Overig Muzieknieuws

Ik heb geen idee in welk topic ik dit moet plaatsen, maar het is concert gerelateerd. Dus dan maar hier!
Dit is echt een van de meest hilarische dingen die ik in tijden heb gezien. Rosalia komt niet naar je land? Ach dan doen we de show toch zelf wel.

twitter linkje;
 
A SPECTACULAR Live Aid-style benefit gig is to be held to help victims of Russia’s invasion of Ukraine.

Greats including U2, The Rolling Stones, The Killers, and Pink have been asked to perform at Wembley on June 24 in support of President Volodymyr Zelensky.

 

Beleving popconcert in gevaar bij verlagen muzieknorm: ‘Fans komen al boven Harry Styles uit’​

GEHOORSCHADE Met het verlagen van de geluidsnorm komt de beleving van sommige concerten in Nederland in gevaar. Dat zegt Ruben Brouwer, ceo van Mojo Concerts, de grootste concertorganisator van ons land. Het gaat met name om artiesten die bekendstaan om hun luidruchtige fans. ,,Het publiek van Harry Styles komt vaak nu al boven zijn muziek uit. Hoe moet dat dan straks?”

Sebastiaan Quekel 24-03-23, 14:28 Laatste update: 14:30

Als het aan de Gezondheidsraad ligt, moet muziek in de toekomst nog maar tot maximaal 100 decibel worden versterkt, drie decibel minder dan nu is afgesproken. Zelfregulering alleen, zoals nu door evenementenmakers in een convenant is afgesproken, is mogelijk niet meer voldoende en er zal daarom aan wetgeving moeten worden gedacht, aldus de raad. Veelvuldig of langdurig hard geluid horen, zoals tijdens concerten en ook via eigen apparatuur als oortjes, kan leiden tot gehoorschade. Uit Nederlands onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat zo’n 54 procent van de 12- tot en met 18-jarigen op dit moment risico loopt.

De maximale 100 decibel is niet door de Gezondheidsraad zelf bedacht: Nederland zou ermee aansluiten bij omringende landen en bij het advies van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Of het verlagen van de geluidsnorm ook daadwerkelijk de kans op gehoorschade vermindert, durft Mojo Concerts niet te zeggen. ,,Ik ben geen expert, en ik zie dat ook audiologen hierover verdeeld zijn’’, zegt ceo Ruben Brouwer. ,,Wat ik wel weet is dat je voor een concert een bepaalde dynamiek nodig hebt om voor een optimale beleving te zorgen. Als je heel rigide op die 100 decibel gaat zitten, kan dat bij sommige shows een probleem opleveren. De vraag is: wil je iets hebben waar de branche mee kan werken en waar de bereidheid is dat echt te handhaven, of ga je iets van bovenaf opleggen?”

Buitenproportioneel​

De Tweede Kamer nam deze week met grote meerderheid een motie aan waarin staat dat het maximale geluidsniveau naar beneden moet. Met deze volgende stap verhoogt de Tweede Kamer de druk op staatssecretaris Maarten van Ooijen (Gezondheid) om werk te maken van het tegengaan van gehoorschade onder jongeren. Een debat hierover is nuttig, maar de focus die er nu ligt op concerten en festivals is buitenproportioneel, vindt Brouwer. ,,Nederlanders gaan gemiddeld één keer per jaar naar een concert. Het is te te kort door de bocht om te stellen dat men alleen op die manier gehoorschade oploopt. Wij realiseren ons dat gehoorschade een onderdeel is van het product dat wij leveren. We doen er dan ook alles aan om ervoor te zorgen dat het goed en veilig is, zoals met voorlichting en preventie.”

In een zogeheten convenant verbinden poppodia, organisatoren van evenementen en feesten, sportscholen, verenigingen en bioscopen en filmtheaters zich om verschillende maatregelen te nemen tegen te harde muziek. Dat convenant loopt komend jaar af. Het verlagen van de geluidsniveaus zal voor evenementenmakers echter reden zijn ‘de waarde van het convenant tegen het licht te houden’, zo stelt de Vereniging van Evenementenmakers (VVEM).

Stinkende best​

Mojo Concerts kan zich daar alles bij voorstellen. ,,Iedereen in onze sector doet zijn stinkende best om het voor iedereen zo veilig mogelijk te houden. We werken met professionals die precies weten hoe ze met geluid en volume moeten omgaan. We houden ons keurig aan de norm, rapporteren alles netjes aan de overheid. De handhaving is helemaal op orde. Je wilt dat dit zo blijft. Dat iedereen welwillend blijft om hieraan te werken. Ik vraag mij af of regelgeving dan de manier is.”

Iedereen in onze sector doet zijn stinkende best om het voor iedereen zo veilig mogelijk te houden
Mojo Concerts

Een dergelijk hoog geluidsniveau komt overigens niet zozeer voor in de bekende grote zalen zoals de Ziggo Dome of de Afas Live, maar juist elders, waar men zich nog wat minder inhoudt, zoals in de kleinere kroegen of feestschuurtjes. Het steekt de partners binnen het convenant dan ook dat zij dreigen afgestraft te worden voor hun openheid, terwijl bijvoorbeeld horeca niet aan het overleg meedoet. ,,Het kan voor bezoekers verwarrend zijn dat zij niet zijn aangesloten bij dit convenant. Hierdoor kan het voorkomen dat er op een evenement twee verschillende normen en maatregelen gehanteerd worden’’, zegt een woordvoerder van de GGD GHOR, een van de partners. Zo kan het zijn dat de muziek binnen heel hard staat en buiten bij het evenement niet.
 
M'n opmerking is kort door de bocht, I know. Maar ik zou dan ook never nooit naar een artiest gaan waarbij ik weet dat de overgrote meerderheid van het publiek het hele concert schreeuwt/gilt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bartjuh1981
M'n opmerking is kort door de bocht, I know. Maar ik zou dan ook never nooit naar een artiest gaan waarbij ik weet dat de overgrote meerderheid van het publiek het hele concert schreeuwt/gilt.
Ben ooit met mijn nichtje naar Ariana Grande geweest... dat was ook bijzonder, ja.
 
M'n opmerking is kort door de bocht, I know. Maar ik zou dan ook never nooit naar een artiest gaan waarbij ik weet dat de overgrote meerderheid van het publiek het hele concert schreeuwt/gilt.
Viel bij Harry Styles wel wat mee gelukkig. Vooral bij z'n opkomst en einde van nummers. Werd wel lekker hard meegezongen.
 
Ik kan artikels van het Financieel Dagblad niet lezen, maar het leek relevant. Dus als iemand dat wel kan en zo vriendelijk is om de tekst hier te plakken, merci.
 
Ik kan artikels van het Financieel Dagblad niet lezen, maar het leek relevant. Dus als iemand dat wel kan en zo vriendelijk is om de tekst hier te plakken, merci.

Grote namen gezocht


Hoofdacts zijn voor muziekfestivals van levensbelang. Maar de keuze is beperkt en grote acts als The Rolling Stones en Red Hot Chili Peppers raken op leeftijd.


Met Pink, Robbie Williams en de Red Hot Chili Peppers is het Pinkpop weer gelukt drie grote hoofdacts te strikken. En dat is belangrijk voor een festival als Pinkpop, dat op headliners drijft. Maar hoe ruim is de keuze? Robbie Williams komt voor de derde keer en sluit net als in 2015 een festivaldag af. De Red Hot Chili Peppers vieren dit jaar hun Pinkpoplustrum en mogen net als in 2006 en 2016 het licht op het hoofdpodium uitdoen.

‘We maken ons wel een beetje zorgen over de headliners. Die moeten moeiteloos tienduizenden mensen trekken en ideaal gezien alleen bij ons in Nederland spelen dat jaar’, zegt Niek Murray, festivalmanager van Pinkpop. ‘De poule waar we uit putten bestaat nu uit ongeveer vijftien acts, maar bands als Pearl Jam en Metallica worden ook een dagje ouder, daar komt een natuurlijk einde aan.’

De subtop
Volgens Murray kan ‘de echte Pinkpopheadliner’ een dingetje worden in de toekomst. ‘In het verleden hebben we Arctic Monkeys gehad, dat is een relatief jonge act. Stromae zou kunnen doorgroeien en we houden Harry Styles in de gaten’, vertelt hij. ‘Billie Eilish zou het nu ook zeker kunnen.’

Maar die staat dit jaar op Lowlands, net als Pinkpop een festival dat door Mojo wordt geprogrammeerd. Murray noemt het pech dat Eilish niet in Landgraaf optreedt. ‘Ze was niet beschikbaar in ons weekend.’

‘Een hoofdact op Pinkpop moet een veld met 70.000 bezoekers kunnen vermaken’
Waar een hoofdact op Pinkpop een veld met 70.000 bezoekers moet kunnen vermaken, geldt dat voor Lowlands niet. Daar passen in de Alpha, de grootste tent van het festival, 40.000 tot 45.000 mensen. ‘Lowlands is drie dagen lang een kleine stad, waar mensen niet direct voor één headliner, maar voor de totaalbeleving komen. Bij ons komen dus meerdere acts in aanmerking als afsluiter’, zegt festivaldirecteur Eric van Eerdenburg.

‘We richten ons op de subtop, maar dan wel die acts die op de weg omhoog zijn. Daarom hebben we bijvoorbeeld Muse en Foo Fighters als headliners gehad in het verleden. Die zijn nu onbetaalbaar voor ons.’

Volgens festivalonderzoeker Martijn Mulder, van de Erasmus Universiteit, is de headlinervijver waar Pinkpop in vist fors kleiner dan die van Lowlands. ‘Lowlands kan prima een keer een Nederlandse act als De Staat laten afsluiten, voor Pinkpop is dat niet het geval. Dat moet echt een grote naam hebben.’

Dat een grote naam als Billie Eilish beschikbaar was voor een optreden in Biddinghuizen, was een buitenkansje voor Van Eerdenburg. ‘Billie Eilish is de superster voor onze doelgroep. Kijk, ze is nog geen gearriveerde superster, zoals Beyoncé of Rihanna. Die kan ik al helemaal niet meer betalen. Billie Eilish eigenlijk ook niet, maar we hebben haar toch geboekt.’

Miljoen euro
‘De festivalmarkt wordt steeds meer een winner-takes-all-markt, waarin een relatief klein aantal supersterren veel controle uitoefent’, zegt onderzoeker Mulder. ‘Ik denk dat de zorgen van organisatoren niet alleen zitten in de vraag of headliners beschikbaar zijn, maar ook of ze nog betaalbaar zijn.’

Dat laatste beaamt Murray van Pinkpop. Tot 2006 hanteerde oprichter Jan Smeets de stelregel dat hij maximaal een miljoen euro aan zijn programmering wilde besteden. ‘Maar in 2005 hadden we mede daardoor een minder geslaagd programma. Voor 2006 hebben we toen de Red Hot Chili Peppers geboekt en daarmee schoot het programmabudget voor het eerst door de 1 miljoen euro heen. Nu zijn we het tienvoudige kwijt aan artiesten en de grootste hap daarvan gaat naar de drie headliners.’

Steeds duurder
Pinkpop besteedt dit jaar tien procent meer aan de programmering dan vorig jaar. De helft van het totale budget is gereserveerd voor de artiesten. Lowlands wil hier geen inzage in geven. In zijn algemeenheid geldt wel: hoe meer geld de hoofdacts vragen, hoe hoger de kosten voor de festivals. Mede daardoor worden festivals steeds duurder.

Bezoekers van Pinkpop zagen de prijs voor een dagkaart stijgen van 120 euro naar 135 euro en toegang voor het hele weekend kost dit jaar 275 euro, 30 euro meer dan vorig jaar. Weekendfestival Lowlands werd 55 euro duurder en kost voor het eerst meer dan 300 euro.

‘De vraag is welke artiesten de potentie hebben door te groeien naar hoofdact van de toekomst’
‘Duurdere artiesten zijn verantwoordelijk voor maximaal 10 procent van de kostenstijging’, zegt Van Eerdenburg. ‘De grootste stijging zit ’m in bedrijven die personeel leveren, zoals voor schoonmaak en beveiliging’, zegt Murray. ‘Personeel vinden is moeilijk, dus krijgen mensen meer betaald. De gestegen kosten van zaken als tenten, producten en hekwerk zijn te herleiden tot onder meer hogere transportkosten.’

Het uitverkopen van een festival is erg belangrijk. De slecht bezochte editie van 2005 was financieel een ramp voor Pinkpop. Lowlands verkoopt in de regel sneller uit dan Pinkpop, dat afhankelijker is van grote namen.

‘Voor Pinkpop is een headliner erg belangrijk. We hebben een stabiele basis van bezoekers die uit de regio komen’, zegt Murray. ‘Voor hen is een grote naam iets minder belangrijk, maar iets meer dan de helft van de bezoekers trekken we met de grote namen. Een minder bekende headliner betekent fors minder bezoekers.’

Nu supersterren als de Rolling Stones, de Red Hot Chili Peppers en Foo Fighters op leeftijd raken, is de hamvraag welke artiesten de potentie hebben door te groeien naar hoofdact van de toekomst.

‘Dat kan een probleem worden’, zegt festivalonderzoeker Mulder. ‘Bij podia zie je dat de grote zalen relatief vol zijn en snel uitverkopen, maar veel kleine zaaltjes, met minder bekende artiesten, lijken steeds meer moeite te hebben genoeg tickets te verkopen, vooral na corona. Dat zag je ook op festivals; bij minder bekende acts kwamen vorig jaar minder mensen kijken.’

Volgens Mulder komt het doordat de mensen minder openstaan voor verrassing. ‘Vooral jongvolwassenen moeten de hele dag “aan” staan; aan onbekende muziek is dan minder behoefte.’ Dat ziet hij terug in het feit dat weekendfestivals als Lowlands en Down The Rabbit Hole veel sneller uitverkopen dan festivals met dagkaarten. ‘Mensen willen ontsnappen, zich even onderdompelen en loskomen van de druk van alledag. Escapisme.’

Van Eerdenburg deelt de analyse van Mulder dat de minder bekende acts vorig jaar op Lowlands minder mensen trokken, maar hij wijt dat aan corona. ‘Mensen hebben een paar jaar geen nieuwe acts in clubs kunnen bekijken. Dus zagen we een trek naar alles wat op de radio bekend was geworden.’

‘Spotify-algoritmes doen dan hun werk, waardoor mensen minder nieuwe muziek voorgeschoteld krijgen. Ik verwacht dat de tenten bij de onbekende acts dit jaar op Lowlands ook weer volstromen.’

Bovenzaal van Paradiso
Clubshows en de kleine tenten op Lowlands zijn onderdeel van de weg die een toekomstige hoofdact idealiter moet afleggen. ‘We denken als Pinkpop met Mojo mee met de carrière van een act, dus ook met de carrière van een potentiële Pinkpopheadliner’, zegt Murray. ‘We kijken goed of een dergelijke act bijvoorbeeld nog een jaar op Lowlands kan spelen voordat die rijp is voor ons.’

Mojo investeert al jaren in de carrière van artiesten. ‘Een optreden van een relatief onbekende act in de bovenzaal van Paradiso kan qua kosten niet uit’, zegt Van Eerdenburg. ‘Dan kijken we of we meer optredens kunnen regelen. Daar verdienen we niets op, maar als we aan de onderkant blijven investeren, creëren we vanzelf nieuwe headliners voor festivals.’
 
  • Leuk
Waarderingen: T. Roses en wenteldave
Volgens Murray kan ‘de echte Pinkpopheadliner’ een dingetje worden in de toekomst. ‘In het verleden hebben we Arctic Monkeys gehad, dat is een relatief jonge act. Stromae zou kunnen doorgroeien en we houden Harry Styles in de gaten’, vertelt hij. ‘Billie Eilish zou het nu ook zeker kunnen.
Stromae zou kunnen doorgroeien? Ze houden Styles (die meerdere Arena's uitverkoopt) in de gaten? Pfff.
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman
Grote namen gezocht


Hoofdacts zijn voor muziekfestivals van levensbelang. Maar de keuze is beperkt en grote acts als The Rolling Stones en Red Hot Chili Peppers raken op leeftijd.


Met Pink, Robbie Williams en de Red Hot Chili Peppers is het Pinkpop weer gelukt drie grote hoofdacts te strikken. En dat is belangrijk voor een festival als Pinkpop, dat op headliners drijft. Maar hoe ruim is de keuze? Robbie Williams komt voor de derde keer en sluit net als in 2015 een festivaldag af. De Red Hot Chili Peppers vieren dit jaar hun Pinkpoplustrum en mogen net als in 2006 en 2016 het licht op het hoofdpodium uitdoen.

‘We maken ons wel een beetje zorgen over de headliners. Die moeten moeiteloos tienduizenden mensen trekken en ideaal gezien alleen bij ons in Nederland spelen dat jaar’, zegt Niek Murray, festivalmanager van Pinkpop. ‘De poule waar we uit putten bestaat nu uit ongeveer vijftien acts, maar bands als Pearl Jam en Metallica worden ook een dagje ouder, daar komt een natuurlijk einde aan.’

De subtop
Volgens Murray kan ‘de echte Pinkpopheadliner’ een dingetje worden in de toekomst. ‘In het verleden hebben we Arctic Monkeys gehad, dat is een relatief jonge act. Stromae zou kunnen doorgroeien en we houden Harry Styles in de gaten’, vertelt hij. ‘Billie Eilish zou het nu ook zeker kunnen.’

Maar die staat dit jaar op Lowlands, net als Pinkpop een festival dat door Mojo wordt geprogrammeerd. Murray noemt het pech dat Eilish niet in Landgraaf optreedt. ‘Ze was niet beschikbaar in ons weekend.’

‘Een hoofdact op Pinkpop moet een veld met 70.000 bezoekers kunnen vermaken’
Waar een hoofdact op Pinkpop een veld met 70.000 bezoekers moet kunnen vermaken, geldt dat voor Lowlands niet. Daar passen in de Alpha, de grootste tent van het festival, 40.000 tot 45.000 mensen. ‘Lowlands is drie dagen lang een kleine stad, waar mensen niet direct voor één headliner, maar voor de totaalbeleving komen. Bij ons komen dus meerdere acts in aanmerking als afsluiter’, zegt festivaldirecteur Eric van Eerdenburg.

‘We richten ons op de subtop, maar dan wel die acts die op de weg omhoog zijn. Daarom hebben we bijvoorbeeld Muse en Foo Fighters als headliners gehad in het verleden. Die zijn nu onbetaalbaar voor ons.’

Volgens festivalonderzoeker Martijn Mulder, van de Erasmus Universiteit, is de headlinervijver waar Pinkpop in vist fors kleiner dan die van Lowlands. ‘Lowlands kan prima een keer een Nederlandse act als De Staat laten afsluiten, voor Pinkpop is dat niet het geval. Dat moet echt een grote naam hebben.’

Dat een grote naam als Billie Eilish beschikbaar was voor een optreden in Biddinghuizen, was een buitenkansje voor Van Eerdenburg. ‘Billie Eilish is de superster voor onze doelgroep. Kijk, ze is nog geen gearriveerde superster, zoals Beyoncé of Rihanna. Die kan ik al helemaal niet meer betalen. Billie Eilish eigenlijk ook niet, maar we hebben haar toch geboekt.’

Miljoen euro
‘De festivalmarkt wordt steeds meer een winner-takes-all-markt, waarin een relatief klein aantal supersterren veel controle uitoefent’, zegt onderzoeker Mulder. ‘Ik denk dat de zorgen van organisatoren niet alleen zitten in de vraag of headliners beschikbaar zijn, maar ook of ze nog betaalbaar zijn.’

Dat laatste beaamt Murray van Pinkpop. Tot 2006 hanteerde oprichter Jan Smeets de stelregel dat hij maximaal een miljoen euro aan zijn programmering wilde besteden. ‘Maar in 2005 hadden we mede daardoor een minder geslaagd programma. Voor 2006 hebben we toen de Red Hot Chili Peppers geboekt en daarmee schoot het programmabudget voor het eerst door de 1 miljoen euro heen. Nu zijn we het tienvoudige kwijt aan artiesten en de grootste hap daarvan gaat naar de drie headliners.’

Steeds duurder
Pinkpop besteedt dit jaar tien procent meer aan de programmering dan vorig jaar. De helft van het totale budget is gereserveerd voor de artiesten. Lowlands wil hier geen inzage in geven. In zijn algemeenheid geldt wel: hoe meer geld de hoofdacts vragen, hoe hoger de kosten voor de festivals. Mede daardoor worden festivals steeds duurder.

Bezoekers van Pinkpop zagen de prijs voor een dagkaart stijgen van 120 euro naar 135 euro en toegang voor het hele weekend kost dit jaar 275 euro, 30 euro meer dan vorig jaar. Weekendfestival Lowlands werd 55 euro duurder en kost voor het eerst meer dan 300 euro.

‘De vraag is welke artiesten de potentie hebben door te groeien naar hoofdact van de toekomst’
‘Duurdere artiesten zijn verantwoordelijk voor maximaal 10 procent van de kostenstijging’, zegt Van Eerdenburg. ‘De grootste stijging zit ’m in bedrijven die personeel leveren, zoals voor schoonmaak en beveiliging’, zegt Murray. ‘Personeel vinden is moeilijk, dus krijgen mensen meer betaald. De gestegen kosten van zaken als tenten, producten en hekwerk zijn te herleiden tot onder meer hogere transportkosten.’

Het uitverkopen van een festival is erg belangrijk. De slecht bezochte editie van 2005 was financieel een ramp voor Pinkpop. Lowlands verkoopt in de regel sneller uit dan Pinkpop, dat afhankelijker is van grote namen.

‘Voor Pinkpop is een headliner erg belangrijk. We hebben een stabiele basis van bezoekers die uit de regio komen’, zegt Murray. ‘Voor hen is een grote naam iets minder belangrijk, maar iets meer dan de helft van de bezoekers trekken we met de grote namen. Een minder bekende headliner betekent fors minder bezoekers.’

Nu supersterren als de Rolling Stones, de Red Hot Chili Peppers en Foo Fighters op leeftijd raken, is de hamvraag welke artiesten de potentie hebben door te groeien naar hoofdact van de toekomst.

‘Dat kan een probleem worden’, zegt festivalonderzoeker Mulder. ‘Bij podia zie je dat de grote zalen relatief vol zijn en snel uitverkopen, maar veel kleine zaaltjes, met minder bekende artiesten, lijken steeds meer moeite te hebben genoeg tickets te verkopen, vooral na corona. Dat zag je ook op festivals; bij minder bekende acts kwamen vorig jaar minder mensen kijken.’

Volgens Mulder komt het doordat de mensen minder openstaan voor verrassing. ‘Vooral jongvolwassenen moeten de hele dag “aan” staan; aan onbekende muziek is dan minder behoefte.’ Dat ziet hij terug in het feit dat weekendfestivals als Lowlands en Down The Rabbit Hole veel sneller uitverkopen dan festivals met dagkaarten. ‘Mensen willen ontsnappen, zich even onderdompelen en loskomen van de druk van alledag. Escapisme.’

Van Eerdenburg deelt de analyse van Mulder dat de minder bekende acts vorig jaar op Lowlands minder mensen trokken, maar hij wijt dat aan corona. ‘Mensen hebben een paar jaar geen nieuwe acts in clubs kunnen bekijken. Dus zagen we een trek naar alles wat op de radio bekend was geworden.’

‘Spotify-algoritmes doen dan hun werk, waardoor mensen minder nieuwe muziek voorgeschoteld krijgen. Ik verwacht dat de tenten bij de onbekende acts dit jaar op Lowlands ook weer volstromen.’

Bovenzaal van Paradiso
Clubshows en de kleine tenten op Lowlands zijn onderdeel van de weg die een toekomstige hoofdact idealiter moet afleggen. ‘We denken als Pinkpop met Mojo mee met de carrière van een act, dus ook met de carrière van een potentiële Pinkpopheadliner’, zegt Murray. ‘We kijken goed of een dergelijke act bijvoorbeeld nog een jaar op Lowlands kan spelen voordat die rijp is voor ons.’

Mojo investeert al jaren in de carrière van artiesten. ‘Een optreden van een relatief onbekende act in de bovenzaal van Paradiso kan qua kosten niet uit’, zegt Van Eerdenburg. ‘Dan kijken we of we meer optredens kunnen regelen. Daar verdienen we niets op, maar als we aan de onderkant blijven investeren, creëren we vanzelf nieuwe headliners voor festivals.’
Tja dat krijg je van jarenlang je festivals koppig te laten afhangen aan die ene naam bovenaan. Nu weer: op de lineup poster staat hun headliner in fontgrootte 100 en de rest is amper te lezen. Als je zelf niet mee wil met de tijd, Niek...

* surprised Pikachu face *

Arctic Monkeys als jongere headliner noemen ook... 😅 Die mannen staan ook al bijna 20 jaar de festivals af te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje
Toch leuk om even te vermelden. Het gaat blijkbaar beter met de gezondheid van Peter Frampton. Hij voelt zich dusdanig goed dat hij zijn tour heeft verlengd met data komende zomer door Amerika. Hij heeft er zelfs een persbericht doen uitgaan want hij was eigenlijk net gestopt. Wie weet iets voor bv Bospop 2024 of wat anders. Hij tourt in ieder geval nog even door.
 

Laten we beginnen met Lowlands. De fan die dit jaar geen kaartje wist te bemachtigen kan op het handelsplatform van Ticketmaster ruim 100 euro meer kwijt zijn. Dat komt op de buitenwereld niet fraai over.

“Ik denk dat dit wel meevalt. Er is een verschil met wat er in de media gebeurt en met wat er met het publiek gebeurt. Vorig jaar was Lowlands ook snel uitverkocht. Toen kwamen er ook duurdere tickets meteen verkrijgbaar op Ticketswap. Daar hoorde je toen niemand over.”
Wereldvreemd iig. En dat bij vraag één.

Kamerleden zeggen als er niets verandert en Ticketmaster blijft vrij spel houden, dan komt de toegankelijkheid van concerten en festivals in gevaar.

“Soms vraag ik mij af wat de politiek nou eigenlijk wil. Wij strijden al decennialang tegen handel in tickets. We hebben rechtszaken gevoerd tegen handelaren, hebben jarenlang met Kamerleden om tafel gezeten. We hebben ons hard gemaakt voor een wet, die destijds sneuvelde in de Eerste Kamer. We hebben met een technische oplossing een begrenzing van 20 procent winstmarge gerealiseerd, waarmee woekerwinsten aan banden zijn gelegd.
Ze zijn fel tegen handelaren....

Het gaat de politiek vooral om de dynamische ticketprijzen en om die 20 procent winstmarge voor de verkoper. Ticketmaster profiteert daar indirect ook van in de doorverkoop.

“Als de politiek vindt dat die 20 procent moet verdwijnen, prima. Daar staan wij niet onwelwillend tegenover. Ik vind het alleen opmerkelijk dat hier opeens zo’n punt van wordt gemaakt. Ticketswap doet dit al jarenlang, daar hoorde je niemand over. Ik vraag mij af wat hier misgaat. Bovendien: is het consumentvriendelijk als de overheid zegt: jij mag ook in het geval van schaarste geen winst maken op een ticket? Ik vraag het mij af.
En staan niet onwelwillend tegenover het verlagen van de winstmarge maar vinden het wel wat consumentonvriendelijk tegenover handelaren?

“En daarbij: op een moment dat de verkoop via Ticketmaster alleen maar tegen 100 procent mag zijn, dan heb je mensen die denken: hallo mijn kaartje is veel meer waard. Dan ga ik buiten Ticketmaster om. Dat lijkt me niet wenselijk, omdat je dan geen gegarandeerde toegang hebt.
Ah, nee. Dan zijn ze gewoon de extra inkomsten kwijt.

Meh.
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread