Actualiteit

Tegen de tijd dat Trump zijn meest gekke ideeën erdoor kan drukken ligt hij waarschijnlijk zelf al tussen 6 planken of is hij net zo incapabel als Biden. Wat mij vooral zorgen maakt is dat doordat de Republikeinen steeds meer naar rechts bewegen de Democraten steeds maar links gaat en je zo te veel naar de ene kant van het spectrum beweegt, iets wat je in Nederland ziet, ik vind het doodeng dat de PVV en GL/PVDA de grootste zijn. Denk dat als Harris aan de macht komt het grootte gevolgen kan hebben voor de wereldwijde economie, ik heb haar daar nog niks zinnigs over horen zeggen. Trump heeft ondanks zijn extreme ideeën wel echt goede dingen gezegd wat betreft de economie.
Nochtans heeft Trump heel veel van zijn gekke ideeën er de vorige keer ook doorgedrukt gekregen. Het gaat ook niet per se om die gekke ideeën op zich maar om normvervaging en het langzaam ondermijnen van democratische instellingen. Genoeg voorbeelden van dingen die in het begin van zijn termijn als ondenkbaar aanvoelden en waar we tegen het einde van zijn termijn al niet meer van opkeken want 'hij heeft wel al gekkere dingen gezegd'. Trump heeft echt veel meer schade aangericht aan de VS dan veel mensen lijken te beseffen. Het is niet omdat de democratie ervoor heeft gezorgd dat zijn meest krankzinnige voorstellen niet zijn gelukt dat er geen enorm hellend vlak is waar ze aan het afglijden zijn.

Ik begrijp ook niet zo goed op basis waarvan je concludeert dat de Democratische partij naar links opschuift. Sure, op ethische thema's als abortus zijn ze vrij progressief en ze steunen dingen als Medicare gewoon uit een basic besef dat de welvaart van de middenklasse beschermen ook goed is voor de economie. Maar verder is de Democratische partij de vereenzelviging van het establishment, het status-quo, door en door kapitalistisch met een vleugje Amerikaanse superioriteitsgevoel en nationalisme. Daar is weinig links aan hoor. Het is geen wonder dat Biden eigenlijk amper iets van Trump zijn economische maatregelen heeft teruggedraaid (zie importtarieven op China die zelfs verhoogd zijn) en dat Harris geen woord durft uitspreken over Gaza. En het is ook geen wonder dat veel economen en een groot deel van het grootkapitaal juist achter Harris staan (want zoals ik al, status quo is goed voor hen, een handelsoorlog zoals Trump wilt totaal niet). Echt links bestaat in de VS amper, laat staan communisme, en die mensen gaan ook zeker niet op de Democraten stemmen, die gaan gewoon niet stemmen of stemmen misschien op de Green Party. De Democratische partij zou in onze context eerder een rechtsliberale partij zijn zoals de VVD. Ik moet echt elke keer weer facepalmen wanneer iemand Harris een marxist noemt.

En dat je GL/PVDA even eng vindt als de PVV... tja, ik weet zelfs niet wat ik daar op moet zeggen.

Het gaat hier ook zogenaamd goed met “de economie”, maar er wordt intussen bezuinigd op onderwijs, steeds meer mensen hebben moeite om rond te komen, terwijl de rijken alleen maar rijker worden. Trump zal ongetwijfeld vergelijkbare resultaten halen idd. Een mooi plaatje in de papieren werkelijkheid van “de economie” terwijl zijn rijke vrienden lachend naar de bank gaan en het volk lijdt. Meer geld is niks waard als je je prioriteiten waar je het aan besteed niet op orde hebt.
De kinderarmoede is juist drastisch gestegen onder Biden en als je Trump zijn plannen leest zie je hoe hij dit wil aanpakken, kan helaas niet vinden hoe Harris dit wil gaan doen, ze belooft alleen dat het beter wordt en dat ze regelingen die door covid zijn gehanteerd wil terugbrengen terwijl dit totaal niet realistisch is. Het is ook in Nederland heel simpel om te schreeuwen dat de rijken alleen maar rijker worden maar juist zij spekken de staatskas, als je alleen leest wat je wilt lezen lijkt het alsof ze belasting ontduiken maar ze betalen hier enkel minder als in andere landen, de reden dat ze hier zitten en hier belasting betalen. Bezuinigingen op onderwijs vind ik net als jij wel belachelijk, zou nooit moeten kunnen.

Ik denk dat we inderdaad absoluut niet moeten onderscheid welke schade Trump zou kunnen aanrichten. Het doemscenario is dat Trump kan gaan regeren met een meerderheid in het huis van afgevaardigden en de Senaat. En alsof dat nog niet genoeg is, zijn vorige periode heeft ervoor gezorgd dat het Hooggerechtshof een dubieuzer karakter kreeg (voor mogelijk decennia).

Dus nee, laten we absoluut niet doen alsof het niet ernstig zou zijn.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Het is al belachelijk dat na de gebeurtenissen rondom de vorige verkiezingen en de gigantische hoeveelheid rechtzaken die hij op zijn naam heeft staan die man überhaupt een gooi naar het presidentschap mag doen. Die hoort achter de tralies.

Nochtans heeft Trump heel veel van zijn gekke ideeën er de vorige keer ook doorgedrukt gekregen. Het gaat ook niet per se om die gekke ideeën op zich maar om normvervaging en het langzaam ondermijnen van democratische instellingen. Genoeg voorbeelden van dingen die in het begin van zijn termijn als ondenkbaar aanvoelden en waar we tegen het einde van zijn termijn al niet meer van opkeken want 'hij heeft wel al gekkere dingen gezegd'. Trump heeft echt veel meer schade aangericht aan de VS dan veel mensen lijken te beseffen. Het is niet omdat de democratie ervoor heeft gezorgd dat zijn meest krankzinnige voorstellen niet zijn gelukt dat er geen enorm hellend vlak is waar ze aan het afglijden zijn.

Ik begrijp ook niet zo goed op basis waarvan je concludeert dat de Democratische partij naar links opschuift. Sure, op ethische thema's als abortus zijn ze vrij progressief en ze steunen dingen als Medicare gewoon uit een basic besef dat de welvaart van de middenklasse beschermen ook goed is voor de economie. Maar verder is de Democratische partij de vereenzelviging van het establishment, het status-quo, door en door kapitalistisch met een vleugje Amerikaanse superioriteitsgevoel en nationalisme. Daar is weinig links aan hoor. Het is geen wonder dat Biden eigenlijk amper iets van Trump zijn economische maatregelen heeft teruggedraaid (zie importtarieven op China die zelfs verhoogd zijn) en dat Harris geen woord durft uitspreken over Gaza. En het is ook geen wonder dat veel economen en een groot deel van het grootkapitaal juist achter Harris staan (want zoals ik al, status quo is goed voor hen, een handelsoorlog zoals Trump wilt totaal niet). Echt links bestaat in de VS amper, laat staan communisme, en die mensen gaan ook zeker niet op de Democraten stemmen, die gaan gewoon niet stemmen of stemmen misschien op de Green Party. De Democratische partij zou in onze context eerder een rechtsliberale partij zijn zoals de VVD. Ik moet echt elke keer weer facepalmen wanneer iemand Harris een marxist noemt.

En dat je GL/PVDA even eng vindt als de PVV... tja, ik weet zelfs niet wat ik daar op moet zeggen.
Paar punten, Biden heeft weinig veranderd aan de economische maatregelen van Trump omdat deze bijna allemaal erg goed zijn voor de Amerikaanse economie, deze belofte is hij nagekomen en is ook iets wat hij in zijn termijn supergoed heeft gedaan, de Amerikaanse economie is nog niet vaak in 1 termijn zo erg verbeterd. Wat betreft Gaza, kan dit niet Amerikaanse onwetendheid zijn? Een gemiddelde Amerikaan wist tot 2 jaar gelden nog niet wat een Palastijn was laat staan de geschiedenis erachter. Trump is ook niet op zoek naar een handelsoorlog, hij zorgt er alleen voor dat Amerikaanse bedrijven niet spontaan verhuizen naar Mexico. (tip kijk naar het verhaal van John Deere, die gaan letterlijk de dag na de verkiezingen bepalen of ze naar Mexico gaan).
Dit heb ik natuurlijk nooit gezegd, bedoel alleen te zeggen dat zo'n beetje de meest linkse en rechtste partij de grootste zijn (zie ze beiden iet als extreem, extreem links hebben we denk ik niet in Nederland, en FVD zie ik als enige extreem rechts) zegt genoeg over de polarisatie in dit land en dat is iets wat ik eng vind.

Paar punten, Biden heeft weinig veranderd aan de economische maatregelen van Trump omdat deze bijna allemaal erg goed zijn voor de Amerikaanse economie, deze belofte is hij nagekomen en is ook iets wat hij in zijn termijn supergoed heeft gedaan, de Amerikaanse economie is nog niet vaak in 1 termijn zo erg verbeterd. Wat betreft Gaza, kan dit niet Amerikaanse onwetendheid zijn? Een gemiddelde Amerikaan wist tot 2 jaar gelden nog niet wat een Palastijn was laat staan de geschiedenis erachter. Trump is ook niet op zoek naar een handelsoorlog, hij zorgt er alleen voor dat Amerikaanse bedrijven niet spontaan verhuizen naar Mexico. (tip kijk naar het verhaal van John Deere, die gaan letterlijk de dag na de verkiezingen bepalen of ze naar Mexico gaan).

Dit heb ik natuurlijk nooit gezegd, bedoel alleen te zeggen dat zo'n beetje de meest linkse en rechtste partij de grootste zijn (zie ze beiden iet als extreem, extreem links hebben we denk ik niet in Nederland, en FVD zie ik als enige extreem rechts) zegt genoeg over de polarisatie in dit land en dat is iets wat ik eng vind.
Pvv is wel echt extreemrechts.

Los van hoe zinnig of onzinnig het label ‘fascist’ in deze context is (dat is een discussie op zich) gaat dit wel om iets meer dan 1 reactie. Deze figuur heeft een *ahem* kleurrijke geschiedenis hier op het forum, om het zo maar te zeggen. Wellicht voor jouw tijd, maar dan weet je het maar.

Wat betreft Trump vs Harris: wat je politieke kleur ook is, laten we niet doen alsof ze even erg zouden zijn. Trump is voornemens de rechtsstaat te slopen en zichzelf aan het hoofd van een soort totalitair regime te zetten, wat al zijn politieke tegenstanders vervolgt. Harris is op zijn minst iemand die zich binnen de lijnen van de gevestigde orde beweegt. Niet dat ik nu zo’n fan ben van die gevestigde orde, maar de sloopkogel die Trump er doorheen wil jagen lijkt me een stuk schadelijker. Wat voor beleid ze verder inhoudelijk ook voeren, Harris doet het op democratische wijze terwijl Trump zijn inspiratie haalt bij zijn dictatoriale vrienden wereldwijd. Doodeng.
Rechts. Ik ben rechts. Niet kleurrijk. Niet altijd geweest. Zelfs nog SP gestemd in mijn jonge jaren. Maar mijn mening wijkt af van de meesten hier. Heel veel kunnen daar niet mee omgaan. Noemen me fascist, rascist etc. Ik noem mezelf meer realist. De tijd dat ik echt een discussie aanging met zeg maar meer links ingestelde mensen is ook voorbij. Het geven van mijn mening vind ik altijd nog leuk om te doen. Niet altijd tactisch maar goed dat ligt in mijn aard. Wat betreft Trump denk ik dat hij gaat winnen. Ik hoop het ook.

Rechts. Ik ben rechts. Niet kleurrijk. Niet altijd geweest. Zelfs nog SP gestemd in mijn jonge jaren. Maar mijn mening wijkt af van de meesten hier. Heel veel kunnen daar niet mee omgaan. Noemen me fascist, rascist etc. Ik noem mezelf meer realist. De tijd dat ik echt een discussie aanging met zeg maar meer links ingestelde mensen is ook voorbij. Het geven van mijn mening vind ik altijd nog leuk om te doen. Niet altijd tactisch maar goed dat ligt in mijn aard. Wat betreft Trump denk ik dat hij gaat winnen. Ik hoop het ook.
Van SP stemmen tot hopen dat een gevaarlijke, racistische, sexistische idioot verkozen wordt tot Amerikaans president. Da's een flinke draai.

• Leuk
Waarderingen: Oasiss
Pvv is wel echt extreemrechts.
Mwoah. Ben ik niet met je eens.
Ik denk dat we inderdaad absoluut niet moeten onderscheid welke schade Trump zou kunnen aanrichten. Het doemscenario is dat Trump kan gaan regeren met een meerderheid in het huis van afgevaardigden en de Senaat. En alsof dat nog niet genoeg is, zijn vorige periode heeft ervoor gezorgd dat het Hooggerechtshof een dubieuzer karakter kreeg (voor mogelijk decennia).

Dus nee, laten we absoluut niet doen alsof het niet ernstig zou zijn.
Een rechtser karakter. Maar goed. De dems zouden hetzelfde doen maar dan meer idioot-progressief

Van SP stemmen tot hopen dat een gevaarlijke, racistische, sexistische idioot verkozen wordt tot Amerikaans president. Da's een flinke draai.
Welkom is de "democratie" van Amerika stemmen op een veroordeelde of iemand met wie je het totaal niet eens bent op politiek gebied. Als er betere rechtste alternatieven waren hadden veel mensen daar wel op gestemd

Het is al belachelijk dat na de gebeurtenissen rondom de vorige verkiezingen en de gigantische hoeveelheid rechtzaken die hij op zijn naam heeft staan die man überhaupt een gooi naar het presidentschap mag doen. Die hoort achter de tralies.
Dat heb ik nu ook met GroenLinks. Dus meningen verschillen. Voor veel Amerikanen is ie een held. . We gaan het volgende week zien.

Dat heb ik nu ook met GroenLinks. Dus meningen verschillen.
Groenlinks heeft geen bewezen sexistische, racistische leider. Groenlinks roept of riep ook niet op tot gewelddadige rellen. Dus ik snap je vergelijking hierin totaal niet. Waarom hoort Groenlinks achter de tralies?

Mensen die Trump als held bestempelen zijn hoe dan ook niet goed snik.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

OK maar dan zeg je nu dus dat beide partijen op economisch vlak eigenlijk inderdaad niet zoveel verschillen? Daar ben ik het inderdaad mee eens zoals ik al eerder schreef, maar dat rijmt niet echt met je eerdere comment dat de Democraten zogezegd naar links zijn opgeschoven omdat de Republikeinen rechtser worden. Dat er helaas nog heel wat onwetendheid is over de Palestijnse zaak zijn we het ook eens, maar ik vind dat wel een topic dat meespeelt in deze verkiezingen. Het spreekt dan ook boekdelen dat Harris daar geen duidelijke standpunt over wilt maken.

Verder is kapitaalsvlucht grotendeels een overschat effect van hogere belastingen, en over onze visie op de Nederlandse politiek gaan we het denk ik ook niet eens geraken. Maar goed, daar laat ik het dan ook bij :LOL:

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en Timmetje
Daar zit wel een jaar of 25 tussen hahaha. Of ie een racist is of een sexist. Dat is het punt niet. Er zijn genoeg Amerikanen die dat vinden en toch op hem stemmen. Die willen een leider en geen type zoals KH die niet weet waar ze het over heeft. Zie je het al voor je? Putin die ontzag heeft voor iemand die niks kan oplepelen zonder een teleprompter.

Of ie een racist is of een sexist. Dat is het punt niet.
Je hebt hier eerder een avatar met de man gehad. Ik vind dat, in combinatie met deze uitspraak en andere uitspraken die je bezigt, best een ding eigenlijk. Ik snap oprecht niet waarom je die man zo als held bestempeld.

Maar eigenlijk is dit ook een vrij zinloze discussie.

Je hebt hier eerder een avatar met de man gehad. Ik vind dat, in combinatie met deze uitspraak en andere uitspraken die je bezigt, best een ding eigenlijk. Ik snap oprecht niet waarom je die man zo als held bestempeld.

Maar eigenlijk is dit ook een vrij zinloze discussie.
Ik probeer zaken te scheiden. Met bepaalde muzikanten heb ik dat ook. Moet ik de muziek niet meer waarderen omdat ze extreem linkse standpunten hebben? Ik vind van niet. Moet ik een film wel gaan kijken terwijl de acteur KH steunt en bij god niet weet wat voor problemen een gemiddelde amerikaan heeft. Doe ik ook.
Ik vind hem een held omdat hij de boel opschudt, zich niet de les laat lezen en gewoon doorgaat ondanks de heksenjacht die gaande is. Ja ik vind het heksenjacht. Is ie bot. Ja. Ben ik ook. Is ie gevaarlijk, nee vind ik niet. Het is een zakenman en ik ben er van overtuigd dat ie van zijn land houdt.

Klopt dat het zinloze discussie is maar soms probeer ik het nog. We zullen het toch nooit eens worden. Ik hou het gewoon maar op lezen en hopelijk juichen dat Pinkpop leuk gaat programmeren.

Users who are viewing this thread