Nochtans heeft Trump heel veel van zijn gekke ideeën er de vorige keer ook doorgedrukt gekregen. Het gaat ook niet per se om die gekke ideeën op zich maar om normvervaging en het langzaam ondermijnen van democratische instellingen. Genoeg voorbeelden van dingen die in het begin van zijn termijn als ondenkbaar aanvoelden en waar we tegen het einde van zijn termijn al niet meer van opkeken want 'hij heeft wel al gekkere dingen gezegd'. Trump heeft echt veel meer schade aangericht aan de VS dan veel mensen lijken te beseffen. Het is niet omdat de democratie ervoor heeft gezorgd dat zijn meest krankzinnige voorstellen niet zijn gelukt dat er geen enorm hellend vlak is waar ze aan het afglijden zijn.Tegen de tijd dat Trump zijn meest gekke ideeën erdoor kan drukken ligt hij waarschijnlijk zelf al tussen 6 planken of is hij net zo incapabel als Biden. Wat mij vooral zorgen maakt is dat doordat de Republikeinen steeds meer naar rechts bewegen de Democraten steeds maar links gaat en je zo te veel naar de ene kant van het spectrum beweegt, iets wat je in Nederland ziet, ik vind het doodeng dat de PVV en GL/PVDA de grootste zijn. Denk dat als Harris aan de macht komt het grootte gevolgen kan hebben voor de wereldwijde economie, ik heb haar daar nog niks zinnigs over horen zeggen. Trump heeft ondanks zijn extreme ideeën wel echt goede dingen gezegd wat betreft de economie.
Ik begrijp ook niet zo goed op basis waarvan je concludeert dat de Democratische partij naar links opschuift. Sure, op ethische thema's als abortus zijn ze vrij progressief en ze steunen dingen als Medicare gewoon uit een basic besef dat de welvaart van de middenklasse beschermen ook goed is voor de economie. Maar verder is de Democratische partij de vereenzelviging van het establishment, het status-quo, door en door kapitalistisch met een vleugje Amerikaanse superioriteitsgevoel en nationalisme. Daar is weinig links aan hoor. Het is geen wonder dat Biden eigenlijk amper iets van Trump zijn economische maatregelen heeft teruggedraaid (zie importtarieven op China die zelfs verhoogd zijn) en dat Harris geen woord durft uitspreken over Gaza. En het is ook geen wonder dat veel economen en een groot deel van het grootkapitaal juist achter Harris staan (want zoals ik al, status quo is goed voor hen, een handelsoorlog zoals Trump wilt totaal niet). Echt links bestaat in de VS amper, laat staan communisme, en die mensen gaan ook zeker niet op de Democraten stemmen, die gaan gewoon niet stemmen of stemmen misschien op de Green Party. De Democratische partij zou in onze context eerder een rechtsliberale partij zijn zoals de VVD. Ik moet echt elke keer weer facepalmen wanneer iemand Harris een marxist noemt.
En dat je GL/PVDA even eng vindt als de PVV... tja, ik weet zelfs niet wat ik daar op moet zeggen.