Overig Muzieknieuws

Nieuws over de huidige toestand van dB's in Utrecht.
DE TIJD TIKT DOOR VOOR DB’S: NIEUWE LOCATIE NIET OP TIJD AF

12/06/2023

Ondanks de inspanningen en toewijding van vele betrokkenen lijkt een tijdige verhuizing van dB’s naar de Vlampijpstraat nauwelijks haalbaar. dB’s trekt aan de noodrem; er moet nú actie ondernomen worden. 18 Maanden terug is er een pand gekocht, en zijn er contracten getekend met de eigenaar PRE, de vastgoedtak van Popal fietsen. Na een jaar van overleg werd uiteindelijk, erg laat, begin december 2022 de huurovereenkomst getekend. De gemeente zegde toe met de grootste spoed de vergunning te verlenen, want 1 mei zou dB’s haar pand moeten verlaten. De bouw zou toen beginnen. Helaas duurde het besluit over de vergunning 3,5 maand, waarna ook nog de inspraakprocedure van 6 weken doorlopen moest worden. Intussen werd geregeld dat dB’s tot 1 november met beperkte openingstijden op de oude plek kon blijven. Maar nu moet nog deel 2 van de vergunning worden doorlopen, en hoelang dat duurt is totaal onduidelijk. Het water staat dB’s daarmee aan de lippen.

15 juni is er een commissievergadering waarin de continuïteit van dB’s op de agenda staat. Want er is nog geen steen gelegd op de nieuwe locatie.

Als alles doorgaat op de Vlampijpstraat 63, dan zijn daar twee delen: in een deel van de bestaande loods bouwt dB’s oefenstudio’s en op een nieuw te bouwen plateau boven het parkeerterrein komt de zaal, de horeca en de verbinding tussen beneden en boven.

Zelfs als dB’s in de bestaande loods snel kan bouwen, dan nog is dB’s afhankelijk van de nieuwbouw voor de totale exploitatie en de toegang tot de bestaande loods. En de start van de nieuwbouw is onbekend, zoals ook de tijd die het kost om deze op te leveren.

Als dB’s niet tijdig kan verhuizen en de exploitatie deels stilvalt leidt dat tot onverantwoorde financiële risico’s. Moet dB’s hierdoor stoppen dan verdwijnen 17 oefenstudio’s voor heel veel muzikanten, een drukbezochte concertzaal met meer dan 150 concerten per jaar waar ook altijd plaats is voor Utrechts talent, de professionele opnamestudio Moskou, muziekschool Backstage Utrecht en lessen van tal van zelfstandige docenten en het veganistisch restaurant Roots Rock Kitchen.

dB’s kan niet anders dan nu de noodklok luiden: alleen al door alle verloren tijd is de toekomst onmogelijk aan het worden.

Sinds het begin van de ontwikkeling van de Cartesiusdriehoek in 2017 is dB’s in een Rollercoaster: niet alleen bleek na twee jaar het toch onmogelijk om te blijven in het CAB gebouw, maar ook kwam tussendoor twee jaar Covid en een uitslaande brand voorbij. Nu, anderhalf jaar na de aankoop van een pand voor dB’s aan de Vlampijpstraat is er nog geen zicht op het begin van (ver)bouw, laat staan levering van het gehuurde.

Gaat 1 november het einde van dB’s worden? En van Studio Moskou, Stichting Ruis, en Roots Rock Kitchen?
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Lion
Zit zojuist weer voor het eerst sinds een tijdje op de site van EKKO in Utrecht. Ik wist dat het erg was, maar het lijkt steeds verschrikkelijker te worden met hoe dat eruit ziet. Ik mis echt hun oude website.
 
Zit zojuist weer voor het eerst sinds een tijdje op de site van EKKO in Utrecht. Ik wist dat het erg was, maar het lijkt steeds verschrikkelijker te worden met hoe dat eruit ziet. Ik mis echt hun oude website.
Die zagen de nieuwe stijl van Dekmantel en dachten "Oh maar dat kunnen we nog erger maken"
 
  • Verdrietig
Waarderingen: nitotheno

De tweede functie is de eigen bot, waar TicketSwap-gebruikers zich voor 8 euro per maand op kunnen abonneren: het zogeheten TicketSwap Assist, dat later deze zomer beschikbaar komt. Met TicketSwap Assist kun je je inschrijven voor een concert en plaatst TicketSwap automatisch het kaartje in je winkelmand als er één beschikbaar komt.
1 april valt vroeg/laat dit jaar
 
Adviescommissie
Meteen na het debat heeft wethouder Eerenberg drie sleutelfiguren uit de culturele sector gevraagd of zij een adviserende rol in dit dossier wilden vervullen: Jeroen Bartelse, voorzitter van het Utrechts Muziek Overleg, Margriet van Kraats van TivoliVredenburg en Arna Notten van de Plaatsmaker. dB's, PRE (eigenaar, ontwikkelaar en straks de verhuurder van Vlampijpstraat 63) en bouwconsortium Cartesius (ontwikkelaar van het CAB-Gebouw) hebben ingestemd met de bemiddelende rol van deze adviescommissie.
Vooraf is het goed om te weten dat dB’s een ‘gewone’ onderneming is, zonder subsidierelatie met de gemeente. Stichting Ruis, die de programmering van de zaal doet, krijgt wel een subsidie van de gemeente Utrecht in het kader van de Cultuurnota 2021-2024.
De adviescommissie heeft meerdere gesprekken gevoerd met alle betrokkenen: dB's en haar adviseurs, PRE, met de directeuren van bouwconsortium Cartesius en met verschillende ambtelijk betrokkenen. Op basis van deze gesprekken heeft de commissie op maandag 3 juli haar advies opgeleverd dat bestaat uit drie mogelijke scenario’s:
  1. Voortzetten van de ontwikkeling van Vlampijpstraat 63
  2. Beëindigen van de samenwerking tussen dB’s en PRE, waarna een zoektocht start naar nieuwe huisvesting voor dB’s
  3. Beëindigen van dB’s
Als dit laatste scenario zich voordoet, wat een trieste wending zou zijn volgens de commissie, adviseert de commissie de gemeente om een andere partij te zoeken die hieraan vorm en invulling wil geven, “zodat de functie van muzikale broedplaats behouden blijft voor Utrecht”.
Uitwerken van scenario 1: ontwikkeling Vlampijpstraat
Op woensdag 5 juli heeft de gemeente gesproken met de betrokken partijen en de adviescommissie. Uit dat gesprek bleek dat “de partijen gezamenlijk en zo snel mogelijk scenario 1 willen uitwerken”, en daarmee doorgaan op de ingeslagen weg van verhuizing naar de Vlampijpstraat 63. De twee ontwikkelaars hebben aangegeven bereid te zijn om de budgetten die zij hebben voor de Vlampijpstraat ter beschikking te stellen aan dB’s, of een derde partij, zodat dB’s maximale zeggenschap over de bouw krijgt. Met het uitwerken van dit scenario wordt toegewerkt naar een go/no go-besluit na de zomer.
De gemeente heeft geconstateerd dat de partijen voldoende vertrouwen in elkaar hebben om een laatste poging te doen om tot overeenstemming te komen. De gemeente faciliteert het uitwerken van het scenario door werkafspraken te maken met alle partijen. Ook wordt een externe en onafhankelijke bouwcoördinator gezocht die het proces gaat begeleiden. De bouwcoördinator toetst en bevestigt in ieder geval de benodigde budgetten en moet ook het benodigde tijdspad van de ontwikkeling van de Vlampijpstraat in kaart brengen, in nauwe samenwerking met PRE en dB’s.
dB’s heeft aangegeven in deze fase ook nog het tweede scenario van een alternatieve locatie te willen verkennen. Het risico van dit scenario is dat eerdere (financiële) toezeggingen niet meer van toepassing kunnen zijn en dat eerder overeengekomen afspraken vervallen. De zoektocht naar een alternatieve locatie stopt als de betrokken partijen bij het go/no go besluit kiezen voor scenario 1, de ontwikkeling van de Vlampijpstraat.
Vertraging
Deze tussenstap is noodzakelijk om alle partijen weer op één lijn te krijgen. Wat de uitkomst ook wordt, er ontstaat vertraging naar een nieuwe locatie voor dB's. De adviescommissie meldt dat bij scenario 1 de (ver-)bouw van de Vlampijpstraat rond 1 mei 2024 afgerond zou kunnen zijn. De gemeente gaat daarom met bouwconsortium Cartesius in gesprek over de mogelijkheden om dB’s nog langer in het CAB-gebouw te laten blijven. In de afgelopen periode is dat al eerder gebeurd. dB’s zou het CAB-Gebouw eigenlijk 1 mei jongstleden moeten hebben verlaten, wat inmiddels verlengd is naar de huidige verhuisdatum van 1 november. Na een definitief akkoord (het go/no go-besluit) bekijkt het bouwconsortium opnieuw of ze dB’s langer kunnen huisvesten. Of dat kan hangt mede af van de verplichtingen die het consortium heeft om de geplande woningen te realiseren.
Een mogelijke uitkomst van de verkenning van scenario 1 door de bouwcoördinator kan zijn dat aanvullend budget noodzakelijk is. In de brief geeft de gemeente aan dat iedere partij voor zichzelf moet afwegen of ze deze extra inzet willen doen. De adviescommissie heeft overigens aangegeven dat een extra bijdrage vanuit de gemeente te rechtvaardigen is, “omdat dB’s een cultureel en maatschappelijke functie vervult die moeilijk in de markt te exploiteren is.” Wanneer de gemeente om een substantiële extra financiële bijdrage wordt gevraagd, wordt dat voorgelegd aan de gemeenteraad.
Vervolg
In de komende maanden wordt scenario 1 dus uitgewerkt en verkent dB’s het scenario van een alternatieve locatie. Alle partijen komen in september weer bij elkaar om een go/no go-beslissing te nemen over scenario 1.
Hartenkreet adviescommissie
Het is positief dat alle partijen achter het uitwerken van de Vlampijpstraat 63 staan en het aanstellen van een onafhankelijke bouwcoördinator is een verstandige zet. De tijd tikt echter verder en pas in september wordt een definitieve beslissing genomen. In dat licht is de hartenkreet waarmee commissieleden Jeroen Bartelse, Margriet van Kraats en Arna Notten hun advies besluiten zeker interessant. Ze willen dat “dB’s als muzikale broedplaats een lange stabiele toekomst beschoren is” en adviseren de gemeente om dB’s in elk van de drie scenario’s te vragen om een plan voor verduurzaming van de muzikale broedplaats. In dat plan moet aandacht zijn voor de opvolging binnen dB’s, het verdienmodel en de wijze waarop het toezicht is geregeld. Daarbij past volgens de commissie “ook de afweging of deze broedplaats verder kan als onderneming, of beter in de vorm van een stichting opgenomen wordt in de Utrechtse culturele basisinfrastructuur.” In onze ogen een terechte vraag en afweging. Een onderneming geeft de vrijheid die juist ook bij een plek als dB’s past, maar het opnemen in de Utrechtse culturele basisinfrastructuur is op de lange termijn misschien wel beter voor de toekomst van dB’s.
 
  • Thinking
Waarderingen: wenteldave
Los van dat ik niet begrijp dat ze ook Taiwan hebben gecanceld (ik noem dat in ieder geval een land), heb ik er wel respect voor dat je niet doorgaat met je tour als een man geen man mag kussen. Kun je zeggen; dat wist je vantevoren, maar om dergelijke idioterie dan maar onbespreekbaar te houden, lost ook niks op. Het geeft toch wel een boodschap dat een grote band hun tour cancelt omdat een man geen andere man leuk mag vinden

Meer respect daarvoor dan voor bijvoorbeeld de voetballers die eventueel wel een aanvoerdersband als signaal hadden willen dragen, maar dat toch niet doen omdat ze misschien een gele kaart krijgen.
 
Los van dat ik niet begrijp dat ze ook Taiwan hebben gecanceld (ik noem dat in ieder geval een land), heb ik er wel respect voor dat je niet doorgaat met je tour als een man geen man mag kussen. Kun je zeggen; dat wist je vantevoren, maar om dergelijke idioterie dan maar onbespreekbaar te houden, lost ook niks op. Het geeft toch wel een boodschap dat een grote band hun tour cancelt omdat een man geen andere man leuk mag vinden

Meer respect daarvoor dan voor bijvoorbeeld de voetballers die eventueel wel een aanvoerdersband als signaal hadden willen dragen, maar dat toch niet doen omdat ze misschien een gele kaart krijgen.
Kan ik me op zich ook wel in vinden, ja. Alleen ik neem ook aan dat ie het met een bepaald doel heeft gedaan, namelijk het bespreekbaar maken en, daarmee indirect het verbeteren, van LHGBT+ in Maleisië (of enigszins Azië in z'n geheel). En wat dat betreft werkt het niet. Dit is juist een 'mooie' aanleiding voor regeringen daar om de rechten wat te beperken, of in ieder geval niet vooruitstrevend (naar een westerse maatstaf) te handelen. Zeker als je ziet wat voor reacties het onder de bevolking van verschillende Zuid(oost-)Aziatische landen losmaakt.

En daarnaast vind ik het best apart dat je je simpelweg niet inleest in een land over wat daar de gebruikelijke normen en (culturele) waarden zijn, het statement daargelaten, of je nou Italië of Maleisië speelt.
 
Ze wisten natuurlijk dondersgoed dat homoseksualiteit verboden is, dat hebben ze vast niet on stage in Kuala Lumpur ondervonden.

Dat een band niet alle diplomatieke stappen zet en daadwerkelijk invloed heeft op de agenda van dergelijke overheden, lijkt me ook buiten kijf te staan. Laat het dan op zijn minst een steun in de rug zijn voor Maleisische jongens of meisjes die verliefd zijn op iemand van hetzelfde geslacht.
 
Ze wisten natuurlijk dondersgoed dat homoseksualiteit verboden is, dat hebben ze vast niet on stage in Kuala Lumpur ondervonden.

Dat een band niet alle diplomatieke stappen zet en daadwerkelijk invloed heeft op de agenda van dergelijke overheden, lijkt me ook buiten kijf te staan. Laat het dan op zijn minst een steun in de rug zijn voor Maleisische jongens of meisjes die verliefd zijn op iemand van hetzelfde geslacht.
Healy kennende zou dat me zeker niet verbazen. Of in ieder geval net voordat ze landen. Steun in de rug an sich is natuurlijk meer dan prima, alleen het wordt wel kwalijk als je de consequenties daarvan niet wil inschatten t.b.v. je eigen ego.

Maar bon, muziek. 't Is en blijft een zaadband.
 
Healy kennende zou dat me zeker niet verbazen. Of in ieder geval net voordat ze landen. Steun in de rug an sich is natuurlijk meer dan prima, alleen het wordt wel kwalijk als je de consequenties daarvan niet wil inschatten t.b.v. je eigen ego.

Maar bon, muziek. 't Is en blijft een zaadband.

Op dat laatste kunnen we het in ieder geval hartgrondig met elkaar eens zijn ;).
 
  • Confetti
Waarderingen: wenteldave

Tja, zal verder maar niets zeggen ....
Ondertussen in Arnhem…..
 

Users who are viewing this thread