Wall of deaths / "rockshows" gatekeepen is echt een van de vaagste dingen die ik hier voorbij heb zien komen.
Gaap.
Nja wat is een echte rockshow. Wat Springsteen doet? De drummer van the Killers vervangen? De gitaar van Green Day? Of een wall of death doen bij een indierock show?Gaap.
Blijkbaar mag je alleen klapvee zijn.
Heb haar paar jaar geleden in KlubC gezien. Liep daar toevallig binnen omdat Turnstile voor de derde keer verplaatst was die dag. Maar wat een verrassing joh. Hele energieke en ontwapenende show. Dat hoor je op plaat een stuk minder. Kan de criticasters aanraden haar live een kans te gevenIs er ook nog iemand die daar niet filmt?
Nee maar zonder grappen heb haar gezien op Pukkelpop vorig jaar van achteraan de tent (die overigens net iets meer dan halfvol stond) en ze gaf een goede energieke show.
Iets niets vinden mag zeker. Het cringe noemen vanwege het 'naspelen van een rockshow' slaat alleen nergens opGaap.
Blijkbaar mag je alleen klapvee zijn.
Je bedoelt de bands die echt muzikaal iets kunnen op hun instrumenten en zelf hun muziek schrijven in de plaats vanPrima show. Liever dit dan een van "jullie" rockbands waar niks echt of oprecht aan is.
Ze heeft sinds dit jaar een nieuw album dus zijn op de fetivals allemaal nieuwe liedjes!! En er zijn nog andere nummers buiten crush liedjes zoals Too Much en Serotonin enzoAl die zaken die ze doet zijn acts die ze al vele jaren doet bv the wall of death.
Wordt tijd dat ze zichzelf opnieuw uitvindt (andere onderwerpen dan zeemzoete crush liedjes) en live wat nieuwe zaken verzint. Op dat vlak doet Goldband het als performer veel beter, Pukkelpop dit jaar was een andere show dan Werchter 2023 en Sportpaleis (intro requiem) zal ook andere show zijn dan Pukkelpop.
Girl in Red komt in aanmerking voor meest overhypete act van het laatste jaar na het fiasco van Vorst (zaal werd in twee gesplitst om het niet te leeg laten lijken) en de package deal met Olivia met boost van haar plaats op festivals.
Vond haar optreden op PKP best leuk vorig jaar als namiddag intermezzo maar ze is geen topact wel een middagact in RW. Vind het vreemd dat ze na het Vorst fiasco nu terug gehyped wordt op zomerfestivals. Dan vind ik een Olivia Rodrigo of Sam Fender meer volwassen acts.
Maar als dit voor jou haar eerste live optreden was, kan ik je reactie begrijpen. Voor mij hoort ze als live act op RW maar niet op de main of in de vroege avond.
Vraag bijvoorbeeld aan de band 'The Police' om de liedjes van Girl in Red te komen spelen, na kwartier oefenen komen die dat strakker spelen dat hun.
Vraag het omgekeerde, ze kunnen waarschijnlijk nog geen half lied correct spelen van hun. (niet dat dat moet natuurlijk, dat weet ik ook)
Maar als je talent vergelijkt met nu en vroeger, is vaak (niet altijd) toch een gigantische kloof.
Ik ben zelf niet muziektechnisch geschoold maar kan je nog spreken van veel gecomponeerde nummers na zoveel decennia muziek + de technieken die tegenwoordig de muziek maken?Het gebeurt zelden nog dat ik eens van mijn sokken wordt geblazen bij hedendaagse songs omwille van een doorgecomponeerde song. Zeer zelden.
Ja, hoor, gelukkig wel.Ik ben zelf niet muziektechnisch geschoold maar kan je nog spreken van veel gecomponeerde nummers na zoveel decennia muziek + de technieken die tegenwoordig de muziek maken?
Geeuw. Muziek is muziek, fans zijn fans, entertainment is entertainment, mensen van vroeger vinden vroeger beter dan mensen van nu. De wereld is geëvolueerd en muziek is daardoor waarschijnlijk veel toegankelijker geworden voor mensen die het vroeger nooit hadden kunnen maken. Laten we vooral dat vieren ipv Gatekeeper spelen voor nieuwe muziek te laten ontpoppen die mensen kan raken op welke manier dan ook.Je bedoelt de bands die echt muzikaal iets kunnen op hun instrumenten en zelf hun muziek schrijven in de plaats van
de tegenwoordige (goede en prima) zangers die dan een band/muzikanten moeten inhuren en dan wat akkoorden komen spelen....
Nogmaals: helemaal niks mis met hun muziek en/of genre, zijn gewoon ook leuke liedjes en de beste songs zijn meestal vaak de simpelste.
Dat is al jaren zo, vroeger en nu.
Natuurlijk mogen ze op een festival staan, absoluut, maar het kan gewoon allemaal niet faker dan deze 'show'.
Maar het gaat natuurlijk over, je kunnen amuseren, op welke manier dan ook, zolang je maar geniet zeker
En je hebt het waarschijnlijk op de oudere rockbands. Ja die komen nu met een hele show af, lichtshows en spektakel
maar deze zijn teminste gewoon begonnen met puur hun instrumenten en eigen liedjes, zonder al die show of aan het publiek van alles te vragen.
Nu moeten ze daar al mee beginnen.
Vraag bijvoorbeeld aan de band 'The Police' om de liedjes van Girl in Red te komen spelen, na kwartier oefenen komen die dat strakker spelen dat hun.
Vraag het omgekeerde, ze kunnen waarschijnlijk nog geen half lied correct spelen van hun. (niet dat dat moet natuurlijk, dat weet ik ook)
Maar als je talent vergelijkt met nu en vroeger, is vaak (niet altijd) toch een gigantische kloof.
Alles op grote festivals is ergens 'fake'. Amps allemaal digitaal, drums allemaal digitale triggers, ...
echte gitaar of drumsounds vind je er gewoon niet meer.
Daarom dat live tegenwoordig ook vaak meer klinkt zoals een cd, terwijl je vroeger duidelijk vooral aan de amps en drums kon voelen dat het live was
en anders klonk.
Maar ja, in tijdens waar dj's gewoon fake aan de knopjes draaien live en wat springen en wat roepen....
en tegenwoordig iedereen met een computer programma een elektronisch lied schrijven ...
( maar ja natuurlijk, het vergt nog altijd talent om een hit te schrijven en een lied te componeren natuurlijk, niet iedereen kan dit, dat is absoluut waar)
Maar vergelijken met toen dj was = echt kunnen scratchen en juist aan de knopjes kunnen draaien, zijn natuurlijk nog andere vaardigheden...
of wanneer elektronische muziek = uw eigen samples maken en inspelen met instrumenten ...
Maar iedereen ziet en mag natuurlijk graag zien en luisteren wat hij wilt natuurlijk
Voor ieder wat wils, we hebben keuze genoeg!
Ik ben zelf niet muziektechnisch geschoold maar kan je nog spreken van veel gecomponeerde nummers na zoveel decennia muziek + de technieken die tegenwoordig de muziek maken?
Interpreteer mijn antwoord vooral niet als een tegenreactie, ik ben het eens met redelijk wat dingen die je hier zegt, maar ik denk dat het al veel zou helpen om een iets bredere definitie van 'talent' aan te houden. Je haalt het zelf ook wel al kort aan in je betoog maar als je muzikaliteit enkel beoordeelt op technische aspecten en instrumenten bespelen, kom je tegenwoordig vaak van een kale reis terug. Ik heb zelf ook een achtergrond in muziek (zowel vanuit studie als professioneel een diepe technische kennis van synths en geluid in het algemeen) en zelfs de meest alternatieve 'uitdagende' elektronische muziek, zowel van vroeger als van nu, is vaak technisch helemaal niet zo spectaculair.Je bedoelt de bands die echt muzikaal iets kunnen op hun instrumenten en zelf hun muziek schrijven in de plaats van
de tegenwoordige (goede en prima) zangers die dan een band/muzikanten moeten inhuren en dan wat akkoorden komen spelen....
Nogmaals: helemaal niks mis met hun muziek en/of genre, zijn gewoon ook leuke liedjes en de beste songs zijn meestal vaak de simpelste.
Dat is al jaren zo, vroeger en nu.
Natuurlijk mogen ze op een festival staan, absoluut, maar het kan gewoon allemaal niet faker dan deze 'show'.
Maar het gaat natuurlijk over, je kunnen amuseren, op welke manier dan ook, zolang je maar geniet zeker
En je hebt het waarschijnlijk op de oudere rockbands. Ja die komen nu met een hele show af, lichtshows en spektakel
maar deze zijn teminste gewoon begonnen met puur hun instrumenten en eigen liedjes, zonder al die show of aan het publiek van alles te vragen.
Nu moeten ze daar al mee beginnen.
Vraag bijvoorbeeld aan de band 'The Police' om de liedjes van Girl in Red te komen spelen, na kwartier oefenen komen die dat strakker spelen dat hun.
Vraag het omgekeerde, ze kunnen waarschijnlijk nog geen half lied correct spelen van hun. (niet dat dat moet natuurlijk, dat weet ik ook)
Maar als je talent vergelijkt met nu en vroeger, is vaak (niet altijd) toch een gigantische kloof.
Alles op grote festivals is ergens 'fake'. Amps allemaal digitaal, drums allemaal digitale triggers, ...
echte gitaar of drumsounds vind je er gewoon niet meer.
Daarom dat live tegenwoordig ook vaak meer klinkt zoals een cd, terwijl je vroeger duidelijk vooral aan de amps en drums kon voelen dat het live was
en anders klonk.
Maar ja, in tijdens waar dj's gewoon fake aan de knopjes draaien live en wat springen en wat roepen....
en tegenwoordig iedereen met een computer programma een elektronisch lied schrijven ...
( maar ja natuurlijk, het vergt nog altijd talent om een hit te schrijven en een lied te componeren natuurlijk, niet iedereen kan dit, dat is absoluut waar)
Maar vergelijken met toen dj was = echt kunnen scratchen en juist aan de knopjes kunnen draaien, zijn natuurlijk nog andere vaardigheden...
of wanneer elektronische muziek = uw eigen samples maken en inspelen met instrumenten ...
Maar iedereen ziet en mag natuurlijk graag zien en luisteren wat hij wilt natuurlijk
Voor ieder wat wils, we hebben keuze genoeg!
Als je deze mensen live ziet, dan weet je wat echt 'live' betekend.
Jaaaaa vroeger was alles beter.Gossip speelde op Werchter een cover van Tina Turner, What's Love Tot Do With It.
Op zich een simpele popsong.
In de bridge, waar het eigenlijk interessant wordt en je een aantal vlugge minder courante akkoorden hebt, stopten de muzikanten gewoon met spelen en Beth zong a capella verder. Waarom? Omdat ze geen enkele moeite hadden gedaan om die akkoorden aan te leren. Wat een afgang.
Naast de voorbeelden die mensen hier al gaven over geweldige muzikanten (waarschijnlijk, zoals ik al zei, ik ben geen echte muzikantIk ben zelf niet muziektechnisch geschoold maar kan je nog spreken van veel gecomponeerde nummers na zoveel decennia muziek + de technieken die tegenwoordig de muziek maken?