Alcatraz Open Air 2024

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.449
8.681
Zo, wij zijn weer thuis aangekomen. Één dag naar Alcatraz geweest (omdat Dokken kwam, tsja..) en wat was het weer leuk!

Als echte luxepaarden zaten we in een viersterrenhotel in Kortrijk. Op vrijdagmiddag zijn we aangekomen met de trein. We hebben even door de stad gewandeld, lekker gegeten en ik heb voor het eerst in mijn leven in het zwembad en de sauna van een hotel gezeten. Wat een luxe zeg!

De volgende ochtend zagen we veel crew-mensen bij het ontbijt. Na het ontbijt hebben we de wandeling van 50min richting het festivalterrein gemaakt. Prima te doen, uiteindelijk waren we er zelfs voordat de poort open ging. De laatste keer dat wij op Alcatraz waren was 2016. Wat is er veel veranderd sinds die tijd! Het terrein is supergroot nu, en superleuk ingericht! Het gevangenis-thema is geweldig neergezet, met alle podia en eetkraampjes in thema, en zelfs sexy bewakers bij de ingang. De mechanische vogel wilde ik het liefst mee naar huis nemen, en door de vette shows vergat je soms bijna om naar de wc te gaan. Qua aankleding en sfeer vind ik Alcatraz echt boven Graspop staan, alleen qua bands zal Graspop beter aan blijven sluiten bij mijn smaak.

We zijn de dag begonnen met Vengeance en Raven bij de mainstage. Vengeance was een lekker begin van de dag, de mannen hadden er duidelijk zin in, en klonken lekker. Raven was voor mij een beetje een teleurstelling. Op album klinken ze prima, maar live kwam het voor mij niet over. Alsnog prima om erbij op de tribune in de schaduw te zitten, met kroketten.

Over kroketten gesproken, het eten was zo goed op Alcatraz! Na jaren van Graspop-pizza's was dit echt hemels, en helemaal niet zo duur (voor een festival). Het enige jammere was dat de nacho's meer kaas dan chip waren, maar voor veel mensen zal dat juist een pro zijn.

Na de kroketten een stukje Finntroll meegepakt vanaf de tribune, en later vanaf de signing rij voor Vengeance. Klinkt prima van een afstandje, maar het blijft minder mijn muziek. Hierna de meeting, gezellig om veel mensen weer te zien! Zo gezellig zelfs dat het opeens al tijd was dat The Night Flight Orchestra begon, oeps! Met een groep die kant op vertrokken, en vrijwel helemaal vooraan gekomen. Wij zijn wel weer snel verder naar achter gegaan, want ik vond het geluid verder naar voren steeds minder goed worden. Ik had dat bij alle mainstage-bands wel, dat ik ver voorin enkel nog drums hoor. En dat past precies niet bij de bands die ik het leukst vind... TNFO was overigens wel een groot feest, met dansen en zelfs een grote polonaise. En respect voor die man dat hij in zwart pak, met hoed en cape stond te zingen en dansen in die hitte.

Hierna even op aden gekomen in de schaduw, waarna we ergens in de tent bij Fleddy probeerden te komen toen ze begonnen. Nice try, maar dat lukte dus niet meer! Uiteindelijk vanuit de schaduw voor de eet-tent meegeluisterd. Na Fleddy hebben we een ijsje gehaald en vonden we een plek in de schaduw om Dio Disciples te kijken. Oh ja, en @Koekdoos vertrok even, om terug te komen met een gesigneerde LP van Epica, de gek! Dio Disciples deden het goed (afgezien van wat jammere problemen met de techniek). Niks speciaals voor mij verder, maar prima om bij te chillen.

Hierna hadden wij een tijd niks op het programma staan, dus was het tijd voor lekker eten, kaartspellen en de verschillende kraampjes rondsnuffelen. Vervolgens was het tijd voor de vervelendste clash van de dag, die in werkelijkheid nog veel vervelender werd. We gingen naar Lord Of The Lost, met het plan om rond 9 naar Epica te bewegen. Maar Lord Of The Lost was zo geweldig! Wat een energie! Wanneer ik hun muziek thuis op zet is het gewoon leuk, maar live waren ze gewoon een van de beste bands van de dag. Met pijn in het hart uiteindelijk toch vertrokken naar Epica, en dat was zeker geen straf. Ze blijven fantastisch gewoon <3 Het publiek ging voor mijn gevoel alleen niet heel erg mee, er werd vooral gecrowdsurft (dezelfde mensen steeds, ugh). Gelukkig stond ik in een groep Festileakers, die er wel helemaal in op gingen!

De laatste band van de dag was Europe, en ook dat was een groot feest. Ik kende vrijwel alle nummers, ook degenen waarvan ik de titel niet herkende, en ze klonken supergoed voor een band die al zo lang meegaat. The Final Countdown was geweldig, met een publiek dat sprong en meezong met de synths. Ze stopten wat eerder dan op het programma stond, dus gingen we nog even langs La Morgue om na te praten met de festileakse Prog Parkieten die net hadden genoten van Crippled Black Phoenix. De wandeling van 50 minuten op de terugweg was flink zwaar, maar je moet wat overhebben voor luxe ;)

Mijn top 3 van de dag:
1. Epica
2. The Night Flight Orchestra
3. Lord Of The Lost (als ik de hele set gezien had, hadden ze een serieuze kans op plek 1 denk ik)

Mocht er nog een keer een dag zijn met wat meer onze muziek, kijk ik ernaar uit om weer een dag naar Alcatraz te gaan nu ik de sfeer opnieuw heb kunnen proeven :D

Niet veel toe te voegen aan bovenstaande verhaal.

Blij met de signeersessies uiteraard inclusief het vinden van een LP van Vengeance in een platenzaak midden in Kortrijk, was de band waar ik het minst van had verwacht een LP te vinden, maar des te gaver, ook omdat het een LP was waarvan volgens mij ook 4 nummers live werden gespeeld!

De Epica LP had ik vroeg op de dag al wel gezien bij de metalmarkt op het festivalterrein. Maar op dat moment niet de zin om in de rij te gaan staan bij Epica, maar toen we langs de signing liepen, was de rij zeer kort en liep de sessie al richting het einde (16.00-16.30, ik ging er altijd vanuit dat de band aangeeft hoe lang ze signeren, maar een van hen gaf aan dat ze “een half uur kregen”, dus dat de organisator bepaalt hoe lang als een band wil signeren, interessant!). Relatief snel wandelend naar de metalmarket, oorspronkelijk op zoek naar patches, veranderde dit al snel in kijken of de LP er nog was en na t kopen hiervan een sprintje terug om vervolgens net-wel-net-niet op tijd aan te komen voor de signing, maar gelukt dus!

Polonaise bij Night Flight Orchestra was top, rijen breed.

Daarnaast ook zeer leuk om een berg forumgenoten weer eens te zien, sommigen na Graspop dit jaar, een paar sinds vorig jaar Graspop en een enkeling voor het eerst pas. Mooi!

In de cheap rommelbak van patches nog een viertal Kiss patches (de 4 solo platen) en zelfs een Dokken patch, toch nog een beetje Dokken op Alcatraz dus!

Europe gaf verder een prachtig optreden met nog een kwalitatief goede zanger en een berg goede nummers. Enorm genoten en dit was echt wel metalfestival waardig!

De top van de dag:
1. Europe
2. Night Flight Orchestra
3. Het stukje Lord of the Lost
4. Epica
5. Dio Disciples
6. Vengeance
7. Raven / Fleddy Melculy

Volgend jaar momenteel geen Alcatraz op basis van de huidige 15 namen, maar wie weet… De LP-muur zojuist aangepast met dat wat we hebben voor de zaterdag line up (inclusief de twee gesigneerde LPs) met Dokken ertussen om te manifesteren dat ze komende editie terugkomen!

IMG_2927.jpeg
 

MarcoReusel

Dagopener
29 okt 2022
502
897
Niet veel toe te voegen aan bovenstaande verhaal.

Blij met de signeersessies uiteraard inclusief het vinden van een LP van Vengeance in een platenzaak midden in Kortrijk, was de band waar ik het minst van had verwacht een LP te vinden, maar des te gaver, ook omdat het een LP was waarvan volgens mij ook 4 nummers live werden gespeeld!

De Epica LP had ik vroeg op de dag al wel gezien bij de metalmarkt op het festivalterrein. Maar op dat moment niet de zin om in de rij te gaan staan bij Epica, maar toen we langs de signing liepen, was de rij zeer kort en liep de sessie al richting het einde (16.00-16.30, ik ging er altijd vanuit dat de band aangeeft hoe lang ze signeren, maar een van hen gaf aan dat ze “een half uur kregen”, dus dat de organisator bepaalt hoe lang als een band wil signeren, interessant!). Relatief snel wandelend naar de metalmarket, oorspronkelijk op zoek naar patches, veranderde dit al snel in kijken of de LP er nog was en na t kopen hiervan een sprintje terug om vervolgens net-wel-net-niet op tijd aan te komen voor de signing, maar gelukt dus!

Polonaise bij Night Flight Orchestra was top, rijen breed.

Daarnaast ook zeer leuk om een berg forumgenoten weer eens te zien, sommigen na Graspop dit jaar, een paar sinds vorig jaar Graspop en een enkeling voor het eerst pas. Mooi!

In de cheap rommelbak van patches nog een viertal Kiss patches (de 4 solo platen) en zelfs een Dokken patch, toch nog een beetje Dokken op Alcatraz dus!

Europe gaf verder een prachtig optreden met nog een kwalitatief goede zanger en een berg goede nummers. Enorm genoten en dit was echt wel metalfestival waardig!

De top van de dag:
1. Europe
2. Night Flight Orchestra
3. Het stukje Lord of the Lost
4. Epica
5. Dio Disciples
6. Vengeance
7. Raven / Fleddy Melculy

Volgend jaar momenteel geen Alcatraz op basis van de huidige 15 namen, maar wie weet… De LP-muur zojuist aangepast met dat wat we hebben voor de zaterdag line up (inclusief de twee gesigneerde LPs) met Dokken ertussen om te manifesteren dat ze komende editie terugkomen!

Bekijk bijlage 9995
Lekker bezig.
Waar haal je die lijstjes om ze op te hangen?
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.449
8.681
Lekker bezig.
Waar haal je die lijstjes om ze op te hangen?

Ik heb ze ooit bij de Aldi gehaald. Wissellijsten zijn het eigenlijk gewoon van LP formaat, geen idee of ze daadwerkelijk als LP-wissellijsten aangeboden werden.

Anders kan je iets als bax music via internet proberen nog of soms geluk hebben in een blokker of hema of iets dergelijks?
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

jbj

Dagopener
11 okt 2022
634
914
1. Mayhem
2. Architects
3. Dark Tranquility
4. Millhaven
5. Opeth (enkel eerste helft meegepikt, anders zouden zij vermoedelijk 2-3e eindigen)

Verrassing van de dag: Green Lung was leuk! Jinjer al scherper geweten, maar altijd leuk om te zien.

Het zit er weer op jongens, allemaal genieten van uw douchke thuis!!
 

CradleOfFrance

Campingartiest
16 nov 2023
60
146
Onze terugkeer van het festival!

Het festivaldecor is dus al ongelooflijk, mooie nachtelijke sfeer, veel eten beschikbaar, je kunt vrij wandelen, drinkwater drinken.

De organisatie was perfect!

Onze concerten.

Vrijdag:
- Dudsekop: Geweldig! Enorme verliefdheid, ik wilde een t-shirt kopen, maar ik kon er geen vinden, ze kunnen naar Frankrijk komen als ze dat willen!
- SkeletalRemains: Teleurstelling, verveling.
- Mental Cruelty: ONGELOOFLIJK, ik was aanwezig bij twee nummers omdat er Cradle Of Filth-ondertekening was.
- Feuerschwanz: Meh.. Niets ongelooflijks, het is beter met alcohol in het bloed denk ik.
- Paradise Lost: Uitstekende, charismatische zanger, gekke gitarist, liefdeslied!
- Cradle Of Filth: Beste concert van het festival, perfecte setlist, veel emoties! Ik heb dit concert met mijn vrouw en mijn vriend kunnen beleven!

Zaterdag:
- Finntroll: Leuk, maar ik denk dat dit soort band in het moeras zou moeten zitten, want op het hoofdpodium is het een beetje teleurstellend.
- Massacre: het was een beetje lang om te beginnen, we konden naar 4 nummers luisteren.
- Pro-Ppain: Veel te veel mensen in het Helldorado-podium, muzikaal vriendelijk, maar we kwamen te laat.
- Fleshgod Apocalypse: Bedankt aan Carach Angreen omdat Fleshgod Apocalypse een perfect concert was, muzikaal gewelddadig en symfonisch. We vinden het geweldig!
- Bizkit Park: Bedankt Belgen! We zijn nu fans van Bizkit Park! We waren voor en een ongelooflijke golf van slammers op ons! Korn, SOAD, Linkin Park... Woaw!
- Watain: de zanger die de fakkel in het openbaar gooit... Wij houden van!
- Europa: Eerlijk gezegd een van de beste concerten van het festival! 1u30 van nostalgisch geluk!
- Hatebreed: een gebroken neus, wat vechten,... Perfect om te slapen! We vinden het geweldig!

Zondag:
- Eternal Champion : ik ben de hamer! Super goed! Veel emoties! Charismatische zanger, ongelooflijk geluid!
- Conan: Precies wat ik wilde, zwaar! En veel vechten!
- Unto Others: slechts 45 minuten... Love love love !!!
- Mayhem: Dus... ! Een man haalde zijn lul eruit en piste op mensen, ik wilde hem in elkaar trappen, de beveiliging deed niets. Deze man was helemaal dronken en verpestte het concert van veel mensen!
Afgezien daarvan, heel goed concert, eindigen we ons festival ermee!
Bedankt Alcatraz, we zullen volgend jaar aanwezig zijn! Bedankt België!

En McDonald's in België is goedkoper dan in Frankrijk! We komen terug!

Top 5:
1. Cradle Of Filth
2. Eternal Champions
3. Bizkit Park
4. Paradise Lost
5. Fleshgod Apocalypse
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.768
12.426
Ah Alcatraz wat was je weer heerlijk. 4e keer dat ik er nu ben geweest en dit festival heeft wel een speciaal plekje in mijn hart veroverd. Eigenlijk klopt bijna alles. Het vervoer is goed geregeld. De camping is goed geregeld met van alle voorzieningen voldoende. De loopafstanden zijn extreem. Het eten is voor een festival echt goed betaalbaar maar bovenal zoveel lekkerder dan Graspop. De aankleding is mooi maar vooral de programmering is elke keer weer heerlijk divers.

Paar punten om apart te noemen:
  • Op de camping doen ze wel echt de moeite om er wat van te maken. Het ontbijtbuffet is gewoon legendarisch en een uitstekende bodem. Maar ook met dingen zoals het bijlwerpen of een mannenkoor in de ochtend. Maar het beste was de brassband op donderdagnacht, mooi feest! Houdt dit er in organisatie, elke keer ben je als bezoeker wel weer ergens door verrast.
  • Ik heb het nergens op geen enkel moment als druk ervaren. Niet voor eten of drinken halen, de toiletten waren altijd toegankelijk en elke show was prima een plekje te vinden. Dit is geen pleidooi voor nog meer mensen maar het huidige aantal bezoekers kunnen ze makkelijk aan.
  • Primus blijft het meest ranzige festivalpils. Hopelijk gaat dat er een keer uit. Gelukkig is de El Presidio altijd op loopafstand voor speciaal bier. Met name het wit biertje was heerlijk met het warme weer.
  • Over het algemeen goed geluid maar met name in de Swamp verzopen een aantal bands zoals de start van Opeth en Mental Cruelty. Aandachtspuntje!
  • En als laatste een welgemeend dankwoord aan alle gezellige mensen waarmee we waren én zijn tegen gekomen op het terrein. Door jullie is deze editie nog legendarischer geworden dan de andere jaren.
  • Het leggen van de line-up puzzel is een immense uitdaging maar de zondagavond was toch wat scheef. Voor de Opeth liefhebbers was er een aantal uren weinig tot niets boeiends te zien op de zondagavond.

Vrijdag
  • Dyscordia (6). Ze hebben een aantal hele goede nummers maar dit is de tweede keer dat ik ze zag en weer kwam het live niet echt uit de verf. Een mainstage openen is altijd een ondankbare taak maar voor mij lag het vooral aan het slechte geluid met teveel bas waardoor de complexiteit weg viel. Jammer.
  • Dudsekop (8). Hele grote verrassing dit! Dynamische black metal met een frontman met uitstraling en stevige stem. Veel tempowisselingen en andere ritmes. Tip om eens te beluisteren!
  • Massive Wagons (7). Vind ik een vermakelijke band die er proberen een feestje van te maken. Lukte deels.
  • The Lucifer Principle (8.5). En weer een grote verrassing zo vroeg op de dag. Stevig doorstampende doomy stoner. Maar vooral de frontman maakte de show met veel interactie en grappen. De zombiedans was het hoogtepunt. Topband. De Morgue is gemaakt voor dit soort shows.
  • Mantah (-). Even kort gezien maar deed me op dat moment niet veel dus snel weggegaan. Nog eens een herkansing geven ooit na de lofzangen hier.
  • Mental Cruelty (7.5). Ik vond het prima maar mede door het matige geluid kwam het voor mij nooit echt los. Met name de symfonische delen hoorde je slecht. Wel een zeer indrukwekkende frontman
  • Orden Ogan (6.5). Prima powermetal om van een afstandje te volgen. Wordt nergens spectaculair.
  • Misery Index (7). Bazenband met een heerlijk stevig geluid. Wel het soort muziek waar ik het eerste kwartier erg enthousiast over ben maar het na 40 minuten wel gehoord heb.
  • Feuerschwanz (7.5). Ha, dit werkte voor mij wel! Zingende ridders in het Duits met een cover van Dragostea Din Tei. Fout is het zeker maar een feestje is gegarandeerd, publiek deed goed mee.
  • Fen (8). Indrukwekkende post-black van keurige Britten. Mooi om dit in de Morque mee te kunnen maken. Band neemt je een uur lang mee op reis.
  • Septicflesh (9). Een van mijn favo death metal bands dus was van begin tot eind meezingen. Heerlijk bombastisch en de frontman zorgt ervoor dat je als aanwezige wel bij de les moet blijven. Ging erin als zoete koek. Nummers zoals Anubis zijn pareltjes en de orkestrale stukken klonken heerlijk zwaar.
  • Channel Zero (7). Stond hier met wat te hoge verwachtingen vermoed ik. In 2021 opende ze de Corona editie en die show deed veel met me. Nu vond ik het prima. Speelde ook best wat nummers die ik dan weer net niet kende. Prima vermaak maar ook niet legendarisch.
  • The Ocean (9.5). Dit gaat wel richting perfectie hoor. Met de hele groep links vooraan (in de Helldorado is recht links). Het geluid was perfect. In het eerste kwartier rustig opbouwen en dan komt opeens die eerste klap, magistraal. Heel veel betere nummers dan slotnummer Jurrasic zijn er niet gemaakt.
  • Monkey 3 (9.5). Pff wat een 1-2tje. Back to back ook waardoor ik 1 nummer nodig had om te landen. Maar dan krijg je vervolgens Jack en Icarus en zit je er weer volledig in. Toffe visuals hadden ze ook bij. De tent stond terecht op zijn kop.
  • Paradise Lost (7.5). Wat een kloteclash maar gelukkig nog zo’n 20 minuten kunnen zien en kunnen vaststellen dat PL een goede set speelde wat zeker geen gegeven is bij ze. Nog een paar favorietjes kunnen meepakken.
  • Amon Amarth (7). Ooit groot fan maar door de routinematige liveshows is de liefde inmiddels wat bekoeld. Prima om te zien en je kan lekker meezingen maar ga er niet meer helemaal los op.
  • Cradle of Filth (8). De moeheid begon om kwart voor 1 in de nacht wel wat toe te slaan maar gelukkig hadden we nog een hele scherpe Dani en co. Hebben natuurlijk ook een ijzersterk repertoire om uit te putten. Bewezen hier dat de slechte livereputatie definitief bij het grofvuil gezet kan worden.

Zaterdag

  • Temptations for the Weak (7.5). Goede opstart. Metalcore met melodeath riffs en zelfs pyro. Terecht een goede reactie zo vroeg in de Swamp.
  • Ankor (5). Meh, dit deed me niet zo veel. De zangeres klonk soms nog scheller dan Babymetal. Muzikaal soms wat leuke stukken maar vooral wat goedkoop scoren met eurodance. De drumsolo was de meest zielige drumsolo die ik ooit gezien heb.
  • Finntroll (8). Score had in het donker een stuk hoger kunnen zijn maar het was weer een feestje. Ze hebben de nummers en live klinkt het ook goed.
  • Fleshgod Apocalypse (7.5). Dat is nog eens een goede vervanging regelen!
  • Spiritbox (7). Helaas zorgde de hitte voor wat moeheid waardoor ik halverwege in de schaduw in slaap ben gevallen. Tot mijn spijt want dit klonk erg goed. Blijft op de lijst staan om live echt eens goed te bekijken.
  • Thronehammer (8.5). Damn wat was dit live ontzettend goed! Die riffs bleven hakken en kwamen live veel harder aan dan op plaat. En tot mijn grote verrassing stond er een frontvrouw. Bij het vele inluisteren had ik dit echt nooit verwacht met die diepe rauwe stem. Deze band verdient meer liefhebbers.
  • Dio Disciples (7.5). Ik verwachtte hier helemaal niks van maar gelukkig heb ik het soms ook fout, was erg goed! Met name het live horen van Stargazer was een kadootje. De verrassing was ook dat de zanger van Anthrax echt goed kan zingen.
  • Marduk (8). De panzerdivisie kwam langs om sloopte de hele Swamp. Na een uur ben je ook op. Blij om eindelijk eens een hele show te kunnen zien van deze mannen.
  • Testament (5). Van een afstandje gezien maar mijn gevoel van de vorige keer werd bevestigd. Uitgebluste live performance.
  • Lord of the Lost (8.5). Hier eerder al wat over geschreven. Zo’n verrassing dat ik zelfs begon te twijfelen om een deel Epica te skippen. Deze gaan er wel komen.
  • Epica (9). Epica deed wat Epica altijd doet, een ongelofelijk goede show neer zetten. Grotendeels in het donker waardoor het als een headlineshow aanvoelde. Stonden met een gezellig clubje lekker vooraan te feesten.
  • Truckfighters (8.5). En dan kom je opeens in de Morgue in één van de grootste stonerfeestjes van het weekend terecht. Tent stond op zijn kop, band gaf alles. Wilde ze eens zien vanwege de goede live reputatie maar kan nu alleen maar zeggen dat die volledig verdiend is.
  • Crippled Black Phoenix (9.5). Mijn muzikale droom die uitkwam. CPB eindelijk op een festival en dan zo’n mooie spot. De hele club + meer was aanwezig en we hebben genoten. Helaas geen 10 vanwege de valse start met het geluid en een setlist die net wat beter kon. Maar dat is spijkers op laag water zoeken. Dit was magisch.
  • Satyricon (8.5). Nog ff wat na staan praten met de aanwezigen waardoor er nog te weinig Satyricon overbleef helaas. Maar de Swamp was nog goed gevuld en de sfeer zat er goed in. De 4 nummers die we nog hebben kunnen horen klonken echt verdomd goed.

Zondag

  • Millhaven (8). Ik vind dit wel echt een goede band geworden met enorm sterke riffs. Verdienen het om door te groeien.
  • Cobra the Impaler (9). Ver boven verwachting! Wat een immense sound live, het geluid was ook echt perfect. Band gaf alles. Voor mij is dit beter dan genregenoot Mastodon.
  • Mordkaul (5.5). Slecht? Nee. Goed? Nee. Je staat een beetje mee te knikken maar niks springt eruit.
  • Soil (7). Toch de zon maar opgezocht omdat ik hun nummers op plaat erg fijn vind. Live bleek dit ook prima verteerbaar. Zanger heeft nog steeds een sterke rauwe stem. Maar zo in de bakkende zon komt een show nooit echt los. Stopte wel erg vroeg.
  • Eternal Champion (-). Door het vroege stoppen van Soil hier nog wat van kunnen zien maar deed me weinig.
  • Conan (7.5). Poe he wat een diepe riffs. Op plaat vind ik het wat saai maar live absoluut niet. Dit is puur headbang materiaal.
  • Legion of the Damned (7). Ik had er meer van verwacht maar weet niet precies wat dan meer. Klonk goed maar deed me tegelijk ook weinig.
  • Unto Others (6). Dit lage cijfer ligt niet aan de band maar aan mij. Ik heb moeten constateren dat deze new wave achtige metal gewoon niets met mij doet. Ik hoor steeds White Lies die proberen een metalband na te spelen. Maar he, ik heb het een kans gegeven.
  • Exodus (7.5). Met 2 Exodus veteranen even staan dansen bij Exodus. Laatste der grote thrashmetal bands die ik nog moest afstrepen. Met Gary Holt een gitaarheld in de gelederen. Ondanks de hitte had het aanwezige publiek er gelukkig zin in en het was een fijne show.
  • Terrorizer (-). Ik weet niet zo goed waar ik naar stond te kijken. Op plaat wel aardig maar nu vooral herrie door een frontman die een vat olie over zichzelf had heen gegooid ofzo. 1 nummer gekeken.
  • Orange Goblin (8). Hier ging ik heel lekker op! De frontman is een knuffelbeer met een hele fijne podiumpresence en interactie met het publiek. Speelde ook een paar van mijn favo nummers zoals Sons of Salem. Fijne show!
  • Dark Tranquility (9). Een van de absolute uitschieters deze editie. Van begin tot eind stond deze show als een met een terechte staande ovatie voor de band voor het slotnummer. Nieuw werk klonk goed maar het waren vooral Atoma en Therein die show steelde. Misery Crown is een top einde!
  • Architects (8). Erg fijn om deze mannen eens als afsluiter in het donker te kunnen zien. Dan blijken ze opeens een hele toffe productie bij zich te hebben. Frontman was goed bij stem en er kwamen veel lekkere nummers voorbij. Met pijn in het hart na 50 minuten richting Opeth.
  • Opeth (8). Om bij Opeth aan te komen en te constateren dat ze 25 minuten later startte. @theblackmadness deed het slimmer. Die keek heel Architects af en sloot nog voor de start van Opeth bij ons aan. En dan beginnen ze en wordt The Grand Conjuration volledig verpest door het geluid. Gelukkig trok dat wel bij waardoor het tweede deel van de set vanouds goed was maar door de rommelige start kwam ik er nooit meer 100% in.

Eindoordeel

  1. Crippled Black Phoenix
  2. The Ocean
  3. Monkey3
  4. Dark Tranquility
  5. Epica
  6. Septicflesh
  7. Cobra the Impaler
  8. Thronehammer
  9. Lord of the Lost
  10. Truckfighters
  11. Satyricon
  12. The Lucifer Principle
  13. Opeth
  14. Orange Goblin
  15. Architects
  16. Cradle of Filth
  17. Dudsekop
  18. Finntroll
  19. Fen
  20. Marduk
  21. Millhaven
  22. Temptations for the Weak
  23. Paradise Lost
  24. Conan
  25. Dio Disciples
  26. Feuerschwanz
  27. Fleshgod Apocalpyse
  28. Exodus
  29. Mental Cruelty
  30. Misery Index
  31. Soil
  32. Legion of the Damned
  33. Spiritbox
  34. Massive Wagons
  35. Channel Zero
  36. Orden Ogan
  37. Dyscordia
  38. Unto Others
  39. Mordkaul
  40. Testament
  41. Ankor
 

Finisterra

Nieuw lid
12 aug 2024
1
11
Zondag geweest. Topdag! Goed weer, veel goede optredens, lekker eten (in de VIP).

Hieronder een ranking van de beste optredens (minstens de helft van de set gezien; meeste volledig):

1. Mayhem (*****): rituele ervaring, zowaar haast echt eng en bijzonder intens gespeeld.
2. Jinjer (****): strak gespeeld en geniale stem. Genieten in de hitte vanop de zonovergoten tribune (ja, af en toe moet je echt even zitten).
3. Cobra The Impaler (****): Mastodon-esque maar dan wat extremer. Veel intense stukken.
4. Dark Tranquility (****): melodieus, vette riffs en geregeld opvallend emotioneel.
5. Opeth (****): tja, geweldige band en geweldige nummers gespeeld. Iets te kort, geluid niet optimaal bij eerste nummer en ik was al moe.
6. Architects (****): mix tussen beukend en catchy. Topshow als headliner.
7. Aborted (***): veelal geweldig knallend. Af en toe iets teveel een brei van geluid, maar wellicht onvermijdbaar gezien de stijl.
8. Left to Die (***): Leprosy is een fijn album en dat werd goed gebracht.
9. Conan (***): fijne doom die aardig beukt, maar iets te monotoon.
10. Millhaven (***): toffe death metal en strak gespeeld. Leuke opener.
11. Korpiklaani (***): verrast door de wat rustigere, meeslepende nummers. Best tof vanop de tribune.

Verder nog stukken gezien van Mordkaul en Exodus, hetgeen redelijk klonk maar niet meer dan dat. Terrorizer helaas gemist, maar je moet natuurlijk ooit eten.
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
356
731
  • Thronehammer (8.5). Damn wat was dit live ontzettend goed! Die riffs bleven hakken en kwamen live veel harder aan dan op plaat. En tot mijn grote verrassing stond er een frontvrouw. Bij het vele inluisteren had ik dit echt nooit verwacht met die diepe rauwe stem. Deze band verdient meer liefhebbers.
Denk dat de dame in kwestie ooit aan het leven begonnen is als een heer, vandaar de diepe stem (ze lijkt iig. een rolmodel binnen de Britse trans metalscene).

Vond het ook wel jammer dat die voor een vrij lege tent moesten spelen omdat iedereen een half uur op voorhand stond te wachten op de nu metal jukebox van Bizkit Park (vind het trouwens maar matig dat die band vrijwel geen enkel volledig nummer speelt en voor een half dozijn medleys van catchy refreintjes gaat, waarbij zelfs de bindteksten en shout-outs 1-op-1 gekopieerd zijn van die andere bands)
 

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
437
686
Alcatraz zal altijd een speciale plek in m'n hart hebben. In 2016 mocht 17-jarige ik voor het eerst proeven van de Prison stage. Letterlijk, trouwens, vermits er toen nog maar 1 podium stond. Sindsdien is het een jaarlijkse traditie geworden waarin we zowel het festival als de camping hebben zien groeien tot iets prachtig, vol zotte ervaringen erbij.

Ook dit jaar was weer een topeditie.

Vrijdag
Dyscordia (7)
Mooie band om de dag mee te beginnen. Kende ze enkel bij naam en had bijgevolg geen echte verwachtingen.
Dudsekop (7.5) Tijdens het kijken had ik het gevoel "Dit is wat ik vorig jaar van "Kludde" verwachtte". Prima gespeeld, helaas maar een helft kunnen meepikken.
X-Pozed (8) Wou de winnaar van de Bash eens zien. Was daar één groot feest. Zalige sfeer, goede muziek, meer hoeft dat niet te zijn op een 'vroege' vrijdagochtend.
Eclipse (6) Prima achtergrondmuziek. Deden op zich niets fout, was gewoon minder m'n genre.
Mental Cruelty (7.5) Wàt een ontdekking. Keek hier op voorhand al erg naar uit. Jammer van het geluid in de Swamp, maar iedereen leek er toch zin in te hebben.
Feuerschwanz (8.5) Eventjes alles vergeten en gewoon feesten, meer moet dat niet zijn. Hoe gek sommige teksten ook waren, de vibe zat goed. Dragostea din tei was stiekem toch wel een (erg fout) hoogtepunt waardoor ze zeker een half punt extra verdienden.
Fen (8) Zowaar van een heel feest naar een prachtige, serene sfeer. In het begin was het wat moeilijker om er meteen in te komen, maar eens ik 'mee' was, verliep alles prima.
Hippotraktor (-) Slechts een halve show van meegepikt. De personen voor me hadden wat drama waardoor ze voortdurend op hun telefoon aan het chatten waren met een vriend, waardoor ik er toch niet helemaal in kon komen. Om Hippotraktor geen oneer aan te doen, ga ik ze dus ook geen cijfer geven.
Sylosis (5.5) Ik had hier meer van verwacht, helaas. Kan me het optreden ook niet echt bijster goed herinneren en dat is meestal sowieso geen goed teken.
Uada (9) Mijn hoogtepunt van de dag. Hier keek ik immens naar uit. Jammer dat ze "The Dark" niet speelden.
Daarna nog een klein stukje van The Ocean meegepikt en wat bijtanken op de camping voor de headlineshow waar ik het meest naar uitkeek.
Amon Amarth (8) Zeker niet de beste keer dat ik zag. Het leek alsof ze op routine aan het spelen waren. Daarnaast was het geluid gedurende de eerste helft van de set écht niet goed, de basdrum stond écht luid. Desalniettemin een mooie, toch verwachte setlist met hun bekende hits. Krijgen van mij een half punt extra wegens "Under the Northern Star". Was blij om dit live te horen.

Hierna terug naar Eagle's Plaza om nog een bacardi cola te drinken voor het slapengaan.

Zaterdag
Vengeance (6)
Mooie verjaardagshow, maar het deed me niet zoveel. Jammer dat deze band zo vroeg geprogrammeerd stond, een 40-jarig bestaan is toch niet niks.
Secondhand Saints (8.5) Dankzij jullie deze band ontdekt en hier werd ik érg gelukkig van. Heerlijke sound, wàt een goede vibe met het publiek. En toch met pijn in het hart iets vroeger vertrokken voor Ankor.
Ankor (9.5) Gelukkig werd de pijn meteen verzacht door dit geweldige optreden. Voorin was het werkelijk een groot feestje. Je kon - maar dat is mijn gevoel - de dankbaarheid ook van de artiesten aflezen. Zoiets doet mij toch ook altijd wat. Op plaat is het allemaal wat te zacht voor me, maar gelukkig kwam dit live veel beter over.
Finntroll (7) Finntroll is altijd een feest, maar niet op de vroege namiddag in de volle zon. Jammer.
Rituals of the dead hand (9.5) Misschien ben ik bevooroordeeld, misschien deed het heel wat dat ik helemaal vooraan in de Morgue (beste podium van het hele festival, trouwens) stond, maar dit was goed. Strak gespeeld. Fantastisch hoe ze zo'n duistere setting kunnen maken om 16u 's middags.
Fleddy niet meer binnengeraakt, dan maar door naar
Spiritbox (7) Halve set meegepikt. Dit was goed, maar ik heb ze beter geweten. 10 minuten vroeger stoppen is dan ook best jammer, maar volledig te begrijpen i.v.m. hun situatie.
Bizkit Park (8) Bizkit Park is altijd een feest, maar nu ik ze al een aantal keren gezien heb, is het nieuwe er echt wel af. Ik weet trouwens niet hoe hun management erin geslaagd is om ze na Fleddy Melculy te zetten in het uurschema. In m'n dag"ranking" had ik ze als 3de hoogste geplaatst, maar ik kom hier nu op terug.
Marduk (8) Marduk kwam en overwon. Na ze op Graspop 2023 mooi mee te pikken, hebben ze bevestigd. De sonds van Memento Mori gaan hard.
- Normaal gingen we nu naar Lord of the Lost, maar vermits ik doorheen de avond echt last van m'n rechterkuit begon te krijgen, besloten we naar de camping te gaan en te hopen dat wat Bacardi cola's de pijn zou verzachten -
Watain (9.5) Wat een ritueel. Van begin tot eind genieten. Zelfs tijdens de opbouw is het fantastisch om te zien hoeveel dingen er toegevoegd worden aan het podium. Tot in de puntjes verzorgd. Dit was genieten tot het eind.
Crippled Black Phoenix (-) Hierna nog even naar CBP om wat mee te genieten. Echter heb ik het slechts een handvol nummers volgehouden. Afgelopen nachten werd het best laat en had ik niet zoveel slaap gehad. Die vermoeidheid kickte té hard in waardoor ik toch m'n bedje opzocht.


Zondag - M'n zondag zag er heel anders uit dan verwacht. Aangezien ik erg veel last heb van de hitte, is m'n voorlopig opgestelde planning helemaal in het water gevallen. T.e.m. 17u hebben m'n kameraad en ik al zittend in de vip de Prison bands meegepikt.
After All (7) Mooie dagopener. Klonk toch zeker niet verkeerd.
Audrey Horne (6) Was minder wat voor mij. Prima als achtergrondmuziek, wel.
Soil (7.5) Dit klonk precies wat steviger dan de vorige twee bands, waardoor ze een half puntje extra krijgen, ook al kende ik hier geen nummer van.
Armored Saint (5.5) Ik heb ze een kans gegeven, maar helaas. Niets voor mij. Lag trouwens zeker niet aan de artiesten. Ze hebben, ondanks het warme weer, zich volledig gesmeten.
Jinjer (7.5) Prima muziek, maar ik heb ze op Graspop al beter geweten.
Aborted (8) Eindelijk de Swamp durven trotseren in dit warme weer en ik heb er geen spijt van gehad. Wàt een muur van geluid. De zanger heeft werkelijk unieke bindteksten tussen de nummers in, wat ook voor een fijne sfeer zorgt.
Korpiklaani (-) Pas gezien op Pirate Metal Party, dus nu vanop een afstandje wat geluisterd.
Dark Tranquillity (8.5) Ik zal hun optreden van 2021 nooit vergeten. De dankbaarheid die de zanger uitstraalde omdat ze "nog eens mochten spelen" was fenomenaal. Dit optreden was opnieuw een schot in de roos. Therein zal altijd een topschijf blijven.
Mayhem (8) Ik vond de visuals prachtig, hoe ze een 40-jarig verhaal probeerden te vertellen doorheen de show. Het had iets magisch. Voor de rest was de band zeker goed in vorm. Een welverdiende 8!
Architects (9) 10 jaar geleden zag ik Architects op Graspop 2014 op de Jupiler Stage spelen. Om ze nu m'n favoriete festival te zien headlinen ... Het heeft wat. Jammer dat heel wat van de oude nummers niet meer in de setlist zitten, maar dat hoeft geen ramp te zijn wanneer de nieuwe nummers ook goed klinken. Mijn hoogtepunt was het duo van Royal Beggers en Doomsday, wat iets na Gravedigger kwam. Top om op zo'n manier je festival te beëindigen. Jammer dat ze wel bijna een kwartier eerder stopten, maar dat zal wellicht aan de zanger liggen, die aankondigde ziek te zijn.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.961
8.871
Poeh, dat was hem weer... Zo kijk je maandenlang naar iets uit en zo is het weer voorbij voor je er erg in hebt. Maar zeker niet zonder er intens van te hebben genoten. Want wat een heerlijk festival is Alcatraz toch! De Bourgondiër onder de metalfestivals. En dat zeg ik met heel veel liefde, want ik ben groot fan van de moeite die de organisatie doet om het de bezoeker zo aangenaam mogelijk te maken. Wat eten en drinken betreft krijg je gewoon meer en beter voor minder geld. Een munt kost op Alcatraz in de voorverkoop 3,10 euro. Dat is natuurlijk niet goedkoop, maar zit wel 40 cent per munt onder veel andere festivals. En je krijgt bijvoorbeeld voor anderhalve munt een heerlijk speciaalbiertje in een 33cl glas. En ook het eten bij de foodtrucks is heel fair geprijsd, vergeleken met wat ik gewend ben van festivals. En er is ook nog eens een grote diversiteit aan eten, waardoor er voor iedereen wel iets lekkers te vinden is.

Ook het aantal zit- en schaduwplekken vind ik heel erg fijn. Als ik vermoeide benen had, was er altijd wel een plek te vinden waar ik even relaxed kon gaan zitten. Zeker gister was dat erg aangenaam met die hitte. En ook de friends area's op de camping zijn erg fair geprijsd en daardoor absoluut de investering waard. Zeker als je zo'n friends area deelt met een heel tof groepje Festileakers en wat aanhang. De chillzone op de camping is ook tof, met inderdaad af en toe wat grappig randprogramma, zoals Jos al schreef. Maar ook weer veel zitplekken en schaduw. Douches die 24/7 open zijn en gratis te gebruiken, waardoor je zelf een moment kunt kiezen om zonder in de rij te hoeven staan een frisse douche te kunnen pakken. Wat sowieso gemakkelijk is, omdat de camping bijna naast het festivalterrein ligt en daardoor super goed aan te lopen.

Al met al is Alcatraz dus een festival waar de liefde voor de beleving en de zorg voor comfort er vanaf spat. Ik hoop echt dat de organisatie van dit concept uit blijft gaan, want ze hebben wat mij betreft echt goud in handen. Ook met festivals werkt het immers zo dat als je je als gast echt welkom geheten voelt, je veel sneller geneigd bent om terug te blijven komen. In mijn geval heb ik gedurende het weekend al besloten om morgen te proberen een early bird ticket te kopen. En volgens mij geldt dat voor het gros van onze groep.

En uiteraard zullen er ook mensen zijn die veel minder geven om dergelijke randzaken en puur voor de muziek naar festivals gaan. Gelukkig heeft Alcatraz drie dagen gevuld met bands uit alle segmenten van de hardrock en metal hoek en die verdeeld over vier fijne podia. Mijn twee grote liefdes waren wat dat betreft (uiteraard) het intieme La Morgue, waar geen hekken voor het podium staan en je dus echt heel dichtbij de artiesten kunt komen. Heel tof hoe dat ook gewoon steeds goed gaat, ook met crowdsurfers enzo. Heel veel toffe shows daar gezien, met name op vrijdag en zaterdag. Maar nummero twee is ietwat verrassend de Helldorado. Daar heb ik me vorig jaar nog een aantal keer staan ergeren aan de lichtinval overdag tijdens black metal sets. Maar hoewel de tent an sich niet veranderd is, had ik daar dit jaar geen last van. Simpelweg omdat ik daar overdag bands heb gezien waar een donkere setting minder van belang is voor de beleving. Ik weet niet of dat een bewuste keuze is, maar het viel me wel op. En de reden dat ik dit jaar zo blij was met die tent dat had te maken met het geluid daar. Want ik vond het bijna elke show die ik daar gezien heb goed tot perfect. Echt top! Helaas had de Swamp daarentegen wel regelmatig geluidsproblemen. En dat doet iets met de beleving van een show. En ja, de Prison (mainstage) is er voor de Koekdozen van deze wereld. Zeg ik met veel respect, want ik vind dat iets heel tofs dat er zo'n diversiteit aan metalheads is die festivals allen op hun eigen manier kunnen beleven. En zelfs dat overlapt soms, want Epica op mainstage was één van mijn favoriete shows van het weekend, mede ook door het enthousiaste meebeleven van @Koekdoos en @InsaniTiny.

Maar daarover morgen meer. Want voor een lijstje met bands heb ik nu geen puf meer. :)
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.449
8.681
@Joslittel toch geen Gene Simmons zie ik? Maar wel cool om een goed cijfer bij Feuerschwanz en Dio te zien!

En is het toeval of kwam het door de warmte dat op zondag de cijfers vroeg en laat op de dag heel hoog zijn en midden op de dag in de warme uren alle cijfers relatief laag zijn?

Alcatraz zal altijd een speciale plek in m'n hart hebben. In 2016 mocht 17-jarige ik voor het eerst proeven van de Prison stage. Letterlijk, trouwens, vermits er toen nog maar 1 podium stond. Sindsdien is het een jaarlijkse traditie geworden waarin we zowel het festival als de camping hebben zien groeien tot iets prachtig, vol zotte ervaringen erbij.

Wij waren er ook bij in 2016, maar alle edities tussen nu en toen niet. Kan jij me vertellen of de prisonstage veel verandert is ten opzichte van toen? Had het idee dat artiesten toen net als op Graspop verder naar de zijkanten konden lopen, onder de schermen langs zeg maar. Kan het me niet meer herinneren…
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
4.028
5.353
@Joslittel toch geen Gene Simmons zie ik? Maar wel cool om een goed cijfer bij Feuerschwanz en Dio te zien!

En is het toeval of kwam het door de warmte dat op zondag de cijfers vroeg en laat op de dag heel hoog zijn en midden op de dag in de warme uren alle cijfers relatief laag zijn?



Wij waren er ook bij in 2016, maar alle edities tussen nu en toen niet. Kan jij me vertellen of de prisonstage veel verandert is ten opzichte van toen? Had het idee dat artiesten toen net als op Graspop verder naar de zijkanten konden lopen, onder de schermen langs zeg maar. Kan het me niet meer herinneren…
Ik denk dat het zeker meespeelt, we waren allemaal wel gaar had ik het gevoel, maar voor mij persoonlijk was zondag ook gewoon op papier (onafhankelijk van het weer) een sterk begin en einde vd dag met daartussen vooral opvulling. Dan helpt de hitte ook niet mee om je volledig in te leven bij die bands, waar je net dat tikkeltje minder naar uitkeek
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken