2020: De beste albums volgens het Festileaks Forum

• Onderwerp starter Onderwerp starter Brian
  • Startdatum Startdatum
Jullie hebben helemaal gelijk. Op een of andere manier 2 keer in mijn excel documentje terecht gekomen. Kelly Lee Owens komen we later in de lijst dus nog tegen. Het, tot nu toe bekende, lijstje is dus als volgt:

40. David Keenan – A Beginner’s Guide to Bravery & Delain – Apocalypse & Chill & Fleet Foxes – Shore
39. The Weeknd – After Hours
38. Moses Sumney – grae
33. Tom Misch & Yussef Dayes – What Kinda Music & The White Buffalo – on the widow’s walk & Pain of Salvation – PANTHER & In Extremo – Kompass zur Sonne & Amaranthe – Manifest
31. Matt Berninger - Serpetine Prison & Hayley William - Petals for Armor
29. The Alchemist – Alfredo & Taylor Swift – evermore
28. Lamb of God – Lamb of God
27. Idles – Ultra Mono
26. Demons & Wizards – III

Nummers 25 t/m 16 volgen vandaag en morgen en dan dit weekend de top 10!

Ik was bezig met een verhaaltje, maar mijn aandacht wordt afgeleid door iets in de VS op tv. ...
Nummer 26 – 36 punten
Demons & Wizards – III

Het hoeveelste album van Jon Schaffer (Iced Earth) ....

Dat was Jon Schaffer, die het niet eens is met je puntentelling en verhaal kwam halen in het Capitool?
https://twitter.com/lambgoat/status/1346966381577859074?s=21

Nummer 25 - 37 punten
Oneohtrix Point Never – Magic Oneohtrix Point Never

Het negende album van Daniel Lopatin en het tweede waarop hij het ook voorziet van zijn eigen zang. Hij werd mede geholpen door The Weeknd, die ook te horen is op het nummer No Nightmares.

Nummer 24 - 39 punten
Lianne La Havas – Lianne La Havas

Het derde album van deze soul/folk zangeres. Opmerkelijk wapenfeit op dit album is zonder meer de cover van Radiohead's Wierd Fishes.

Nummer 22 - 42 punten
The Avalanches – We Will Always Love You & Nightwish – Human :II: Nature

Aan de ene kant hebben we een album dat pas in december uit kwam, 71 minuten duurt en vele samenwerkingen. Aan de andere kant hebben we een dubbelalbum waarbij nummer 2 een instrumentaal album is en Nederlands trots Floor Jansen de zangeres is. Samen staan ze op plek 22.

Nummer 21 - 47 punten
Perfume Genius – Set My Heart on Fire Immediately

Op 15 mei verscheen het vijfde album van Mike Hadreas, oftewel Perfume Genius. Deze Amerikaanse zanger combineert vele stijlen op zijn art rock/pop album, van barok tot R&B en Shoegaze tot synthpop.

Brian wrote:
Ik was bezig met een verhaaltje, maar mijn aandacht wordt afgeleid door iets in de VS op tv. …
Nummer 26 – 36 punten
Demons & Wizards – III

Het hoeveelste album van Jon Schaffer (Iced Earth) ….

Dat was Jon Schaffer, die het niet eens is met je puntentelling en verhaal kwam halen in het Capitool?

<iframe id="twitter-widget-0" scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" allowfullscreen="true" class="" style="position: static; visibility: visible; width: 550px; height: 477px; display: block; flex-grow: 1;" title="Twitter Tweet" src="https://platform.twitter.com/embed/index.html?dnt=true&embedId=twitter-widget-0&frame=false&hideCard=false&hideThread=false&id=1346966381577859074&lang=nl&origin=https%3A%2F%2Fforum.festileaks.com%2Fforums%2Ftopic%2F2020-de-beste-albums-volgens-het-festileaks-forum%2F&theme=light&widgetsVersion=ed20a2b%3A1601588405575&width=550px" data-tweet-id="1346966381577859074"></iframe>
<script async="" src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

ik wist wel dat ik die gast voor mijn huis ergens van kende

Nummer 19 - 48 punten
Bring Me The Horizon – POST HUMAN: SURVIVAL HORROR & Avatar – Hunter Gatherer

Een gelijkspel tussen 2 hardere bands. BMTH heeft een laagje pop eraf gehaald en heeft weer iets steviger werk afgeleverd. Circusband Avatar is door gegaan op hun melodeathmetal (wat een heerlijke term) sound maar wisselt erg in sound op hun achtste album.

Nummer 18 - 50 punten
Deftones – Ohms

We blijven in de hardere muziek hangen met nummer 18. Alternatieve metal uit Amerika van een band die ook alweer 32 jaar mee gaat. Dat resulteerde in een 9de album.

Nummer 17 - 51 punten
Sevdaliza – Shabrang

Nederlands-Iraans zangeres Sevdaliza bracht haar tweede album uit op 28 augustus. Dit is een persoonlijkere plaat waarin ze meer kwetsbaar opstelt onder steund op art-pop en R&B.

Nummer 16 - 52 punten
Sufjan Stevens – The Ascension

Laatste album van deze update is van Sufjan Stevens. Aan hem was de moeilijke taak om Carrie & Lowell op te volgen. Gelukkig zet Sufjan een totaal nieuw album neer. Meer abstract en electronisch.

Nog even snel de laatsten voordat we beginnen aan de top 10.

Nummer 15 - 63 punten
Yves Tumor – Heaven to a Tortured Mind

De experimentele elektronica van Amerikaan Yves Tumor krijgt een nieuw hoofdstuk op zijn vierde album. Niet alleen breed gedragen door het forum maar ook bij critici werd goed gescoord met oa 4 sterren van the Times en the Guardian en een 8,5 op Pitchfork

Nummer 14 - 65 punten
HAIM - Women in Music Pt. III

Ijzersterke singles in 2019 werden gevolgd door een album in 2020, waarop de meeste singles als bonus stonden. Eerder werd het geluid van de zusjes Haim vaak aan Fleetwood Mac gelinkt, maar op deze plaat hebben ze meer en meer een eigen sound ontwikkeld door meer richting de R&BB op te bewegen.

Nummer 13 - 67 punten
Eefje de Visser – Bitterzoet

De hoogste Benelux notering komt "natuurlijk" van Eefje de Visser die in het begin van het jaar hoge ogen scoorde met haar vierde plaat. Er werd reikhalzend uitgekeken naar de tour die erbij hoorde, vanwege oa de goede cheografie, maar helaas. Dit jaar weer een kans!

Nummer 12 - 71 punten
Bruce Springsteen – Letter to you

We sluiten dit lijstje af met een oude baas. En wat voor een. Op zijn twinigste album haalt hij zijn oude makkers van the E-Street band er weer bij en maken ze een ouderwerts goed, scheurend rockalbum. Alle nummers (op 3 oudjes na) zijn geschreven op een gitaar gekregen van een Italiaanse fan.

Dit weekend komt in stukjes de top 10, stay tuned! (of niet en lees het achteraf ;) )

Nummer 10 - 77 punten
Kelly Lee Owens – Inner Song & Charli XCX – how I’m feeling now

De oplettende lezer had al gezien dat er geen nummer 11 was. Dat komt door een dubbele nummer 10. De laatste gedeelde plek dit jaar. Charli XCX kwam met een sterk quarantaine album. Het album van Kelly Lee Owens viel zo in de smaak, dat ze lange tijd 2x in de lijst voor kwam. Gelukkig is dat herstelt en heeft ze een mooie top 10 notering.

Nummer 9 - 78 punten
Sault – Untitled (Black is)

Mysterieuze band Sault heeft afgelopen jaar een duidelijk statement gemaakt in de racisme rellen. Met 2 albums in duidelijke thema's hebben ze huzarenstukjes afgeleverd. Dit album leunt zwaar op R&B maar veel kracht put uit de zang en productie.

Nummer 8 - 81 punten
Run The Jewels – RTJ4

Een album wat zo goed paste op het moment dat het uit kwam, dat het eigenlijk raar is als je bedenkt dat alle nummers al lang en breed gemaakt waren. EI-P en Killer Mike hebben op dit album hulp ingeschakeld van oa Mavis Staples, Josh Homme en Zack de la Rocha.

Nummer 7 - 87 punten
Gorillaz – Song Machine Season 1

Als we het toch hebben over gastartiesten op een album, kunnen we het eigenlijk meteen over Gorillaz hebben. Het nieuwe project draaide om de nummers. Om de tijd een nieuwe aflevering van het Song Machine seizoen. Toen na een tijdje de nummers achter elkaar werden gezet, was er een album die eigenlijk nooit in de pijpleiding zat. We zijn blij dat het er toch is gekomen.

Morgen de laatste 6!

Nummer 6 - 90 punten
Sault – Untitled (Rise)

Twee maal in de top 10 is natuurlijke een hele prestatie. Dit album kan natuurlijk niet los worden gezien van de vorige Untitles (Black Is). Toch heeft dit album iets meer hoop in zich. Wie er precies achter de naam Sault zit is nog niet helemaal duidelijk. Wat we wel weten is dat de zangeres Cleo Sol is. Ook wordt de naam Michael Kiwanuka vaak genoemd, die natuurlijk al als samenwerking te horen is geweest op enkele nummers.

Nummer 5 - 114 punten
Fiona Apple – Fetch The Bolt Cutters

Een flinke stap in punten en we komen voor het eerst boven de 100. Het langverwachte vijfde album van Amerikaanse zangeres Fiona Apple. Waar op haar eerdere werk de nummers meestal rond de piano gebouwd waren (en die is op deze plaat zeker nog aanwezig) lijkt hier de percussie steeds meer de overhand te nemen.

Nummer 4 - 118 punten
The Strokes – The New Abnormal

Weer een band waar lang op gewacht moest worden. Sinds 2013 eindelijk weer een album van cult helden The Strokes. Vooruit geschoven single At the Door bleek een vreemde eend in de bijt ten opzichte van de rest van de muziek. Op sommige nummers klinken ze weer zo goed als vanouds en op andere nummers spelen ze net weer wat anders zodat de sound ook veranderd. Nu nog een eretocht live over de festival weides.

Nummer 3 - 119 punten
Phoebe Bridgers – Punisher

Melodramatische indie. Maar soms ook zo vrolijk dat je bijna vergeet dat de teksten treurig zijn. Het tweede album van de toen pas 25-jarige Ameikaanse was er een die hoge ogen gooide.

Nummer 2 - 128 punten
Fontaines DC – A Hero’s Death

De Ierse rammelrockers van Fontaines D.C. pakten meteen door na hun succesvolle zegetocht vorig jaar. A Hero's Death is heel typisch voor de sound van de band. Pakkende teksten, opzwepend, goede partij gitaar, zonder in clichés te vallen.

Numme 1 - 148 punten
Taylor Swift – Folklore

Wie had gedacht dat een album van Taylor Swift op 1 zou komen in een lijstje bij festileaks? Voor 2020 zeker niemand. Opeens was daar Folklore, samen gemaakt met Jack Antanoff en Aaron Dessner. De switch ging van Pop naar Indie. Het hoogtepunt van dit album was ook al op nummer 1 in het lijstje van beste songs 2020, vandaar nog een keer de clip hieronder:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=osdoLjUNFnA[/video]

Bedankt allemaal weer voor het stemmen. Check nieuwe albums dit jaar, praat erover in het albums 2021 topic en dan doen we dit volgend jaar (eind dit jaar) nog een keer!

Wie had dat gedacht, dat Taylor Swift ooit nog eens het album van het jaar op het Festileaks forum zou maken! Maar een mooie winnaar en ik zag ook vele van mijn hoger geplaatste keuzes in de lijst terug komen. Ik vond 2020 eigenlijk best een mooi muziekjaar!

Thanks voor het organiseren weer Brian, top gedaan!!

Wow, onverwachte nummer één. Ben er niet rouwig om: mooie plaat is dat. En eigenlijk zit er geen enkel album in deze gezamenlijke top 10 die ik niet goed vind. Ook opvallend: de relatief lage score voor Matt Berninger. Op een website als Musicmeter stond die op 1.

Eens met Dave, qua muziekreleases was 2020 zeker zo slecht nog niet!

Bedankt voor de lijst, Brian! Was weer leuk om aan mee te doen/te volgen.

Ook opvallend, geen Dua Lipa in de eindlijst. Was dat net iets té poppy voor de meesten?

Wie in 2019 had gezegd dat Taylor Swift het beste album en nummer van 2020 zou maken, zou gek verklaard zijn geweest volgens mij. Maar wat een heerlijke nummer 1! (en rest van de lijst ook genoeg moois in te vinden natuurlijk, was een heel mooi muziekjaar op vlak van releases.)

En nu met z'n allen naar Werchter Boutique 2022, waar we Brian op een goeie frisse pint trakteren. Proost! :wink:

Jezus.. Die valt tegen.

Ook opvallend: de relatief lage score voor Matt Berninger.
Slaperig, weinig vernieuwend, grijze teksten.. Dan liever die laatste The National-plaat, die eigenlijk ook niet helemaal bijster was op een aantal hoogtepunten na.

Slaperig, weinig vernieuwend, grijze teksten.. Dan liever die laatste The National-plaat, die eigenlijk ook niet helemaal bijster was op een aantal hoogtepunten na.

Had 'm ook niet heel hoog in mijn lijst staan hoor, maar vond het zeker geen grijze plaat. Moet meer aan koffiekleur- en geur denken. Zondagochtend. Als de nummers en sfeer goed zijn, moet een plaat ook niet vernieuwend zijn. Mijn favoriete album van 2020 was die s/t van Lianne La Havas: totaal niet vernieuwend eigenlijk, maar damn wat een goede nummers, performance en vibe.

Naast Dua Lipa is ook Tame Impala een opvallende afwezige. Toch zeker een album dat door het overgrote deel van dit forum zal gecheckt zijn!

Zeer mooie lijst verder, met een fantastische nummer 1 & 3.

Yannick wrote:

Had ‘m ook niet heel hoog in mijn lijst staan hoor, maar vond het zeker geen grijze plaat. Moet meer aan koffiekleur- en geur denken. Zondagochtend. Als de nummers en sfeer goed zijn, moet een plaat ook niet vernieuwend zijn. Mijn favoriete album van 2020 was die s/t van Lianne La Havas: totaal niet vernieuwend eigenlijk, maar damn wat een goede nummers, performance en vibe.
Je verstaat me verkeerd; ik heb het over het feit dat die plaat een beetje als wat weggegooide b-kantjes klinkt.

Die nieuwe van Tame.. was gewoon niet goed? :p

Nummer twaalf van de lijst was erg goed.

Maar, even serieus, en misschien zeg ik wel iets vreemds, maar wat maakt een album als Folklore zoveel beter dan bijvoorbeeld een Klô Pelgag met Notre-Dame-Des-Sept-Couleurs? Of wat is in ieder geval het onderscheidende van dat album of is het toch meer het merk Taylor Swift?

Maar, even serieus, en misschien zeg ik wel iets vreemds, maar wat maakt een album als Folklore zoveel beter dan bijvoorbeeld een Klô Pelgag met Notre-Dame-Des-Sept-Couleurs? Of wat is in ieder geval het onderscheidende van dat album of is het toch meer het merk Taylor Swift?
First of all, om op een album te kunnen stemmen, moet iemand ‘m toch minstens een keer geluisterd hebben. Of er überhaupt ooit van gehoord hebben... ;-)

Users who are viewing this thread