Rock Werchter 2024

Dat hebben ze ook wel toegegeven in hun communicatie. Herman zei letterlijk dat toen ze Editors boekten voor die spot er letterlijk iedereen ze beu was en dat ook zij niet konden voorzien dat er ineens een volkstoeloop zou ontstaan. Kan natuurlijk ook aan het barre/ontbrekende tegenprogramma gelegen hebben die avond.
Fred Again.. was voor de gigantische hype op die spot geboekt. Kan mij inbeelden dat je die dan niet zomaar van podium kunt wisselen als er specifiek voor die spot onderhandeld werd. Klopt dat @jimmywe?
Dat van Editors klopt, er was nergens een indicatie dat dit zou gebeuren op RW. Hear Hear was het meeste volk al weg bij hun show, Vorst was niet echt een verkoopsucces.

Ik heb het al eens aangegeven, entourage Fred zet hem niet zomaar willekeurig ergens neer. Dat is heel nauwgezet uitgepluisd. Maar die zijn populariteit was zo waanzinnig gestegen, dat misschien het koppig vasthouden aan die positie en locatie fout was. Dat was overigens bij CDW ook zo. Wij denken heel vaak dat je zomaar een act kan switchen en die staan te springen om main stage te spelen. Maar zo zit dat vaak niet in mekaar.
Het is ook voorgevallen in 2014, Stromae was eerst geboekt voor de Barn en dat ook zo aangekondigd. Dat hebben ze na uitvoerig overleg wel kunnen wijzigen.

• Leuk
Waarderingen: zero
Nee, want je creëert net zoals TBM zegt een algemeen gevoel van fomo omtrent de toegang tot die tent. Die start van namiddags en loopt tot de laatste naam door, dat het hele weekend lang. Dat merkte je heel goed op zaterdag en zondag dat mensen steeds vroeger en vroeger voor acts kwamen kamperen. Niet de bedoeling lijkt me. En de realiteit van toen spreekt je stelling tegen, meerdere kleinere artiesten hadden ook rode kruizen.
Die realiteit heb ik niet ervaren, maar er zal ongetwijfeld op een ander moment ook eens een rood kruis zijn. Ik zei toch ook dat je 'vaak' binnen kunt lopen?

Maar wat is het alternatief?? Hoeveel mensen lopen er rond op RW? Die gaan simpelweg nooit in de Barn passen. Dus ik ben blij dat ze met deze kruizen de crowd control in de gaten houden. Als ik er iets wil zien, kom ik vroeg. 10x liever dit dan door te grote drukte de tent te moeten verlaten omdat ik me niet veilig voel (wat me in het verleden meerdere keren is overkomen).

• Leuk
Waarderingen: RubenFrusciante
Je betaalt bakken met geld, maar dan kunnen ze zelfs tijdens het optreden niet eens mensen binnenlaten, wanneer er anderen naar buiten gaan, wat zeker gebeurde bij Iggy Pop en Editors.
Daarnaast is er geen enkel ander festival dat met kruizen werkt en dat gaat allemaal perfect. Door te werken met die kruizen creëer je een gevoel van fomo, waardoor iedereen vroeger en vroeger komt en je al andere optredens moet beginnen skippen enz. Die kruizen zorgen imo juist voor de gevaarlijke situaties (ook aan de main). Het enige festival waar ik me al zorgen heb gemaakt rond de veiligheid van mezelf en vooral anderen door de verdrukking bij die poortjes
Na de hele shitstorm ben ik er redelijk zeker van dat ze dit probleem echt wel willen aanpakken en aanpassen. En dat gaan ze volgens mij niet doen met kleinere acts te boeken. Want je weet nu al, Soulwax is een erg duidelijke Barn headliner, en dat gaat ook heel veel volk willen zien.

Mensen betalen drie honderd knaken om artiesten te checken. Dan vind ik dat 1) de organisatie het kader moet bieden om bezoekers shows te laten zien en 2) dat er niet van bezoekers mag verlangd worden een halfuur van op voorhand een tent binnen te moeten gaan staan om nog maar een artiest te gaan zien. Als je een goede plek wilt hebben, vind ik dat totaal iets anders dan louter een artieste kúnnen zien en nee, ik vind persoonlijk een scherm buiten geen geldig alternatief.

Edit: En er hebben járen grote artiesten in de Barn gestaan, waarom veroorzaakt dat sinds enkele jaren dan problemen..
totaal ni mee akkoord maar kom.
Zoals hierboven gezegd @redondo28, was vroeger in Marquee ook maar toen klaagde de mensen niet.
Tegenwoordig verlangen de mensen dat ze met hun auto naast de weide moeten parkeren, hun act dat ze willen zien helemaal vanvoor moeten staan en,samen met alle andere, zonder file naar huis moeten...

Mensen zijn kritischer geworden, soms terecht, soms heel onterecht.
Maar zoals @jimmywe zegt, tijdens Werchter vorig jaar was er al overleg tussen tentenboer en RW om te kijken wat kan en wat niet (zelfs open tent is ter sprake gekomen)

Een weekendje festival is dan ook wel een pak duurder dan 20 jaar geleden toch? Dus verwachtingen mogen (binnen het reële) ook wel wat hoger liggen imo.

• Leuk
Waarderingen: musicislife
Een weekendje festival is dan ook wel een pak duurder dan 20 jaar geleden toch? Dus verwachtingen mogen (binnen het reële) ook wel wat hoger liggen imo.
Volgens mij is dat ook.
Ik wil niet terug naar DIXI toiletten en lauw bier... (om maar een voorbeeld te geven).

En ja, er zijn zaken die mij ook tegensteken (20euro voor parking bv is schandalig) maar ge kunt daarover wenen of oplossing zoeken (Bike en park bv)

is toch ook gewoon voor de veiligheid . als er iets gebeurt en blijkt dat er 22.000 man zit in een tent van max capacitieit 18.000 man, dan zijn ze ook aan het zagen van " wat een organisatie, trekt op niks,veel geld vragen maar veiligheid ho maar, etc.." Ze doen dit niet om de mensen te pesten maar ze doen dit om alles veilig te laten verlopen. Ze leren uit hun fouten. En hiervoor verwijs ik naar beastie boys 2007.

puur persoonlijk vind ik, doe die NWW weg en zet daar een soort van Pyramid marquee ( of die capaciteit) die gelijk speelt met de main. Maar wie ben ik.

• Leuk
Waarderingen: Ouwe Rockert
Bij Merol op zondagmiddag waren er in KluB C ook rode kruizen trouwens, dat had ik dan wel weer niet verwacht.
We waren zo'n 15 minuten op voorhand aan de tent en dat was te laat.

• Leuk
Waarderingen: mattman
is toch ook gewoon voor de veiligheid . als er iets gebeurt en blijkt dat er 22.000 man zit in een tent van max capacitieit 18.000 man, dan zijn ze ook aan het zagen van " wat een organisatie, trekt op niks,veel geld vragen maar veiligheid ho maar, etc.." Ze doen dit niet om de mensen te pesten maar ze doen dit om alles veilig te laten verlopen. Ze leren uit hun fouten. En hiervoor verwijs ik naar beastie boys 2007.
Dat is inderdaad één voorbeeld waar ik ook bij was en (met veel moeite) toch weer naar buiten ben geraakt. Dat was echt beangstigend en zonde van het optreden.

Daardoor overigens wel een magistrale Björk gezien, dus ja...

Die realiteit heb ik niet ervaren, maar er zal ongetwijfeld op een ander moment ook eens een rood kruis zijn. Ik zei toch ook dat je 'vaak' binnen kunt lopen?

Maar wat is het alternatief?? Hoeveel mensen lopen er rond op RW? Die gaan simpelweg nooit in de Barn passen. Dus ik ben blij dat ze met deze kruizen de crowd control in de gaten houden. Als ik er iets wil zien, kom ik vroeg. 10x liever dit dan door te grote drukte de tent te moeten verlaten omdat ik me niet veilig voel (wat me in het verleden meerdere keren is overkomen).
Een halfopen Barn bijvoorbeeld, dat is hier al vaak geopperd. Geen idee hoe realistisch dat is, maar een tent volstrekt toe doen lijkt me net een stap terug te zetten?

Bij Merol op zondagmiddag waren er in KluB C ook rode kruizen trouwens, dat had ik dan wel weer niet verwacht.
We waren zo'n 15 minuten op voorhand aan de tent en dat was te laat.
Een goed voorbeeld van hoe een artiest kan ontploffen in aanloop naar een festival. Ongewoon wat een populariteit zij gepakt heeft in aanloop van die show.

• Leuk
Waarderingen: jimmywe
Een halfopen Barn bijvoorbeeld, dat is hier al vaak geopperd. Geen idee hoe realistisch dat is, maar een tent volstrekt toe doen lijkt me net een stap terug te zetten?
Deze zou open kunnen maar bij wat wind komt de structuur te veel onder druk te staan. Als je 1 iets niet onder controle kan houden is het het weer.
Ik vraag me af of de vorige structuur niet beter geschikt was om als open tent te dienen dan deze.

Dat zou inderdaad een alternatief zijn. Dan krijg je een constructie zoals de Alpha bij Lowlands? Zal wellicht wel weer voor flink wat meer soundbleed naar de Main zorgen, En de USP van de Barn is natuurlijk wel dat ie volledig dicht en donker is. Ik zou beide opties prima vinden overigens.

• Leuk
Waarderingen: mattman
totaal ni mee akkoord maar kom.
Zoals hierboven gezegd @redondo28, was vroeger in Marquee ook maar toen klaagde de mensen niet.
Tegenwoordig verlangen de mensen dat ze met hun auto naast de weide moeten parkeren, hun act dat ze willen zien helemaal vanvoor moeten staan en,samen met alle andere, zonder file naar huis moeten...

Mensen zijn kritischer geworden, soms terecht, soms heel onterecht.
Maar zoals @jimmywe zegt, tijdens Werchter vorig jaar was er al overleg tussen tentenboer en RW om te kijken wat kan en wat niet (zelfs open tent is ter sprake gekomen)
Als je het er "totaal niet mee akkoord bent", zou het wel fijn te zeggen waarom. Dan kan ik misschien jouw standpunt zien, zoals die van Dave.

Uitzicht van die tent was toen wel anders, nu is de tent gewoon toe door de structuur van de nieuwe Barn. Je kunt van buitenaf niets live horen of zien als je buiten staat en bent aangewezen op de schermen.. Das wel anders.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje en musicislife
Na de hele shitstorm ben ik er redelijk zeker van dat ze dit probleem echt wel willen aanpakken en aanpassen. En dat gaan ze volgens mij niet doen met kleinere acts te boeken. Want je weet nu al, Soulwax is een erg duidelijke Barn headliner, en dat gaat ook heel veel volk willen zien.
Soulwax was de vorige keer toch geen Barn headliner? In die tour waarmee ze in de Lotto stonden speelden ze voorlaatste.

puur persoonlijk vind ik, doe die NWW weg en zet daar een soort van Pyramid marquee ( of die capaciteit) die gelijk speelt met de main. Maar wie ben ik.
Die NWW zijn mij eigenlijk ook een doorn in het oog. Gaat daar weleens iemand heen? Is voor de organisatie natuurlijk een mooie truc om het terrein uit te breiden en daardoor meer kaarten te verkopen. Maar die extra mensen gaan niet naar de NWW, die staan ook gewoon bij/in de Barn te wachten.

Soulwax was de vorige keer toch geen Barn headliner? In die tour waarmee ze in de Lotto stonden speelden ze voorlaatste.
Wie speelde er na hen? Ook al sloten ze niet af, ze waren de feitelijke Barn headliner toen. Maar dat was mijn punt zelfs niet, als ze in 24 komen is het als Barn afsluiter. Dat garandeer ik je.

Die NWW zijn mij eigenlijk ook een doorn in het oog. Gaat daar weleens iemand heen? Is voor de organisatie natuurlijk een mooie truc om het terrein uit te breiden en daardoor meer kaarten te verkopen. Maar die extra mensen gaan niet naar de NWW, die staan ook gewoon bij/in de Barn te wachten.
NWW maakt deel uit van Werchter park. Je zal het er mee moeten doen.

Users who are viewing this thread