Verzameltopic overige Nederlandse festivals 2024

Left of the Dial Dag 2

Weer 3 bands overlap gehad met @Lion. Daarentegen ons wel aardig aan de planning gehouden. Voor de rest een super lange n super leuke dag waarop we extreem veel hebben gezien.

Twen - Bierboot

Na een goede hoeveelheid brunch en koffie de boot op. Blijft gewoon leuk, zelfs al is het geluid niet best. Dat laatste was ook het geval bij Twen maar ik heb me wel vermaakt. Zo'n nummer als One Stop Shop is gewoon echt catchy.

Famous - Bierboot

Dit is een van de corona annuleringen (Valkhof 2020) die ik het liefst nog in wilde halen. En dan staan ze opeens op LOTD, op de boot. Natuurlijk niet de meest ideale setting voor ingetogen piano set. Mooi was het wel. Naderhand gaf de zanger (schat van een vent) ook aan dat het niet de bedoeling was geweest, maar dat door omstandigheden de rest van de band nog ontbrak. De twee sets van zaterdag zijn wel met een volledige band.

So-Fi - Vrijmoed

Op de route lag dit 'optreden' waarvan ik niet wist wat het precies was. Dat leidde tot veel scepsis bij mijn groepsgenoten maar het pakte goed uit. Het bleek een belquiz te zijn met Holger bier voor €2,80. Enorm gelachen.

Lou Terry - Merch Minimarkt

Het gerinkel van kledinghangers hielp niet. Maar het was best mooi.

Pamphlets - Centraal

Band in de stijl van Ought. Ook weer enorm vereerd om er te staan. Fijn geluid maar ook wat eentonig. Daarna via de bierwinkel en een noodlebar door naar de belangrijkste must-see van het festival.

Ugly - De Doelen

Het was bij aanvang door erg leeg. Uiteindelijk liep het wat voller. Ze speelden 2 nummers van de EP en voor de rest nieuw werk. Maar het was allemaal gruwelijk mooi. Naderhand gaf een van de leden aan dat ze de EP meer als een afsluiting van wat singles zagen, niet als een coherente plaat. Vandaar ook al de focus op nieuw werk. In de Paradijskerk gaan ze weer een andere set spelen.

Punchbag - De Doelen

Niet de meest gezellige setting. Wel een gezellige band. Dit verhaal gaat te lang duren, dus even in sneltreinvaart het Perron - Roodkapje stukje. Veel bands speelden net wat korter waardoor het mooi achter elkaar te doen was.

- Disgusting Sisters (Roodkapje) - grote verrassing van de dag
- Tanz Akademie (Perron) - prima, niet bijzonder
- Findom (Roodkapje) - ook wel aardig, niet memorabel
- Enola (Perron) - verrassend sterk
- Heavy Lungs (Perron) - wat je ervan mag verwachten
- Quade (160K) - te ingewikkeld voor het tijdstip, alternatief voor het te drukke Roodkapje
- Hyper Gal (Roodkapje) - alsnog binnengekomen. Beetje te veel hetzelfde trucje, wat an sich wel tof was
- Meryl Streek (Perron) - vet!

Top 10

1. Ugly (De Doelen Up)
2. Disgusting Sisters (Roodkapje Front)
3. Famous (Bierboot)
4. So-Fi (Vrijmoed)
5. Heavy Lungs (Perron Big)
6. Punchbag (De Doelen Studio 1)
7. Enola (Perron Small)
8. Meryl Streek (Perron Big)
9. Pamphlets (Centraal)
10. Twen (Bierboot)

Left of the Dial Dag 3

In de trein terug na weer 3 mooie dagen. Nog een beetje fomo voor The Orchestra (For Now), maar 1u op bed klinkt ook beter dan 2u. Veel goede bands gezien. Ook weer wat bands, met name in de post-punk hoek gezien die iets te veel 13 in een dozijn waren.

Vandaag zal ik weer iets korter opschrijven want anders is mijn telefoon leeg.

De Leiperd

Drie bands gezien rondom de boot. Van tevoren Miss Tiny. Tof om de man te zien die op Steve Albini na de meeste van mijn favoriete platen heeft geproduceerd. De band zelf doet me wat minder. Na de boot Christian Music gezien. Toffe band die er met gestrekt been in ging. Daarna aardig lang gewacht op Famous, die een halfuur later begonnen. Waarschijnlijk om wat boot publiek toe te voegen aan de lege zaal. Erg vet, nu ook in band opstelling.

De Boot

Canned Pineapple al op DTRH gezien maar de perfecte band voor dit soort settings. Ook eindelijk het verhaal achter het rennende koppel bij de boot van gisteren opgeklaard. Nerves deed me niks.

Heen en weer fietsen

Door het uitlopen van Famous viel ons plan om voor Parsnip te burgertrutten in het water. Alsnog lekker gegeten bij de Burgertrut maar daardoor slechts 10 minuten van Parsnip gezien. Klonk wel leuk.

Daarna even langs de merch, een stukje Kerosene Kream met verschrikkelijk geluid, bierwinkel en toen Weaving in Purgatory. Een soort The Last Dinner Party als ze pas voor de eerste keer gerepeteerd hadden. Niet al te best maar toch ook wel charmant. Om te compenseren was er een vrij afleidende danseres en trok een van de twee frontvrouwen kort haar shirt uit. Ach, het was weer even wat anders en wel memorabel.

Arcade

Toen naar de arcade. Even de scavenger hunt ingestuurd en naar Most Things. Daar waren ongeveer 8 mensen en dat was vrij ongemakkelijk. De band was ook niet heel pakkend maar ik vond het alsnog interessant.

Toen naar C Turtle waarmee Spotify me flink gespamd heeft. Ook gewoon een leuke band en erg charmant live. Om bij de Arcade te blijven ook gaan kijken bij Lone Wolfe. Meestal vermijd ik Nederlandse bands op LOTD maar hun muziek is vrij catchy.

Afsluiting

Om af te sluiten wilden we twee van onze hoogtepunten op herhaling doen. Ugly in de prachtige kerk setting. Die show van gisteren deed me persoonlijk meer omdat het de eerste was. Maar objectief was dit een van de bijzonderste LOTD shows ooit denk ik. Wat een band.

Als allerlaatste wilden we de grote verrassing Disgusting Sisters nog een keer zien. Veel potentie qua act. Een soort leukere Confidence Man. Mooie afsluiter!

Top 25

In totaal een kleine 35 bands gezien. Gekkenwerk eigenlijk. Deze 25 hebben indruk gemaakt:

1. Ugly (De Doelen Up)
2. Bruise Control (Rotown)
3. Ugly (Paradijskerk)
4. Disgusting Sisters (Roodkapje Front)
5. Famous (De Leiperd)
6. Famous (Bierboot)
7. Deary (Paradijskerk)
8. C Turtle (160K Arcade)
9. So-Fi (Vrijmoed)
10. Disgusting Sisters (Rotown)
11. Punchbag (De Doelen Studio 1)
12. Flip Top Head (Tr8 Ahead)
13. Heavy Lungs (Perron Big)
14. Enola (Perron Small)
15. Meryl Streek (Perron Big)
16. Man/Woman/Chainsaw (Rotown)
17. Weaving in Purgatory (Uniek)
18. Christian Music (De Leiperd)
19. Canned Pineapple (Bierboot)
20. Lone Wolfe (160K Dancehall)
21. Pamphlets (Centraal)
22. Twen (Bierboot)
23. Tulpa (V11)
24. The Wytches (Arminiuskerk)
25. Hyper Gal (Roodkapje Front)

Left of the Dial: dag 3

Tijdens het gratis dagprogramma hebben we vooral rondgehangen bij V11. Daar hebben we Thrilled niet gezien, maar wel gehoord terwijl we wat aten. Kon het verrassend goed horen boven. Deed me enorm denken aan Deftones en een beetje Hum. Klonk best aardig.

Nerves – V11
Gruwelijk harde muziek. Ik vond het best vermakelijk, maar niet heel memorabel.

Mould – V2_
Deze band heeft een aantal erg leuke nummers met Birdsong en Cables. Begon erg leuk, maar halverwege kregen ze wat technische problemen en daarna zakte het wat in.

Formal Sppeedwear – TR8 Ahead
Klonk als DEVO maar dan saai.

Oh Boland – De Doelen (studio)
Dit was juist erg leuk! Vond ze op plaat wel aardig, maar live kwam dit een stuk beter uit de verf.

C Turtle – 160K Arcade
Zoals @teunajax zegt inderdaad een erg charmante band. Shake It Down en Melvin Said This zijn gewoon erg sterke songs en de rest klonk ook gewoon goed.

Lone Wolf – 160K Dance
Dit concert was inderdaad mooi te combineren met C Turtle. Wel leuke muziek, niet heel baanbrekend. Ze eindigden met een Nirvana-cover waar het publiek erg goed op ging.

Canned Pineapple – Salsability
Ik wilde deze oorspronkelijk skippen omdat we ze op DTRH al hadden gezien, maar we hadden wel zin om het festival af te sluiten met een gegarandeerd feestje. Hele simpele liedjes eigenlijk, maar het werkt zo goed live. Ze gingen ook een aantal minuten over de tijd heen.

Punchbag – Sahara
Dit was ook wel leuk! Aantal zeer catchy nummers.

Fantastisch weekend. Grotendeels droog gebleven. Volgend jaar weer!

Ik heb deze 20 acts gezien:

1. Bruise Control
2. Ugly
3. Canned Pineapple
4. The Orchestra (For Now)
5. Kickboy
6. C Turtle
7. Oh Boland
8. Famous
9. The Wytches
10. Punchbag
11. Aerial Salad
12. Crackups
13. Heavy Lungs
14. Lone Wolf
15. Mould
16. Nerves
17. Twen
18. Moleskine
19. Muck
20. Formal Sppeedwear

Laatst bewerkt:
Ja, het is eindelijk weer zo ver. Hieronder een korte late night review van mijn Left Of The Dial donderdag:

Aerial salad – v11
Lekker begin van het weekend. Ze voldeden aan de verwachtingen en ze hadden er zin in. Het was een mooi feestje. Ze speelden alleen niet ‘Alone Forever’ waar ik een beetje op hoopte.

Crackups – Waalse Kerk
Ik had de verwachting dat ze de kerk op z’n kop zouden zetten, maar dat gebeurde niet direct. Later in de set gebeurde dat wel redelijk, maar uiteindelijk was het bij elkaar opgeteld wel prima. In een andere zaal werkt dit waarschijnlijk beter.

Wytches – Arminius
Het was enorm druk, maar we vonden gelukkig een plekje met goed zicht. Het concert was erg sterk, maar gevoelsmatig werden er weinig nummers gespeeld van hun debuut. (Al kan ik mij hier in vergissen)

Eigenlijk waren de concerten tot zo ver best wel gelijkwaardig qua kwaliteit.

Muck – Uniek
Dit was wel prima, maar voor mijn gevoel zat er meer in. De set die ze deden op DTRH was veel leuker.

Bruise Control – Rotown
Dit concert stak boven alle de anderen uit. Groot feest en ze hebben eigenlijk ook de beste nummers van de dag. Heel vermakelijk om naar te kijken. Leuke momentjes met de Sabotage en Paranoid covers.

Samenvatting:

Super eerste dag met de volgende ranking:
  1. Bruise Control
  2. The Wytches
  3. Aerial Salad
  4. Crackups
  5. Muck
Wytches klopt. De eerste 2 nummers waren van hun debuut en daarna midden in de show nog 1 (of 2).

Ik ben bij LotD gegaan voor (bijna) hele concerten en heb dus maar een band of 20 gezien. Dus ook wel wat bands gemist, jammer genoeg.

Donderdag:
ENOLA in Worm: prima bandje als opener van mijn weekend. Vooral het nummer 'Metal Body' is lekker. Volgens mijn insider was de bassiste van Neighbours Burning Neighbours.
Autorijdend Nederland in Uniek: Tsja, gitaarbandje uit Nederland met een mooie internationale naam (enige korte tussendoortje)
Van Houten in Arminius: prima ban, maar stond erg hard afgesteld, maar dat schijnt dan weer zo te horen bij shoegaze of vergelijkbaar
The Wytches in Arminius: ik was in de veronderstelling dat ze (net als Stroomhuis) volledig Annabel Dream Reader zouden spelen, maar helaas. Toch een geweldig optreden wat mij betreft.
deary in Paradijskerk: meer dan prima bandje en goed optreden. Zangeres was qua bedankjes wat zacht van stem en Paradijskerk is de enige kerk waar je 'moet' zitten (in harde banken).
CRACKUPS in Centraal: lekker punkherrie, waarbij het lekker los ging. En nog gezongen voor een jarig bandlid.

Vrijdag:
Pamphlets in Centraal: leuk post-punk bandje, maar inderdaad veel van hetzelfde en ze speelden wat aarzelend.
Man/Woman/Chainsaw in Arminius: dit is een van mijn favorieten van het weekend. Wat een topband en wat een heerlijke show. Zeker ook met de violiste en toetseniste.
C Turtle in Rotown: ook een heerlijke show met een paar heerlijke nummers. Alleen jammer dat de zangeres niet altijd even vrolijk keek. Maar Shake It Down blijft natuurlijk lekker.
Dog Sport in Waalse Kerk: ook een van mijn favorieten van het weekend. Heerlijk bandje in de post-punk scene. Cylinders en Common Ground zijn prettige nummers.
Dog Race in V2: leuk bandje, prima optreden. Was wel erg vol in V2.
Nerves in Centraal: op basis van hun album had ik hier erg hoge verwachtingen van, maar het viel verschrikkelijk tegen. Wel hard.
Meryl Streek in Perron Big: hier had ik ook hoge verwachtingen van en die werden wel waargemaakt. Wat een heerlijke show. Ook een van de favorieten van mijn weekend.

Zaterdag:
Heavy Lungs in Arminius: bomvol, net als de avond daarvoor. Topshow met een ontiegelijk energieke Danny Nedelko. Op de kerkbanken staan tot midden in het publiek: niets was hem te gek. Genoten!
Mould in V2: ik sluit me aan bij @Lion
Automotion in Arminius: getipt door mijn zoon toch maar gaan kijken. Prima band met erg lange post-rock nummers.
Better Joy in Doelen Up: leuk bandje met een zeer appetijtelijke zangeres, maar qua muziek wel een beetje 13 in een dozijn.
Slate in Centraal: ook een heerlijk optreden van deze band uit Wales. Vol energie en het publiek er bij betrekkend. En uiteraard heerlijke nummers (af en toe hoorden we een vleugje Fontaines DC).
Mynk in Uniek: prima band met lekkere rocknummers, alleen het geluid van de bassiste/zangeres stond wat zacht afgesteld.
test plan in Uniek: wat mij betreft by far de topact van het weekend. Wat een mooie bak herrie! Wat een energie! En wat ging het publiek los! De hele vloer deinde mee! Een meer dan geweldige afsluiter van het weekend.

Kaarten voor 2025 zijn alweer in de pocket.

• Leuk
Waarderingen: Lion en teunajax
Ik ben bij LotD gegaan voor (bijna) hele concerten en heb dus maar een band of 20 gezien. Dus ook wel wat bands gemist, jammer genoeg.
Ik kijk concerten ook meestal tot het einde en heb daardoor ook 'slechts' 20 bands gezien, waardoor je toch best wat mist.

Ik baal er vooral van dat ik M/W/Chainsaw, Meryl Streek en Dog Race niet heb gezien. Bij Ugly heb ik achteraf spijt dat ik alleen de laatste vier nummers heb meegemaakt in plaats van het hele concert. Maar als ze weer naar Nederland komen, koop ik direct een kaartje, dus dat komt wel goed.

Ik kijk concerten ook meestal tot het einde en heb daardoor ook 'slechts' 20 bands gezien, waardoor je toch best wat mist.

Ik baal er vooral van dat ik M/W/Chainsaw, Meryl Streek en Dog Race niet heb gezien. Bij Ugly heb ik achteraf spijt dat ik alleen de laatste vier nummers heb meegemaakt in plaats van het hele concert. Maar als ze weer naar Nederland komen, koop ik direct een kaartje, dus dat komt wel goed.
Tsja, keuzes maken is lastig. Zeker als er zoveel leuke bands staan. Ik 'baal' vooral dat ik Ugly, Famous en Flip Top Head heb gemist. Volgens mijn zoon waren die geweldig. Maar ja, dan had ik weer andere bands gemist.

• Leuk
Waarderingen: teunajax en Lion

Bij shows van 40 minuten of vaak zelfs korter is dat ook wel goed te doen. Dit jaar eigenlijk voor 90% ook volledige shows gezien. Enkel wanneer het echt tegenviel of we vanuit het eten ergens halverwege binnenvielen niet.

Het scheelt qua aantallen heel erg dat we telkens de boot van 13u hadden (is al direct 2 bands) en tot de officiële start vaak nog een bandje of 3 zagen. Daarnaast hebben we weinig witruimte in het tijdschema. Wat volledig mijn schuld is, want de rest is een stuk relaxter wat dat betreft.

• Leuk
Waarderingen: Lion en Lawaaipapegaai
Brainstorm heeft nog Marco Pastorino en Neverus aangekondigd.

Slachthuis x Complexity Weekend met nieuwe namen.
[D]ag twee van Slachthuis x Complexity weekend! @behringerescapeplan + @soheilshay + @the_new_orland // 23 november // waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Deze avond maakt deel uit van Slachthuis x Complexity weekend, 22 & 23 November. Kijk op slachthuishaarlem.nl voor de volledige line-up. Er zijn een beperkt aantal weekendtickets beschikbaar, dus sla je slag!
Dagtickets €10,- excl. boekingskosten
Weekendtickets €15,- excl. boekingskosten

Behringer Escape Plan (release show):
Haarlems best bewaarde muzikale geheim. Een duo dat elkaar vond in hun liefde voor elektronica, complexe ritmes en synthesizers, en dit op de best mogelijke manier met elkaar weten te combineren.

Soheil Shayesteh:
Combineert de Perzische viool (de Kamancheh) met elektronische muziek, dit resulteert in onvoorspelbare soundscapes die vervolgens worden verpletterd door knapperige beats.

The New Orland:
Met hun verleden als experimentele post-rock gitaarband heeft het duo hun manier van denken over elektronische muziek gevormd. The New Orland valt niet in een hokje te stoppen, maar gelukkig houden wij ook helemaal niet van hokjesdenken!

TakeRoot heeft het blokkenschema gedeeld.

Was hier al bang voor, denk dat ik dit ga laten lopen. Je beste en meest intense show als opener, om half 4. Moet nog gasten vanaf de voetbal wil ik dat überhaupt halen...

• Leuk
Waarderingen: wenteldave
De timetable voor Zeitgeist is bekend. We moeten dus meteen op tijd beginnen zie ik wel.

Bekijk bijlage 10934
Wel blij dat Snapped Ankles een keer niet om 2:30 's nachts staat, zoals bij de vorige keer dat ze op een festival lineup stonden waar ik was. Twijfel nog steeds of ik ga. Maruja, Snapped Ankles wil ik graag zien en Greep, Porridge, Sprints, Ditz, Library Card, Real Farmer is ook altijd leuk. Alleen heb ik al die namen op Snapped Ankles en Greep buiten BM na al veel vaker gezien. Dus moet Ticketswap nog wel even zakken en ik daardoor het missen van sociale verplichtingen goed kunnen praten.

Ik hou van porridge radio maar het is geen band voor een mainstage, vorig jaar op here's the thing prima set maar sloeg nogal dood door de grote van de zaal. Ze staan hier wel beter in de line-up dan daar en de nieuwe plaat 'vlamt' meer dan de vorige maar vrees ervoor.

Maruja wil ik ook wel echt zien maar veel van de 'kleinere' mainstage optredens vorig jaar vielen voor mij nogal dood. Zeker nu ze openen heb ik er weinig hoop in. De sfeer is toch een beetje te massaal. Quivers heeft nog een erg toffe plaat uit dit jaar dus dat ze de kleinste zaal spelen is tof.

Dikke twijfel hier ook nog over, dat het zo vroeg start maakt mij niet zoveel uit maar ik ben ook rond 20.45 voor het grootste gedeelte klaar of ik wil Ditz voor de 6de keer zien ofzo.

Users who are viewing this thread