Het is wel een proces waar je veel festivals mee ziet worstelen, en ik zelf ook moet zeggen Ik snap beide sentimenten in dit verhaal, je moet vernieuwen... maar heel dat poptimism komt vaak ook "net niet" uit vef.
Hoewel ik Bruno Mars en Robbie Wiliams zeker leuke namen vond op een Pinkpop, legendarisch gaat het nooit worden. En dat heb ik bij bijna alle pop acts, hoe groot ze ook zijn (Beyoncé) tot een categorie lager als Billie Eilish bijvoorbeeld, het is vaak "ok" of "leuk" maar dan heb je het ook weer snel gehad. Naar een Taylor Swift ben ik wel "benieuwd", maar ik denk niet dat ze me weg kan blazen. En dat is het punt wat ik bij veel namen heb. Leuk voor een keer, enigzins nieuwsgierig naar, maar ook niet meer dan dat.
Van de andere kant gaan steeds de zelfde namen mij persoonlijk ook steeds vervelen. Ik ben in dat kader echt wel opzoek naar nieuwe acts, maar uit mijn straatje lijkt helaas erg weinig door te komen naar het grote podium. Ik ben een gigantische The National fan, maar ergens hoop ik ook dat ze nooit een Werchter headliner worden (al zitten ze daar nu wel heel dicht tegenaan). Tame Impala kan me ook niet boeien, die heb ik toch al 3x gezien op een kleiner podium, waarom moet die nu een grote headliner in de weg staan? Editors, Kings Of Leon, Muse... nee niet weer hè. De Staat als headliner... schande, Kensington? Kots kots kots. Solange... echt nog niet klaar voor het grote podium hoor.
En zie hier mijn eigen struggle met headliners op festivals. Van de ene kant verlang ik heel erg naar nieuwe headliners, maar van de andere kant geef ik ze ook niet echt de kans om het tot zo ver te schoppen. Maar als Kings Of Leon er weer voor de 1000ste keer staat ben ik ook weer niet tevreden.
Eigenlijk ben ik het probleem van mijzelf, en niet de acts. En die problemen zie je soms ook wel een beetje terug bij onze Benelux festivals hoor.