Rock Werchter 2024

Het festival pre-seizoen is natuurlijk nog lang, maar kunnen we concluderen dat het qua headliner geruchten tot nu toe erg mager is?
Tenzij acts als Depeche Mode plots een festivalzomer gaan aankondigen natuurlijk.
Er is eigenlijk nog maar 1 groter festival die namen gedeeld heeft, Hurricane.

Maar wel eens: het mag toch her en der eens gaan beginnen. Begin me bijvoorbeeld al af te vragen waarmee zo’n Mad Cool die 4 dagen allemaal gaat vullen.

Maar wel eens: het mag toch her en der eens gaan beginnen. Begin me bijvoorbeeld al af te vragen waarmee zo’n Mad Cool die 4 dagen allemaal gaat vullen.
Zullen Ed Sheeran ook wel hebben lijkt me.

• Leuk
Waarderingen: mattman
Gewoon houden zoals het was (mijn mening).
Same here. Er waren gewoon een aantal té grote namen geboekt voor in de Barn dit jaar (eigenlijk alleen Fred Again en Editors vind ik). Bovendien erger ik me een beetje aan mensen die vinden dat ze recht hebben om alles te kunnen zien wat op de lineup staat, op elk gewenst tijdstip. Het is toch al jaren zo dat als je iets in de Barn (of KlubC for that matter) heel graag wil zien, dat je er ruim op tijd moet zijn? Dat kan toch geen verrassing meer zijn? En anders zoek je gewoon een alternatief op...

Hebben hun huisstijl en data bekend gemaakt. Zullen wel snel met namen komen, denk ik.

Same here. Er waren gewoon een aantal té grote namen geboekt voor in de Barn dit jaar (eigenlijk alleen Fred Again en Editors vind ik). Bovendien erger ik me een beetje aan mensen die vinden dat ze recht hebben om alles te kunnen zien wat op de lineup staat, op elk gewenst tijdstip. Het is toch al jaren zo dat als je iets in de Barn (of KlubC for that matter) heel graag wil zien, dat je er ruim op tijd moet zijn? Dat kan toch geen verrassing meer zijn? En anders zoek je gewoon een alternatief op...
Dat er een paar laatkomers niet meer binnen komen wanneer de show begonnen is, da's een ding, daarin helemaal eens.

Maar wanneer er buiten méér volk staat te wachten dan dat er mensen in de Barn zitten, dan heb je als festival toch een miscalculatie gemaakt.

Dat er een paar laatkomers niet meer binnen komen wanneer de show begonnen is, da's een ding, daarin helemaal eens.

Maar wanneer er buiten méér volk staat te wachten dan dat er mensen in de Barn zitten, dan heb je als festival toch een miscalculatie gemaakt.
Dat was alleen bij Fred en Editors toch? En Iggy misschien, maar dat was ook omdat de regen met bakken uit de hemel kwam...

Edit; miscalculatie of een fout in de programmatie (geen tegenhanger op main bv.)

Dat hebben ze ook wel toegegeven in hun communicatie. Herman zei letterlijk dat toen ze Editors boekten voor die spot er letterlijk iedereen ze beu was en dat ook zij niet konden voorzien dat er ineens een volkstoeloop zou ontstaan. Kan natuurlijk ook aan het barre/ontbrekende tegenprogramma gelegen hebben die avond.
Fred Again.. was voor de gigantische hype op die spot geboekt. Kan mij inbeelden dat je die dan niet zomaar van podium kunt wisselen als er specifiek voor die spot onderhandeld werd. Klopt dat @jimmywe?

Dat was alleen bij Fred en Editors toch? En Iggy misschien, maar dat was ook omdat de regen met bakken uit de hemel kwam...
Ja, heb het ook vooral over die 2 andere namen. Nuja, ik snap ook wel dat ze beide namen daar hebben neergezet hoor. Editors met hun belabberde verkoop Vorst en dat ze die marquee van Hear Hear niet eens vulden en Fred is nog een pak gegroeid sinds die boeking.

Vond Iggy eigenlijk eerder een kleine naam om die Barn af te sluiten. Die speelt buiten Werchter in zaaltjes die niet groter zin dan de AB toch?

Mensen betalen drie honderd knaken om artiesten te checken. Dan vind ik dat 1) de organisatie het kader moet bieden om bezoekers shows te laten zien en 2) dat er niet van bezoekers mag verlangd worden een halfuur van op voorhand een tent binnen te moeten gaan staan om nog maar een artiest te gaan zien. Als je een goede plek wilt hebben, vind ik dat totaal iets anders dan louter een artieste kúnnen zien en nee, ik vind persoonlijk een scherm buiten geen geldig alternatief.

Edit: En er hebben járen grote artiesten in de Barn gestaan, waarom veroorzaakt dat sinds enkele jaren dan problemen..

Ja, heb het ook vooral over die 2 andere namen. Nuja, ik snap ook wel dat ze beide namen daar hebben neergezet hoor. Editors met hun belabberde verkoop Vorst en dat ze die marquee van Hear Hear niet eens vulden en Fred is nog een pak gegroeid sinds die boeking.

Vond Iggy eigenlijk eerder een kleine naam om die Barn af te sluiten. Die speelt buiten Werchter in zaaltjes die niet groter zin dan de AB toch?

De regen + Stormzy waar de gemiddelde Werchterganger niet echt voor open stond op die positie zullen ook daar voor een massale volkstoeloop gezorgd hebben. Ik denk dat ze gewoon op dat gebied dit jaar meer pech hadden qua crowd control dan andere jaren.

Maar bij andere artiesten eerder op de avond was de Barn ook vol, ook rode kruizen. En dit is niet het eerste jaar dat er problemen zijn, mensen worden geweigerd etc.

Iggy voor werchter:
headliner op jazz middelheim, headliner suikerrock, mainstage werchter, Les ardentes en lokerse feesten
geen zalensinds 1999 als ik me niet vergis

Je betaalt bakken met geld, maar dan kunnen ze zelfs tijdens het optreden niet eens mensen binnenlaten, wanneer er anderen naar buiten gaan, wat zeker gebeurde bij Iggy Pop en Editors.
Daarnaast is er geen enkel ander festival dat met kruizen werkt en dat gaat allemaal perfect. Door te werken met die kruizen creëer je een gevoel van fomo, waardoor iedereen vroeger en vroeger komt en je al andere optredens moet beginnen skippen enz. Die kruizen zorgen imo juist voor de gevaarlijke situaties (ook aan de main). Het enige festival waar ik me al zorgen heb gemaakt rond de veiligheid van mezelf en vooral anderen door de verdrukking bij die poortjes

Mensen betalen drie honderd knaken om artiesten te checken. Dan vind ik dat 1) de organisatie het kader moet bieden om bezoekers shows te laten zien en 2) dat er niet van bezoekers mag verlangd worden een halfuur van op voorhand een tent binnen te moeten gaan staan om nog maar een artiest te gaan zien. Als je een goede plek wilt hebben, vind ik dat totaal iets anders dan louter een artieste kúnnen zien en nee, ik vind persoonlijk een scherm buiten geen geldig alternatief.

Edit: En er hebben járen grote artiesten in de Barn gestaan, waarom veroorzaakt dat sinds enkele jaren dan problemen..
Ik vind een scherm ook geen alternatief, maar ik vind dus dat je wel van je bezoekers mag verlangen dat ze een half uur van tevoren een tent binnen moeten gaan om in een veilige omgeving van een grote artiest te kunnen genieten. Kleinere namen vind ik een ander verhaal, daar kun je ook vaak gewoon binnen lopen op elk gewenst tijdstip, maar bij grotere artiesten is het logisch dat je wat eerder mag komen. Wat is een half uur op een heel weekend?

• Leuk
Waarderingen: Nielso en MrScissorhands
Ik vind een scherm ook geen alternatief, maar ik vind dus dat je wel van je bezoekers mag verlangen dat ze een half uur van tevoren een tent binnen moeten gaan om in een veilige omgeving van een grote artiest te kunnen genieten. Kleinere namen vind ik een ander verhaal, daar kun je ook vaak gewoon binnen lopen op elk gewenst tijdstip, maar bij grotere artiesten is het logisch dat je wat eerder mag komen. Wat is een half uur op een heel weekend?
Nee, want je creëert net zoals TBM zegt een algemeen gevoel van fomo omtrent de toegang tot die tent. Die start van namiddags en loopt tot de laatste naam door, dat het hele weekend lang. Dat merkte je heel goed op zaterdag en zondag dat mensen steeds vroeger en vroeger voor acts kwamen kamperen. Niet de bedoeling lijkt me. En de realiteit van toen spreekt je stelling tegen, meerdere kleinere artiesten hadden ook rode kruizen.

Maar bij andere artiesten eerder op de avond was de Barn ook vol, ook rode kruizen. En dit is niet het eerste jaar dat er problemen zijn, mensen worden geweigerd etc.
euhm is al 20 jaar zo. ik kon begin jaren 2000 ook soms de marquee niet in als ik 10 minuten voor het optreden aankwam. Dus volgende keer kwam ik 30 minuten op voorhand en doe dit nog steeds zo. 20 jaar geleden zat niet iedereen op sociale media te zagen. Je kan niet alles zien, soms moet je keuzes maken. Dat was toen zo en is nu zo. Je kan niet verwachten dat ze steeds grotere namen in de barn/klubC boeken en dat iedereen ze kan zien. Al je iets echt wil zien moet je minstens 30 minuten op voorhand komen. Zo simpel is het.

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread