Rock Werchter 2025

Is er ook nog iemand die daar niet filmt?

Nee maar zonder grappen heb haar gezien op Pukkelpop vorig jaar van achteraan de tent (die overigens net iets meer dan halfvol stond) en ze gaf een goede energieke show.
Heb haar paar jaar geleden in KlubC gezien. Liep daar toevallig binnen omdat Turnstile voor de derde keer verplaatst was die dag. Maar wat een verrassing joh. Hele energieke en ontwapenende show. Dat hoor je op plaat een stuk minder. Kan de criticasters aanraden haar live een kans te geven
 
Prima show. Liever dit dan een van "jullie" rockbands waar niks echt of oprecht aan is.
Je bedoelt de bands die echt muzikaal iets kunnen op hun instrumenten en zelf hun muziek schrijven in de plaats van
de tegenwoordige (goede en prima) zangers die dan een band/muzikanten moeten inhuren en dan wat akkoorden komen spelen....;)

Nogmaals: helemaal niks mis met hun muziek en/of genre, zijn gewoon ook leuke liedjes en de beste songs zijn meestal vaak de simpelste.
Dat is al jaren zo, vroeger en nu.
Natuurlijk mogen ze op een festival staan, absoluut, maar het kan gewoon allemaal niet faker dan deze 'show'.
Maar het gaat natuurlijk over, je kunnen amuseren, op welke manier dan ook, zolang je maar geniet zeker :giggle:

En je hebt het waarschijnlijk op de oudere rockbands. Ja die komen nu met een hele show af, lichtshows en spektakel
maar deze zijn teminste gewoon begonnen met puur hun instrumenten en eigen liedjes, zonder al die show of aan het publiek van alles te vragen.
Nu moeten ze daar al mee beginnen.

Vraag bijvoorbeeld aan de band 'The Police' om de liedjes van Girl in Red te komen spelen, na kwartier oefenen komen die dat strakker spelen dat hun.
Vraag het omgekeerde, ze kunnen waarschijnlijk nog geen half lied correct spelen van hun. (niet dat dat moet natuurlijk, dat weet ik ook)
Maar als je talent vergelijkt met nu en vroeger, is vaak (niet altijd) toch een gigantische kloof.


Alles op grote festivals is ergens 'fake'. Amps allemaal digitaal, drums allemaal digitale triggers, ...
echte gitaar of drumsounds vind je er gewoon niet meer.
Daarom dat live tegenwoordig ook vaak meer klinkt zoals een cd, terwijl je vroeger duidelijk vooral aan de amps en drums kon voelen dat het live was
en anders klonk.


Maar ja, in tijdens waar dj's gewoon fake aan de knopjes draaien live en wat springen en wat roepen....
en tegenwoordig iedereen met een computer programma een elektronisch lied schrijven ...
( maar ja natuurlijk, het vergt nog altijd talent om een hit te schrijven en een lied te componeren natuurlijk, niet iedereen kan dit, dat is absoluut waar)
Maar vergelijken met toen dj was = echt kunnen scratchen en juist aan de knopjes kunnen draaien, zijn natuurlijk nog andere vaardigheden...
of wanneer elektronische muziek = uw eigen samples maken en inspelen met instrumenten ...


Maar iedereen ziet en mag natuurlijk graag zien en luisteren wat hij wilt natuurlijk :giggle:
Voor ieder wat wils, we hebben keuze genoeg!
 
Al die zaken die ze doet zijn acts die ze al vele jaren doet bv the wall of death.
Wordt tijd dat ze zichzelf opnieuw uitvindt (andere onderwerpen dan zeemzoete crush liedjes) en live wat nieuwe zaken verzint. Op dat vlak doet Goldband het als performer veel beter, Pukkelpop dit jaar was een andere show dan Werchter 2023 en Sportpaleis (intro requiem) zal ook andere show zijn dan Pukkelpop.
Girl in Red komt in aanmerking voor meest overhypete act van het laatste jaar na het fiasco van Vorst (zaal werd in twee gesplitst om het niet te leeg laten lijken) en de package deal met Olivia met boost van haar plaats op festivals.
Vond haar optreden op PKP best leuk vorig jaar als namiddag intermezzo maar ze is geen topact wel een middagact in RW. Vind het vreemd dat ze na het Vorst fiasco nu terug gehyped wordt op zomerfestivals. Dan vind ik een Olivia Rodrigo of Sam Fender meer volwassen acts.
Maar als dit voor jou haar eerste live optreden was, kan ik je reactie begrijpen. Voor mij hoort ze als live act op RW maar niet op de main of in de vroege avond.
Ze heeft sinds dit jaar een nieuw album dus zijn op de fetivals allemaal nieuwe liedjes!! En er zijn nog andere nummers buiten crush liedjes zoals Too Much en Serotonin enzo
 
Vraag bijvoorbeeld aan de band 'The Police' om de liedjes van Girl in Red te komen spelen, na kwartier oefenen komen die dat strakker spelen dat hun.
Vraag het omgekeerde, ze kunnen waarschijnlijk nog geen half lied correct spelen van hun. (niet dat dat moet natuurlijk, dat weet ik ook)
Maar als je talent vergelijkt met nu en vroeger, is vaak (niet altijd) toch een gigantische kloof.

Toen ik jouw post begon te lezen, moest ik spontaan aan The Police denken, en nog geen alinea verder gebruik je hen als voorbeeld... 😊

In elk geval, zeer zeker waar dat er veel ambacht verloren is gegaan.
Ik heb het hier al zoveel keer geschreven; ik hoor tegenwoordig enorm veel majeure akkoorden in vaste patronen, zonder weinig inspiratie of bezieling.

Om even dat voorbeeld van The Police te gebruiken. Het rifje van Message In The Bottle heeft ook maar 4 akkoorden, maar dan wel septiemakkoorden in een origineel patroon.
En ja, dat hoor je gewoon - of zoals mijn muziekleraar destijds zei: 'je zou het moeten horen en een geoefend gehoor hoort het sowieso'.

Het gebeurt zelden nog dat ik eens van mijn sokken wordt geblazen bij hedendaagse songs omwille van een doorgecomponeerde song. Zeer zelden.

Wat het live-aspect betreft: absoluut eens ook.
Headliners van grote festivals die amper een live gevoel kunnen overbrengen - gewoon doordat de kunde er niet is.
Heb het voorbeeld hier al eens geschreven: Gossip speelde op Werchter een cover van Tina Turner, What's Love Tot Do With It.
Op zich een simpele popsong.
In de bridge, waar het eigenlijk interessant wordt en je een aantal vlugge minder courante akkoorden hebt, stopten de muzikanten gewoon met spelen en Beth zong a capella verder. Waarom? Omdat ze geen enkele moeite hadden gedaan om die akkoorden aan te leren. Wat een afgang.

Zet daar dan bijvoorbeeld de echte Tina Turner tegenover, met muzikanten die zo op elkaar waren ingespeeld, die konden soleren, die een gevoel konden overbrengen, die niks op tape hebben staan, ... en je weet dat het live-gegeven tegenwoordig soms ver weg is.
 
Laatst bewerkt:
Het gebeurt zelden nog dat ik eens van mijn sokken wordt geblazen bij hedendaagse songs omwille van een doorgecomponeerde song. Zeer zelden.
Ik ben zelf niet muziektechnisch geschoold maar kan je nog spreken van veel gecomponeerde nummers na zoveel decennia muziek + de technieken die tegenwoordig de muziek maken?
 
Ik ben zelf niet muziektechnisch geschoold maar kan je nog spreken van veel gecomponeerde nummers na zoveel decennia muziek + de technieken die tegenwoordig de muziek maken?
Ja, hoor, gelukkig wel.
Alleen is het vrij makkelijk om dezelfde geffende paden te bewandelen.
Als een bepaald akkoordenschema goed in de oren klinkt, is het vrij makkelijk om dat te gaan herbruiken, zonder plagiaat te plegen.

De mooiste voorbeelden zijn de klassieke rock 'n roll schema's (genre Rock Around The Clock) en de blues: oud, maar nog altijd regelmatig gebruikt.
De kunst bestaat er dan wel in om er iets origineel mee te doen, door bijvoorbeeld een originele bridge, intro, arrangement, ... te gaan bedenken.

Edit: bij hedendaagse popsongs kan ik wel gecharmeerd zijn door een productie. Een bepaalde klankkleur. Een geluid dat uniek is.
Bijvoorbeeld FKA Twigs - muzikaal, op partituur, heeft dat weinig om het lijf. Maar de producers maken daar dan zoiets fantastisch van door met klanken te gaan spelen, dat het dan toch weer interessant wordt.
 
Je bedoelt de bands die echt muzikaal iets kunnen op hun instrumenten en zelf hun muziek schrijven in de plaats van
de tegenwoordige (goede en prima) zangers die dan een band/muzikanten moeten inhuren en dan wat akkoorden komen spelen....;)

Nogmaals: helemaal niks mis met hun muziek en/of genre, zijn gewoon ook leuke liedjes en de beste songs zijn meestal vaak de simpelste.
Dat is al jaren zo, vroeger en nu.
Natuurlijk mogen ze op een festival staan, absoluut, maar het kan gewoon allemaal niet faker dan deze 'show'.
Maar het gaat natuurlijk over, je kunnen amuseren, op welke manier dan ook, zolang je maar geniet zeker :giggle:

En je hebt het waarschijnlijk op de oudere rockbands. Ja die komen nu met een hele show af, lichtshows en spektakel
maar deze zijn teminste gewoon begonnen met puur hun instrumenten en eigen liedjes, zonder al die show of aan het publiek van alles te vragen.
Nu moeten ze daar al mee beginnen.

Vraag bijvoorbeeld aan de band 'The Police' om de liedjes van Girl in Red te komen spelen, na kwartier oefenen komen die dat strakker spelen dat hun.
Vraag het omgekeerde, ze kunnen waarschijnlijk nog geen half lied correct spelen van hun. (niet dat dat moet natuurlijk, dat weet ik ook)
Maar als je talent vergelijkt met nu en vroeger, is vaak (niet altijd) toch een gigantische kloof.


Alles op grote festivals is ergens 'fake'. Amps allemaal digitaal, drums allemaal digitale triggers, ...
echte gitaar of drumsounds vind je er gewoon niet meer.
Daarom dat live tegenwoordig ook vaak meer klinkt zoals een cd, terwijl je vroeger duidelijk vooral aan de amps en drums kon voelen dat het live was
en anders klonk.


Maar ja, in tijdens waar dj's gewoon fake aan de knopjes draaien live en wat springen en wat roepen....
en tegenwoordig iedereen met een computer programma een elektronisch lied schrijven ...
( maar ja natuurlijk, het vergt nog altijd talent om een hit te schrijven en een lied te componeren natuurlijk, niet iedereen kan dit, dat is absoluut waar)
Maar vergelijken met toen dj was = echt kunnen scratchen en juist aan de knopjes kunnen draaien, zijn natuurlijk nog andere vaardigheden...
of wanneer elektronische muziek = uw eigen samples maken en inspelen met instrumenten ...


Maar iedereen ziet en mag natuurlijk graag zien en luisteren wat hij wilt natuurlijk :giggle:
Voor ieder wat wils, we hebben keuze genoeg!
Geeuw. Muziek is muziek, fans zijn fans, entertainment is entertainment, mensen van vroeger vinden vroeger beter dan mensen van nu. De wereld is geëvolueerd en muziek is daardoor waarschijnlijk veel toegankelijker geworden voor mensen die het vroeger nooit hadden kunnen maken. Laten we vooral dat vieren ipv Gatekeeper spelen voor nieuwe muziek te laten ontpoppen die mensen kan raken op welke manier dan ook.
 
Ik ben zelf niet muziektechnisch geschoold maar kan je nog spreken van veel gecomponeerde nummers na zoveel decennia muziek + de technieken die tegenwoordig de muziek maken?

Bands zoals Dream Theater, Porcupine Tree (om er wat 'bekendere'), allé er zijn nog honderden bands, zangers, ...

Maar is voor mij ook persoonlijk: Als muzikant kan ik daar van genieten, maar puur de muziek of song zelf ...
Beetje zoals Tool vorig jaar, interessant als muzikant, maar eigenlijk totaal niet genoten van de show.


Is dit muziek voor op de radio of een festival? Absoluut niet, ook maar door weinigen bekend.
Is ook geen muziek voor op te dansen of je te amuseren.
Maar dit zijn wel top muzikanten die ook niet beroemd willen worden en nog echt componeren en gewoon genieten van muziek maken.
Als je deze mensen live ziet, dan weet je wat echt 'live' betekend.

Leuk weetje, Guthrie Govan blijkbaar deze solo zoals hier op de video ter plekke verzonnen op een geleende gitaar.

Maar nogmaals, alle muziek is goed, zolang je er maar van geniet, niet bashend bedoeld naar de huide muziek of festivals. :giggle:

Ik kon genieten van Werchter, Graspop, I Love Techno, Laundry day, blues of jazz concertje
en één van de leukste concerten was nog altijd Kathy Perry op Werchter, puur gewoon door de ambiance....
nu muzikaal ook geen hoogvlieger, maar dat moet ook niet :giggle:
 
Je bedoelt de bands die echt muzikaal iets kunnen op hun instrumenten en zelf hun muziek schrijven in de plaats van
de tegenwoordige (goede en prima) zangers die dan een band/muzikanten moeten inhuren en dan wat akkoorden komen spelen....;)

Nogmaals: helemaal niks mis met hun muziek en/of genre, zijn gewoon ook leuke liedjes en de beste songs zijn meestal vaak de simpelste.
Dat is al jaren zo, vroeger en nu.
Natuurlijk mogen ze op een festival staan, absoluut, maar het kan gewoon allemaal niet faker dan deze 'show'.
Maar het gaat natuurlijk over, je kunnen amuseren, op welke manier dan ook, zolang je maar geniet zeker :giggle:

En je hebt het waarschijnlijk op de oudere rockbands. Ja die komen nu met een hele show af, lichtshows en spektakel
maar deze zijn teminste gewoon begonnen met puur hun instrumenten en eigen liedjes, zonder al die show of aan het publiek van alles te vragen.
Nu moeten ze daar al mee beginnen.

Vraag bijvoorbeeld aan de band 'The Police' om de liedjes van Girl in Red te komen spelen, na kwartier oefenen komen die dat strakker spelen dat hun.
Vraag het omgekeerde, ze kunnen waarschijnlijk nog geen half lied correct spelen van hun. (niet dat dat moet natuurlijk, dat weet ik ook)
Maar als je talent vergelijkt met nu en vroeger, is vaak (niet altijd) toch een gigantische kloof.


Alles op grote festivals is ergens 'fake'. Amps allemaal digitaal, drums allemaal digitale triggers, ...
echte gitaar of drumsounds vind je er gewoon niet meer.
Daarom dat live tegenwoordig ook vaak meer klinkt zoals een cd, terwijl je vroeger duidelijk vooral aan de amps en drums kon voelen dat het live was
en anders klonk.


Maar ja, in tijdens waar dj's gewoon fake aan de knopjes draaien live en wat springen en wat roepen....
en tegenwoordig iedereen met een computer programma een elektronisch lied schrijven ...
( maar ja natuurlijk, het vergt nog altijd talent om een hit te schrijven en een lied te componeren natuurlijk, niet iedereen kan dit, dat is absoluut waar)
Maar vergelijken met toen dj was = echt kunnen scratchen en juist aan de knopjes kunnen draaien, zijn natuurlijk nog andere vaardigheden...
of wanneer elektronische muziek = uw eigen samples maken en inspelen met instrumenten ...


Maar iedereen ziet en mag natuurlijk graag zien en luisteren wat hij wilt natuurlijk :giggle:
Voor ieder wat wils, we hebben keuze genoeg!
Interpreteer mijn antwoord vooral niet als een tegenreactie, ik ben het eens met redelijk wat dingen die je hier zegt, maar ik denk dat het al veel zou helpen om een iets bredere definitie van 'talent' aan te houden. Je haalt het zelf ook wel al kort aan in je betoog maar als je muzikaliteit enkel beoordeelt op technische aspecten en instrumenten bespelen, kom je tegenwoordig vaak van een kale reis terug. Ik heb zelf ook een achtergrond in muziek (zowel vanuit studie als professioneel een diepe technische kennis van synths en geluid in het algemeen) en zelfs de meest alternatieve 'uitdagende' elektronische muziek, zowel van vroeger als van nu, is vaak technisch helemaal niet zo spectaculair.

Dat staat mij echter niet in de weg om enorm te genieten van nieuwe muziek en een grote fan te zijn van popmuziek. Want wat ik heb in technische kennis, mis ik dan weer compleet in muzikaliteit. Mensen die de ene goede topline/melodie/akkoordprogressie na de andere, hoe simpel deze ook mogen zijn, uit hun mouw kunnen schudden, dat is voor mij pure black magic. Maar er zijn natuurlijk ook mensen die compleet het omgekeerde zijn. Ik beoordeel daarom niet graag talent op basis van wat toevallig mijn sterktes zijn en benader dat begrip wat algemener. Zoals je zelf ook zegt, erin slagen een lied te componeren en een hit te creëren, dat is voor mij ook al geweldig talent. Een lied schrijven en dat uitvoeren op een manier die duizenden mensen raakt, dat is talent, veel meer dan 'goed een instrument bespelen'.

Volgens die definitie is girl in red dan ook erg talentvol. Al wil ik zeker niet beweren dat commercieel succes ook per se gelijkstaat aan talent ofzo. Maar ik vind girl in red verder ook gewoon een slecht voorbeeld in deze discussie. Ik ben niet eens zo'n fan maar voor zover ik weet is haar populariteit nu ook niet enkel het resultaat van goeie marketing ofzo. Ze schrijft al van jongs af aan zelf haar songs, speelt gitaar en is ook gewoon als onafhankelijke artiest muziek beginnen releasen. Combineer dat met het feit dat ze sympathiek overkomt en een vrij organische groei heeft gehad (haar doorbraak is ook alweer van 5 jaar geleden) en dan vind ik een mooie spot op een groot festival voor zo'n artiest wel terecht. De 'fake rockshow' elementen die daar dan blijkbaar bijhoren, veranderen daar voor mij niet veel aan :)
 
Gossip speelde op Werchter een cover van Tina Turner, What's Love Tot Do With It.
Op zich een simpele popsong.
In de bridge, waar het eigenlijk interessant wordt en je een aantal vlugge minder courante akkoorden hebt, stopten de muzikanten gewoon met spelen en Beth zong a capella verder. Waarom? Omdat ze geen enkele moeite hadden gedaan om die akkoorden aan te leren. Wat een afgang.
Jaaaaa vroeger was alles beter.

Om je betoog kracht bij te zetten had je overigens beter een ander voorbeeld dan Tina Turner in kunnen zetten. 😬☺️

Geweldige zangeres maar ze zong alleen wat anderen voor haar schreven. Die chique akkoorden uit What’s love waren ook niet echt zelf verzonnen.

 

Users who are viewing this thread