Rock Werchter 2015 - Geruchten

dEUS als vervanger voor foo fighters zou schande zijn, ter vervanging van één van de groepe die op de main staan (Rise Against, Eagles of Death Metal), daar zou ik kunnen inkomen. Maar zeker niet als vervanging voor de Foo Fighters
Ondertussen maakt het me niet echt veel meer uit wie er komt, dit moet ongeveer de slechtste editie zijn van werchter ooit! Weinig grote namen, een dag die niet uitverkoopt, tal van annulaties en nu de hoofdact die cancelt.

Werchter kan niets doen aan het feit dat grohl zen been breekt. Maar hadden ze wat meer grote bands geboekt ipv proberen met zo’n laag mogelijk budget uit te verkopen. Dan hadden ze nu niet dik in de problemen gezeten.

Naar volgend jaar toe een betere affiche zonder dat we daar ook nog eens extra op moeten betalen zou al mooi zijn!

welk vergelijkbaar Europees festival heeft een betere programmering?

Het punt is dat je binnen 2 weken niet (zo makkelijk) een gelijkwaardige vervanging boekt. Budget is een randvoorwaarde, maar echt niet het enige.

<div class="d4p-bbt-quote-title">Fonske122 wrote:</div>
dEUS als vervanger voor foo fighters zou schande zijn, ter vervanging van één van de groepe die op de main staan (Rise Against, Eagles of Death Metal), daar zou ik kunnen inkomen. Maar zeker niet als vervanging voor de Foo Fighters
Ondertussen maakt het me niet echt veel meer uit wie er komt, dit moet ongeveer de slechtste editie zijn van werchter ooit! Weinig grote namen, een dag die niet uitverkoopt, tal van annulaties en nu de hoofdact die cancelt.

Werchter kan niets doen aan het feit dat grohl zen been breekt. Maar hadden ze wat meer grote bands geboekt ipv proberen met zo’n laag mogelijk budget uit te verkopen. Dan hadden ze nu niet dik in de problemen gezeten.

Naar volgend jaar toe een betere affiche zonder dat we daar ook nog eens extra op moeten betalen zou al mooi zijn!

welk vergelijkbaar Europees festival heeft een betere programmering?

Het punt is dat je binnen 2 weken niet (zo makkelijk) een gelijkwaardige vervanging boekt. Budget is een randvoorwaarde, maar echt niet het enige.
Rock Am Ring waar de Foo Fighters dus wel hebben gespeeld..

Rock Am Ring had de avond van de Foo's; Foo Fighters, SlipKnot, Netsky & Motörhead geprogrammeerd. Vervangers genoeg!

Slipknot, netsky, Motörhead zou ik dan weer waardeloze vervangers vinden.
Ik zie bij de namen op Rock am Ring er geen enkele tussen zitten, die maar enigszins de Foo's kunnen vervangen. Misschien alleen the Prodigy, maar die staat al op Werchter.

Haha, Rock Am Ring... Met Die Toten Hosen en Prodigy (bij RW 'slechts' dance afsluiter) als andere headliners... Stel dat de Foo's daar ook hadden moeten cancellen, dan was er helemaal niets van de affiche over.

Daarnaast: Rock Werchter kan niet (altijd) de beste line-up van Europa hebben. Soms is dat weleens een ander, deal with it... Voor een groot festival in een klein landje doen ze het zelfs meer dan uitstekend.

De problemen met headliners zijn al in vele media onderzocht en breed uitgemeten. Gestegen gages door dalende muziekverkopen, extreme concurrentie in Europa en vooral de explosieve groei van festivals (met veel meer te besteden) in de USA zorgen ervoor dat de Europese festivals het steeds lastiger krijgen om grote namen überhaupt een aanbieding te kunnen doen. Laat staan twee weken voor het festival. Ter illustratie: Foo Fighters zijn met 33 trucks op tour, zie maar eens iets vergelijkbaars te vinden die bereid zijn om hun tour(voorbereiding) voor één (of twee) festivals om te gooien.

Ik vind dat RW het met deze affiche echt meer dan behoorlijk doet.

Ik denk dat het geen populaire mening is onder de meesten maar met Maroon 5 als vervanger zou ik best blij zijn. Robbie williams zou ook niet slecht zijn als ik lees hoe het op pinkpop was. Ik ging niet perse voor de Foo fighters, maar vond ze wel een leukere headliner dan bijv lenny krevitz of mumford & sons (die ik niet echt een headliner vind) dus wat dat betreft vind ik het erg jammer dat ze niet komen. Heb ze 1 keer eerder live gezien en ze zijn echt goed. Denk dat mijn muzieksmaak net iets anders ligt dan van de meeste gangers voor wie FF juist het hoogtepunt was waarschijnlijk. Zelf zie ik liever een grote naam waar ik veel van ken en dan maar iets meer mainstream muziek, dan dat we nu een slechte naam krijgen die wel in het genre past. Enthousiasme daalt iets maar gelukkig was ik geen fan van bands als badbadnotgood en jd mcpherson daar was ik toch niet heengegaan.

Haha, Rock Am Ring… Met Die Toten Hosen en Prodigy (bij RW ‘slechts’ dance afsluiter) als andere headliners… Stel dat de Foo’s daar ook hadden moeten cancellen, dan was er helemaal niets van de affiche over.

Daarnaast: Rock Werchter kan niet (altijd) de beste line-up van Europa hebben. Soms is dat weleens een ander, deal with it… Voor een groot festival in een klein landje doen ze het zelfs meer dan uitstekend.

De problemen met headliners zijn al in vele media onderzocht en breed uitgemeten. Gestegen gages door dalende muziekverkopen, extreme concurrentie in Europa en vooral de explosieve groei van festivals (met veel meer te besteden) in de USA zorgen ervoor dat de Europese festivals het steeds lastiger krijgen om grote namen überhaupt een aanbieding te kunnen doen. Laat staan twee weken voor het festival. Ter illustratie: Foo Fighters zijn met 33 trucks op tour, zie maar eens iets vergelijkbaars te vinden die bereid zijn om hun tour(voorbereiding) voor één (of twee) festivals om te gooien.

Ik vind dat RW het met deze affiche echt meer dan behoorlijk doet.
Aan de ticketprijs van 3 jaar geleden volledig akkoord!
Maar tegenover 3-4 jaar geleden zijn de affiches er niet op vooruitgegaan tov de ticketprijs. Ik begrijp volledig dat bands duurder worden omdat ook zij hun kosten moeten kunnen betalen.

Wie vult het gat van de Foo Fighters op Werchter? En wie moet dat volgens u doen?

Er komen grosso modo drie scenario's in aanmerking.

Een grote domper op de feestvreugde voor alle Werchtergaande Foo Fighters-fans. De Amerikaanse band cancelt er hun optreden door een beenbreuk van zanger Dave Grohl. Dat nieuws brengt de organisatoren van het festival in een lastig parket: hoe kunnen ze voor hun absolute headliner op zo'n korte tijd immers nog een waardige vervanger vinden? We vroegen het aan Bart Steenhaut, muziekjournalist en chef-muziek bij De Morgen.

"Dit kan je als festivalorganisatie nog heel moeilijk in je voordeel laten uitdraaien", zegt Steenhaut. "Wat je ook doet, er zal altijd wel iemand teleurgesteld zijn. Mensen die speciaal een Werchter-ticket kochten voor de Foo Fighters zal je met geen enkele vervanger kunnen plezieren, hoe groot ook."

Toch is het voor het festival zaak om zo snel mogelijk met een waardige vervanger op de proppen te komen. En liefst dan nog eentje die min of meer met het profiel van de Foo Fighters overeenstemt. Vooral dat laatste zal geen sinecure worden. "De festivalorganisatie zal nu zo snel mogelijk via Live Nation bekijken welke bands er in Europa op tour zijn, en wie er die dag eventueel nog vrij is", zegt Steenhaut.

Onder meer Blur, Metallica en Kanye West lijken op dat moment relatief dicht in de buurt te zijn. Of deze ook tijd en ruimte kunnen vrijmaken voor een abrupte Werchter-passage is natuurlijk nog een andere vraag. "Daarnaast moet de organisatie ook bekijken of het overhalen van zo'n band wel budgettair haalbaar is."

Alternatief scenario

Ruben Block met zijn band Triggerfinger op Pinkpop Festival. Ze speelden er ter vervanging van de Foo Fighters.
Maar ook wanneer er niet hals over kop voor een nieuwe topnaam gezorgd kan worden, hoeft dat geen reden tot paniek te zijn. "In dat geval is het mogelijk dat de organisatie een band die nu al op de Werchter-affiche staat gewoon nog eens laat spelen." Zo gebeurde dat onder meer ook al eens voor de vervanging van Pearl Jam die na het drama van Roskilde, een festival in Denemarken, hun optreden vrij last minute moesten afzeggen. "Toen speelde Live dat weekend gewoon tweemaal."

De band die voor dat scenario best in aanmerking lijkt te komen, is Muse. Wanneer ook dat echter niet kan, en de organisatie ook echt geen andere headliner te pakken kan krijgen is er ook nog een derde alternatief. "Dan zal Werchter gewoon gaan schuiven in het programma. Ergens onderaan wordt dan voor een kleine nieuwe naam gezorgd en al de andere bands schuiven gewoon een plaats naar voren."

In dat opzicht tipt Steenhaut op Triggerfinger. Vorig weekend bewezen Ruben Block en co op Pinkpop immers ook al een dat ze een om de Foo Fighters rouwend festivalpubliek wel kunnen bekoren. "Zo'n oplossing lijkt me eigenlijk bijzonder geschikt", zegt hij. "Er is toch geen enkele grote band die de schoenen van de Foo Fighters écht kan vullen. Gaan voor een stel rockende lokale helden als Triggerfinger, die met de hele hetze dan ook nog eens op een bijzonder ludieke manier omgaan, zal veel festivalgangers waarschijnlijk nog wel charmeren."

http://www.demorgen.be/muziek/wie-vult-het-gat-van-de-foo-fighters-op-werchter-a2361648/

We’re very pleased to announce that Florence + The Machine will play the Friday night Pyramid headline slot, which Foo Fighters were forced to withdraw from yesterday.
Voor Glastonbury dus.
Verwacht dus ook maar niks speciaals meer voor Werchter.

Placebo-Florence zie ik ook als mogelijkheid tot co-headliners, al is de kans niet zo groot aangezien Placebo zich al verlaagt tot Rock Zottegem..

Blur geeft inmiddels te kennen dat ze in ieder geval niet zullen invallen voor de Foo's op Glastonbury. Lijkt me dat we die dan voor RW ook wel kunnen vergeten.

Denk trouwens dat de Foo fighters in november wel een extra concert zullen geven in België :)

idd, maar daar staan ze al in november dus verwacht eerder in België maar beide zou ook top zijn :)

Florence & The Machine ook nu officieel bevestigd als vervanger op Glasto, verwacht dus weinig groots op Werchter.

Users who are viewing this thread