Rock Werchter 2025

(Vanaf 2:33) Dit is toch lachwekkend :ROFLMAO:

Precies een Disney show of Pennenzakkenrock, niemand die door heeft wat er aan het gebeuren is buiten die Vader die waarschijnlijk mee moest :p
Prima show. Liever dit dan een van "jullie" rockbands waar niks echt of oprecht aan is.

• Thinking
Waarderingen: Everyknight
Is er ook nog iemand die daar niet filmt?

Nee maar zonder grappen heb haar gezien op Pukkelpop vorig jaar van achteraan de tent (die overigens net iets meer dan halfvol stond) en ze gaf een goede energieke show.
Heb haar paar jaar geleden in KlubC gezien. Liep daar toevallig binnen omdat Turnstile voor de derde keer verplaatst was die dag. Maar wat een verrassing joh. Hele energieke en ontwapenende show. Dat hoor je op plaat een stuk minder. Kan de criticasters aanraden haar live een kans te geven

• Leuk
Waarderingen: Mark's Kal
Prima show. Liever dit dan een van "jullie" rockbands waar niks echt of oprecht aan is.
Je bedoelt de bands die echt muzikaal iets kunnen op hun instrumenten en zelf hun muziek schrijven in de plaats van
de tegenwoordige (goede en prima) zangers die dan een band/muzikanten moeten inhuren en dan wat akkoorden komen spelen....;)

Nogmaals: helemaal niks mis met hun muziek en/of genre, zijn gewoon ook leuke liedjes en de beste songs zijn meestal vaak de simpelste.
Dat is al jaren zo, vroeger en nu.
Natuurlijk mogen ze op een festival staan, absoluut, maar het kan gewoon allemaal niet faker dan deze 'show'.
Maar het gaat natuurlijk over, je kunnen amuseren, op welke manier dan ook, zolang je maar geniet zeker :giggle:

En je hebt het waarschijnlijk op de oudere rockbands. Ja die komen nu met een hele show af, lichtshows en spektakel
maar deze zijn teminste gewoon begonnen met puur hun instrumenten en eigen liedjes, zonder al die show of aan het publiek van alles te vragen.
Nu moeten ze daar al mee beginnen.

Vraag bijvoorbeeld aan de band 'The Police' om de liedjes van Girl in Red te komen spelen, na kwartier oefenen komen die dat strakker spelen dat hun.
Vraag het omgekeerde, ze kunnen waarschijnlijk nog geen half lied correct spelen van hun. (niet dat dat moet natuurlijk, dat weet ik ook)
Maar als je talent vergelijkt met nu en vroeger, is vaak (niet altijd) toch een gigantische kloof.

Alles op grote festivals is ergens 'fake'. Amps allemaal digitaal, drums allemaal digitale triggers, ...
echte gitaar of drumsounds vind je er gewoon niet meer.
Daarom dat live tegenwoordig ook vaak meer klinkt zoals een cd, terwijl je vroeger duidelijk vooral aan de amps en drums kon voelen dat het live was
en anders klonk.

Maar ja, in tijdens waar dj's gewoon fake aan de knopjes draaien live en wat springen en wat roepen....
en tegenwoordig iedereen met een computer programma een elektronisch lied schrijven ...
( maar ja natuurlijk, het vergt nog altijd talent om een hit te schrijven en een lied te componeren natuurlijk, niet iedereen kan dit, dat is absoluut waar)
Maar vergelijken met toen dj was = echt kunnen scratchen en juist aan de knopjes kunnen draaien, zijn natuurlijk nog andere vaardigheden...
of wanneer elektronische muziek = uw eigen samples maken en inspelen met instrumenten ...

Maar iedereen ziet en mag natuurlijk graag zien en luisteren wat hij wilt natuurlijk :giggle:
Voor ieder wat wils, we hebben keuze genoeg!

• Winning
Waarderingen: slyke
Al die zaken die ze doet zijn acts die ze al vele jaren doet bv the wall of death.
Wordt tijd dat ze zichzelf opnieuw uitvindt (andere onderwerpen dan zeemzoete crush liedjes) en live wat nieuwe zaken verzint. Op dat vlak doet Goldband het als performer veel beter, Pukkelpop dit jaar was een andere show dan Werchter 2023 en Sportpaleis (intro requiem) zal ook andere show zijn dan Pukkelpop.
Girl in Red komt in aanmerking voor meest overhypete act van het laatste jaar na het fiasco van Vorst (zaal werd in twee gesplitst om het niet te leeg laten lijken) en de package deal met Olivia met boost van haar plaats op festivals.
Vond haar optreden op PKP best leuk vorig jaar als namiddag intermezzo maar ze is geen topact wel een middagact in RW. Vind het vreemd dat ze na het Vorst fiasco nu terug gehyped wordt op zomerfestivals. Dan vind ik een Olivia Rodrigo of Sam Fender meer volwassen acts.
Maar als dit voor jou haar eerste live optreden was, kan ik je reactie begrijpen. Voor mij hoort ze als live act op RW maar niet op de main of in de vroege avond.
Ze heeft sinds dit jaar een nieuw album dus zijn op de fetivals allemaal nieuwe liedjes!! En er zijn nog andere nummers buiten crush liedjes zoals Too Much en Serotonin enzo

Vraag bijvoorbeeld aan de band 'The Police' om de liedjes van Girl in Red te komen spelen, na kwartier oefenen komen die dat strakker spelen dat hun.
Vraag het omgekeerde, ze kunnen waarschijnlijk nog geen half lied correct spelen van hun. (niet dat dat moet natuurlijk, dat weet ik ook)
Maar als je talent vergelijkt met nu en vroeger, is vaak (niet altijd) toch een gigantische kloof.

Toen ik jouw post begon te lezen, moest ik spontaan aan The Police denken, en nog geen alinea verder gebruik je hen als voorbeeld... 😊

In elk geval, zeer zeker waar dat er veel ambacht verloren is gegaan.
Ik heb het hier al zoveel keer geschreven; ik hoor tegenwoordig enorm veel majeure akkoorden in vaste patronen, zonder weinig inspiratie of bezieling.

Om even dat voorbeeld van The Police te gebruiken. Het rifje van Message In The Bottle heeft ook maar 4 akkoorden, maar dan wel septiemakkoorden in een origineel patroon.
En ja, dat hoor je gewoon - of zoals mijn muziekleraar destijds zei: 'je zou het moeten horen en een geoefend gehoor hoort het sowieso'.

Het gebeurt zelden nog dat ik eens van mijn sokken wordt geblazen bij hedendaagse songs omwille van een doorgecomponeerde song. Zeer zelden.

Wat het live-aspect betreft: absoluut eens ook.
Headliners van grote festivals die amper een live gevoel kunnen overbrengen - gewoon doordat de kunde er niet is.
Heb het voorbeeld hier al eens geschreven: Gossip speelde op Werchter een cover van Tina Turner, What's Love Tot Do With It.
Op zich een simpele popsong.
In de bridge, waar het eigenlijk interessant wordt en je een aantal vlugge minder courante akkoorden hebt, stopten de muzikanten gewoon met spelen en Beth zong a capella verder. Waarom? Omdat ze geen enkele moeite hadden gedaan om die akkoorden aan te leren. Wat een afgang.

Zet daar dan bijvoorbeeld de echte Tina Turner tegenover, met muzikanten die zo op elkaar waren ingespeeld, die konden soleren, die een gevoel konden overbrengen, die niks op tape hebben staan, ... en je weet dat het live-gegeven tegenwoordig soms ver weg is.

Laatst bewerkt:
Het gebeurt zelden nog dat ik eens van mijn sokken wordt geblazen bij hedendaagse songs omwille van een doorgecomponeerde song. Zeer zelden.
Ik ben zelf niet muziektechnisch geschoold maar kan je nog spreken van veel gecomponeerde nummers na zoveel decennia muziek + de technieken die tegenwoordig de muziek maken?

Users who are viewing this thread