Album releases 2025

• Onderwerp starter Onderwerp starter Brian
  • Startdatum Startdatum
Sharon van Etten is wel heel nice weer hoor. Die gaat vaker aan. Ook Squid en eerder genoemd Oklou bevallen lekker. Droom Dit wel prima, maar live beter (eigenlijk wat hierboven gezegd wordt).

Heartworms opgezet met de gedachte dat niks voor mij zou zijn, maar ik ben verrast. Klinkt lekker!

• Leuk
Waarderingen: spongebobsong
Nog niet alles van mijn lijst kunnen luisteren, maar de albums van Sarah Klang en Pit Pony zijn zeker ook de moeite waard.
Squid moet ik nog paar kansen meer geven en Inhaler valt me wat tegen.

Inhaler is inderdaad een beetje flauw. Dat vorige album vond ik best fijn.

• Leuk
Waarderingen: Nelios
Plaat van de week en tevens, tot op heden, van het jaar voor mij:
Lavender Flu - Tracing The Sand by the Pool
1738947691433.png
Al jaren fan (ervoor ook van The Hunches). Ondertussen is dit hun vierde songgerichte LP (naast een aantal experimentele, gelimiteerde uitgaven die ik minder vind). Mogelijk hun beste tot nu.

"Met een krachtig trippy geluid dat een lo-fi mengelmoes is van psychedelia, garagerock, folkrock, verschillende soorten rock uit de jaren '70 en improvisatie-experimentalisme, creëert Lavender Flu een unieke variëteit van acid rock die fluistert, huilt of zingt naar de wil van de individuele nummers." (Vertaald van op Allmusic/Spotify)

(Eigenlijk al sinds 24/01 uit in de Verenigde Staten en op Spotify maar sinds vandaag ook in Europa in de platenzaken.)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: johanra en Dr. Hannibal
Wel weer zo’n mooie album hoes. Het logo voorspelt een soort van weinig goeds voor mij denk ik, al is het wel wat anders dan een daadwerkelijk takkenbos…
Een leesbaar logo voorspelt juist een bepaalde mate van toegankelijkheid. De takkenbos met vogeltjes is ook niet de opmaak van een dood en verderf hail Satan black metal band. Saor stuurt aan op epische, atmosferische, folky black metal waar de grunts gedoseerd aanwezig zijn en niet snel de epiek van de instrumentatie zullen overstijgen. Er staat ook folk op de albums zonder enige grunt of grillige, duistere gitaarlijn. Dit is daarom wel een band die je een kans zou kunnen geven. Het is zelfs Koekdoos-vriendelijk, zou je kunnen zeggen.

Dit nummer van het laatste album is bijvoorbeeld 100% Koekdoos-vriendelijk:

Een leesbaar logo voorspelt juist een bepaalde mate van toegankelijkheid. De takkenbos met vogeltjes is ook niet de opmaak van een dood en verderf hail Satan black metal band. Saor stuurt aan op epische, atmosferische, folky black metal waar de grunts gedoseerd aanwezig zijn en niet snel de epiek van de instrumentatie zullen overstijgen. Er staat ook folk op de albums zonder enige grunt of grillige, duistere gitaarlijn. Dit is daarom wel een band die je een kans zou kunnen geven. Het is zelfs Koekdoos-vriendelijk, zou je kunnen zeggen.

Haal de eerste drie minuten en die fluisterende man weg en laat alleen de vrouw en fluit over en dan is het een stuk beter te behappen voor mij. Het zal een nummer zijn dat live met de ogen dicht ervaren wordt waarschijnlijk (op basis van het nummer en ook dat het "atmosferische black metal" is), dus dat is dan alsnog niet iets voor mij, maar verder heb je wel gelijk dat in de basis het 100% Koekdoos-vriendelijk is. Uiteindelijk gaat het dan wel weer te langzaam met een langzame opbouw en voor mij gaat het nummer uiteindelijk nergens naar toe. Al is de overgang rond die 3,5 minuut naar vrouw+fluit wel nog te zien als dat het ergens naar toe gaat, alleen dan komt daarna de fluisterman weer en kakt het weer wat meer in...

Edit: al zijn er wel steeds meer nummers waarbij de grunts niet per se een storende factor meer zijn overigens. Lord of the Lost - Future of a Past Life ook relatief kort geleden ontdekt en daar zit ook best wat grunt-zang in

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jamel
Gisteren ook debuut van belgische Cesar Quinn uitgekomen en moet zeggen dat dit echt een sterk debuut is!
Gisteren ook op We Are Open live mogen zien en live bevestigen ze gewoon! Oerdegelijk!

Mooi omschreven! Ik vind het al met al echt een top album. En ik ben nu al helemaal blij dat we de call hebben gemaakt om tickets te kopen voor hun show in Willemeen.

• Leuk
Waarderingen: Querulante Partij
Moest ook nog even mijn lijstje delen. Ik had eigenlijk gehoopt op een rustige week.

Dream Theater - Parasomnia
Jinjer - Duél
Sharon Van Etten & the Attachment Theory - Sharon Van Etten & the Attachment Theory
Squid - Cowards
Living With Giants & Beneathwaves - Split (EP)
Marko Hietala - Roses From the Deep
Comme un Rat - The Ratio of Being Lost to Being Found (EP)
Solkyri - Cranebook
Rats on Rafts - Deep Below
Verset Zero - Les Sanctuaires Oubliés
Cesar Quinn - Helo
Saor - Amidst the Ruins
De Toegift - kleine auto, grote hot wheel
The Lavender Flu - Tracing the Sand by the Pool
Droom Dit - Het Hart Bestaat Niet en de Rest Ook Niet
Heartworms - Glutton for Punishment
Nadia Reid - Enter Now Brightness

En n.a.v. tips:
Pit Pony - Dead Stars

Ik heb het moeten checken maar dit is symfonische prog rock ;)

Jacob Roberge - The Passing

Aan dit debuutalbum is 10 jaar gewerkt en het heeft 6 songs met als thema de overgang van leven naar dood.
In opener "The Long Way Home" gaat het bv. over een onzekere toekomst en het niet weten of je er morgen nog bent.
5 sterke songs en een half uur later is het dan tijd voor de afsluitende epic & titel track "The Passing" die in nog eens 32 minuten 😯 de vijf fasen van rouw doorloopt.

Mijn favoriete songs op dit moment
The Passing
Petrichor

Voor fans van: Neil Morse / Steven Wilson & prog rock in het algemeen

Niet echt een nieuw album, maar ik ga echt heel, heel goed op In The Blue Light, die unplugged plaat van Kelela.

Wegsmelten en on repeat.

Die van Heartworms vind ik ook erg nice, coole plaat. Die van Squid is ook erg goed. Iets minder explosief dan het oudere werk, maar muzikaal nog steeds zo interessant. Zeer veel zin in hun show in Nijmegen ook.

Daarnaast begint die van Mac Miller ook wel steeds meer te groeien.

Jacob Roberge - The Passing

Aan dit debuutalbum is 10 jaar gewerkt en het heeft 6 songs met als thema de overgang van leven naar dood.
In opener "The Long Way Home" gaat het bv. over een onzekere toekomst en het niet weten of je er morgen nog bent.
5 sterke songs en een half uur later is het dan tijd voor de afsluitende epic & titel track "The Passing" die in nog eens 32 minuten 😯 de vijf fasen van rouw doorloopt.

Mijn favoriete songs op dit moment
The Passing
Petrichor

Voor fans van: Neil Morse / Steven Wilson & prog rock in het algemeen

Ik vind het nog redelijk vrolijk klinkende muziek voor die zware thema's, maar ik ga er wel goed op. Mogelijk is mijn beeld van wat vrolijk is en wat niet verpest door teveel doom, black, en Steven Wilson :D

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en johanra
Weer vrijdag, weer tijd voor een klein lijstje.

Manic Street Preachers - Critical Thinking (deze week dus wel)
Frog - 1000 Variantions On The Same Song
Kelela - In The Blue Light
The Lumineers - Automatic
Bartees Strange - Horror
Cryogeyser - Cryogeyser
Vulture Feather - It Will Be Like Now
Art d'Ecco - Serene Demon
Deb Talan - I Thought I Saw You
Gary Louris - Dark Country
Winona Fighter - My Apologies To The Chef
Oracle Sisters - Divinations
The War and Treaty - Plus One