Volgens mij deelden een aantal mensen een tijdje terug een top 10 optredens waar ze het meest naar uitkijken. Inmiddels heeft de voorpret bij mij het niveau bereikt, dat ik mij ook wel aan zo’n lijstje wil wagen:
1 -My Dying Bride - Dé ontdekking van deze editie voor mij, gelijk ook de zwaarste clash, om mijn keuze te verantwoorden aan mezelf soorteer ik er gewoon op voor dat dit de show van het weekend gaat worden.
2 - Gojira - Mega strakke liveband, fantastisch nummers, in het donker op main. Recept voor een topshow. Heb ze al vaker gezien maar ik heb een voorgevoel dat dit straks mijn favoriet gaat zijn.
3 - Slipknot - Bucket list item. Niet mijn favoriete muziek om te luisteren, daarom niet op 1, maar ik vind het wel hele coole muziek die live volgens mij in kan slaan als een bom. Dat hoop ik althans!
4 - Insomnium - Lorna Shore - Katatonia - Deze noem ik gewoon samen, gedeelde vierde plaats, omdat ik dat een heerlijk rijtje vind om achter elkaar te gaan zien. Ik hoop dat het goede live bands zijn, allemaal eerste keer dat ik ze zie maar zeer goed op plaat in ieder geval.
5 - Draconian - Ook een nieuwe ontdekking uit de line up voor mij, maar prachtige muziek. Als die gelaagdheid in de live mix goed doorkomt heb je een heerlijk concert. Ik moet denken aan Fleshgod Apocalypse, waarbij de klassieke piano en stemmen ook klaarhelder door de muur van death metal heen snijden. Zoiets hoop ik op.
6 - Antimatter - Het begint een patroon te worden. Nieuwe ontdekkingen, die ook goed gewaardeerd worden hier op het forum, kijk ik het meeste naar uit blijkbaar. Ook weer goed op plaat en schijnbaar een goede live reputatie.
7 - Kreator - Heel benieuwd hoeveel erergie ik bij aanvang van die show zal hebben. Aan het einde zullen alle laatste beetjes op zijn denk ik…
8 - Hippotraktor - Perfect mijn ding: een lekkere stevige zondagsopener in de tent. Vorig jaar was de eer aan Amenra in de TWO van BKS. Dit jaar eens zien hoe hun landgenoten het er op een thuiswedstrijd vanaf brengen.
9 - Machine Head - Niet een headliner waar ik op hoopte, wel een hele dikke bonus. Ken niet alles van ze maar ik ga lekker vooraan staan en het over me heen laten komen. Volgens mij gaan die het hele veld plat spelen.
10 - Noctem - Ook de zaterdag kent een fijne openingsact. Soms hoor je een band voor het eerst, en klikt het gewoon direct. Dat had ik met Noctem. Lijkt een ervaren live band, dus ik denk dat we bij hen in goede handen zijn om door wakker geschud te worden.
Eervolle vermeldingen voor de rest van de zaterdagse Metal Dome reeks, naast het al genoemde Draconian kijk ik ook uit naar Soen, Antimatter, Solstafir en Sleep Token (ongeveer in die volgorde) maar ik kijk meer uit naar die dag als geheel dan naar elke individuele show. En nog shout outs naar Haken (maar die heb ik al gezien deze tour), Clutch, en Orange Goblin.