ik vind dit op album best een toffe band, maar live viel het me helaas wat tegen. Ik weet dat ze al een hele tijd bestaan, maar het voelde en met name klonk voor mij toch net iets teveel als een amateurband. Met alle respect, overigens. Vermakelijk op een lokaal metalavondje in de kroeg of het jeugdcentrum om de hoek, maar een gerenommeerd festival als Alcatraz voelt net iets te hoog gegrepen.
  • Finntroll (Prison) 8. Had wel een voordeel, want daardoor kon ik wel zonder twijfel de volledige set van Finntroll mee gaan pakken. Toffe set, prima g geluid, goede sfeer. Alleen blijf ik erbij dat een band als dit niet midden op de dag in de volle zon hoort te staan. Ik snap dat ze gedeeltelijk ook een feestband zijn en daardoor goed kunnen werken bij wat meer mainstream publiek, zoals een Alestorm of een Korpiklaani. Maar juist door hun trollen thema en de black metal-achtige riffs vind ik dit echt een band voor in een tent. Desalniettemin wel een prima set dus.
  • Door de meeting en de overvolle tent Arson toch niet meegekregen, maar vond ik niet erg. Leuk om bij te praten met wat oude bekenden en kennis te maken met nieuwe gezichten.
  • Fleshgod Apocalypse (Swamp) 7,5. Niet voor het eerst dat het geluid in de Swamp een optreden een beetje voor me verziekte. De piano en de zangeres waren beiden veel te zacht aanwezig in de mix en daardoor tijdens grote delen van de set amper te horen. Terwijl dat juist elementen zijn die onderscheidend voor me werken bij deze band. Desondanks was het verder wel een goed optreden, met een aantal hele toffe nummers in de setlist. Wel blij dat ik ze weer eens gezien heb. Hopelijk volgend jaar een herkansing op Graspop!
  • Spiritbox (Prison) 8,5. Zittend vanaf de tribune me toch wel weer verwonderd over de uitstraling en de stem van Courtney LaPlante. Ik vind haar echt een fenomeen in de metalwereld aan het worden. Denk dat het een kwestie van tijd is voordat zij dit soort festivals gaan headlinen. Hebben ze ook wel de muziek voor, want door zo'n set hoor ik regelmatig hele toffe stukken voorbij komen. Wel vond ik het 8 minuten eerder, op heel abrupte wijze, stoppen met de set wel erg jammer en vreemd. Zeker omdat ze met een set van 45 minuten al niet zo gek lang de tijd hadden, als je het vergelijkt met veel andere bands op het affiche.
  • Dio Disciples (Prison) 7. Dio is een legende, die terecht nog steeds door velen wordt geëerd en bewonderd. Dus zeker geen straf om een gedeelte van zijn liveband, samen met twee prima vocalisten, aan het werk te zien. Toch voelt het voor mij net teveel als een tributeband om het echt memorabel te maken. Vermakelijk, maar niet meer dan dat.
  • Pothamus (La Morgue) 9,5. Ja, wat was dit dan!? Wat een heerlijke atmosfeer hing er in de tent zeg! Perfect geluid, veel liefhebbers vooraan, een band met prachtige meeslepende post-achtige composities. Kortom: alle ingrediënten aanwezig om een klein uur met gesloten ogen mee te deinen en te knikkebollen op de klanken van de muziek. Zoals ik het 't liefste doe. Echt een geweldige band en blij om ze eindelijk eens live te hebben gezien.
  • Epica (Prison) 9. Dat er bands zijn die ook na meer dan 30 keer live te hebben gezien nog steeds niet vervelen dat bewees Epica maar weer eens. Ze speelden een hele toffe set van 70 minuten, met een headlinewaardige productie. Waar zelfs voor mij het digitale gigantische scherm achterop het podium een nieuwe toevoeging was. Top! Band in topvorm, goede set, leuke mensen om het samen mee te beleven. Nu alleen nog maar meer zin in hun show met koor en orkest volgende maand.
  • Watain (Swamp) 9. Er was een tijd dat ik Watain meer angstaanjagend en ontzagwekkend dan goed vond, door hun reputatie en uitstraling. Stond ik bijvoorbeeld in 2011 als relatief bleu mannetje vol verwondering te kijken naar die smerige mannen op het in brand staande podium. Ik luisterde destijds nog amper naar black metal, dus muzikaal kon ik er niet gek veel mee. Inmiddels luister ik heel veel naar black metal en had ik dus ook muzikaal erg veel zin in hun set op Alcatraz '24. Dat was ook echt heel erg tof, maar ik moet zeggen dat het ontzagwekkende er nog steeds wel is ook. Indrukwekkend man, al dat vuur op het podium. En met name die bassist ziet eruit alsof hij rechtstreeks uit een horrorfilm is gestapt. Wat een griezel, haha. Maar een supertoffe set! Wel jammer van Truckfighters, waar diverse van mijn vrienden nogal enthousiast vandaan kwamen. Maar geen spijt van m'n keuze voor Watain.
  • Crippled Black Phoenix (La Morgue) 9. Vooraf de band waar ik misschien wel het meest naar uitkeek. En ze hebben grotendeels die verwachtingen ingelost! Heel fijn, intiem sfeertje vooraan in de tent, met een stuk of 20 bekenden daar. Dat en de enorm fijne muziek die deze band maakt, zorgde ervoor dat het één van de hoogtepunten van mijn weekend was. Nu zo terugdenkend niet het aller beste, omdat ik de zang op diverse stukken niet zuiver genoeg vond. En hoewel Justin zijn verklaring aan Jos en Hannibal best plausibel was dat met een kortere set niet gekozen is voor nummers die ze al vijftien jaar vrijwel elke show live hebben gespeeld. Voor mij was het wel een kleine teleurstelling om niet één nummer te krijgen waar ik zelf voorafgaand aan de show veel naar geluisterd had. Verder ook wel wat plaatsvervangende schaamte voor de wel heel lege tent, zeker op het einde van de set. Desalniettemin super blij dat ik deze grandioze band live heb kunnen meemaken. En zeker in het gezelschap van vrienden die enorm fan zijn van ze.
Zondag.
  • Cobra the Impaler (Helldorado) 9. Man, wat was het takkewarm, maar wat was dit een fijne set! Heel goed geluid, een publiek vooraan wat helemaal mee was en ook hier weer een fijne mix tussen oud en nieuw werk. De gelijkenissen met genregenoten Mastodon zijn onmiskenbaar, maar het is zeker niet zo dat ze een kopie zijn. Ze hebben, zeker met het nieuwe album, echt een eigen sound en het kan bijna niet anders dan dat ze zich binnen afzienbare tijd in de internationale top van de sludge metal gaan melden. Fijn om bij te zijn en slechts één puntje van kritiek: ik had erg graag de titelsong (Karma Collision) van het nieuwe album live gehoord. Want dat is mijn favoriet van hun. En aangezien het de titelsong is, had ik hem eigenlijk ook wel verwacht. Maar gelukkig vind ik vrijwel al hun andere nummers ook goed tot geweldig, dus verder geen klachten.
  • Stukjes Mordkaul en Eternal Champion gezien en gehoord, maar niet voldoende voor een beoordeling.
  • Conan (Helldorado) 8. Dit verraste me wel, want ik heb het tijdens het inluisteren voor het festival veel kansen gegeven, omdat @Dr. Hannibal er zo enthousiast over was. Maar zelf kon ik er steeds maar niet inkomen, omdat het allemaal iets té zwaar en te hard is voor mijn smaak. Ik wil ergens toch wel iets van melodie horen en dat is bij Conan niet echt het geval. Maar live werkte het op zich wel! Inderdaad heel zwaar en log, maar mede door de geluidsmix was het best tof. En ik ben gewoon een sucker voor snaredrums die zijn afgesteld alsof er een geweer wordt afgeschoten.
  • Legion of the Damned (Swamp) 7,5. Degelijk zoals LotD eigenlijk altijd is wanneer ik ze zie. Voor mij wordt het nergens spectaculair goed, maar anderzijds zijn er ook niet echt momenten dat ik de set erg in vind kakken. Wel was de combinatie van dag 3 en hun set op het warmste punt van de dag wel pittig, dus dat zorgde wel voor wat afleiding.
  • Unto Others (Helldorado) 9. De clash met Jinjer vond ik ingewikkeld en de beslissing om voor Unto Others te gaan kwam echt op het laatste moment. Mede ingegeven door het vooruitzicht dat ik Jinjer in de volle zon zou moeten gaan zien en ik daar echt geen zin in had. Dus Unto Others in de tent, ook omdat de Helldorado niet zo benauwd was als de Swamp. Maar die keuze pakte verrassend goed uit, want ik vond UO echt heel erg tof! Beetje The Cure, beetje Joy Division, maar dan met een metal sausje er overheen. En dat werkte op dat moment echt heel goed voor me! Leuke afwisseling ook zo met dit soort muziek.
  • Green Lung (Helldorado) 9,5. Van de (vele) bands die het label 'stoner' dragen en die dit weekend op Alcatraz stonden, was dit by far mijn favoriet. Zowel bij het inluisteren als ook uiteindelijk na ze te hebben gezien. Ik vind eigenlijk dat ze zichzelf wat tekort doen met hun bandnaam, want het suggereert dus inderdaad (vrij generieke) stoner. Wat op zich ook wel de basis is van hun muziek, maar tegelijkertijd is het veel meer dan dat. Het is psychedelisch, het is progressief, het is traditionele folk, het is dynamisch. Kortom, dit is echt een hele, hele vette band. Een nummer als Song of the Stones, dat is gewoon een hymne. Prachtig gezongen ook door de bassist, die naar mijn smaak nog vaker mag zingen. De frontman is overigens ook een prima zanger, daar niet van. Maar met name hun harmonieën vond ik geweldig. Afsluiter One for Sorrow was ook schitterend. Deze band wil ik vaker zien!
  • Orange Goblin (Helldorado) 6,5. Eigenlijk was dit wel ironisch, want OG voelde voor mij bijna als het tegenovergestelde van Green Lung. Waar GL uitblinkt in dynamiek en creativiteit, had ik bij OG het gevoel dat ik een half uur naar hetzelfde nummer stond te luisteren. Begrijp me niet verkeerd, het is zeker geen slechte band. En hun podium uitstraling was ook gewoon wel tof. Het publiek was ook goed mee, dus zeker niet iedereen zal hetzelfde als ik hebben gehad. Maar dit soort pure stoner metal is gewoon niet helemaal mijn ding.
  • Dark Tranquillity (Swamp) 8,5. Echt balen dat ik niet de hele set heb kunnen zien vanwege de clash met Baroness. Want DT klonk zoals ze altijd klinken: steengoed. Geluid was top, de Swamp was echt afgeladen en de sfeer zat er prima in. Tof ook om een aantal nummers van de nieuwe plaat voor het eerst live te horen. Met een volledige set was dit een goeie kandidaat om als één van mijn hoogtepunten benoemd te worden. Maar @johanra zijn pleidooi voor Baroness en daarna het vele luisteren naar de muziek wat ik de afgelopen weken gedaan had, zorgden ervoor dat ik die toch wel heel graag wilde gaan zien. En dus ben ik na een minuut of 25 weggegaan bij DT, op weg naar de Helldorado.
  • Baroness (Helldorado) 10. En dat bleek een perfecte keuze. Want mijn hemel... Als het tegen was gevallen, zou ik dat sowieso wel eerlijk zeggen. Maar dat deed het dus niet Om één of andere reden klaagden vrienden die elders in de tent stonden achteraf over slecht geluid. Maar dat had ik totaal niet, ik vond het geluid perfect. Maar het was vooral de combinatie van de van het podium afspattende spelvreugde van de band, in combinatie met hun min of meer opbeurende riffs en passages dat me vanaf de eerste seconde helemaal bij de strot pakte en totaal euforisch en geëmotioneerd het optreden lieten beleven. Echt heel bijzonder om mee te maken. Baroness is 100% een band waar ik vaker naartoe ga. En nu na twee dagen afkicken van Alcatraz krijgen zij van mij de eer van het beste optreden van het festival.
  • Opeth (Swamp) 9. Na Baroness besloten om wat energie te sparen om bij de afsluiter Opeth nog één keer helemaal in een concert op te kunnen gaan. Dat we 25 minuten moesten wachten op de start van de set, zonder dat iemand ons kwam vertellen wat daar de reden van was, was irritant. Dat de mix vervolgens bij het eerste nummer, The Grand Conjuration, werkelijk dramatisch stond afgesteld was nog irritanter. Maar uiteindelijk werd dat ruimschoots gecompenseerd doordat het geluid gedurende de set werd bijgesteld en we naar een band in topvorm stonden te kijken. En ook nog naar een set met alleen maar hard werk. Hoogtepunt vond ik Heir Apparent. Heel tof om dat nummer nog eens live te kunnen zien. Heerlijk om een topweekend af te kunnen sluiten met één van mijn all time favoriete bands. En kaartjes voor hun show in Afas in februari zijn inmiddels ook binnen. Evenals tickets voor Alcatraz '25!
 

MarcoReusel

Dagopener
29 okt 2022
502
897
Green Lung was heerlijk ja, voor mij ook de beste van de zondag denk ik. Ik laat het allemaal nog even wat meer bezinken, dan volgt er later nog een uitgebreid verslag van mijn kant :)

Je hoopt nooit dat je de EHBO nodig hebt, maar wanneer dat wel zo is, dan is het enorm fijn als dat zo goed geregeld is! Dat is fijn om te lezen. Blijkbaar is de EHBO post bij mainstage wel de enige op het hele terrein, ook de camping heeft geen eigen EHBO, kunnen ze alleen oproepen en dan moeten ze dus van de post bij main komen. Dat is dan toch weer een minpuntje. Maar dat terzijde, fijn dat je terugkijkt op een mooi festival! Tot volgend jaar!
Je stond lekker vooraan bij ankor zag ik..
Lekker man...😃🤘
 

MarcoReusel

Dagopener
29 okt 2022
502
897
Dan heeft hij zich daar goed verstopt, want ik stond daar vooraan en heb Dr Hannibal niet gezien. Terwijl hij nochtans de langste persoon van onze groep is...
Ok ok
Paar keer goed gekeken maar dacht echt dat ie het was.
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: Piebe71

johanra

Gouden Tip
13 sep 2021
260
738
Fen deed als soundcheck al een heel nummer en dat klonk al geweldig
Dat is jou ook opgevallen! De set was heel goed, maar de soundcheck was nog beter :)
Ook hier weer de vraag: hoe ver gaat deze band komen?
Om te beginnen zo snel mogelijk in een tent op Graspop want voor een band van die kwaliteit is het onbegrijpelijk dat het al van 2015 geleden is
En nu na twee dagen afkicken van Alcatraz krijgen zij van mij de eer van het beste optreden van het festival.
Ik wist al hoe goed ze live waren, maar ik was zondag na het optreden toch wel overdonderd nu nog eigenlijk. Heb alvast een ticket voor Hells Balls geregeld. Ik hoop ook dat ze snel een zaalshow komen doen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jamel en Dr. Hannibal

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
365
350
De 3 dagen werken aan de toog zijn weer voorbij gevlogen. Het was mijn 8ste jaar aan dezelfde toog, en we hadden zeer veel werk. Maar goed, juist daarom zijn we daar. Maar waar je normaal gezien bij een optreden op het hoofdpodium meestal wat ademruimte hebt, en je zodoende een deel van het optreden kan mee pikken, was dit nu amper het geval. En bij de pauzes is het o zo belangrijk om iets te gaan eten bij het crew restaurant. En wat te rusten ook.

Ik heb kunnen genieten van Saxon, Amon Amarth, Channel Zero, Orden Ogan, Eclipse en Paradise Lost op vrijdag. Op zaterdag dan Europe (sterk optreden), Epica (zeer goed), De Heideroosjes (wat een feest was dit weer), Dio Disciples en The Night Flight Orchestra (blijft leuk). Op zondag nog Architects en Armored Saint. Maar ik was toen stilaan dpa ... (de pr€*te af).


Bij leven en welzijn ben ik er volgend jaar weer.
 

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
1.170
1.470
Bij deze mijn cijfers over de bands die ik heb gezien. Zo zie je ook hoeveel bands ik heb gemist, want dit was eerder een houvast voor als een band zou tegenvallen, ik even niets te doen had buiten de el prestidio. haha ...

Vrijdag:

11:20 - 12:00: Dyscordia (Prison)! 8

12:00 - 12:40: Dudsekop (Swamp) 9 (tnx rechtsvanvoor)
12:25 - 13:10: Massive Wagons (Prison) camping
13:20 - 14:00: The Lucifer Principle (La Morgue) camping
13:50 - 14:35: Mantah (Helldorado)! 9,5 (feest)
14:35 - 15:20: The Killbots(La Morgue)! 9 (zie bekend volk)

15:05 - 15:55: Funeral Dress (Prison)!! (8,5) (met eerst bandshirt ooit van 19 jaar geleden)
15:55 - 16:40: Fire Down Below (La Morgue) napraten met bekend volk
16:25 - 17:15: feuerschwanz (prison)!! 8 (-0,5 voor die ene gast die me op een niet zo leuke manier de pit in wou sleuren, ma ik ben ok.
17:15 - 18:10: Fen (La Morgue) gemist
17:50 - 18:50: Beast in black (Prison)! 8,5 (het proberen mee te zingen, haha)
18:45 - 19:40: Hippotraktor (La Morgue)!!! 9,5 (als fan met goed geluid en toffe bende!)

*19:25 - 20:20: Sylosis (Helldorado)
/19:30 - 20:30: channel zero (Prison) help = 2/3 vd set gemiddeld 8, help was 9,5 black fuel 9...

*20:20 - 21:15 Uada (La Morgue)!
/20:30 - 21:30 Whitechapel (Swamp) (babbeltje gedaan met wat vreemde
21:00 - 22:00: The Ocean (Helldorado) !! slechts 8 of 8,5 (Vond jullie eerst niet, begon heel rustig dacht dan eindelijk een grote maaltijd te halen dat ik niet opkreeg. (het leek toch onverwachts achtergrond muziek dat later niet zo bleek te zijn.)(paar min. moeten missen). Heb dan niet meer de behoefte gehad om jullie te zoeken want het was bijna gedaan.
*22:00 - 23:00: Monkey3 (La Morgue)! slechts 8, zal de vermoeidheid zijn en omdat ik tegen de gitaaramp stond.
/22:20 - 23:30: Paradise Lost (Swamp) gemist

*23:20 - 00:50: Amon Amarth (Prison)!! 8,5
/00:20 - 01:30: Cradle of Filth (Swamp)!! :(
*/00:25 - 01:30: Life of Agony (Helldorado)!! 9 omdat ik dat minder heb gezien toch voor loa gekozen.






Zaterdag:


11:20 - 12:00: Vengeance (Prison) camping
12:10 - 12:50: Secondhand Saints (La Morgue)! (Belgische electric callboy) half nummertje + later vr
12:40 - 13:20: Ankor (Helldorado)!! 9,5

13:20 - 14:00: Columbarium (La Morgue) camping
13:40 - 14:25: Finntroll (Prison)! 9 (laatste 10 min.)
*/*/ meeting morgue rechts buiten!!! :D
14:35 - 15:20: Arson (La Morgue)! ...
15:00 - 15:50: Night Flight Orchestra (Prison) 7,5 (Iets minder mijn ding.
15:50 - 16:40: Fleshgod Apocalypse (Swamp)!! (9,5, toch vroeger door)
16:25 - 17:15: Fleddy Melculy (Helldorado)!!! 9,5
pauze
17:50 - 18:40: Bizkit park(Helldorado)!!! 9,5
18:45 - 19:40: Pothamus (La Morgue) ! 9,5
Bizkit park + Pothamus maakte het 10+ Ik voelde me gezuiverd. Yin en Yang
19:25 - 20:20: Emmure (Helldorado) 6,5 Ik kon niet terugschakelen en begin metalcore te ontgroeien in tegenstelling tot zie andere scores...) (invasie alcatraz vrouwen met waterpistolen op het inter podium. allé dan een 7,5
20:20 - 21:15: 1000Mods (La Morgue) Heb ik dit gezien?
21:10 - 22:20: Epica (Prison)!! 9 (leuke meezingers of poging tot...)
pauzeke of stukje truckfighters in la morgue? nope
22:40 - 23:40: Heideroosjes (Helldorado)!!! 9
23:45 - 00:45: Crippled Black Phoenix (La Morgue) !! 8,5 Zang was minder dan verwacht, maar muzikaal heel goed. Stond voor de gitaaramp. + 0,5 voor de leuke bende. Als ik de vermoeidheid meetel zou ik bijna richting 7 gaan.
00:20 - 01:30: Satyricon (Swamp) 8,5. Omdat ik me neer kon zetten. haha






Zondag:

11:20 - 12:00: After all (Prison) camping
12:00 - 12:40: Millhaven (Swamp camping
12:40 - 13:20: Cobra the Impaler (Helldorado) ! camping
13:10 - 13:55: Mordkaul (Swamp) camping
13:40 - 14:25: Soil (Prison) laatste 10 min. 9
14:35 - 15:20: Thorium (La morgue) 5, Op tijd door voor
15:05 - 15:55: Conan (Helldorado) 9,5 de verrassing van het festival!
15:50 - 16:40: Legion of the Damned (Swamp) forumleden gaan voor.
16:25 - 17:15: Jinjer (Prison) 8,5 Omdat ik veel alcatraz vrouwen met een waterpistool zag en een waterspuit.
pauze of aborted (Swamp) /
17:50 - 18:50: Exodus (Prison) 7,5
pauze

*19:25 - 20:20: Orange Goblin (Helldorado)!!
/19:30 - 20:30: Korpiklaani (prison)!!! 9,5 Heel toffe mensen leren kennen en bonnen kunnen doorverkopen.
20:30 - 21:30: Dark Tranquility (Swamp) Tof volk gaat voor.
21:00 - 22:00: Baroness (Helldorado) !! 8,5??? klein stukje

22:00 - 23:00 Cyclone (La Morgue) /
22:40 - 23:40: Danko Jones! 8 (klein stukje)
23:20 - 00:50: Architects (Prison)
! 7,5 (+0,5 voor show)

*00:20 - 01:30: Opeth (Swamp) !!! :( heb ze al zo vaak gezien.
/00:25 - 01:30: Clutch (Helldorado) !!! 9 (9,5 als je bang bang bang bang babeloes babeloes speelde)


Aankleding en randanimatie (score buiten categorie)
Bands die ik heb gemist, cradle of filth en opeth (10/10) haha
 
Laatst bewerkt:

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.868
3.992
Er staan hier al heel wat volledige verslagen, ik hou het weer eens bij een top 15.

  1. The Ocean
    Het geluid was vanaf moment 1 subliem, waar bij hun vorige show op desertfest het eerste deel aanvoelde alsof de band er zelf moest inkomen en opwarmen, kwamen die nummers nu meteen binnen zoals ze me altijd op plaat weten raken. De vele nummers van het meest recente album maken het voor mij net een heel fijne setlist aangezien ik die cd zowat stuk heb gedraaid in de auto. De hele ervaring, energie van de band, samen beleven met alle vrienden daar rond me maakte dit dé show van het weekend
  2. Crippled Black Phoenix
    Nét daaronder eindigt mijn grootste hype voor deze Alcatraz-editie. Al ontzettend lang fan, maar hun uiterst zeldzame shows in België zorgden ervoor dat ik hen nooit eerder live zag. Ik heb hun live albums van begin periode 2010 grijsgedraaid, maar ondertussen zijn er natuurlijk heel wat line-up wijzigingen; Joe is al vele jaren weg dus dat typische stemgeluid ging sowieso anders zijn.
    Net voor de show begon, kregen we alvast zicht op de setlist die klaar lag, ook die was tot dan een volledige verrassing aangezien Alcatraz de eerste show in een korte tour ging zijn. De start met troublemaker was alvast een hele mooie, aangezien dit altijd hun start was tijdens die eerder genoemde live albums. Verder werd er gekozen voor een setlist waarin Belinda duidelijk de hoofdrol kreeg qua zang. Verder gewoon ontzettend genoten van alles wat ik live kreeg, de set leek zo om, Justins heerlijke gitaarspel was de grootste aandachttrekker op het hele podium. De losse shows krijgen als afsluiter Burnt Reynolds en daar ben ik dan toch weer erg jaloers op, maar goed, ik kijk alvast uit naar een volgende keer om hen te zien, al is dat door de geringe opkomst in La Morgue vast weer niet in België
  3. Dark Tranquility
    Het plan was te starten bij Dark Tranquility en na een half uur / 3 kwartier door te gaan naar Baroness – dat is dus niet gebeurd. Telkens ik hen zie besef ik weer waarom ze mijn favoriete melodeath band zijn. De band speelt vol overgave, Michaels charisma, enthousiasme en mooie stemgeluid (zowel in clean als growl) werkt heel aanstekelijk en het publiek was al snel volledig mee in de set. Doorheen de set kregen we enkele nieuwe nummers waarbij Not Nothing opviel als sterkste. Wanneer je dan ook nog eens meesterlijk afsluit met ThereIn – Lost in Apathy – Misery’s Crown krijg je terecht een minutenlang applaus.
  4. Pothamus
    Opkomen, spelen en iedereen in trance brengen. Dat is wat Pothamus deed tijdens hun set in La Morgue. Geen woord tegen het publiek gezegd, enkel op het einde tijdens het luide gejuich zag je Sam liplezend ‘dankjewel’ prevelen. Meesterlijk!
  5. Opeth
    Wat lager dan verwacht, op voorhand zou ik hen altijd op 1 zetten. Maar afsluiter op zondagavond is sowieso een moeilijke taak, want de vermoeidheid was bij iedereen in onze vriendengroep duidelijk aanwezig. Dan nog meer dan 20 minuten wachten en de al eerder vermelde geluidsproblemen zorgen dat de show dan erg moeilijk die knaller van formaat wordt. Waar sommigen het geluid wel oke vonden na enkele nummers, bleef ik last hebben van een brommende basgitaar. Bas is enkel goed als het bijdraagt aan de klank, maar als je elke noot hoort die de basgitaar aanslaat door een vervelende ‘bass response’, verpest het helaas heel wat andere subtiele klanken.
    Het werd wel degelijk een stuk beter vanaf het derde nummer waardoor ik absoluut heb kunnen genieten van de meesterwerken die Opeth voor ons had meegebracht. Zonde dat opener The grand Conjuration dus het ergste kind van de rekening was wat betreft geluid. De bewuste keuze voor een zware set met veel grunts en het uitbrengen van dat eerste nummer doet alvast wat beloven voor het nieuwe album en hun volgende show. Tot in de AB dus, met hopelijk wél weer heerlijk geluid.
  6. Fen
    Op plaat al wonderlijk en ook live brachten ze de nummers met verve. Die soundcheck alleen al blies me even helemaal omver. De set zelf zette dit gevoel helemaal verder.
  7. Hippotraktor
    Wat een gelijkaardige setlist als tijdens hun album release show. Je voelt wel dat ze ondertussen nog hard gewerkt hebben aan de samenzang en toonhoogtes met nieuwe gitarist – zanger Kristof. Dit zat al een stuk beter dan in de AB. Toch blijft het even wennen om dat sterke contrast tussen die 2 stemmen niet meer te hebben. Zoals anderen hier al vernoemden, Stefan is een beest op het podium, en hij groeit nog steeds in die rol. Die opkkomst waarbij hij net na de rest van de band opkomt en meteen iedereen meekrijgt, doen ze goed! Wederom een zeer fijne sfeer in de Morgue en dito geluid.
  8. Watain
    Watain is zo’n band die ik thuis nauwelijks luister, maar die live wel goed werkt. De hele sfeer die gecreëerd wordt door de podiuminrichting en de totale inleving van band en vooral hun zanger zorgen ervoor dat je snel meegesleurd wordt in hun duistere wereldje.
  9. Green Lung
    Verrassend. Dat is hoe ik hen in 1 woord zou omschrijven. Ondanks dat ik hen best wel wat geluisterd heb, klonken ze live toch anders dan ik had verwacht. Nog wat cleaner en minder stoner, maar wél met heel fijne stemgeluiden en sterke nummers. Song of the stones was adembenemend en Let the devil in een heerlijke oorworm die ook live zo goed werkte. Ze doen me ergens wat aan Ghost denken, maar dan wel in een versie waar ik wel van kan genieten.
  10. Unto Others
    Na hen te laten passeren in Mechelen (omdat ik hen op Alcatraz ging zien) en ze daarna cancelden voor Alcatraz kreeg ik eindelijk de herkansing om hen toch te zien. Geen ontgoocheling, een heerlijke jaren ’80 sound met invloeden van The Cure, Joy Division, Sisters of Mercy en meer van dat. Stonden we met z’n allen heerlijk van te genieten!
  11. Cobra The Impaler
    Ook hier een setlist gelijkaardig aan die van hun cd release eerder in AB. Dat nieuwe album is zo ontzettend goed en dat ze dat live net zo kunnen overbrengen bewezen ze andermaal. Goede energie, aanstekelijke nummers, laat hen maar op dit tempo doorgroeien.
  12. Cradle of Filth
    Na vorig jaar een ontzettend fijne, nogal onverwachte, show op Graspop bewezen ze zich hier opnieuw. Zoe’s stem stond best luid bij de start, maar aangezien ze die rol zo prachtig neerzet, stoorde het niet eens. Dani gaat er weer helemaal voor en ook al zijn z’n langere hoge stukken eerder een gemarteld biggetje, trekt hij dat met de rest van zijn geluiden wel weer recht.
  13. Finntroll
    Werd hier al eerder gemeld, heerlijke band, heerlijke songs, maar passen eigenlijk niet in vol zonlicht. Volgende keer toch maar weer in een tent graag!
  14. Monkey3
    Onterecht ‘lage’ score want Monkey3 levert AL-TIJD! Alleen speelden ze vlak na The Ocean en stond er ook nog heel wat storend volk in de tent, zelfs met me een aantal keer verplaatsen kreeg ik dat niet helemaal weeg en zelf zat ik dus ook niet genoeg in de set om het uit te sluiten. Ik heb Monkey3 dus al veel beter ervaren, maar dat lag dus zeker niet aan hun spel en inzet.
  15. Fleshgod Apocalypse
    Voor een nogal late vervanging was dit zo’n mooie boeking dat ze een goed publiek verdienden. En dat kregen ze ook. Voor mij persoonlijk was er vanuit de band iets te veel vraag naar participatie, maar verder speelden ze een heel degelijke set.


Nog wat algemene bemerkingen:

+++ muziek: daar komen we tenslotte voor! Om te beginnen was er een heel aantrekkelijke affiche waar in heel wat van m’n geliefde subgenres mooie boekingen waren gedaan. Los van wat erg rotte overlappingen en nog lastigere korte stukjes overlap / back to back, stonden de meesten wel redelijk verdeeld over de dagen. Al viel het wel op dat tegen de avond de clashes wel moeilijk worden waar we overdag soms weinig te zien hadden. Met vooral de Morgue en Helldorado zijn er ook 2 fantastische podia met bijna steeds geweldig geluid en een heel fijne beleving in de tenten. Hopelijk komt er volgend jaar weer zo’n mooi programma waarbij ik vooral in deze 2 tenten kan vertoeven.

+++ onze friendzone en de sfeer daar! Dit maakt zo’n verschil met de stress op Graspop. Een grote groep vrienden die wil samenstaan, maar op verschillende uren aankomt is op deze manier geen probleem. Daar betaal ik met veel plezier wat meer voor.
Aangezien ik nog vrienden had op een andere friendzone hadden we op voorhand gevraagd of ze deze naast elkaar konden voorzien, geen enkel probleem lieten ze toen weten. En dat bleek het ook echt, we stonden netjes naast elkaar!

+++ wc’s: op de camping zijn er rijen wc’s met vrouwensymbooltjes en rijen voor mannen en vanaf er een beetje drukte ontstaat houdt iedereen zich ook mooi aan die symbolen, waardoor je als vrouw nauwelijks moet wachten. Op het terrein is de wc-blok aan Helldorado niet erg groot, maar als het daar even wat drukker is, wachtte ik tot de show begon en dan ging ik tijdens even over en weer, binnen de 2 minuten stond ik dan terug op mijn plaats. Aan de andere wc’s bij de Swamp ook nooit echt rijen gehad. Wat een luxe!!
En dan vergeet ik nog de gratis douches, 24/24 geopend.

+++ sympathieke medewerkers: of het bij het ontbijtbuffet was, bij de doorgangen van en naar de camping, aan de toog of een eetkraampje (zelfs in die zondaghitte achter hun bakplaten) werd je met vriendelijkheid begroet en geholpen.

++ eten: het aanbod van foodtrucks is echt geweldig, lekker, vers en goede prijs-kwaliteit. Op graspop kon ik dan wel genieten van mijn dagelijkse smos (dat was hier niet), maar hier hadden we met een aantal het ontbijtbuffet / -pakket op de camping geboekt dus start je de dag met broodjes, ei, koffiekoeken, fruit en yoghurt. Enige mooie aanvulling daar zou nog een hartig ontbijtpakket kunnen zijn, daar zit nu vooral zoet in en als je daar minder van houdt moet je al overstappen naar het buffet.

++ zitplaatsen en terreinaankleding: door de indeling van het terrein heb je een heleboel plaatsen waar je gezellig even kan zitten, iets kan eten, gewoon uitrusten. Zowel vlak bij enkele podia als een stukje ervanaf. Dit creëert een heel relaxte sfeer en zorgt er volgens mij mee voor dat het (ondanks een uitverkochte zaterdag) nergens erg druk aanvoelt.

+ campingtainment: uiteraard ‘onnodig’, maar daarom niet minder leuk. Een brassband op de openingsavond, een mannenkoor van metalheads, hamerwerpen met de meest bizarre omroeper ooit, het is er allemaal. Van het entertainment op het terrein zelf heb ik dit jaar ontzettend weinig meegekregen aangezien ik nauwelijks aan de prison geweest ben.


En enkele verbeterpuntjes:

-- primus! Gelukkig is er lekker speciaalbier, met de blanche en ipa kon ik dat ranzige bier mooi mijden!

-- geen drinkbaar water. Enkel op zondag tussen 14u-18u (als ik me niet vergis) werd er door de hitte toch gratis water geschonken, maar dit zou eigenlijk, net als op andere festivals, altijd beschikbaar moeten zijn. Als het niet aan de wc’s kan, dan ergens een apart punt of gewoon aan de bar zoals op zondag het geval was.

-- ochtendlawaai vanaf de algemene zone op de camping: die muziek mag daar echt een heel stuk later beginnen zodat de vroege ochtend gewoon nog tijd is om te slapen


Duidelijk lijstje dat meteen aangeeft waarom de tickets voor 2025 alweer binnen zijn!
Tot volgend jaar inmates!
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.453
8.689
-- geen drinkbaar water. Enkel op zondag tussen 14u-18u (als ik me niet vergis) werd er door de hitte toch gratis water geschonken, maar dit zou eigenlijk, net als op andere festivals, altijd beschikbaar moeten zijn. Als het niet aan de wc’s kan, dan ergens een apart punt of gewoon aan de bar zoals op zondag het geval was.

Waren de kranen bij de toiletten geen drinkwater? 😅
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.661
6.819
Waren de kranen bij de toiletten geen drinkwater? 😅
Ook mijn vraag na 4 dagen ervan te hebben gedronken 🤣🤣🤣
Het was in principe wel gewoon drinkwater, maar werd vervoerd in waterzakken en liep door leidingen die niet goedgekeurd waren voor drinkwater. Zoiets heb ik ervan begrepen. Maar ik heb het zelf ook wel een paar keer gedronken zonder problemen, en er staan geen uitgebreide waarschuwingen bij, dus het zal wel meevallen. Gevalletje "redelijk veilig maar op eigen risico".
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel en Joslittel

won666

Geliefde act
17 mei 2019
1.358
1.437
Op Jera On Air was het ook geen drinkwater en heb er verschillenden van weten drinken. Tot hier toe nog niks gehoord over een plotse epidemie van ziektegevallen veroorzaakt door vuil water
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken