Maar al te goed dat Swift of Eilish niet op Rock Werchter staan. Pop of hiphop of… kan misschien soms eens één of twee van de zes à acht headliners opleveren. Dat is toch al genoeg voor een festival als Rock Werchter? Rock Werchter is een mix van gevestigde waarden en vernieuwende acts. Maar die ‘vernieuwing’ moet vooral gezocht worden overdag en/of in één van de tenten. Aan de bovenkant van de affiche is het echter goed dat ze nog ‘conservatief’ blijven boeken als ik het zo mag noemen. Zo wil de meerderheid van het publiek het daar: liever de zesde keer Pearl Jam dan Billie Eilish die met 1 (of tegen dan 2?) albums komt headlinen. En zo vind ik het ook.
Maar die ‘vernieuwing’ moet vooral gezocht worden overdag en/of in één van de tenten. Aan de bovenkant van de affiche is het echter goed dat ze nog ‘conservatief’ blijven boeken als ik het zo mag noemen. Zo wil de meerderheid van het publiek het daar: liever de zesde keer Pearl Jam dan Billie Eilish die met 1 (of tegen dan 2?) albums komt headlinen. En zo vind ik het ook.
Dit zou bijna een juiste beredenering zijn al ware het niet dat er voor Eilish ca 50.000 man aan het hoofdpodium stond op Pukkelpop deze zomer. Je zal in mij de laatste vinden die het gaat opnemen voor pure hype-namen als Billie Eilish of vorig jaar Greta Van Fleet maar de jaren dat énkel rock/metal/indiebands de massa's trokken liggen al lang achter ons. Het zou mooi zijn van Werchter om één van hun 8 namen naar een popheadliner te geven en een andere een hiphopper of een r&b-er. Dan heb ik nog niet eens voor The New Normal - een heel andere discussie weliswaar - maar tevens eentje waar Rock Werchter als major zwaar buist.Daarom bovenaan de affiche gevestigde waarden die een groter publiek aanspreken en dit soort experimenten houden voor de anderen.
Hoewel ik Bruno Mars en Robbie Wiliams zeker leuke namen vond op een Pinkpop, legendarisch gaat het nooit worden. En dat heb ik bij bijna alle pop acts, hoe groot ze ook zijn (Beyoncé) tot een categorie lager als Billie Eilish bijvoorbeeld, het is vaak “ok” of “leuk” maar dan heb je het ook weer snel gehad. Naar een Taylor Swift ben ik wel “benieuwd”, maar ik denk niet dat ze me weg kan blazen. En dat is het punt wat ik bij veel namen heb. Leuk voor een keer, enigzins nieuwsgierig naar, maar ook niet meer dan dat.
Ik zit niet te wachten om tussen de 16 jarige te lopen die in tranen bewogen zijn omdat er een hype zal passeren. Een grote schare van dit type fans heeft een negatieve invloed op de totaalsfeer van het festival.
Wat is er goed aan een affiche dat ieder jaar loopt te pronken met namen als Kings Of Leon, Editors, Pearl Jam, Foo Fighters, Red Hot Chili Pepper
Amai, verschrikkelijk. Enkel Pixies laten overkomen aub.Bekendmakingen voor Mad Cool:
Tove Lo
alt-J
Pixies
Twenty One Pilots
Billie Eilish
Taylor Swift
Het beste nieuws van de dag: Wilco heeft deze middag een festivalshow aangekondigd in het VK, niet lang voor Rock Werchter.
Een Barn show? Wordt hoog tijd.
mattman wrote:
Het beste nieuws van de dag: Wilco heeft deze middag een festivalshow aangekondigd in het VK, niet lang voor Rock Werchter.
Een Barn show? Wordt hoog tijd.
Of Cactus, waar ze beste tot hun recht komen.
pinnig en cactus in een zin..Ik heb pinnig nooit goede dingen gehoord over het Cactus publiek helaas. Elke act die daar staat is een verloren act vind ik dan.
Yannick wrote:
Bekendmakingen voor Mad Cool:
Tove Lo
alt-J
Pixies
Twenty One Pilots
Billie Eilish
Taylor Swift
Opnieuw zelfde comment als een tijdje terug bij de aankondiging bij NOS Alive; jammer dat RW hier niet mee op de wagen springt en popsterren als Taylor Swift en Billie Eilish geen plek kan geven op hun line-up maar hen wel weet weg te zetten op een apart evenement. Voor sommigen – en vele oudere Werchtergangers – kunnen dat soort acts hen gestolen worden maar het zou line-ups wel eens wat meer verfrissing kunnen brengen en het dan niét doen op de manier hoe ze P!nk vorig jaar hebben klaargespeeld. Ikzelf hoef van beide acts maar weinig af, maar ik kan me voorstellen dat er een bepaald publiek is dat er wel graag een kaartje voor zou kopen. Krijg je dan hetzelfde dode publiek als op de P!nk-dag dit jaar of wanneer Werchter een band als Coldplay zou boeken? Misschien wel, maar het zou wel eens wat variatie brengen in hun headlinersets, zie ook weer Pearl Jam.
Echt jongens.....Ken19, die meestal toch redelijk cryptisch is, zegt nu letterlijk ‘No surprise, but you can write 21 pilots down, off course . Would be a perfect Werchter act.’ Die kunnen we dus wel definitief noteren, lijkt me.
Ik moet het nu wel echt met indiaan eens zijn. Een deur is nog nooit zo open geweest als nu het geval...Thijs wrote:
Ken19, die meestal toch redelijk cryptisch is, zegt nu letterlijk ‘No surprise, but you can write 21 pilots down, off course . Would be a perfect Werchter act.’ Die kunnen we dus wel definitief noteren, lijkt me.
Echt jongens…..
Ik zeg ook niet 'wow nieuwe inside info van Ken!!!' maar ik vond het opvallend hoe letterlijk hij het bevestigde, de vorige keren dat hij dat deed was bij Dua Lipa en vorig jaar nog Tame Impala, toen daar absoluut nog geen zekerheid over was.Indiaantje89 wrote:
Thijs wrote:
Ken19, die meestal toch redelijk cryptisch is, zegt nu letterlijk ‘No surprise, but you can write 21 pilots down, off course . Would be a perfect Werchter act.’ Die kunnen we dus wel definitief noteren, lijkt me.
Echt jongens…..
Ik moet het nu wel echt met indiaan eens zijn. Een deur is nog nooit zo open geweest als nu het geval…