Leuk idee! Bij deze zal ik de spits dan maar afbijten,
2017 stond bol van de geweldige line-ups en zaalshows, en waarvan een heel aantal mij altijd zal bij blijven. De absolute hoogpunten in willekeurige volgorde:
alt-J in de Jupiler Zaal van 013 (12 Juni). Zelf groot fan van deze band, en waar ze op de festivals (Werchter & Lowlands) niet in hun beste doen waren, waren ze in de kleine zaal in Tilburg ontzettend goed. Een ingetogen set-up, prachtige setlist en een publiek wat ze volledig mee wisten te krijgen. Dit was voor mij één van de beste optredens die ik ooit gezien heb, en deze zaal was voor de muziek van de Britten in mijn optiek perfect. Op deze show was gewoon heel weinig aan te merken, zelfs toen het 1x misging met Gus zijn keyboard, zette Joe een stukje Garden Of England op, ze waren gewoon perfect op elkaar ingespeeld en hadden duidelijk plezier in deze show.
Arcade Fire, Best Kept Secret (18 Juni).
Volgens mij hoef ik aan deze show niet al teveel woorden vuil te maken aangezien er al behoorlijk veel over gezegd en geschreven is. Een memorabel concert, een uitzinnig publiek en misschien wel de meest enthousiaste band tijdens een optreden die ik ooit heb gezien. 10/10.
Radiohead, Best Kept Secret (19 Juni).
Ook deze show werd alom geroemd, en terecht. Ondanks een super ingetogen set zetten de mannen een fantastische show neer, die naar mijn mening beter was dan de set op Werchter, die toch al iets uitbundiger was. De muziek van Radiohead leent zich als geen ander voor een setting als BKS, en dan deze setlist, die ik perfect vond.. Het was een plaatje!
Foster The People, Paradiso (12 Juli).
Een band die iedereen wel kent van 'Pumped Up Kicks'. Na het debuutalbum in 2011 door veel mensen enigszins vergeten, het vervolg op het debuut in 2014 bleef een beetje onder de radar, maar met album 3 op komst kwamen ze naar Paradiso, de show was ontzettend snel uitverkocht, en de sfeer in de zaal was top, iedereen had er merkbaar zin in. Een avond vol hoogtepuntjes volgden. Ik vond de show goed opgebouwd met een setlist die goed varieerde tussen de drie albums. De visuals waren minimaal maar gewoon goed, en zo werden we anderhalf uur vermaakt door een band die weer helemaal klaar is om Europa te veroveren op de festivals in 2018 (hopelijk).
The xx, Lowlands (18 Augustus).
Zelf behoorlijk fan van deze band, en had een perfect plekje vooraan weten te scoren. Vond dat ze een ontzettend mooi opgebouwde show neerzette, met alles erop en eraan. Visuals waren niet overdreven maar precies goed, setlist was zeer mooi en het solo-momentje van Jamie vond ik erg goed uitkomen. Kortom een zeer mooi optreden.
Sigur Rós, Oosterpoort (3 Oktober).
Een fantastische band, dat staat buiten kijf, en ik verwachtte er dan ook veel van, wat altijd een risico is. Hier werd echter aan iedere verwachting voldaan en het werd dan ook één van de beste concerten waar ik ooit bij geweest ben, iedereen die ze gezien heeft (Afas of Oosterpoort) zal met mij eens zijn dat de visuals buitengewoon mooi waren, en Jonsi en co. meer dan uitstekend presteerden, gewoon een fantastisch optreden met nieuwer en ouder werk.
The War On Drugs, AFAS Live (1 November).
Een band waarvan ik op voorhand een setlistje gehoopt had, en die hoop kwam dan ook uit, het regende nummers van de laatste en één-na-laatste plaat. 'Under The Pressure'
zoals uitgevoerd in de bomvolle AFAS van die avond zal mij altijd bijblijven, want man dat was mooi! Gewoon een supergoede band die met een vrij ingetogen stage setup een show volledig naar hun hand zetten en de zaal meenemen.
Kasabian, AFAS Live (9 November).
Misschien muzikaal gezien niet de beste band van dit lijstje, maar qua optreden en energie die zowel bij de band als in het publiek vrijkwam wel een waanzinnig goed en leuk optreden. Van begin tot eind werd er uitzinning gereageerd door het publiek, met crowdsurfers, moshpits & bierdouches tot gevolg. Een ouderwets goed volksfeest in de AFAS waar iedereen verbroederde, en waar iedereen gezamelijk helemaal tot het uiterste ging om er een topavond van te maken, en Kasabian slaagde er uitstekend in om dit mede mogelijk te maken.
Fleet Foxes, TIVOLI (15 November).
Misschien wel het tegenovergestelde van Kasabian, maar op een compleet andere manier wel een fantastisch optreden, juist hoe ingetogener de muziek, hoe beter Fleet Foxes tot zijn recht komt. Zo waren de solo momenten van zanger Robin Pecknold voor mij de hoogtepunten. Deze show was super opgebouwd en werd naar mijn mening ook met ieder nummer beter, deze band weet keer op keer het publiek in een soort trance te brengen waarbij je gewoon volledig 'in' de muziek lijkt te zitten. Een supergoede band die een supergoed optreden afleveren.
Gorillaz, Ziggo Dome (21 November).
Qua visuals de beste show van dit rijtje (samen met Sigur Rós), qua muzikaliteit was dit top, qua enthousiasme was dit top en qua energie was dit ook geweldig. Een band die terug is van weggeweest en dan dit neerzet in een bomvolle Ziggo Dome, daar kan je alleen maar blij van worden. Iedereen die ik na deze show sprak was ook lyrisch. Deze band is gewoon ontzettend goed. De setlist, die van oud naar nieuw en weer terug ging vond ik dan ook heel goed en leuk. Hopelijk wordt het op Werchter dit jaar ook weer een feestje!