Hoe waren jullie DGTL dagen?
Dit jaar alleen op zondag gegaan, en wat mij betreft is dit ook het laatste keer dat ik nog naar DGTL evenementen ga (tenzij ze volgend jaar echt een of andere idioot sterke line-up hebben met unieke acts, dan heb je helaas geen kans). Het geluid bij het MODULAR podium was slecht, bij de AMP en GENERATOR stages viel meermaals het geluid uit tijdens meerdere optredens, en aan het einde van de dag waren alle toiletblokken, de helft van de food court, en de helft van de AMP stage (!!!) volledig onder water komen te staan. Dat slaat echt nergens op. Hierbij komen ook nog zaken zoals verplicht een recycle token moeten betalen bij je eerste drankje (waarom niet 1 gratis bij binnenkomst, het gaat niet om de winst?), een kaart/poortjes/betaal systeem dat niet werkt door uitvallend internet, en het Amsterdamreef publiek wat meer praat dan luistert. Het is gewoon niet leuk meer, wat ongelooflijk jammer is gezien de richting dat het festival op leek te gaan na Corona en de pogingen die het heeft gedaan om zich tot een hybride live elektronisch festival te maken. Dat lijkt nu volledig verdwenen.
Ondanks dat, toch een paar reviews:
Weval - 2.5/5
Ze kwamen te laat, wat een voorbode leek te zijn voor de rest van hun set. Ja, ze speelde een paar hits, maar er vielen drie dingen op: het geluid was erg slecht, de bastonen leken vaak afwezig en je kon het publiek beter verstaan dan de muziek. Daarnaast was hun set veel te kort, waarom maar ~45 minuten totaal gespeeld? Ze kunnen makkelijke anderhalf uur vullen, beter dan de DJs. En als laatste, de twee heren leken er echt geen zin in te hebben, Merijn heeft meermaals gekeken naar de set-timer en leek soms zuchtend naar het publiek te kijken. Was het de desinteresse vanuit het publiek door het slechte geluid, of iets anders? Was lastig inkomen, zware domper om mee te beginnen, en een van de zwakste optredens van hun kant die ik heb gezien de laatste tijd. Ze kunnen het echt beter dan dit.
Worakls Band - 4/5
Ook bij Worakls begon de act laat, nadat hij meermaals naar de geluidsmensen van het podium af liep met gebaren dat alles hoger moest. Ik vermoed dat hij goed door had dat ook zijn geluid niet goed leek te werken. Na 3 nummers was het opgelost, en toen begon het erg sterk te worden. Ook de toevoeging van de live elementen was, alhoewel iets cliché, van grote toegevoegde waarde. Prima act, ik zie hem wel de komende jaren met het volledige orkest op een Lowlands/BKS/DTRH staan.
WhoMadeWho - 5/5
Tijdens WhoMadeWho leken alle geluidsproblemen opgelost te zijn, en alhoewel ze voor een half gevulde MODULAR moesten spelen was het erg geslaagd. De live zang was goed, de gitaar speelde uitstekende solo's, en ze hebben een mooie set-dekking die goed bij hun act past. Ook veel interactie met het publiek, en veel dankbaarheid tegen het einde van de show. Echt genoten, en het hoogtepunt van het festival voor mij persoonlijk.
Boys Noize - 2/5
Hij speelde prima, maar wist mij niet de volledige tijd vast te houden. Het jammere aan Boys Noise is dat hij vroeger unieke muziek maakte die tijdens het blogosphere tijdperk goed tot z'n recht kwamen (Ich R U, XTC, etc), maar tegenwoordig goedkope Verknipt/Gabbercore liedjes draait. Was het omdat hij bij de Boiler Room draaide, dat daardoor alles anders moest? Geen idee, maar het was erg zwak. Voortijdig vertrokken.
Marlon Hoffstadt - 2.5/5
Was an sich prima, maar ik snap eerlijk gezegd niet wat Hoffstadt zo aantrekkelijk maakt. Ja, sympathieke gozer, ja, sommige nummers van hem zijn echt goed en zijn een goede toevoeging tot de liveshows, maar live speelde hij veel uitgekauwde titty tunes en eurobeat hitjes die te vaak langs zijn gekomen. Het is gewoon niet speciaal.