Alcatraz Open Air 2024

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.868
3.993
Artikel van't internet geplukt. In totaal 55.000 bezoekers dus tov 43.000 vorig jaar.
Daar zitten ook de donderdagtickets in aangezien die ook betalend zijn (maar dat was vorig jaar ook al), toch een forse stijging weer.


454715871_2835869016577970_1738540963869793846_n.jpg
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.661
6.822
Artikel van't internet geplukt. In totaal 55.000 bezoekers dus tov 43.000 vorig jaar.
Daar zitten ook de donderdagtickets in aangezien die ook betalend zijn (maar dat was vorig jaar ook al), toch een forse stijging weer.


454715871_2835869016577970_1738540963869793846_n.jpg
Dat zullen geen 55.000 unieke bezoekers zijn. Met een terrein capaciteit van 17.000 kom je daar alleen aan als je de bezoekers per dag bij elkaar optelt. Maar dan worden wij als weekend bezoekers, die donderdag hun bandje al hebben gehaald, waarschijnlijk 4x meegeteld... Ik verschoot al even van dat getal, want dat is ook de capaciteit van Graspop, en zo veel mensen komen er bij lange na niet op Alcatraz.
 
  • Leuk
Waarderingen: won666

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.963
8.883
Dat zullen geen 55.000 unieke bezoekers zijn. Met een terrein capaciteit van 17.000 kom je daar alleen aan als je de bezoekers per dag bij elkaar optelt. Maar dan worden wij als weekend bezoekers, die donderdag hun bandje al hebben gehaald, waarschijnlijk 4x meegeteld... Ik verschoot al even van dat getal, want dat is ook de capaciteit van Graspop, en zo veel mensen komen er bij lange na niet op Alcatraz.
Graspop telt op dezelfde manier.

 
  • Leuk
Waarderingen: nikita

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.868
3.993
Dat zullen geen 55.000 unieke bezoekers zijn. Met een terrein capaciteit van 17.000 kom je daar alleen aan als je de bezoekers per dag bij elkaar optelt. Maar dan worden wij als weekend bezoekers, die donderdag hun bandje al hebben gehaald, waarschijnlijk 4x meegeteld... Ik verschoot al even van dat getal, want dat is ook de capaciteit van Graspop, en zo veel mensen komen er bij lange na niet op Alcatraz.
Haha klopt, dat is inderdaad de juiste berekening die je daar doet. Is een optelsom van de 'dagbezoekers', dus de combi's tellen gewoon elke dag opnieuw mee. Bij Graspop wordt dat ook vaak op die manier vernoemd "Ruim 220.000 festivalgangers hebben van donderdag tot en met zondag genoten van Graspop Metal Meeting in Dessel."
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.671
3.499
Het scannen van de aantallen zal bij de entree gebeuren. En als je het op die manier telt ben je ook met een combi ticket elke dag een unieke bezoeker die geteld wordt🤗
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.868
3.993
Het scannen van de aantallen zal bij de entree gebeuren. En als je het op die manier telt ben je ook met een combi ticket elke dag een unieke bezoeker die geteld wordt🤗
Alcatraz is nog lekker old fashioned. Geen scansysteem aan het bandje of iets dergelijks :)
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.963
8.883
Dat heeft wel wat, maar het digitale systeem vind ik ook wel fijn hoor. Zeker voor het opwaarderen en voor de refunds
Ja het is mij eigenlijk ook om het even. Beide systemen hebben voor- en nadelen. Wat ik vooral heel fijn vind is dat de munten op Alcatraz goedkoper zijn. Voor komende editie kosten ze 3,20 in de voorverkoop.
 
  • Leuk
Waarderingen: johanra en Piebe71

Kapitein Knorpot

Playlistbediener
12 jul 2024
37
36
Ik vind de tokens vooral gemakkelijk in groep.
Alleen of als koppel maakt het allemaal weinig uit, maar wij zijn altijd in een groep van 10 personen (30 personen op Graspop 😬). En om dan bij te houden wie zijn beurt het is ed. is onbegonnen werk.

Ons systeem is al jaren: als iemand om drank gaat steekt die een open hand uit met een coin in, en al wie ook iets moet hebben steekt er een coin bij. Nooit gezever.
Maar met het digitale systeem lukt die werkwijze niet ☹️
 
  • Leuk
Waarderingen: stengels en MarcoReusel

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
4.031
5.357
Super gezellig terrein, lekker eten tegen oké prijzen, een gevarieerd en sterk programma en vooral een gezellige, aangename groep. Ik ga akkoord met de lofzang die al geschreven was hier.
Minpuntje dat er geen drinkwater is en het geluid in de swamp vaak tegen viel.

Donderdag
Bulls On Parade 6

Na het terrein te verkennen en het al veel te gezellig te hebben naar deze band vertrokken. Ze brachten sfeer, maar het geluid was niet helemaal top. (Wat wel vaker voorviel in de Swamp).
De brassband was ook echt heel fijn. Grappig om al die metalheads zien los te gaan op YMCA, K3 of Spring.

Vrijdag
Dyscordia 4

Powermetal is vaker niet dan wel mijn ding, maar op plaat vond ik Dyscordia best oké klinken. Live viel het dan weer tegen door matig geluid en klonk het als een van de zovele matige boomerbands. Toen het steviger begon te regenen toch maar even gaan schuilen.

X-Pozed 7
Ze wonnen de Alcatraz-batch en mochten de kleinste tent openen. Ze speelden een energieke show en waren het publiek dankbaar. Altijd fijn als een band zelf geniet. Muzikaal gezien was het strak gespeeld, maar de volledige 40min boeien deed het ook niet, aangezien het nog net wat te inwisselbaar was. Toch wel al een dik feestje.

Daarna weer even gaan chillen aan Helldorado met Fatal Move - op de achtergrond. Niet meteen mijn band.

The Lucifer Principle 6
Muzikaal gezien vond ik het niet heel speciaal, maar ze probeerden wel wat sfeer te maken, wat ook aardig lukte. Toch niet erg om wat eerder weg te gaan

Mantah 5
Na de lovende woorden stukje meegepakt, maar ik vond de zanger niet heel sterk. Muzikaal vond ik het wel aangenaam, maar ook weer op tijd door.

Mental Cruelty 7
Ondanks het verschrikkelijk afgestelde geluid vond het best nog cool. De zanger was indrukwekkend, ondanks dat je bepaalde hogere screams nauwelijks kon horen. Wel spijtig dat ook de (op plaat coolste) melodische stukken er amper doorheen kwamen.

Orden Ogan 5
Goed om even te liggen en vooral niet op te letten op wat er speelde.

Misery Index 7
Vond ik heel vet voor 15min, daarna begon het iets te veel van hetzelfde te worden, maar dat deed niets af aan de kwaliteit van de band.

Daarna wilden we even naar Feuerschwanz gaan kijken, maar bij aankomst al meteen door dat de bankjes aan de helldorado een comfortabelere optie leken voor het lichaam en vooral voor de oren.

Fen 8
Dit was het eerste echte hoogtepunt van de dag. Je werd meegezogen in de trip die ze creëerden op weg naar hogere sferen. Een heerlijke, intense show in dat fantastische tentje.

Hippotraktor 9
En toen leverde dat tentje weer een hoogtepunt. Een strak spelende band, heel erg enthousiast publiek en Stefan lijkt ook elke keer beter te worden, zowel qua stem als qua frontman. Ik ben persoonlijk ook meer fan van de nieuwe 2e zanger zijn stem dan van die van de vorige.

Channel Zero 6
Al eens in de AB gezien en om die reden gekozen om ze zittend mee te pakken. Ik vond het best oké, maar geen hoogtepunt ook niet, daarvoor heeft hij gewoon de stem niet meer. Op z'n tijd weer naar de Morgue!

Uada 9
Nog een portie black metal met genoeg melodie om de luisteraar in vervoering te brengen en dat deden ze ook met verve. Ook zij konden de tent omtoveren tot een donker hol, waar we toch ook konden genieten van de melodische zonnestralen, die af en toe binnenvielen en ook prachtig te horen waren.

The Ocean 10
Het plan was de hele show meemaken, maar Uada stak daar een (weliswaar mooi) stokje voor. De laatste 40 minuten waren echter de mooiste chaos van het festival. Haarfijn geluid, de energieke zanger die zoals altijd van hot naar her liep en het publiek indook. Al een vroege sollicitatie naar show van het weekend!

Monkey3 8
Ze speelden sterk, maar na de heerlijke shows van Uada en Ocean was het moeilijk om erin te komen. Het irritante publiek hielp daar ook niet meteen bij: veel rumoer en een zatlap die niet zo goed meer kon blijven rechtstaan. Ondanks dat alles speelden ze toch weer gewoon een ongelooflijk goede set, die ik uiteindelijk het laatste half uur nog relatief goed heb kunnen beleven.

Amon Amarth 6
Vanop de tribune gekeken, maar na een dik uur had ik het wel gezien. Ik ben sowieso al niet de grootste fan en het leek toch weer eerder op automatische piloot gespeeld.

Cradle of Filth 5
Nog 20tal minuten meegepakt, maar het was hem niet meer.

Zaterdag
Secondhand Saints 7

En weer een leuke opstart met een Belgische metalcoreband, die er al vroeg op de dag een stevig feestje van maakte. De elektronische stukjes bij sommige nummers waren ook tof. De vergelijking met Electric Callboy zie ik dan weer minder. Alhoewel het snollebollekesmoment door van links naar rechts te springen dan wel in de buurt kwam.

Ankor 6
Stukje nog van meegepakt, maar het bleef niet echt plakken.

Columbarium 6
Leuk optreden, maar niet heel speciaal.

Arson 8
Een heerlijke chaos: een barman die af en toe drank leverde waarbij het publiek op het podium klom, een energieke zanger en band. Ze hadden het publiek ook heel snel mee. Ook muzikaal klonk het zeer sterk. Mooi om te zien dat ze zeer professioneel opstellen: ze stonden al klaar alvorens Columbarium gedaan was om alles meteen op te zetten en te soundchecken. Toch zijn ze dan ook weer veel minder serieus op het podium door grappen te maken en ook die barman. Dit is een ideaal contrast om nog wat flinke stappen te zetten (met dit soort muziek).

Fleshgod Apocalypse 8
Met angst voor het geluid naar de Swamp, maar deze keer was dat niet nodig. Zowel de vocals als de melodische stukken kwamen goed door voor mij.

Fleddy Melculy -
De stukken die ik opving, klonken goed en net als wat je ervan kon verwachten. Het chillen was echter aangenamer.

Thronehammer 6
Hier een stuk van meegepakt en een indrukwekkende stem weerklonk. Het was op dat moment van de dag echter iets te eentonig om me helemaal mee te slepen. Als ze dan nog Thy Blood vrij vroeg speelden toch daarna maar doorgegaan om naar de Prison Stage te gaan.

Dio Disciples 6
Ik ben zelf niet heel erg bekend met Dio en Rainbow, maar het was zeker een fijn optreden om al zittend even bij bij te komen.

Pothamus 10
Dit was zo'n show die door de festivalsetting en het aanwezige publiek naar een absoluut hoogtepunt werd gestuwd. Geen woord hebben ze gezegd, maar dat was perfect voor de stijl van muziek die ze speelden en ook niet nodig om oorverdovend applaus te krijgen, dat na elk nummer nog luider werd. Het geluid stond dan ook nog eens perfect, wat zeker bijdroeg aan een geniale show. Na afloop zag je dat de band ook duidelijk aangedaan was door het enthousiasme van het publiek.

Emmure -
De honger en vermoeidheid wonnen het even, dus na 1 nummertje besloten om toch maar vanop de bankjes verder te luisteren en wat te eten. Ik vond het ook niet heel erg indrukwekkend klinken.

1000 Mods 9
Dan werd het tijd voor een heerlijke driedelige portie aan stoner. Waar Mods al meteen de lat heel erg hoog legden. Heerlijke sound, die ook nog eens strak werd gespeeld en het gewoon heerlijk op headbangen was.

Red Fang 6
Toch weer van een afstandje al zittend bekeken en het klonk zeker goed. Vooraan had het wellicht ook wat hoger gescoord.

Truckfighters 9
Ik had ze al eens gezien op Desertfest, dus ik wist wat ik kon verwachten. Ze speelden weer zeer energiek en legden heel vaak leuke funky stukken in de muziek, waardoor het een echt feestje werd. Als je dan nog kan eindigen met zo'n meezinger heb je altijd een manier om het (al bezige) feestje helemaal in stijl af te sluiten.

Crippled Black Phoenix 8
Zoals al gezegd was het fijn om daar met iedereen te staan in de tent. Muzikaal klonk het ook live zeer sterk. De vocalen vond ik spijtig genoeg niet erg sterk, waardoor het toch geen 10/10 optreden werd, wat ik wel had gehoopt en verwacht. Het maakte me vooral benieuwd naar meer in een andere samenstelling.

Zondag
Millhaven 8

Ooit eens gezien in het voorprogramma van Fleddy Melculy in Leuven, maar nu vond ik ze nog veel beter. Nog wat extra vette nummers erbij en toch al een zeer sterke sound. Ze knalden me goed wakker.

Cobra The Impaler 8
En nog wat Belgisch talent! Ook hier stond het geluid weer sterk afgesteld en speelde de band een zeer strakke show. De zanger is ook erg sterk.

Soil 7
De band speelde oké en de zanger klonk zeker niet verkeerd. Daarnaast hebben ze ook wat toffe nummers. Ik zat echter met een laatste dag + warmtedip dus niet helemaal kunnen beleven als gewild.

Eternal Champion 4
Nog een groot stuk van gezien al zittend, doordat Soil vroeger was gestopt, maar vond ik vies tegenvallen.

Conan 7
Op plaat vond ik het meestal goed voor 1 nummer. Live klonken ze echter heel strak en de zanger kon ook zeer sterk schreeuwen. Heel fijn optreden dat me toch wel wat uit de warmtedip kon trekken.

Jinjer 8
Toch een heel vette band, die ik nog eens onder minder brandende omstandigheden wil meemaken. Ongelooflijke stem zowel clean als harsh, spijtig dat ze hun beste nummers niet echt meer spelen. Door de hitte was het publiek wel erg tam.

Aborted 5
Het klonk niet bijster goed, een brij van geluid, dus na een paar nummers dan maar vertrokken.

Green Lung 9
Ze sprongen er bij het inluisteren al uit door hun unieke sound en maakten het live ook wel waar. Een mengeling van Black Sabbath en Ghost, maar zeker ook een eigen sound. Een sterke zanger maakte de toffe nummers af.

Orange Goblin 5
Heel erg monotoon en na een dik half uur maar even gaan zitten in de swamp.

Dark Tranquillity 9
Tijdens het inluisteren vond ik ze al tof klinken. Melodeath vind ik vaak ook wel gewoon heel erg fijn. Live waren ze ook gewoon steengoed, haarfijn geluid, een strakke band en een zanger in topvorm. De minutenlange ovatie hadden ze dan ook dik verdiend. De nieuwe nummers klonken veelbelovend.

De minieme twijfel om nog even naar Gene Simmons te gaan, werd al meteen weggenomen doordat hij al aan het lullen was toen we de Swamp buiten gingen.

Baroness 5
Na zo'n goed optreden was het sowieso al moeilijk geweest om daar over te gaan, het slechte geluid hielp dan ook niet.

Daarna even chillen om daarna de laatste uren in te kunnen gaan met op de achtergrond Danko Jones. Veel aan het lullen...

Architects 9
Ondanks dat hij zei ziekjes te zijn, klonk hij heel erg sterk zowel clean als bij de zwaardere grunts, waar hij al wel eens moeite mee had. De nieuwe nummers blenden heel goed in de set, vooral de single seeing red is al een classic. Wat ik vooral opvallend vond: Animals werd harder meegezongen dan Doomsday. Leuke setlist vond ik het ook met oa Royal Beggars, Hereafter en Gravedigger enkel een gebrek aan 'A Match Made In Heaven', wat toch mijn persoonlijke favoriet is. Wat ik helemaal niet verwachtte, was de productie die ze ook nog eens meehadden.

Opeth 9
Architects stopte een kwartier te vroeg, waardoor ik zeer tevreden was om nog een groot deel van Opeth mee te kunnen pakken. Toen ik aankwam bij de groep (ik denk dat we ook hier met bijna heel onze Friend Zone stonden) was Opeth nog niet begonnen. Ideale timing voor mij dus, aangezien ze uiteindelijk ook nog eens hun 1u10 speelden en ik dus de hele set van zowel Architects als Opeth kon zien. Voor mij de eerste keer itt tot de meesten hier, waardoor ik vooral overdonderd werd en makkelijker de foutjes en het mindere geluid van me af kon zetten en me gewoon kon laten meeslepen. Ik was ook heel blij, maar verbaasd dat ze zoveel nummers met harsh vocals speelden. Prachtig 1-2'tje om een prachtig weekend af te sluiten.

Ordening van de bands die ik goed genoeg heb gezien:
1. The Ocean 10
2. Pothamus 10
3. Dark Tranquillity 9
4. Hippotraktor 9
5. Opeth 9
6. Truckfighters 9
7. Architects 9
8. 1000 Mods 9
9. Uada 9
10. Green Lung 9
11. Jinjer 8
12. Monkey3 8
13. Fen 8
14. Crippled Black Phoenix 8
15. Arson 8
16. Fleshgod Apocalypse 8
17. Millhaven 8
18. Cobra The Impaler 8
19. Mental Cruelty 7
20. Secondhand Saints 7
21. Conan 7
22. Soil 7
23. X-Pozed 7
24. Misery Index 7
25. Thronehammer 6
26. Amon Amarth 6
27. Channel Zero 6
28. Dio Disciples 6
29. Red Fang 6
30. Ankor 6
31. Columbarium 6
32. The Lucifer Principle 6
33. Bulls On Parade 6
34. Cradle of Filth 5
35. Mantah 5
36. Baroness 5
37. Orange Goblin 5
38. Aborted 5
39. Orden Ogan 5
40. Eternal Champion 4
41. Dyscordia 4
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.671
3.499
Ik vind de tokens vooral gemakkelijk in groep.
Alleen of als koppel maakt het allemaal weinig uit, maar wij zijn altijd in een groep van 10 personen (30 personen op Graspop 😬). En om dan bij te houden wie zijn beurt het is ed. is onbegonnen werk.

Ons systeem is al jaren: als iemand om drank gaat steekt die een open hand uit met een coin in, en al wie ook iets moet hebben steekt er een coin bij. Nooit gezever.
Maar met het digitale systeem lukt die werkwijze niet ☹️
Daar hadden ze toch de losse pasjes voor die je kon opladen. Allemaal gelijk bedrag er op en opgelost toch? Dat bijhouden snap ik trouwens. Dat is in een grotere groep niet te doen.
 

Kapitein Knorpot

Playlistbediener
12 jul 2024
37
36
Mja, maar wie houdt het pasje bij? Allemaal bijleggen op het pasje, maar: de ene helft staat aan de mainstage, de andere gaat naar de marquee. De ene staat om 11u op de wei, de andere komt pas om 19u van de camping ... Ik zou wsch veel meer opdoen van het pasje dan ik er opgezet heb, en een ander zou misschien er evenveel opzetten, maar daar slechts 3 pinten van terugzien...
Met de coins nooit problemen gehad. Dus ik hoop dat Alcatraz oldschool blijft ...
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken