Alcatraz Open Air 2024

Sdg

Randprogramma
12 mrt 2023
234
301
top 5 van gisteren, voor mij was het vooral een dagje van de lage landen behalve de mijn top 1 dan :p

1. Ankor (dank u voor de tip die van hier kwam :D)
2. Biskit park
3. Epica
4. Heideroosjes
5. secondhand saints

stukje van lord of lost gaan luisteren puur uit nieuwsgierigheid en vond die eigenlijk nog verrassend goed.
D.R.I altijd goed :D
spirit box... . Vond ik minder dan de eerste keer op graspop. ik weet niet steeds weg gaan tussen nummers, 10 min eerder stoppen. het haalde mij er steeds uit. Beetje teleurgesteld dus. Maar ik vernam dan dat ze blijkbaar onlangs hebben moeten afscheid nemen van hun ex bassist. Dus mijn teleurstelling is uitgegroeid naar respect gemoet het toch maar doen en de energie voor hebben.
 

jaydee76

Gouden Tip
30 nov 2018
307
258
Waarschijnlijk is het voor de meeste Alcatraz-bezoekers hier niet helemaal jullie ding, maar toch wil ik even als aanrader meegeven om bij The Prison Stage vanmiddag om 15:00 uur Armored Saint mee te pikken. Heb ze vrijdag weer in de Melkweg gezien en wat vind ik het nog steeds een heerlijjke band, en wat heeft John Bush (de man die in 1983 'nee' zei op James Hetfields aanbod om leadzanger te worden bij Metallica, en tien jaar later wel 'ja' zei tegen Anthrax toen de Saints inmiddels uit elkaar waren) nog steeds een fantastische stem en wat is het nog steeds een sympathieke frontman.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.448
8.681
top 5 van gisteren, voor mij was het vooral een dagje van de lage landen behalve de mijn top 1 dan :p

1. Ankor (dank u voor de tip die van hier kwam :D)
2. Biskit park
3. Epica
4. Heideroosjes
5. secondhand saints

stukje van lord of lost gaan luisteren puur uit nieuwsgierigheid en vond die eigenlijk nog verrassend goed.
D.R.I altijd goed :D
spirit box... . Vond ik minder dan de eerste keer op graspop. ik weet niet steeds weg gaan tussen nummers, 10 min eerder stoppen. het haalde mij er steeds uit. Beetje teleurgesteld dus. Maar ik vernam dan dat ze blijkbaar onlangs hebben moeten afscheid nemen van hun ex bassist. Dus mijn teleurstelling is uitgegroeid naar respect gemoet het toch maar doen en de energie voor hebben.

Leuk ook dat je bij de meeting was!


Waarschijnlijk is het voor de meeste Alcatraz-bezoekers hier niet helemaal jullie ding, maar toch wil ik even als aanrader meegeven om bij The Prison Stage vanmiddag om 15:00 uur Armored Saint mee te pikken. Heb ze vrijdag weer in de Melkweg gezien en wat vind ik het nog steeds een heerlijjke band, en wat heeft John Bush (de man die in 1983 'nee' zei op James Hetfields aanbod om leadzanger te worden bij Metallica, en tien jaar later wel 'ja' zei tegen Anthrax toen de Saints inmiddels uit elkaar waren) nog steeds een fantastische stem en wat is het nog steeds een sympathieke frontman.

Als we er nog waren vandaag, dan zeker een must!
 
  • Leuk
Waarderingen: InsaniTiny

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
356
731
.... 10 min eerder stoppen. het haalde mij er steeds uit......

Heb het idee dat er wel meer bands vroeg stoppen. Alsof de organisatie heeft gezegd dat 10 minuten te weinig spelen de voorkeur geniet op 30 seconden te lang, want dat ze anders nooit meer mogen terugkeren.

Heb geregeld overal time tables zitten checken of die nog waren aangepast, maar zowel op 't papiertje als in de app als op de schermen bleek dan toch dat de groep in kwestie soms tot een kwartier langer hoorde te spelen.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.768
12.425
top 5 van gisteren, voor mij was het vooral een dagje van de lage landen behalve de mijn top 1 dan :p

1. Ankor (dank u voor de tip die van hier kwam :D)
2. Biskit park
3. Epica
4. Heideroosjes
5. secondhand saints

stukje van lord of lost gaan luisteren puur uit nieuwsgierigheid en vond die eigenlijk nog verrassend goed.
D.R.I altijd goed :D
spirit box... . Vond ik minder dan de eerste keer op graspop. ik weet niet steeds weg gaan tussen nummers, 10 min eerder stoppen. het haalde mij er steeds uit. Beetje teleurgesteld dus. Maar ik vernam dan dat ze blijkbaar onlangs hebben moeten afscheid nemen van hun ex bassist. Dus mijn teleurstelling is uitgegroeid naar respect gemoet het toch maar doen en de energie voor hebben.
Ja Lord of the Lost! Dat was goed he? Verraste me echt enorm. Super enthousiaste band maar ook de nummers live goed stevig aangezet met soms een blastbeat. Ze kregen me zelf zo ver om te twijfelen of ik het afkeek en maar een deel Epica oversla. Dan kom je van goede huizen.
 
  • On fire
Waarderingen: InsaniTiny

Sdg

Randprogramma
12 mrt 2023
234
301
Ja Lord of the Lost! Dat was goed he? Verraste me echt enorm. Super enthousiaste band maar ook de nummers live goed stevig aangezet met soms een blastbeat. Ze kregen me zelf zo ver om te twijfelen of ik het afkeek en maar een deel Epica oversla. Dan kom je van goede huizen.
haha, wel mij hadden ze al zo ver maar ik was samen met een grote epica fan. Dus toch weg gegaan... . Epica die waren ook zalig dus geen was geen verlies :D.
 

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
437
686
Heb het idee dat er wel meer bands vroeg stoppen. Alsof de organisatie heeft gezegd dat 10 minuten te weinig spelen de voorkeur geniet op 30 seconden te lang, want dat ze anders nooit meer mogen terugkeren.

Heb geregeld overal time tables zitten checken of die nog waren aangepast, maar zowel op 't papiertje als in de app als op de schermen bleek dan toch dat de groep in kwestie soms tot een kwartier langer hoorde te spelen.
Heb naderhand nog meermaals met Frederik (drummer van Rituals of the Dead Hand/Hemelbestormer) en hij zei me net het omgekeerde.
Hun uitgerekende setlist zou nipt enkele minuutjes langer duren dan de voorziene tijd, dus vroegen ze aan de organisatie of ze wat langer mochten spelen of vroeger mochten beginnen. Optie 2 bleek geen probleem te zijn.

Natuurlijk speelden zij in de Morgue, denk dat ze op de Prison wat strikter zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita en Joslittel

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.448
8.681
Ja Lord of the Lost! Dat was goed he? Verraste me echt enorm. Super enthousiaste band maar ook de nummers live goed stevig aangezet met soms een blastbeat. Ze kregen me zelf zo ver om te twijfelen of ik het afkeek en maar een deel Epica oversla. Dan kom je van goede huizen.

Herkenbaar dit ook, ook nog even aan gedacht om snel op en neer te gaan voor Blood and Glitter aan t einde van hun set.

Hopelijk een herkansing op Graspop komend jaar
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.961
8.871
Terecht dat Alcatraz de Belgische metal scène zoveel aandacht geeft. Wat een talent is daar aanwezig.
Maar echt! Bands als Hippotraktor, Pothamus en Cobra the Impaler behoren wat mij betreft tot de internationale top van de post-metal. Die gaan alle drie zeer hoog eindigen in mijn lijstje met shows van het weekend. En dan heeft België in min of meer hetzelfde genre ook nog Amenra, Brutus, Stake en Psychonaut. Ongelooflijk eigenlijk.
 

won666

Geliefde act
17 mei 2019
1.358
1.437
Wat gisteren een heerlijke dag moest worden draaide uit op een sisser. Ik was dan wel gratis binnen dank zij een last minute wedstrijd. Maar op vrijdag telefoon dat iemand ziek was en ik de zaterdag shift moest overnemen. Geen probleem zei ik als ik tegen 10 h maar kan vertrekken. Geen probleem. Om half 9 telefoon dat een chauffeur vast zat in Engeland bij de douane. 😱

Pas tegen 16 h was die er en kon ik hem afwerken. En vertrekken naar Alcatraz. Hopeloos te laat voor onder andere Fleshgod Apocalypse. Juist op tijd voor Testament.

Een old school set en prachtig weeral om te zien. Heb ook voor mijn eerste keer gecrowdsurft. Kortom een leuke show.


Daarna moest ik weer naar huis voor de laatste trein. Wou Heideroosjes en Hatebreed nog zien maar dat ging niet. Al een chance Al vaak gezien beiden

Al een chance was het gratis
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.448
8.681
Ben wel even benieuwd naar hoe druk het aan het begin bij CBP was, voor zover men dat hier kon zien vanaf de frontrow? Toen we na Europe aan kwamen lopen tijdens de laatste minuut, was La Morgue half leeg en stonden we zo vooraan.

Natuurlijk speelde de Swamp en Helldorado op dat moment ook al weer, maar ook bij Europe was er nog genoeg ruimte vooraf en tijdens het concert. We kwamen pas aan één minuut voor start, maar konden helemaal naar voren door lopen en als we hadden gewild misschien nog wel dichtbij frontrow ook...

Voor een uitverkochte zaterdag (kreeg die melding in ieder geval dat de dagtickets ook op waren, combi was zo goed als in ieder geval?) viel dat dan nog wel mee eigenlijk, maar misschien stonden de Helldorado en Swamp volledig afgeladen? Iemand die na CPB (of Europe, maar daar zal ik wel uitzondering zijn geweest hier op t forum) nog is doorgegaan naar een van twee tenten en kan vertellen hoe makkelijk of moeilijk het was om in die tenten te komen?
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
634
914
Ben wel even benieuwd naar hoe druk het aan het begin bij CBP was, voor zover men dat hier kon zien vanaf de frontrow? Toen we na Europe aan kwamen lopen tijdens de laatste minuut, was La Morgue half leeg en stonden we zo vooraan.

Natuurlijk speelde de Swamp en Helldorado op dat moment ook al weer, maar ook bij Europe was er nog genoeg ruimte vooraf en tijdens het concert. We kwamen pas aan één minuut voor start, maar konden helemaal naar voren door lopen en als we hadden gewild misschien nog wel dichtbij frontrow ook...

Voor een uitverkochte zaterdag (kreeg die melding in ieder geval dat de dagtickets ook op waren, combi was zo goed als in ieder geval?) viel dat dan nog wel mee eigenlijk, maar misschien stonden de Helldorado en Swamp volledig afgeladen? Iemand die na CPB (of Europe, maar daar zal ik wel uitzondering zijn geweest hier op t forum) nog is doorgegaan naar een van twee tenten en kan vertellen hoe makkelijk of moeilijk het was om in die tenten te komen?

Ikzelf stond achteraan bij CBP om op tijd naar Satyricon te vertrekken (maar bleef uiteindelijk de ganse set), de tent was gevuld maar verre van overvol. Op het einde inderdaad nog amper voor de helft gevuld.
Swamp bij Satyricon is ook al drukker geweest. Ik zag trouwens weinig mensen aan de toog / merch. Misschien waren vele vetrokken na Watain / Heideroosjes? Overdag was het toch stukken drukker leek mij.
 

InsaniTiny

Gouden Tip
5 jan 2023
352
1.056
Zo, wij zijn weer thuis aangekomen. Één dag naar Alcatraz geweest (omdat Dokken kwam, tsja..) en wat was het weer leuk!

Als echte luxepaarden zaten we in een viersterrenhotel in Kortrijk. Op vrijdagmiddag zijn we aangekomen met de trein. We hebben even door de stad gewandeld, lekker gegeten en ik heb voor het eerst in mijn leven in het zwembad en de sauna van een hotel gezeten. Wat een luxe zeg!

De volgende ochtend zagen we veel crew-mensen bij het ontbijt. Na het ontbijt hebben we de wandeling van 50min richting het festivalterrein gemaakt. Prima te doen, uiteindelijk waren we er zelfs voordat de poort open ging. De laatste keer dat wij op Alcatraz waren was 2016. Wat is er veel veranderd sinds die tijd! Het terrein is supergroot nu, en superleuk ingericht! Het gevangenis-thema is geweldig neergezet, met alle podia en eetkraampjes in thema, en zelfs sexy bewakers bij de ingang. De mechanische vogel wilde ik het liefst mee naar huis nemen, en door de vette shows vergat je soms bijna om naar de wc te gaan. Qua aankleding en sfeer vind ik Alcatraz echt boven Graspop staan, alleen qua bands zal Graspop beter aan blijven sluiten bij mijn smaak.

We zijn de dag begonnen met Vengeance en Raven bij de mainstage. Vengeance was een lekker begin van de dag, de mannen hadden er duidelijk zin in, en klonken lekker. Raven was voor mij een beetje een teleurstelling. Op album klinken ze prima, maar live kwam het voor mij niet over. Alsnog prima om erbij op de tribune in de schaduw te zitten, met kroketten.

Over kroketten gesproken, het eten was zo goed op Alcatraz! Na jaren van Graspop-pizza's was dit echt hemels, en helemaal niet zo duur (voor een festival). Het enige jammere was dat de nacho's meer kaas dan chip waren, maar voor veel mensen zal dat juist een pro zijn.

Na de kroketten een stukje Finntroll meegepakt vanaf de tribune, en later vanaf de signing rij voor Vengeance. Klinkt prima van een afstandje, maar het blijft minder mijn muziek. Hierna de meeting, gezellig om veel mensen weer te zien! Zo gezellig zelfs dat het opeens al tijd was dat The Night Flight Orchestra begon, oeps! Met een groep die kant op vertrokken, en vrijwel helemaal vooraan gekomen. Wij zijn wel weer snel verder naar achter gegaan, want ik vond het geluid verder naar voren steeds minder goed worden. Ik had dat bij alle mainstage-bands wel, dat ik ver voorin enkel nog drums hoor. En dat past precies niet bij de bands die ik het leukst vind... TNFO was overigens wel een groot feest, met dansen en zelfs een grote polonaise. En respect voor die man dat hij in zwart pak, met hoed en cape stond te zingen en dansen in die hitte.

Hierna even op aden gekomen in de schaduw, waarna we ergens in de tent bij Fleddy probeerden te komen toen ze begonnen. Nice try, maar dat lukte dus niet meer! Uiteindelijk vanuit de schaduw voor de eet-tent meegeluisterd. Na Fleddy hebben we een ijsje gehaald en vonden we een plek in de schaduw om Dio Disciples te kijken. Oh ja, en @Koekdoos vertrok even, om terug te komen met een gesigneerde LP van Epica, de gek! Dio Disciples deden het goed (afgezien van wat jammere problemen met de techniek). Niks speciaals voor mij verder, maar prima om bij te chillen.

Hierna hadden wij een tijd niks op het programma staan, dus was het tijd voor lekker eten, kaartspellen en de verschillende kraampjes rondsnuffelen. Vervolgens was het tijd voor de vervelendste clash van de dag, die in werkelijkheid nog veel vervelender werd. We gingen naar Lord Of The Lost, met het plan om rond 9 naar Epica te bewegen. Maar Lord Of The Lost was zo geweldig! Wat een energie! Wanneer ik hun muziek thuis op zet is het gewoon leuk, maar live waren ze gewoon een van de beste bands van de dag. Met pijn in het hart uiteindelijk toch vertrokken naar Epica, en dat was zeker geen straf. Ze blijven fantastisch gewoon <3 Het publiek ging voor mijn gevoel alleen niet heel erg mee, er werd vooral gecrowdsurft (dezelfde mensen steeds, ugh). Gelukkig stond ik in een groep Festileakers, die er wel helemaal in op gingen!

De laatste band van de dag was Europe, en ook dat was een groot feest. Ik kende vrijwel alle nummers, ook degenen waarvan ik de titel niet herkende, en ze klonken supergoed voor een band die al zo lang meegaat. The Final Countdown was geweldig, met een publiek dat sprong en meezong met de synths. Ze stopten wat eerder dan op het programma stond, dus gingen we nog even langs La Morgue om na te praten met de festileakse Prog Parkieten die net hadden genoten van Crippled Black Phoenix. De wandeling van 50 minuten op de terugweg was flink zwaar, maar je moet wat overhebben voor luxe ;)

Mijn top 3 van de dag:
1. Epica
2. The Night Flight Orchestra
3. Lord Of The Lost (als ik de hele set gezien had, hadden ze een serieuze kans op plek 1 denk ik)

Mocht er nog een keer een dag zijn met wat meer onze muziek, kijk ik ernaar uit om weer een dag naar Alcatraz te gaan nu ik de sfeer opnieuw heb kunnen proeven :D
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken