Alcatraz Open Air 2024

johanra

Gouden Tip
13 sep 2021
260
738
Dit jaar ook al toe aan mijn 8e editie.
Donderdag aangekomen op de Expo en daar vlot op de shuttle kunnen stappen
Daarna ook geen wachtrij aan het inchecken voor de Eagles Plaza. Dit jaar hadden we met onze groep van 5 een groepstent gehuurd van 6 personen en daar hadden we dus meer dan voldoende ruimte.
Ondanks dat de Eagles Plaza dit jaar toch weer een stukje groter was heb ik toch geen grote wachtrijen gezien aan de douches / toiletten.
Verder had ik ook nog het ontbijtbuffet met spek en eieren genomen om met een stevige basis aan de dag te beginnen ook in de ontbijttent geen lange rijen en ook voldoende plaats om te zitten.
Ook de extra animatie op de camping met bv. dat koor in de ochtend was wel tof.

Op het festivalterrein toch een paar goede verbeteringen:
- trappen vervangen door helling aan de doorgang main / helldorado
- iets andere inplanting van de vip / (rolstoel)podium waardoor het terrein toch minstens ruimer leek.
- La Hacienda is ook een mooie extra locatie om te zitten

Een probleem dat er vorig jaar ook al was is dat iets te kleine toiletblok aan de Presidio/Helldorado daar had je toch nog af en toe redelijke rijen.

In de toekomst zou het wel tof zijn als de Helldorado tent eens een upgrade kreeg zodat die palen verdwijnen, nu belemmeren die af en toe wel het zicht als je wat verder af staat.

Aan de eetstandjes vond ik de kwaliteit dit jaar meer dan ok, eigenlijk altijd lekker kunnen eten.

Zowel op de camping als op het festivalterrein waren de crew/vrijwilligers weer van topniveau.

Heb ook nog eens gekeken naar mijn top 10 van het festival.

1. Baroness (zondag - Helldorado)
Laatste keer dat ik hen zag was in de Trix in 2019 en dat is één van mijn favoriete concerten ooit. Ik moet zeggen dat we op Alcatraz 5 jaar later een nog betere versie van de band gezien hebben. De ritme sectie stond altijd als een huis maar in 2019 was Gina er nog maar recent bij en nu zie je dat ze echt opgenomen is in de band. Ze legt nu haar eigen accenten ipv te spelen als haar voorganger. Ook op vocals doet ze het heel goed. De setlist is natuurlijk eerder kort op een festival maar toch een mooie selectie van nummers uit elk album (behalve Red) met een aantal stevige bangers er tussen. Ook nog mooi dat Jamel naar Baroness is komen kijken ipv Dark Tranquillity en dat dit dan ook nog de topper van zijn dag werd.

2. The Ocean (vrijdag - Helldorado)
Met de energie vooraan zat het helemaal goed in de buurt van de andere forumleden, geluid was heel goed en van vrienden die meer achteraan stonden hoorde ik dat zelfs de rustigere stukken ook daar goed doorkwamen. Verder mooie setlist met enkel nummers van de laatste 2 platen aangevuld met eentje van Pelagial. De band had er ook zichtbaar plezier in, kijk nu al uit naar Pelagic Fest

3. Crippled Black Phoenix (zaterdag - La Morgue)
Kende deze band een jaar geleden niet, maar door de promotie hier op het forum toch besloten om af te zakken naar La Morgue.
En dat was dus zeker de moeite waard , zoals eerder al gezegd is stond er daar een grote afvaardiging van het forum vooraan wat toch al direct de sfeer zet. Vond het een mooie gevarieerde setlist ondanks dat ik er dus eigenlijk niets van kende. Maar de nummers die ik nu gehoord vond ik heel sterk en kan ik alvast gebruiken als startpunt om de band verder te ontdekken. Zie nu wel op Setlist.fm dat zij blijkbaar wel niet veel spelen in Belgie was nog maar de 4e keer sinds 2007 hopelijk gaat die frequentie wat omhoog

4. Paradise Lost (vrijdag - Swamp)
Heb mij nooit echt verdiept in deze band ondanks dat ik bv wel fan ben van My Dying Bride / Anathema, maar nu dus toch maar eens compleet onvoorbereid gaan kijken. Ik moet zeggen dat dit toch wel heel goed was speelden ook nog een goede cover van Bronski Beat waar in het publiek zelfs gedanst werd, dat had ik ook niet echt verwacht in een PL show

5. Opeth (zondag - Swamp)
Begonnen er dus aan met redelijk wat vertraging blijkbaar omdat de schermen op het podium niet werkten wat eigenlijk een best stomme reden is want wie gaat er nu naar een Opeth show om naar een scherm te kijken. De technici hadden hun energie beter gestopt in eerst de sound op orde zetten. Toen dat sound issue gefixed was vond ik het alsnog schitterend.

6. Green Lung (zondag - Helldorado)
Ik denk dat Dr. Hannibal deze nog getipt had en dit was een mooie show met 3 songs die mij enorm hard opvielen
Maxine dat zomaar op een Ghost plaat zou kunnen staan, "Song of the Stones" een iets zachter nummer en dan die afsluiter "One for Sorrow" dat is echt wel een hele goeie

7. Pothamus (zaterdag - La Morgue)
Had hen al eens eerder gezien en was toen ook onder de indruk en nu opnieuw. Moet hen eigenlijk wat meer van nabij volgen zodat ik nog wat meer shows kan meepikken.

8. Cobra The Impaler (zondag - Helldorado)
Zeer goede show dit, de vergelijking is hierboven al ergens gemaakt met Mastodon en dat is een band waar ik nooit echt ingekomen ben terwijl ik van Cobra eigenlijk instant fan was.

9. Uada (vrijdag - La Morgue)
Door de overlap met The Ocean het optreden niet helemaal kunnen uitkijken maar dit was echt wel goed klonk eigenlijk live nog beter dan op plaat. Als die nog eens langskomen ga ik zeker kijken.

10. Korpiklaani (zondag - Prison)
Al een paar keer gezien en het is toch niet altijd even sterk vind ik maar nu zat de sfeer er in ieder geval toch goed in, plots kwam Jezus kwam crowd surfend voorbij en dan kwam ook MetalLimbo nog voorbij in de polonaise, dat moeten beide indicatoren zijn van een goede show :)

Op Graspop had ik al 2 gezichten (@Dr. Hannibal & @MetalLimbo) kunnen plakken op forumnamen en daar heb ik nu dus nog @duck, @InsaniTiny , @Jamel, @Joslittel, @Koekdoos en @nikita kunnen aan toevoegen, mooi dat ik jullie heb kunnen ontmoeten.
 

jvandeweyer

Gouden Tip
14 feb 2019
437
686
Wij waren er ook bij in 2016, maar alle edities tussen nu en toen niet. Kan jij me vertellen of de prisonstage veel verandert is ten opzichte van toen? Had het idee dat artiesten toen net als op Graspop verder naar de zijkanten konden lopen, onder de schermen langs zeg maar. Kan het me niet meer herinneren…

Goh ... Goede vraag. Ik zou hier geen concreet antwoord op hebben alsook het gewoon daadwerkelijk niet weten. Ik meen me wel zoiets te herinneren. Ben even naar m'n eigen foto's gaan kijken & heb even wat foto's van 2016 gegoogled.
De constructie van de prison stage zelf is wat breder/imposanter geworden. Ik heb het dan niet per se over het podium, maar wel om de (fictieve) "muren" die je aan de rechter- en linkerzijde hebt. Waar de constructie vroeger stopte na de tweede toren, is daar nu nog een segment aan toegevoegd. (Ter verduidelijking - zie foto hieronder van 2016)

welcome3.jpg.webp


Wat me daarnaast ook opviel ... Je ziet de twee grote beeltenissen van Officer Nice (onder de woorden Alcatraz) hangen. Daar staat nu precies niets groots voor. Deze editie werd er echter bij een aantal bands aan de linker- en rechterkant een soort grote box/speaker gezet, waardoor artiesten daar idd niet meer voor kunnen lopen.

Onder het scherm lopen zoals bij Graspop heeft er dus wel niet ingezeten. Maar ik denk dat het podium zelf niet zozeer veranderd is, maar dat de extra elementen ervoor zorgen dat het podium nu veel smaller lijkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Koekdoos

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
357
733
Op zich wel opmerkelijk dat hier overzicht na overzicht verschijnt met lof voor Crippled Black Phoenix, maar dat het anderzijds ook de leegste tent van het hele festival was. (of toch de leegste die ik heb gezien, was natuurlijk niet overal aanwezig)
 

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.829
4.777
Op zich wel opmerkelijk dat hier overzicht na overzicht verschijnt met lof voor Crippled Black Phoenix, maar dat het anderzijds ook de leegste tent van het hele festival was. (of toch de leegste die ik heb gezien, was natuurlijk niet overal aanwezig)
Niks opmerkelijks aan. Hier zitten veel forumgenoten met een enorm goede muzieksmaak en ook nog zeer veel muziekkennis. De meerderheid van de festivalbezoekers zie je vooral terug bij de bekende namen.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.768
12.426
@Joslittel toch geen Gene Simmons zie ik? Maar wel cool om een goed cijfer bij Feuerschwanz en Dio te zien!

En is het toeval of kwam het door de warmte dat op zondag de cijfers vroeg en laat op de dag heel hoog zijn en midden op de dag in de warme uren alle cijfers relatief laag zijn?



Wij waren er ook bij in 2016, maar alle edities tussen nu en toen niet. Kan jij me vertellen of de prisonstage veel verandert is ten opzichte van toen? Had het idee dat artiesten toen net als op Graspop verder naar de zijkanten konden lopen, onder de schermen langs zeg maar. Kan het me niet meer herinneren…
Nee dat is geen toeval op de zondag vermoed ik haha. Je bent zelf vermoeid en de rest van het publiek ook waardoor het nooit echt euforisch is. Wel prima te verteren wat je hoort. Dat wel.

En onze Gene sneuvelde tussen het napraten met twee andere festivalvrienden en een groepsfoto met de vriendengroep. Ook belangrijk!
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
357
733
Niks opmerkelijks aan. Hier zitten veel forumgenoten met een enorm goede muzieksmaak en ook nog zeer veel muziekkennis. De meerderheid van de festivalbezoekers zie je vooral terug bij de bekende namen.

Moet zeggen dat CBP de eerste Festileaks-hype is waarbij ik zelf niet helemaal mee ben. Bij anderen (The Ocean, Antimatter, Ne Obliviscaris, alle Belgische postmetal bands, etc...) is dat wel zo. En dan bedoel ik eerder dat ik het ook ervaar als iets bijzonders, los van of het dan wel of niet mijn ding is. Bij die anderen zie ik wat "het" is, bij CBP lukt dat maar niet. Was al het geval bij het inluisteren, maar dacht dat ik het daarvoor dan live moest zien, maar ik geraakte niet verder dan gewoon goed, het soort optreden waarvan ik binnen een maand alleen nog weet dat het goed was.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.671
3.498
Ah Alcatraz wat was je weer heerlijk. 4e keer dat ik er nu ben geweest en dit festival heeft wel een speciaal plekje in mijn hart veroverd. Eigenlijk klopt bijna alles. Het vervoer is goed geregeld. De camping is goed geregeld met van alle voorzieningen voldoende. De loopafstanden zijn extreem. Het eten is voor een festival echt goed betaalbaar maar bovenal zoveel lekkerder dan Graspop. De aankleding is mooi maar vooral de programmering is elke keer weer heerlijk divers.

Paar punten om apart te noemen:
  • Op de camping doen ze wel echt de moeite om er wat van te maken. Het ontbijtbuffet is gewoon legendarisch en een uitstekende bodem. Maar ook met dingen zoals het bijlwerpen of een mannenkoor in de ochtend. Maar het beste was de brassband op donderdagnacht, mooi feest! Houdt dit er in organisatie, elke keer ben je als bezoeker wel weer ergens door verrast.
  • Ik heb het nergens op geen enkel moment als druk ervaren. Niet voor eten of drinken halen, de toiletten waren altijd toegankelijk en elke show was prima een plekje te vinden. Dit is geen pleidooi voor nog meer mensen maar het huidige aantal bezoekers kunnen ze makkelijk aan.
  • Primus blijft het meest ranzige festivalpils. Hopelijk gaat dat er een keer uit. Gelukkig is de El Presidio altijd op loopafstand voor speciaal bier. Met name het wit biertje was heerlijk met het warme weer.
  • Over het algemeen goed geluid maar met name in de Swamp verzopen een aantal bands zoals de start van Opeth en Mental Cruelty. Aandachtspuntje!
  • En als laatste een welgemeend dankwoord aan alle gezellige mensen waarmee we waren én zijn tegen gekomen op het terrein. Door jullie is deze editie nog legendarischer geworden dan de andere jaren.
  • Het leggen van de line-up puzzel is een immense uitdaging maar de zondagavond was toch wat scheef. Voor de Opeth liefhebbers was er een aantal uren weinig tot niets boeiends te zien op de zondagavond.

Vrijdag
  • Dyscordia (6). Ze hebben een aantal hele goede nummers maar dit is de tweede keer dat ik ze zag en weer kwam het live niet echt uit de verf. Een mainstage openen is altijd een ondankbare taak maar voor mij lag het vooral aan het slechte geluid met teveel bas waardoor de complexiteit weg viel. Jammer.
  • Dudsekop (8). Hele grote verrassing dit! Dynamische black metal met een frontman met uitstraling en stevige stem. Veel tempowisselingen en andere ritmes. Tip om eens te beluisteren!
  • Massive Wagons (7). Vind ik een vermakelijke band die er proberen een feestje van te maken. Lukte deels.
  • The Lucifer Principle (8.5). En weer een grote verrassing zo vroeg op de dag. Stevig doorstampende doomy stoner. Maar vooral de frontman maakte de show met veel interactie en grappen. De zombiedans was het hoogtepunt. Topband. De Morgue is gemaakt voor dit soort shows.
  • Mantah (-). Even kort gezien maar deed me op dat moment niet veel dus snel weggegaan. Nog eens een herkansing geven ooit na de lofzangen hier.
  • Mental Cruelty (7.5). Ik vond het prima maar mede door het matige geluid kwam het voor mij nooit echt los. Met name de symfonische delen hoorde je slecht. Wel een zeer indrukwekkende frontman
  • Orden Ogan (6.5). Prima powermetal om van een afstandje te volgen. Wordt nergens spectaculair.
  • Misery Index (7). Bazenband met een heerlijk stevig geluid. Wel het soort muziek waar ik het eerste kwartier erg enthousiast over ben maar het na 40 minuten wel gehoord heb.
  • Feuerschwanz (7.5). Ha, dit werkte voor mij wel! Zingende ridders in het Duits met een cover van Dragostea Din Tei. Fout is het zeker maar een feestje is gegarandeerd, publiek deed goed mee.
  • Fen (8). Indrukwekkende post-black van keurige Britten. Mooi om dit in de Morque mee te kunnen maken. Band neemt je een uur lang mee op reis.
  • Septicflesh (9). Een van mijn favo death metal bands dus was van begin tot eind meezingen. Heerlijk bombastisch en de frontman zorgt ervoor dat je als aanwezige wel bij de les moet blijven. Ging erin als zoete koek. Nummers zoals Anubis zijn pareltjes en de orkestrale stukken klonken heerlijk zwaar.
  • Channel Zero (7). Stond hier met wat te hoge verwachtingen vermoed ik. In 2021 opende ze de Corona editie en die show deed veel met me. Nu vond ik het prima. Speelde ook best wat nummers die ik dan weer net niet kende. Prima vermaak maar ook niet legendarisch.
  • The Ocean (9.5). Dit gaat wel richting perfectie hoor. Met de hele groep links vooraan (in de Helldorado is recht links). Het geluid was perfect. In het eerste kwartier rustig opbouwen en dan komt opeens die eerste klap, magistraal. Heel veel betere nummers dan slotnummer Jurrasic zijn er niet gemaakt.
  • Monkey 3 (9.5). Pff wat een 1-2tje. Back to back ook waardoor ik 1 nummer nodig had om te landen. Maar dan krijg je vervolgens Jack en Icarus en zit je er weer volledig in. Toffe visuals hadden ze ook bij. De tent stond terecht op zijn kop.
  • Paradise Lost (7.5). Wat een kloteclash maar gelukkig nog zo’n 20 minuten kunnen zien en kunnen vaststellen dat PL een goede set speelde wat zeker geen gegeven is bij ze. Nog een paar favorietjes kunnen meepakken.
  • Amon Amarth (7). Ooit groot fan maar door de routinematige liveshows is de liefde inmiddels wat bekoeld. Prima om te zien en je kan lekker meezingen maar ga er niet meer helemaal los op.
  • Cradle of Filth (8). De moeheid begon om kwart voor 1 in de nacht wel wat toe te slaan maar gelukkig hadden we nog een hele scherpe Dani en co. Hebben natuurlijk ook een ijzersterk repertoire om uit te putten. Bewezen hier dat de slechte livereputatie definitief bij het grofvuil gezet kan worden.

Zaterdag
  • Temptations for the Weak (7.5). Goede opstart. Metalcore met melodeath riffs en zelfs pyro. Terecht een goede reactie zo vroeg in de Swamp.
  • Ankor (5). Meh, dit deed me niet zo veel. De zangeres klonk soms nog scheller dan Babymetal. Muzikaal soms wat leuke stukken maar vooral wat goedkoop scoren met eurodance. De drumsolo was de meest zielige drumsolo die ik ooit gezien heb.
  • Finntroll (8). Score had in het donker een stuk hoger kunnen zijn maar het was weer een feestje. Ze hebben de nummers en live klinkt het ook goed.
  • Fleshgod Apocalypse (7.5). Dat is nog eens een goede vervanging regelen!
  • Spiritbox (7). Helaas zorgde de hitte voor wat moeheid waardoor ik halverwege in de schaduw in slaap ben gevallen. Tot mijn spijt want dit klonk erg goed. Blijft op de lijst staan om live echt eens goed te bekijken.
  • Thronehammer (8.5). Damn wat was dit live ontzettend goed! Die riffs bleven hakken en kwamen live veel harder aan dan op plaat. En tot mijn grote verrassing stond er een frontvrouw. Bij het vele inluisteren had ik dit echt nooit verwacht met die diepe rauwe stem. Deze band verdient meer liefhebbers.
  • Dio Disciples (7.5). Ik verwachtte hier helemaal niks van maar gelukkig heb ik het soms ook fout, was erg goed! Met name het live horen van Stargazer was een kadootje. De verrassing was ook dat de zanger van Anthrax echt goed kan zingen.
  • Marduk (8). De panzerdivisie kwam langs om sloopte de hele Swamp. Na een uur ben je ook op. Blij om eindelijk eens een hele show te kunnen zien van deze mannen.
  • Testament (5). Van een afstandje gezien maar mijn gevoel van de vorige keer werd bevestigd. Uitgebluste live performance.
  • Lord of the Lost (8.5). Hier eerder al wat over geschreven. Zo’n verrassing dat ik zelfs begon te twijfelen om een deel Epica te skippen. Deze gaan er wel komen.
  • Epica (9). Epica deed wat Epica altijd doet, een ongelofelijk goede show neer zetten. Grotendeels in het donker waardoor het als een headlineshow aanvoelde. Stonden met een gezellig clubje lekker vooraan te feesten.
  • Truckfighters (8.5). En dan kom je opeens in de Morgue in één van de grootste stonerfeestjes van het weekend terecht. Tent stond op zijn kop, band gaf alles. Wilde ze eens zien vanwege de goede live reputatie maar kan nu alleen maar zeggen dat die volledig verdiend is.
  • Crippled Black Phoenix (9.5). Mijn muzikale droom die uitkwam. CPB eindelijk op een festival en dan zo’n mooie spot. De hele club + meer was aanwezig en we hebben genoten. Helaas geen 10 vanwege de valse start met het geluid en een setlist die net wat beter kon. Maar dat is spijkers op laag water zoeken. Dit was magisch.
  • Satyricon (8.5). Nog ff wat na staan praten met de aanwezigen waardoor er nog te weinig Satyricon overbleef helaas. Maar de Swamp was nog goed gevuld en de sfeer zat er goed in. De 4 nummers die we nog hebben kunnen horen klonken echt verdomd goed.

Zondag
  • Millhaven (8). Ik vind dit wel echt een goede band geworden met enorm sterke riffs. Verdienen het om door te groeien.
  • Cobra the Impaler (9). Ver boven verwachting! Wat een immense sound live, het geluid was ook echt perfect. Band gaf alles. Voor mij is dit beter dan genregenoot Mastodon.
  • Mordkaul (5.5). Slecht? Nee. Goed? Nee. Je staat een beetje mee te knikken maar niks springt eruit.
  • Soil (7). Toch de zon maar opgezocht omdat ik hun nummers op plaat erg fijn vind. Live bleek dit ook prima verteerbaar. Zanger heeft nog steeds een sterke rauwe stem. Maar zo in de bakkende zon komt een show nooit echt los. Stopte wel erg vroeg.
  • Eternal Champion (-). Door het vroege stoppen van Soil hier nog wat van kunnen zien maar deed me weinig.
  • Conan (7.5). Poe he wat een diepe riffs. Op plaat vind ik het wat saai maar live absoluut niet. Dit is puur headbang materiaal.
  • Legion of the Damned (7). Ik had er meer van verwacht maar weet niet precies wat dan meer. Klonk goed maar deed me tegelijk ook weinig.
  • Unto Others (6). Dit lage cijfer ligt niet aan de band maar aan mij. Ik heb moeten constateren dat deze new wave achtige metal gewoon niets met mij doet. Ik hoor steeds White Lies die proberen een metalband na te spelen. Maar he, ik heb het een kans gegeven.
  • Exodus (7.5). Met 2 Exodus veteranen even staan dansen bij Exodus. Laatste der grote thrashmetal bands die ik nog moest afstrepen. Met Gary Holt een gitaarheld in de gelederen. Ondanks de hitte had het aanwezige publiek er gelukkig zin in en het was een fijne show.
  • Terrorizer (-). Ik weet niet zo goed waar ik naar stond te kijken. Op plaat wel aardig maar nu vooral herrie door een frontman die een vat olie over zichzelf had heen gegooid ofzo. 1 nummer gekeken.
  • Orange Goblin (8). Hier ging ik heel lekker op! De frontman is een knuffelbeer met een hele fijne podiumpresence en interactie met het publiek. Speelde ook een paar van mijn favo nummers zoals Sons of Salem. Fijne show!
  • Dark Tranquility (9). Een van de absolute uitschieters deze editie. Van begin tot eind stond deze show als een met een terechte staande ovatie voor de band voor het slotnummer. Nieuw werk klonk goed maar het waren vooral Atoma en Therein die show steelde. Misery Crown is een top einde!
  • Architects (8). Erg fijn om deze mannen eens als afsluiter in het donker te kunnen zien. Dan blijken ze opeens een hele toffe productie bij zich te hebben. Frontman was goed bij stem en er kwamen veel lekkere nummers voorbij. Met pijn in het hart na 50 minuten richting Opeth.
  • Opeth (8). Om bij Opeth aan te komen en te constateren dat ze 25 minuten later startte. @theblackmadness deed het slimmer. Die keek heel Architects af en sloot nog voor de start van Opeth bij ons aan. En dan beginnen ze en wordt The Grand Conjuration volledig verpest door het geluid. Gelukkig trok dat wel bij waardoor het tweede deel van de set vanouds goed was maar door de rommelige start kwam ik er nooit meer 100% in.

Eindoordeel

  1. Crippled Black Phoenix
  2. The Ocean
  3. Monkey3
  4. Dark Tranquility
  5. Epica
  6. Septicflesh
  7. Cobra the Impaler
  8. Thronehammer
  9. Lord of the Lost
  10. Truckfighters
  11. Satyricon
  12. The Lucifer Principle
  13. Opeth
  14. Orange Goblin
  15. Architects
  16. Cradle of Filth
  17. Dudsekop
  18. Finntroll
  19. Fen
  20. Marduk
  21. Millhaven
  22. Temptations for the Weak
  23. Paradise Lost
  24. Conan
  25. Dio Disciples
  26. Feuerschwanz
  27. Fleshgod Apocalpyse
  28. Exodus
  29. Mental Cruelty
  30. Misery Index
  31. Soil
  32. Legion of the Damned
  33. Spiritbox
  34. Massive Wagons
  35. Channel Zero
  36. Orden Ogan
  37. Dyscordia
  38. Unto Others
  39. Mordkaul
  40. Testament
  41. Ankor
Wat een geweldig verslag Jos!!!
Door dit soort zaken denk ik nog meer dat ik volgend jaar ook naar Alcatraz ga. Dankt voor je mooie verslag. Ik neem het mee in mijn overweging. En ik zat al op de twijfel stoel door @Jamel . Dit gaat niet helpen.🥰🥰
 

Sdg

Randprogramma
12 mrt 2023
234
301
ah Alcatraz....

Ik ben een tijdje zoekend geweest toen mijn lieve groezrock verdween ook moet ik wel eerlijk bekennen dat ik door werk en je leven veranderd de laatste jaren niet meer heb kunnen gaan. maar in 2019 was ik er ook terug bij toen was je weg. Dan maar naar graspop gaan ik vind gras geweldig maar iets te druk voor mij toch zeker dit jaar. Ik hou ook meer van kleinere bands die ze moeten bewijzen. de vrijwilligers die er alles aan doen. de verbondenheid van de muziek die er is tussen de mensen. Gelukkig wordt mijn muziek smaak breder en kan ik de het programma van Alcatraz smaken zo erg dat ik zelf overlappingen heb. Volgend jaar kom ik normaal wel terug als het lukt met verlof regeling met het werk (zorgen voor later eerst na genieten van deze editie.)

ook al is mijn muziek smaak verruimd toch enorm veel hardcore bands mee genomen en de punk bands ah casualties ik vond je nu zelf beter met je nieuwe zanger .

top 5 van de zondag:

1. Danko Jones: ze stonden al even op mijn lijstje om te zien en hebben echt de verwachtingen waar gemaakt. Het publiek was ook de max. wel niet heel veel volk vond ik.
2. Green lung !!!
3. Baroness
4. Jinger
5. Dark Tranquillity :Ik ken de ze niet maar de bio op de site sprak me aan. wouw echt zaterdag had ik dit met lord of the lost. Maar deze muziek raakte me. Ik ben vroeger weg gegaan voor Baroness. Nog een zalige voordeel aan Alcatraz ik ben 3 min voor dat baroness begon vertrokken en nog was ik op tijd. Maar daarom dus 5de plaats.

ook wel te vermelden waard Aborted, cirth ungol, orange goblin!

dus zeker een geslaagde editie voor mij!
 

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.829
4.777
Moet zeggen dat CBP de eerste Festileaks-hype is waarbij ik zelf niet helemaal mee ben. Bij anderen (The Ocean, Antimatter, Ne Obliviscaris, alle Belgische postmetal bands, etc...) is dat wel zo. En dan bedoel ik eerder dat ik het ook ervaar als iets bijzonders, los van of het dan wel of niet mijn ding is. Bij die anderen zie ik wat "het" is, bij CBP lukt dat maar niet. Was al het geval bij het inluisteren, maar dacht dat ik het daarvoor dan live moest zien, maar ik geraakte niet verder dan gewoon goed, het soort optreden waarvan ik binnen een maand alleen nog weet dat het goed was.
CBP is ook wel een vreemde eend in de bijt op een metalfestival. Het moet uiteraard je ding maar net zijn. Justin Greaves is iig een geniaal multimuzikant en songwriter. En een uitermate toffe gast. Damn, wat was ik er graag bij geweest op Alcatraz.
 

lieven

Randprogramma
22 jul 2020
131
207
Amaai, wat is dit festival gegroeid! Was er bij, de beginjaren in de brielpoort te Deinze met Saxon, Motörhead, Volbeat,, etc.. De eerste jaren in Kortrijk waar je zonder ticket kon doorlopen naar de main stage😬 zijn duidelijk passé, top festival geworden, professioneel, prachtige inkleding van podiums, toffe ambiance, bands, food, etc... Hopelijk worden ze niet zoals iedereen opgeslorpt door Live Nation..
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.768
12.426
Wat een geweldig verslag Jos!!!
Door dit soort zaken denk ik nog meer dat ik volgend jaar ook naar Alcatraz ga. Dankt voor je mooie verslag. Ik neem het mee in mijn overweging. En ik zat al op de twijfel stoel door @Jamel . Dit gaat niet helpen.🥰🥰
Ah dank en tof om te horen! Zou erg leuk zijn om elkaar daar volgend jaar te treffen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Jamel

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.661
6.819
CBP is ook wel een vreemde eend in de bijt op een metalfestival. Het moet uiteraard je ding maar net zijn. Justin Greaves is iig een geniaal multimuzikant en songwriter. En een uitermate toffe gast. Damn, wat was ik er graag bij geweest op Alcatraz.
Helemaal eens. Het kostte mij ook best wat inluisterwerk om er volledig in te komen, maar het kwartje is nu wel echt gevallen. Die show in de Morgue was magisch. Ik stond rechtsvoor tegen het podium aan, pal voor de neus van Justin Greaves, helemaal op te gaan in zijn gitaarspel en de band als geheel. Paar keer blikken uitgewisseld waaraan ik kon zien dat hij het ook tof vond te zien hoe hard ik daar stond te genieten, en na de show nog een leuk openhartig praatje met hem gemaakt, samen met @Joslittel onze waardering uitgesproken. Echt een toffe gast inderdaad.

Vanavond 2e ronde in de Boerderij :)
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.962
8.877
Ik ben echt heel blij met mijn verblijf, normaal komen we volgend jaar terug! Ik hoop alleen interessante bands, want voorlopig zijn de eerste aangekondigde bands helemaal niet wat ik verwacht (behalve Emperor).
Anders...

!Bekijk bijlage 10018
Ik vond Cradle of Filth, na het oplossen van de geluidsproblemen, echt geweldig! Hele goede set, één van de beste van het hele weekend.
 

Parfex

Randprogramma
23 feb 2023
196
390
Mijn top 5 van zondag:

- Green Lung
- Orange Goblin
- Danko Jones
- Dark Tranquility
- Soil

Al moet ik zeggen dat Architects en Clutch hier ongetwijfeld bij hadden gestaan. Helaas door een stom voorval na 2 nummers Architects (waren zeer goed begonnen) moeten verlaten en meer dan een uur in de EHBO doorgebracht door een bloeding die maar niet gestopt kon worden. Een minder aangename afsluiter van een voor het overige geweldig festival. Ik denk dat al het positieve over deze editie al is aangehaald. Het hele weekend verliep eigenlijk uitermate vlot, nog nooit eerder op deze manier meegemaakt. Wat ik hier nog aan kan toevoegen: Heel veel respect voor de mensen die de EHBO runnen en organiseren. Het zijn voor hen ongetwijfeld lange dagen en ze zien veel passeren. Maar de vriendelijkheid en zorg waarmee ze mij hebben opgevangen, heeft werkelijk een diepe indruk op mij achtergelaten. Ik wou dat ik ze nog eens extra in de bloemetjes kon zetten, al wordt dat een moeilijk verhaal. Hoe dan ook, zonder hen en alle andere vrijwilligers geen Alcatraz. Op naar volgend jaar!
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.962
8.877
Mijn top 5 van zondag:

- Green Lung
- Orange Goblin
- Danko Jones
- Dark Tranquility
- Soil

Al moet ik zeggen dat Architects en Clutch hier ongetwijfeld bij hadden gestaan. Helaas door een stom voorval na 2 nummers Architects (waren zeer goed begonnen) moeten verlaten en meer dan een uur in de EHBO doorgebracht door een bloeding die maar niet gestopt kon worden. Een minder aangename afsluiter van een voor het overige geweldig festival. Ik denk dat al het positieve over deze editie al is aangehaald. Het hele weekend verliep eigenlijk uitermate vlot, nog nooit eerder op deze manier meegemaakt. Wat ik hier nog aan kan toevoegen: Heel veel respect voor de mensen die de EHBO runnen en organiseren. Het zijn voor hen ongetwijfeld lange dagen en ze zien veel passeren. Maar de vriendelijkheid en zorg waarmee ze mij hebben opgevangen, heeft werkelijk een diepe indruk op mij achtergelaten. Ik wou dat ik ze nog eens extra in de bloemetjes kon zetten, al wordt dat een moeilijk verhaal. Hoe dan ook, zonder hen en alle andere vrijwilligers geen Alcatraz. Op naar volgend jaar!
Oh wow.. Dat is inderdaad nogal een nare manier om je festival af te sluiten. Al is het een geluk bij een ongeluk dat het pas helemaal op het eind was, dat je daarvoor wel bijna drie volle dagen hebt kunnen genieten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Parfex

Parfex

Randprogramma
23 feb 2023
196
390
Oh wow.. Dat is inderdaad nogal een nare manier om je festival af te sluiten. Al is het een geluk bij een ongeluk dat het pas helemaal op het eind was, dat je daarvoor wel bijna drie volle dagen hebt kunnen genieten.
Klopt volledig wat je zegt! Met dat idee heb ik het festival met een goed gevoel kunnen verlaten gisteren. We onthouden het positieve :)
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.661
6.819
Mijn top 5 van zondag:

- Green Lung
- Orange Goblin
- Danko Jones
- Dark Tranquility
- Soil

Al moet ik zeggen dat Architects en Clutch hier ongetwijfeld bij hadden gestaan. Helaas door een stom voorval na 2 nummers Architects (waren zeer goed begonnen) moeten verlaten en meer dan een uur in de EHBO doorgebracht door een bloeding die maar niet gestopt kon worden. Een minder aangename afsluiter van een voor het overige geweldig festival. Ik denk dat al het positieve over deze editie al is aangehaald. Het hele weekend verliep eigenlijk uitermate vlot, nog nooit eerder op deze manier meegemaakt. Wat ik hier nog aan kan toevoegen: Heel veel respect voor de mensen die de EHBO runnen en organiseren. Het zijn voor hen ongetwijfeld lange dagen en ze zien veel passeren. Maar de vriendelijkheid en zorg waarmee ze mij hebben opgevangen, heeft werkelijk een diepe indruk op mij achtergelaten. Ik wou dat ik ze nog eens extra in de bloemetjes kon zetten, al wordt dat een moeilijk verhaal. Hoe dan ook, zonder hen en alle andere vrijwilligers geen Alcatraz. Op naar volgend jaar!
Green Lung was heerlijk ja, voor mij ook de beste van de zondag denk ik. Ik laat het allemaal nog even wat meer bezinken, dan volgt er later nog een uitgebreid verslag van mijn kant :)

Je hoopt nooit dat je de EHBO nodig hebt, maar wanneer dat wel zo is, dan is het enorm fijn als dat zo goed geregeld is! Dat is fijn om te lezen. Blijkbaar is de EHBO post bij mainstage wel de enige op het hele terrein, ook de camping heeft geen eigen EHBO, kunnen ze alleen oproepen en dan moeten ze dus van de post bij main komen. Dat is dan toch weer een minpuntje. Maar dat terzijde, fijn dat je terugkijkt op een mooi festival! Tot volgend jaar!
 

stengels

Playlistbediener
19 okt 2022
27
70
Mn top 5 van vrijdag had ik al eens gepost, dus nu dan nog maar ff de laatste 2 dagen

Grappig, voor mij was zaterdag nou juist de dag waar ik vroeg 2 bands wilde zien (Vengeance en Raven), toen heel lang niets (nou ja, bijna dan), en dan s avond laat weer flink knallen en clashes in het schema. Top 5 van de dag wordt moeilijk omdat ik veel "wel leuk" vond of zo maar niet echt super. Maar Satyricon, Europe en Dio Disciples denk ik als beste bands van de dag voor mij. Verder Watain, Raven en Testament prima, en Vengeance en TNFO vond ik dan weer tegenvallen

Zondag was dan weer DE DAG voor mij. Wat ontzettend veel gave optredens gezien. Echt elke band uit mn top 5 was de topband van de zaterdag geweest:
1. Green Lung
2. Unto Others
3. Danko Jones
4. Dark Tranquility
5. Audrey Horne
Armored Saint (wel te heet toen) en Orange Goblin ook erg gaaf, eigenlijk alleen Gene Simmons die tegen viel.

Verder gewoon een top festival gehad. veel gehangen en geouwehoerd, prettig verblijf in hotel en verplaatsing met de huur fiets. Lekker eten, druk maar niet te druk. Eigenlijk gewoon niks te klagen :)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken