Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

Parcels ook vlakbij, Vida Festival. Na Dour en Pkp zal RW nu wel aan de beurt zijn.
Perfecte festivalact.

Maar al te goed dat Swift of Eilish niet op Rock Werchter staan. Pop of hiphop of… kan misschien soms eens één of twee van de zes à acht headliners opleveren. Dat is toch al genoeg voor een festival als Rock Werchter? Rock Werchter is een mix van gevestigde waarden en vernieuwende acts. Maar die ‘vernieuwing’ moet vooral gezocht worden overdag en/of in één van de tenten. Aan de bovenkant van de affiche is het echter goed dat ze nog ‘conservatief’ blijven boeken als ik het zo mag noemen. Zo wil de meerderheid van het publiek het daar: liever de zesde keer Pearl Jam dan Billie Eilish die met 1 (of tegen dan 2?) albums komt headlinen. En zo vind ik het ook.

Als je alleen aan de onderkant 'vernieuwt' (door daar wat hiphop neer te zetten), vernieuw je ook niet echt in mijn ogen.

Ik ben wel een groot voorstander van nieuwe headliners, als de mix goed zit. Of het nu een Nick Cave is die plots absolute headliner wordt, een indienaam als Gorillaz die gevestigd is maar er nooit stond, of iets helemaal nieuws in de pop of hiphophoek zoals Billie Eilish, ik vind vernieuwing aan de bovenkant altijd een goede zaak. Veel, veel, véél liever dan de honderdste keer Eddie Vedder die van z'n rode wijn drinkt en z'n heel 'schattig' een briefje in het Nederlands voorleest of Grohl die als een wandelend rockcliché gaat roepen dat hij 'de heeeeele avond gaat rocken! ow yeah!'. Als ik moet kiezen tussen een Swift en een Coldplay, doe mij maar die eerste.

Het is wel een proces waar je veel festivals mee ziet worstelen, en ik zelf ook moet zeggen Ik snap beide sentimenten in dit verhaal, je moet vernieuwen... maar heel dat poptimism komt vaak ook "net niet" uit vef.

Hoewel ik Bruno Mars en Robbie Wiliams zeker leuke namen vond op een Pinkpop, legendarisch gaat het nooit worden. En dat heb ik bij bijna alle pop acts, hoe groot ze ook zijn (Beyoncé) tot een categorie lager als Billie Eilish bijvoorbeeld, het is vaak "ok" of "leuk" maar dan heb je het ook weer snel gehad. Naar een Taylor Swift ben ik wel "benieuwd", maar ik denk niet dat ze me weg kan blazen. En dat is het punt wat ik bij veel namen heb. Leuk voor een keer, enigzins nieuwsgierig naar, maar ook niet meer dan dat.

Van de andere kant gaan steeds de zelfde namen mij persoonlijk ook steeds vervelen. Ik ben in dat kader echt wel opzoek naar nieuwe acts, maar uit mijn straatje lijkt helaas erg weinig door te komen naar het grote podium. Ik ben een gigantische The National fan, maar ergens hoop ik ook dat ze nooit een Werchter headliner worden (al zitten ze daar nu wel heel dicht tegenaan). Tame Impala kan me ook niet boeien, die heb ik toch al 3x gezien op een kleiner podium, waarom moet die nu een grote headliner in de weg staan? Editors, Kings Of Leon, Muse... nee niet weer hè. De Staat als headliner... schande, Kensington? Kots kots kots. Solange... echt nog niet klaar voor het grote podium hoor.

En zie hier mijn eigen struggle met headliners op festivals. Van de ene kant verlang ik heel erg naar nieuwe headliners, maar van de andere kant geef ik ze ook niet echt de kans om het tot zo ver te schoppen. Maar als Kings Of Leon er weer voor de 1000ste keer staat ben ik ook weer niet tevreden.

Eigenlijk ben ik het probleem van mijzelf, en niet de acts. En die problemen zie je soms ook wel een beetje terug bij onze Benelux festivals hoor.

Maar die ‘vernieuwing’ moet vooral gezocht worden overdag en/of in één van de tenten. Aan de bovenkant van de affiche is het echter goed dat ze nog ‘conservatief’ blijven boeken als ik het zo mag noemen. Zo wil de meerderheid van het publiek het daar: liever de zesde keer Pearl Jam dan Billie Eilish die met 1 (of tegen dan 2?) albums komt headlinen. En zo vind ik het ook.

Wat is er goed aan een affiche dat ieder jaar loopt te pronken met namen als Kings Of Leon, Editors, Pearl Jam, Foo Fighters, Red Hot Chili Peppers etc. Die vernieuwing moet dus vooral gezorgd worden in de lagere regionen maar eens ze klaar zijn om festivals te gaan headlinen moeten we ze als festival eerder wegzetten in een zaal of een apart evenement? Give me a break.

Daarom bovenaan de affiche gevestigde waarden die een groter publiek aanspreken en dit soort experimenten houden voor de anderen.
Dit zou bijna een juiste beredenering zijn al ware het niet dat er voor Eilish ca 50.000 man aan het hoofdpodium stond op Pukkelpop deze zomer. Je zal in mij de laatste vinden die het gaat opnemen voor pure hype-namen als Billie Eilish of vorig jaar Greta Van Fleet maar de jaren dat énkel rock/metal/indiebands de massa's trokken liggen al lang achter ons. Het zou mooi zijn van Werchter om één van hun 8 namen naar een popheadliner te geven en een andere een hiphopper of een r&b-er. Dan heb ik nog niet eens voor The New Normal - een heel andere discussie weliswaar - maar tevens eentje waar Rock Werchter als major zwaar buist.

Vernieuwing is gewoon nodig binnen de muziekindustrie of dat nu uit een metal -of rockhoek komt dan wel uit een alternatieve, elektronica of pophoek.

Hoewel ik Bruno Mars en Robbie Wiliams zeker leuke namen vond op een Pinkpop, legendarisch gaat het nooit worden. En dat heb ik bij bijna alle pop acts, hoe groot ze ook zijn (Beyoncé) tot een categorie lager als Billie Eilish bijvoorbeeld, het is vaak “ok” of “leuk” maar dan heb je het ook weer snel gehad. Naar een Taylor Swift ben ik wel “benieuwd”, maar ik denk niet dat ze me weg kan blazen. En dat is het punt wat ik bij veel namen heb. Leuk voor een keer, enigzins nieuwsgierig naar, maar ook niet meer dan dat.

Ach, da's toch geen probleem. Dan is het gewoon je ding en smaak niet en ga je wat anders opzoeken. Maar het feit dat die kansen zelden tot niet worden gegeven is waar ik meer en meer een probleem mee heb.

ps: Parcels zou dan ook alweer drie jaar te laat zijn, imo. Hadden er gewoon dit jaar moeten staan.

Ik zit niet te wachten om tussen de 16 jarige te lopen die in tranen bewogen zijn omdat er een hype zal passeren. Een grote schare van dit type fans heeft een negatieve invloed op de totaalsfeer van het festival.

Of je kan je niets aantrekken van fans van bepaalde artiesten en gewoon zelf je festival beleven.

Vind het een beetje gek om te klagen over dat er bepaalde nieuwe artiesten opkomen en te bashen op hun fanbase? Dat is zoals zeggen dat alle mensen met een t shirt van Tool een negatieve invloed op het festival hebben gehad.

Wat is er goed aan een affiche dat ieder jaar loopt te pronken met namen als Kings Of Leon, Editors, Pearl Jam, Foo Fighters, Red Hot Chili Pepper

RHCP heeft er "maar" 3x gestaan in meer dan 15 jaar. Foo Fghters maar 2x ooit... Maar ik snap wel wat je bedoeld en het ging natuurlijk veel algemener dan alleen over RW als ik het goed begreep.

Niemand verplicht ook iemand om ELK jaar te gaan... Vind je dat ze niet vernieuwend genoeg zijn? Ga dan opzoek naar een ander festival ipv blindelings elk jaar hetzelfde te festival te bezoeken. Die huismus attitude heb ik nooit begrepen, niet in muziek, niet in festivals niet in eender welke levensstijl. Ik vind persoonlijk RW zowat het meest ongezellige festival dat ik al bezocht heb, ook al woon ik op fietsafstand, ik ga alleen als er echt een heleboel namen mij kunnen overtuigen. Bam probleem opgelost!
Zetten ze iets als Mumford of Lenny Kravitz of Pharell Williams of binnenkort Twenty One Pilots als headliner klagen de mensen, zetten ze geen"nieuwe" headliners" klagen de mensen... Zo kan je natuurlijk nooit goed doen.

Het beste nieuws van de dag: Wilco heeft deze middag een festivalshow aangekondigd in het VK, niet lang voor Rock Werchter.

Een Barn show? Wordt hoog tijd.

Het beste nieuws van de dag: Wilco heeft deze middag een festivalshow aangekondigd in het VK, niet lang voor Rock Werchter.

Of Cactus, waar ze beste tot hun recht komen.

mattman wrote:

Of Cactus, waar ze beste tot hun recht komen.

Hoezo? De Barn is toch gemaakt voor zulke acts? Dat ze die maar biet wegmoffelen op Cactus. Vind het hoog tijd dat er die eens een plek geven die ze verdienen.

Soms verkiest een band als Wilco liever op een kleiner festival als Cactus te headlinen...

Die liggen er niet wakker van dat er een Barn op hun maat bestaat.

Ik ben vorig jaar voor het eerst naar Cactus Festival gegaan. Mooie ligging hoor, maar ik had toch wat meer een 'fijnproeverspubliek' (excuses voor dit woord, maar jullie begrijpen wat ik bedoel) verwacht... Er werd toch wel veel gepraat hoor toen, je moet echt al dicht bij het podium gaan staan om die praters niet meer te horen en dan nog. Laat ons zeggen dat ik in al die jaren dat ik er nog niet was geweest een ander beeld had van Cactus Festival.

Volgens mij gaat Wilco gewoonweg beter tot zijn recht komen in The Barn op Rock Werchter. Bovendien is het al van 2004 (!) geleden!

Ik heb pinnig nooit goede dingen gehoord over het Cactus publiek helaas. Elke act die daar staat is een verloren act vind ik dan.

Ik heb pinnig nooit goede dingen gehoord over het Cactus publiek helaas. Elke act die daar staat is een verloren act vind ik dan.
pinnig en cactus in een zin..

(ik moest ff grinniken)

Ik vind het net fantastisch dat Werchter hier kan aan weerstaan. Nu blijven ze een meer echt festivalpubliek aantrekken. Meer weekendgangers ook. Kan de sfeer enkel ten goede komen. Is natuurlijk subjectief, maar TOP, Swift,... doen mij helemaal niets.

Ken19, die meestal toch redelijk cryptisch is, zegt nu letterlijk 'No surprise, but you can write 21 pilots down, off course . Would be a perfect Werchter act.' Die kunnen we dus wel definitief noteren, lijkt me.

Yannick wrote:
Bekendmakingen voor Mad Cool:
Tove Lo
alt-J
Pixies
Twenty One Pilots
Billie Eilish
Taylor Swift

Opnieuw zelfde comment als een tijdje terug bij de aankondiging bij NOS Alive; jammer dat RW hier niet mee op de wagen springt en popsterren als Taylor Swift en Billie Eilish geen plek kan geven op hun line-up maar hen wel weet weg te zetten op een apart evenement. Voor sommigen – en vele oudere Werchtergangers – kunnen dat soort acts hen gestolen worden maar het zou line-ups wel eens wat meer verfrissing kunnen brengen en het dan niét doen op de manier hoe ze P!nk vorig jaar hebben klaargespeeld. Ikzelf hoef van beide acts maar weinig af, maar ik kan me voorstellen dat er een bepaald publiek is dat er wel graag een kaartje voor zou kopen. Krijg je dan hetzelfde dode publiek als op de P!nk-dag dit jaar of wanneer Werchter een band als Coldplay zou boeken? Misschien wel, maar het zou wel eens wat variatie brengen in hun headlinersets, zie ook weer Pearl Jam.

Maar RW doet dit toch ook? Pink, Macklemore, lizzo, Lewis capaldi, clean bandit, Kylie Minogue, Bastille stonden er vorig jaar. Ieder jaar boekt RW pop acts, net zoals een beperkt aantal metalacts of danceacts.
RW vernieuwt ook door nieuwe namen coheadliner te maken. In die constructie kunnen kleinere namen de stap naar headliner maken. Editors zijn we nu een beetje moe van, maar is wel een goed voorbeeld. Recenter FATM.

Ken19, die meestal toch redelijk cryptisch is, zegt nu letterlijk ‘No surprise, but you can write 21 pilots down, off course . Would be a perfect Werchter act.’ Die kunnen we dus wel definitief noteren, lijkt me.
Echt jongens.....

Thijs wrote:
Ken19, die meestal toch redelijk cryptisch is, zegt nu letterlijk ‘No surprise, but you can write 21 pilots down, off course . Would be a perfect Werchter act.’ Die kunnen we dus wel definitief noteren, lijkt me.

Echt jongens…..
Ik moet het nu wel echt met indiaan eens zijn. Een deur is nog nooit zo open geweest als nu het geval...

Indiaantje89 wrote:

Thijs wrote:

Echt jongens…..

Ik moet het nu wel echt met indiaan eens zijn. Een deur is nog nooit zo open geweest als nu het geval…
Ik zeg ook niet 'wow nieuwe inside info van Ken!!!' maar ik vond het opvallend hoe letterlijk hij het bevestigde, de vorige keren dat hij dat deed was bij Dua Lipa en vorig jaar nog Tame Impala, toen daar absoluut nog geen zekerheid over was.
#TeamKen ;)

Users who are viewing this thread