Rock Werchter 2024

Het allergrootste probleem is de aantallen bezoekers die Rock Werchter toelaat. Ik kom binnen Nederland, Duitsland en België op best wat rock-georiënteerde majors en zelfs als het overal ‘uitverkocht’ is, is het op Rock Werchter als enige van allemaal daadwerkelijk vele malen te druk.

Voor deze aantallen bezoekers heb je echt meer podia nodig met grote namen. Of bijvoorbeeld twee Main Stages zodat een deel ook gewoon kan kamperen daar, wat het ook al rustiger zal maken op andere plaatsen.

Neemt overigens niet weg dat ik persoonlijk steeds minder liefhebber ben van het concept dubbele Main Stage: ik zou liever een dubbele Barn zien. En op Graspop een dubbele Marquee + langere settijden per groep in deze venues.
Vervelend dat je dat zo ervaart, tegelijkertijd herken ik het totaal niet. Ik vind het op Werchter nooit té druk, ook niet qua toiletten en dergelijke. Pinkpop daarentegen...

Tomorrows announcement

Pearl Jam,
Foo Fighters
Fontaines D.C,
Amyl and the sniffers,
The Streets,
Olivia Rodrigo,
Laurel,
Vance Joy,
Flume
Dermot Kennedy
Inhaler

hopefully at least one of them.

Laatst bewerkt:
Tomorrows announcement

Pearl Jam,
Foo Fighters
Fontaines D.C,
Amyl and the sniffers,
The Streets,
Olivia Rodrigo,
Laurel,
Vance Joy,
Flume
Dermot Kennedy
Inhaler

hopefully at least one of them.
Werchter begint de aankondigingen met een headliner, dus een groepje namen zal niet gebeuren.
Inhaler zou al het derde jaar op rij zijn dus gaat ook niet gebeuren

is toch ook gewoon voor de veiligheid . als er iets gebeurt en blijkt dat er 22.000 man zit in een tent van max capacitieit 18.000 man, dan zijn ze ook aan het zagen van " wat een organisatie, trekt op niks,veel geld vragen maar veiligheid ho maar, etc.." Ze doen dit niet om de mensen te pesten maar ze doen dit om alles veilig te laten verlopen. Ze leren uit hun fouten. En hiervoor verwijs ik naar beastie boys 2007.
Veiligheid is inderdaad altijd prioritair. Je zit daar met bijna Sportpaleis capaciteit, onderschat dat niet. Te veel rotatie zorgt altijd voor risico en ze willen dit zoveel mogelijk vermijden tijdens de optredens. (I know, het blijft een festival en het beknot de vrijheid van wat een festival zou moeten zijn). Daarnaast speelt het ook dat die tent vanaf start set 'vol' staat om de grote namen te overtuigen toch akkoord te gaan met de 'tweede stage'. Of hoe elk nadeel zijn voordeel heeft en omgekeerd. Het is altijd wikken en wegen en de kritiek wordt (zeker na afgelopen jaar) wel gehoord. Wat dan weer niet wil zeggen dat ze dit direct gaan veranderen, want dan loop je waarschijnlijk weer op andere problemen/kritiek.
Nu, je kan niet zeggen dat ik niet gewaarschuwd had voor nog meer/sneller rode kruizen in 2023. En dat er een grotere barn kwam (wat direct tegengesproken werd) :)

• Leuk
Waarderingen: visdave34
Eerste naam zal wel de Foo's worden. Volgende week? Daarna The National, dan is het alweer november en moet je het maar enkele weken meer trekken tot de kaartverkoop start begin december.

• Leuk
Waarderingen: mattman
Eerste naam zal wel de Foo's worden. Volgende week? Daarna The National, dan is het alweer november en moet je het maar enkele weken meer trekken tot de kaartverkoop start begin december.
The National dan op Live is Live én RW denk je?

Dat er een paar laatkomers niet meer binnen komen wanneer de show begonnen is, da's een ding, daarin helemaal eens.

Maar wanneer er buiten méér volk staat te wachten dan dat er mensen in de Barn zitten, dan heb je als festival toch een miscalculatie gemaakt.

Ik heb op een bepaald moment de vraag gesteld aan één van die securitygasten of ze de deuren nog openen van zodra een concert gestart is.
Het antwoord was "nee, als The Barn volzit bij aanvang, dan laten we niemand meer binnen".
Dat snap ik, vol is vol.

Maar in de praktijk zie je dat heel wat mensen het na een paar minuten terug afstappen, omdat het hen niet bevalt. Misschien iets minder bij grote acts als Rosalia en Fred, maar het gebeurt wel degelijk.

Waarom op dat moment alsnog niet wat mensen binnen laten?
Ik veronderstel dat ze het gewoon niet opvolgen; nochtans zouden ze zoiets toch kunnen automatiseren met sensoren waarbij je kan tellen hoeveel volk er binnen is op een bepaald moment?
Er moeten toch systemen voor bestaan?

Ander probleem is ook dat het volk dan buiten staat te drummen. Wie laat je binnen en wie niet?
En dat lijkt mij wel een ernstiger probleem dat je niet zomaar kan oplossen met een gesloten tent.

Anderzijds: eens binnen is de ervaring wel super, dus ergens zou het dan weer jammer zijn dat ze het concept van de tent terug zouden moeten herzien en natuurlijke lichtinval binnen krijgen.

Laatst bewerkt:
Ik heb op een bepaald moment de vraag gesteld aan één van die securitygasten of ze de deuren nog openen van zodra een concert gestart is.
Het antwoord was "nee, als The Barn volzit bij aanvang, dan laten we niemand meer binnen".
Dat snap ik, vol is vol.

Maar in de praktijk zie je dat heel wat mensen het na een paar minuten terug afstappen, omdat het hen niet bevalt. Misschien iets minder bij grote acts als Rosalia en Fred, maar het gebeurt wel degelijk.

Waarom op dat moment alsnog niet wat mensen binnen laten?
Ik veronderstel dat ze het gewoon niet opvolgen; nochtans zouden ze zoiets toch kunnen automatiseren met sensoren waarbij je kan tellen hoeveel volk er binnen is op een bepaald moment?
Er moeten toch systemen voor bestaan?

Ander probleem is ook dat het volk dan buiten staat te drummen. Wie laat je binnen en wie niet?
En dat lijkt mij wel een ernstiger probleem dat je niet zomaar kan oplossen met een gesloten tent.

Anderzijds: eens binnen is de ervaring wel super, dus ergens zou het dan weer jammer zijn dat ze het concept van de tent terug zouden moeten herzien en natuurlijke lichtinval binnen krijgen.

Het brengt een investering met zich mee, maar als ze met een sluisbarriere werken en ervaren security die alles in goede banen leid en overleg met een team binnen die de situatie in de zaal opvolgt, dan moet je in principe zelfs bij de grote namen nog volk kunnen binnen laten na aanvang. Alleen kost dat investering en verandering, en daar zijn ze bij Werchter soms geen grote helden in. If it ain't broken...

In principe moet zo een systeem kunnen werken, maar. Je weet namelijk ook dat de fomogekken dan gewoon buiten aan die barriere gaan staan drukken en duwen als de poortjes weer even openen, wat ook geen ideale situatie is, zeker met de Werchter security die liever niet al te veel moeite lijkt te doen met momenten.

Het is exact hetzelfde gedoe aan het voorvak bij de main. Staan er honderden gekken te duwen aan de poortjes, terwijl je ondertussen tientallen mensen terug weg ziet gaan en er een zee van ruimte ontstaat in de front. Maar de poortjes even openen en wat moeite doen? Laat ons zeggen dat sommige security daar niet altijd het meest pro actief is en liever zijn hamburgertje staat te eten en wat te dollen onder elkaar, dan zich veel te bekommeren om de concertervaring van het publiek.

Het brengt een investering met zich mee, maar als ze met een sluisbarriere werken en ervaren security die alles in goede banen leid en overleg met een team binnen die de situatie in de zaal opvolgt, dan moet je in principe zelfs bij de grote namen nog volk kunnen binnen laten na aanvang. Alleen kost dat investering en verandering, en daar zijn ze bij Werchter soms geen grote helden in. If it ain't broken...

In principe moet zo een systeem kunnen werken, maar. Je weet namelijk ook dat de fomogekken dan gewoon buiten aan die barriere gaan staan drukken en duwen als de poortjes weer even openen, wat ook geen ideale situatie is, zeker met de Werchter security die liever niet al te veel moeite lijkt te doen met momenten.

Het is exact hetzelfde gedoe aan het voorvak bij de main. Staan er honderden gekken te duwen aan de poortjes, terwijl je ondertussen tientallen mensen terug weg ziet gaan en er een zee van ruimte ontstaat in de front. Maar de poortjes even openen en wat moeite doen? Laat ons zeggen dat sommige security daar niet altijd het meest pro actief is en liever zijn hamburgertje staat te eten en wat te dollen onder elkaar, dan zich veel te bekommeren om de concertervaring van het publiek.
De security/stewards die je hun hamburger ziet eten beslissen niet over het al dan niet openen van de poortjes. Die zien soms ook dat het vak half leeg staat en er best wat volk bij kan. Maar zo lang zij geen GREEN krijgen van hogerhand blijven ze gewoon dicht. Alles wordt nochtans mooi gemonitord met luchtbeelden maar er is een bepaalde policy (die ik ook niet altijd begrijp).

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos

Kunde duizende euro aan slimme systemen geven maar de grootste fail is de mens zelf hoor.
"Ik sta en ik blijf dus staan"

Doorschuiven is gewoon de bottleneck.
Dan mag er links, rechts of midden nog zoveel lege plaatsen zijn, als de mensen aan de ingang niet doorschuven kunde niet door.
En security dat constant tegen u komt zeggen om door te schuiven wil je ook niet bij een concert denk ik...

• Leuk
Waarderingen: micvet

Users who are viewing this thread