Rock Werchter 2015 - Geruchten

Hoe kan je Lenny Kravitz nou minder goed verdedigen als headliner terwijl hij 2x zoveel wereldhits heeft gehad als M&S?
Laatste album ook gewoon goed, The Chamber werd aardig gedraaid volgens mij. Wel een paar keer langs horen komen. Verder helpt misschien de Hunger Games ook weer een beetje aan zijn bekendheid. Wat eigenlijk niks met muziek te maken heeft, maar ok ^^

Ik sluit me hierbij aan. Ik daag je uit om iemand te vinden die Fly Away, Are You Gonna Go My Way, Always On the Run, It Aint Over Till Its Over, Mr Cab Driver en the Chamber NIET kent.

Hoe kan je Lenny Kravitz nou minder goed verdedigen als headliner terwijl hij 2x zoveel wereldhits heeft gehad als M&S?

Op basis van verkoop en recente prestaties?

- Mumford & Sons: Meest recente Belgische passage was een Sportpaleis dat uitverkocht was op enkele uren, daarnaast ook een van de meest gedraaide 'alternatieve' bands van de afgelopen 5 jaar. M&S spelen dus in dezelfde liga als QOTSA, Editors, Arcade Fire, ...
- Lenny Kravitz: Meest recente Belgische passage was een Sportpaleis waar nog genoeg tickets voor beschikbaar waren. Meest recente Werchterpassage was als subheadliner, en hij heeft sindsdien niets gedaan wat een hogere positie rechtvaardigt. Een album dat amper aandacht kreeg (geen airplay bvb), en een album met een bescheiden hitje, dat desondanks niet eens in de album top 10 geraakte. Lenny Kravitz zit ergens in dezelfde orde als Placebo: nog genoeg hitjes om een plek als sub te rechtvaardigen, maar hun populariteit neemt sterk af en ze zouden beter eens bij de middelgrote festivals gaan aankloppen.

En heel eerlijk, ik vind Lenny Kravitz live ook gewoon even kut als M&S. Hij heeft dan wel een klein arsenaal aan klassiekers, dan gaat hij die live vervolgens stuk voor stuk uitrekken tot saaie gedrochten van 10 minuten. Op Werchter 2008 speelde hij anderhalf uur, maar na een uurtje was ik aan het geeuwen.

Laten we stoppen met zeuren over welke van de 2 nu meest te rechtvaardigen valt.. Feit is wel dat door deze recente aankondiging het groot geschut vastligt en we nu enkel nog op kleine(re) namen kunnen hopen, al blijft het eigenaardig dat Elbow donderdag komt, plaats je hen voor M&S en je trekt nog meer mensen over de streep volgens mij

Overigens: volgens Humo is Mumford & Sons dagafsluiter. Dus gewoon een constructie zoals op Pinkpop?

En heel eerlijk, ik vind Lenny Kravitz live ook gewoon even kut als M&S. Hij heeft dan wel een klein arsenaal aan klassiekers, dan gaat hij die live vervolgens stuk voor stuk uitrekken tot saaie gedrochten van 10 minuten. Op Werchter 2008 speelde hij anderhalf uur, maar na een uurtje was ik aan het geeuwen.

Hier ben ik wel weer bang voor inderdaad.
Toch is voor beiden wat te zeggen waarom ze wel en geen headliner zouden moeten staan. M&S iets te vroeg misschien, al zal hun volgende album daar wel of niet aan bijdragen. Lenny Kravitz voor sommige misschien iets te oud en al een tijd niks relevants meer gedaan zoals M&S dat wel doet. De headliners zijn dit jaar gewoon schaars voor een 4-daags festival.

Overigens: volgens Humo is Mumford & Sons dagafsluiter. Dus gewoon een constructie zoals op Pinkpop?

zou alvast atypisch zijn voor Werchter, maar ik herinner me bovendien dat in sommige media Kings Of Leon ook als afsluiter van het festival werd aangekondigd, wat dan ook niet zo bleek te zijn

<div class="d4p-bbt-quote-title">Kereltje wrote:</div>

zou alvast atypisch zijn voor Werchter, maar ik herinner me bovendien dat in sommige media Kings Of Leon ook als afsluiter van het festival werd aangekondigd, wat dan ook niet zo bleek te zijn

Mja, ik twijfel er zelf ook aan hoor. Als Pharrell sub ipv party act is zou ik verwachten dat ze nog een Deadmau5 of Netsky boeken om de dag af te sluiten, maar in elk geval geen M&S.

<div class="d4p-bbt-quote-title">duyck wrote:</div>

<div class=”d4p-bbt-quote-title”>Kereltje wrote:</div>

Mja, ik twijfel er zelf ook aan hoor. Als Pharrell sub ipv party act is zou ik verwachten dat ze nog een Deadmau5 of Netsky boeken om de dag af te sluiten, maar in elk geval geen M&S.

volgens mij is het gewoon een kleine nuance.. Volgens mij weet Humo het zelf niet, en bovendien werd Pharrell als headliner aangekondigd dus wordt hij toch co-headliner en dus afsluiter imo

Welke spot krijgt Enter shikari eigenlijk? Die laatste dag word voor mij nogal een dag dat ik veel wil zien namelijk
icon_razz.gif
vandaar hahah, plus ik weet niet hoe populair ze zijn in Belgie

Ik verwacht vroeg in het programma om iedereen een beetje wakker te rammen.

<div class="d4p-bbt-quote-title">JB. wrote:</div>

Op basis van verkoop en recente prestaties?

– Mumford & Sons: Meest recente Belgische passage was een Sportpaleis dat uitverkocht was op enkele uren, daarnaast ook een van de meest gedraaide ‘alternatieve’ bands van de afgelopen 5 jaar. M&S spelen dus in dezelfde liga als QOTSA, Editors, Arcade Fire, …
– Lenny Kravitz: Meest recente Belgische passage was een Sportpaleis waar nog genoeg tickets voor beschikbaar waren. Meest recente Werchterpassage was als subheadliner, en hij heeft sindsdien niets gedaan wat een hogere positie rechtvaardigt. Een album dat amper aandacht kreeg (geen airplay bvb), en een album met een bescheiden hitje, dat desondanks niet eens in de album top 10 geraakte. Lenny Kravitz zit ergens in dezelfde orde als Placebo: nog genoeg hitjes om een plek als sub te rechtvaardigen, maar hun populariteit neemt sterk af en ze zouden beter eens bij de middelgrote festivals gaan aankloppen.

Waarom wordt dit dan nooit gezegd over een Rammstein, Green Day van 2 jaar geleden?
Die hun laatste materiaal wordt ook afgebroken, en dat is dan weer geen probleem?
Feit is dat er bij elke headliner voor- en tegenstanders zijn en nooit 100% van het publiek tevreden is. En laat dat nou net goed zijn, anders spelen Alt-J,... voor een lege tent.
Vergeet trouwens ook niet dat de meeste negatieve reacties op FB komen van mensen die a) teveel rock minded zijn en niet open staan voor andere dingen en b) vooral van mensen die totaal niet naar Werchter gaan en vooral graag afgeven op alles, maar dan ook echt alles. Wij leven helaas in een maatschappij waar kritiek geven nu eenmaal dagelijkse kost is gewrden helaas.

Rammstein brengt een enorme show met zich mee en is enorm populair. Terecht dus.

Op green Day is wel commentaar, maar die trekken veel volk naar de wei. Ik ben er niet blij mee, maar wel een terechte headliner.

Lenny is toch duidelijk over zijn hoogtepunt heen? Dat is toch geen discussiepunt. Ik heb geaccepteerd dat die headliner is. Hij heeft tenslotte veel wereldhits, maar de vorige keer stond ie als sub. Blijft toch raar dat ie nu (co)headliner is.

M&S zijn populair, maar hebben ook veel haters. Ik ben er wel blij mee, wordt een prima sfeertje op de wei. Bands die voor de eerste keer headlinen krijgen eigenlijk altijd kritiek. Was bij Muse de eerste keer ook. Soms terecht, soms onterecht.

Lenny stond toen wel sub voor R.E.M. dat was wel een legendarische band en de donderdag staat wel vaker sterk bezet omdat het en midweekdag is. Ook dit jaar is dat weer het geval.

En Lenny staat nu uiteidnelijk in een co-constructie met The Prodigy, wat ook niet mis is.

Alles bij elkaar blijft het een sterke line-up. (als ik objectief en subjectief bekijk) Punt!

Toch wel ontgoocheld hoor. Als je weet dat Blur, The Strokes, The Who... allemaal eind juni in Londen optreden... Dan is Mumford&Sons toch een heel pak minder.

Hopelijk komen er dan wat andere acts van British Summer Time, zoals Grace Jones, Future Islands, Johnny Marr, Beck, Public Service Broadcasting, The Horrors... dit zou kwaliteit aan de line-up toevoegen. Zouden allemaal mooie Barnnamen zijn, al kan Beck natuurlijk ook mainstage.

<div class="d4p-bbt-quote-title">dEUS wrote:</div>
Beck/Jack White/The Strokes/The National

Dat zijn toch geen grote namen?!

En wat mij opvalt is dat hier iedereen zo negatief is. Oke het is niet je smaak muziek kan, maar kom dit kan je toch eigenlijk niet slecht noemen? Een headliner is een “trekker” het moet mensen op een festival af laten komen. Nou dat doet dit zeker.

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje raar dat er zo negatief op gereageerd word. Als het niet je smaak is prima (mijne ook niet). Maar aangeven dat dit niet headline waardig is vind ik vreemd. En zeker als je dan aan komt met Beck .. of Jack White… Sorry maar als dat een headliner zou zijn van werchter. Dan moet Rock Werchter zich schamen.

Nogmaals, MS, niet mijn muziek. Headliner waardig ja… (ik had gehoopt op iets meer gitaar muziek als headliner. In het kaliber van de afgelopen jaren zoals Pearl Jam of Metallica of iets dergelijks)

Het heeft zeker ook met smaak te maken, dat klopt volledig. En of M&S nu headliner zijn of niet, dat maakt voor mij zelf nog niet veel uit. Feit is wel dat Beck en Jack White grote namen zijn in de muziek en de kans nu zo goed als nihil is dat zulke groepen nog op komst zijn bij deze editie. En zo'n groepen mis ik nog wel op deze affiche. Dus vandaar persoonlijk toch wel een teleurstelling. Al zal ik M&S zeker ook bekijken (als ze niet tegelijkertijd vallen met Alt-J).

Erg jammer dat het Mumford is geworden in plaats van de Strokes. Maar ik moet zeggen de teaser van hun nieuwe album beloofd wel wat goeds. Hoe dan ook heb ik juist nu mijn weekendticket gekocht. De line up had me al ruim voldoende overtuigd en ik ik zou er niet graag meer naastgrijpen nu deze Headliner vast nog wel wat mensen over de streep trekt (+eventueel pinkpopfans die geen kaart hebben kunnen krijgen). Rock Werchter is gewoon een beetje PP en BKS in één festival met nog daar goede dance afsluiters er bovenop. Zin in!

Ben wel benieuwd wat voor namen we nu nog mogen verwachten. Vooral op zaterdag (12 namen) en zondag (11 namen) nu nog wel ruimte voor iets groots. Op zaterdag misschien een sterke sub nog, op Zondag een Barn-headliner en eventueel nog een Sub of Dance-afsluiter, afhankelijk of Muse als allerlaatste act speelt of niet. We kunnen dus nog wel een beetje dromen van een naam in categorie 'Beck/Jack White/The National' ?

Ik vraag me af of er nog grote DJ’s/Dance acts komen. The Prodigy en The Chemical Brothers staan er natuurlijk al, maar kunnen we ook nog een Netsky/Deadmau5 verwachten?

Ik denk het niet. Sowieso laatste headliner nu gehad, al betekent dat niet dat er geen dance act nog kan komen. maar als je naar het programma kijkt zie je op donderdag Chemical Brothers, vrijdag Pharrel en zaterdag The Prodigy. De zondag zou dan als enige nog eventueel kunnen, maar daar hebben we vaker gezien dat daar geen dance-afsluiter staat. Ik verwacht alleen vrijdag nog een soort van sub, als Ben Howard daar niet staat. Dat zou IMO een beetje magertjes zijn voor de main stage
Ben Howard - M&S - Pharrel
zondag lijkt nu zo te zijn op main:
Counting Crows - The Script - Kasabian - Muse

Ik ben wel blij met M&S. Eerste cd was super, 2e minder maar 3e beloofd een nieuwe sound dus ben benieuwd.

Ik snap trouwens die ophef over The Strokes niet. Zo bekend en populair zijn die toch niet om in aanmerking te komen voor een headliner? Zal me niks verbazen als die er alsnog bijkomen als Barn headliner ofzo.

Lenny is headliner maar die moet je natuurlijk ook zien in combinatie met Prodigy.

Beetje laat.

Ik ben als een van de weinigen wel blij met M&S als headliner. Blur en The Strokes waren toch al niet reeel te noemen dus ben blij met dit alternatief. Zijn voor zover ik weet een prima liveband, ik heb ze toevallig wel 2012 op Pinkpop gezien dat was wel heel kut. Maar was toen der tijd gewoon heel erg fan van die uitstekende eerste plaat. En ik denk dat ik er dat voor July er wel krijg. 2e album is inderdaad matig als album. Maar weten wel weer wat mooie nummers te brengen. Met dit 3e album waarvan de trailer me eigenlijk onwijs benieuwt maakt doordat alle akoestische gitaren en banjo's de studio uit zijn gepleurd alleen nog maar benieuwder te maken.
Ik heb er vertrouwen in dat ze met het 3e album weer wat leuke nummers droppen en zo kunnen ze zeker een Headliner waardige show neerzetten. Zie niet echt welke Headliner Werchter anders had moeten strikken en altijd nog steeds liever M&S dan Lenny op deze spot. Commercieel gezien ook de beste optie want met Blur verkoop je gewoon niet veel kaarten voor de prijs die je betaald. Hopelijk sturen ze die door naar Hasselt!

Users who are viewing this thread