Graspop Metal Meeting 2023

Kevinmeteenk

Campingartiest
17 mei 2023
71
138
Ooit naar the Scorpions geweest in het sportpaleis redelijk kort na de aanslagen in de bataclan.
Middenplein zitplaatsen met megaveel security, togen dicht tijdens de show, opstaan mocht zelfs niet of er stond security langs u.
Een van de raarste optredens wat ik ooit gezien heb.
Ik geloof dat ik 1 dag (of iig binnen enkele dagen) na die aanslag naar Danko Jones in Groningen ging. Er was toen ook zodanig veel beveiliging dat ik me daar juist ongemakkelijk door voelde. Mocht wel gewoon gedanst en gepit worden overigens!
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.616
7.332
Ik geloof dat ik 1 dag (of iig binnen enkele dagen) na die aanslag naar Danko Jones in Groningen ging. Er was toen ook zodanig veel beveiliging dat ik me daar juist ongemakkelijk door voelde. Mocht wel gewoon gedanst en gepit worden overigens!

Had ook de dag erop een concert van Mötley Crüe in Düsseldorf, was voornamelijk bij de ingang dat je er veel van merkte met maar één deurtje open waar iedereen doorheen moest met extra controles, paar dagen later nog Judas Priest in de 013, toen was het ook nog een flinke rij maar ging het al wel soepeler
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

won666

Support act
17 mei 2019
1.169
1.229
Ik ben vlak na die aanslagen naar Slayer en Anthrax geweest ik AB Brussel. Ook zeer uitgebreide controle Toen aan de ingang maar er werd wel voldoende gemosht en gecrowdsurft
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.151
7.378
Ja ik wist wel dat Powerwolf niet zou komen hoor, maar ik had het wel leuk gevonden hahaha! En ook ik had wel gehoopt op Metallica, maar ook daar was ik al helemaal niet vanuit gegaan.
Maar afgezien daarvan ben ik wel echt heel blij met de line up van dit jaar! Afgezien van Def Leppard dan, daar kan ik echt niks mee. Daar hadden ze voor mij echt iets leukers kunnen plaatsen, maar ja, voor ieder wat wils denk ik dan maar.
tja iedereen had wel verwacht dat Def Leppard er ging staan maar eigenlijk niemand had verwacht dat dit als headliner zou zijn.
toen we erachter kwamen dat Def Leppard ook een mainstage ging afsluiten, in plaats van subben voor Motley, was de teleurstelling hier op het forum ook wel vrij groot volgens mij. dan hebben ze dan bij Hellfest bijvoorbeeld beter voor elkaar.

Normaal wil ik ongeveer 1 headliner per dag zien van de 2, dit jaar is het een beetje anders voor mij omdat ik de 2 headliners van vrijdag en de 2 headliners van zaterdag wil zien en de headliners van de andere dagen me minder interesseren. Geloof niet dat ik ooit 2 must see headliners direct na elkaar heb gehad. dat worden 2 zware avonden haha
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.442
En nu over naar Nothing More. Toch een kleine ontdekking dit jaar. Ik durf de voorspelling aan dat dit best een grote band kan worden. Geslaagde combinatie van melodie en wat stevigere muziek, schuurt soms een beetje richting de metalcore. Kan daardoor een wat breder publiek aanspreken, zie ze bijvoorbeeld ook op een Werchter staan. Zal niet voor iedereen weggelegd zijn, maar ben erg benieuwd hoe hun live show gaat over komen
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Nightrage

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.327
5.817
Volgens mij deelden een aantal mensen een tijdje terug een top 10 optredens waar ze het meest naar uitkijken. Inmiddels heeft de voorpret bij mij het niveau bereikt, dat ik mij ook wel aan zo’n lijstje wil wagen:

1 - My Dying Bride - Dé ontdekking van deze editie voor mij, gelijk ook de zwaarste clash, om mijn keuze te verantwoorden aan mezelf soorteer ik er gewoon op voor dat dit de show van het weekend gaat worden.
2 - Gojira - Mega strakke liveband, fantastische nummers, in het donker op main. Recept voor een topshow. Heb ze al vaker gezien maar ik heb een voorgevoel dat dit straks mijn favoriet gaat zijn.
3 - Slipknot - Bucket list item. Niet mijn favoriete muziek om te luisteren, daarom niet op 1, maar ik vind het wel hele coole muziek die live volgens mij in kan slaan als een bom. Dat hoop ik althans!
4 - Insomnium - Lorna Shore - Katatonia - Deze noem ik gewoon samen, gedeelde vierde plaats, omdat ik dat een heerlijk rijtje vind om achter elkaar te gaan zien. Ik hoop dat het goede live bands zijn, allemaal eerste keer dat ik ze zie maar zeer goed op plaat in ieder geval.
5 - Draconian - Ook een nieuwe ontdekking uit de line up voor mij, maar prachtige muziek. Als die gelaagdheid in de live mix goed doorkomt heb je een heerlijk concert. Ik moet denken aan Fleshgod Apocalypse, waarbij de klassieke piano en stemmen ook klaarhelder door de muur van death metal heen snijden. Zoiets hoop ik op.
6 - Antimatter - Het begint een patroon te worden. Nieuwe ontdekkingen, die ook goed gewaardeerd worden hier op het forum, kijk ik het meeste naar uit blijkbaar. Ook weer goed op plaat en schijnbaar een goede live reputatie.
7 - Kreator - Heel benieuwd hoeveel erergie ik bij aanvang van die show zal hebben. Aan het einde zullen alle laatste beetjes op zijn denk ik…
8 - Hippotraktor - Perfect mijn ding: een lekkere stevige zondagsopener in de tent. Vorig jaar was de eer aan Amenra in de TWO van BKS. Dit jaar eens zien hoe hun landgenoten het er op een thuiswedstrijd vanaf brengen.
9 - Machine Head - Niet een headliner waar ik op hoopte, wel een hele dikke bonus. Ken niet alles van ze maar ik ga lekker vooraan staan en het over me heen laten komen. Volgens mij gaan die het hele veld plat spelen.
10 - Noctem - Ook de zaterdag kent een fijne openingsact. Soms hoor je een band voor het eerst, en klikt het gewoon direct. Dat had ik met Noctem. Lijkt een ervaren live band, dus ik denk dat we bij hen in goede handen zijn om door wakker geschud te worden.

Eervolle vermeldingen voor de rest van de zaterdagse Metal Dome reeks, naast het al genoemde Draconian kijk ik ook uit naar Soen, Antimatter, Solstafir en Sleep Token (ongeveer in die volgorde) maar ik kijk meer uit naar die dag als geheel dan naar elke individuele show. En nog shout outs naar Haken (maar die heb ik al gezien deze tour), Clutch, en Orange Goblin.
 
Laatst bewerkt:

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
889
984
Gitarist van Architects vertrekt uit de band/wordt uit de band gesmeten.
Volgens hun instapost werd de verstandhouding moeilijker en hebben ze dan maar gekozen om de samenwerking stop te zetten.
De gitarist is tevens ook de frontman van sylosis. Hiervan zou volgend jaar een nieuwe cd komen.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.390
6.639
Volgens mij deelden een aantal mensen een tijdje terug een top 10 optredens waar ze het meest naar uitkijken. Inmiddels heeft de voorpret bij mij het niveau bereikt, dat ik mij ook wel aan zo’n lijstje wil wagen:

1 -My Dying Bride - Dé ontdekking van deze editie voor mij, gelijk ook de zwaarste clash, om mijn keuze te verantwoorden aan mezelf soorteer ik er gewoon op voor dat dit de show van het weekend gaat worden.
2 - Gojira - Mega strakke liveband, fantastisch nummers, in het donker op main. Recept voor een topshow. Heb ze al vaker gezien maar ik heb een voorgevoel dat dit straks mijn favoriet gaat zijn.
3 - Slipknot - Bucket list item. Niet mijn favoriete muziek om te luisteren, daarom niet op 1, maar ik vind het wel hele coole muziek die live volgens mij in kan slaan als een bom. Dat hoop ik althans!
4 - Insomnium - Lorna Shore - Katatonia - Deze noem ik gewoon samen, gedeelde vierde plaats, omdat ik dat een heerlijk rijtje vind om achter elkaar te gaan zien. Ik hoop dat het goede live bands zijn, allemaal eerste keer dat ik ze zie maar zeer goed op plaat in ieder geval.
5 - Draconian - Ook een nieuwe ontdekking uit de line up voor mij, maar prachtige muziek. Als die gelaagdheid in de live mix goed doorkomt heb je een heerlijk concert. Ik moet denken aan Fleshgod Apocalypse, waarbij de klassieke piano en stemmen ook klaarhelder door de muur van death metal heen snijden. Zoiets hoop ik op.
6 - Antimatter - Het begint een patroon te worden. Nieuwe ontdekkingen, die ook goed gewaardeerd worden hier op het forum, kijk ik het meeste naar uit blijkbaar. Ook weer goed op plaat en schijnbaar een goede live reputatie.
7 - Kreator - Heel benieuwd hoeveel erergie ik bij aanvang van die show zal hebben. Aan het einde zullen alle laatste beetjes op zijn denk ik…
8 - Hippotraktor - Perfect mijn ding: een lekkere stevige zondagsopener in de tent. Vorig jaar was de eer aan Amenra in de TWO van BKS. Dit jaar eens zien hoe hun landgenoten het er op een thuiswedstrijd vanaf brengen.
9 - Machine Head - Niet een headliner waar ik op hoopte, wel een hele dikke bonus. Ken niet alles van ze maar ik ga lekker vooraan staan en het over me heen laten komen. Volgens mij gaan die het hele veld plat spelen.
10 - Noctem - Ook de zaterdag kent een fijne openingsact. Soms hoor je een band voor het eerst, en klikt het gewoon direct. Dat had ik met Noctem. Lijkt een ervaren live band, dus ik denk dat we bij hen in goede handen zijn om door wakker geschud te worden.

Eervolle vermeldingen voor de rest van de zaterdagse Metal Dome reeks, naast het al genoemde Draconian kijk ik ook uit naar Soen, Antimatter, Solstafir en Sleep Token (ongeveer in die volgorde) maar ik kijk meer uit naar die dag als geheel dan naar elke individuele show. En nog shout outs naar Haken (maar die heb ik al gezien deze tour), Clutch, en Orange Goblin.
Mooi lijstje! Op Noctem na ook allemaal mustsees voor mij. Mooi ook dat My Dying Bride je zo gepakt heeft! Hoop voor jou en voor mezelf dat ze dit keer weer betoverend zijn. Mijn ervaringen met MDB shows op Graspop variëren tot nu toe van goed naar één van de beste shows van het weekend.

Weet niet zeker meer of we het daar al eerder over hadden gehad, maar het verbaast me wel ergens dat jij Slipknot nog nooit eerder hebt gezien. Daar ben ik best wel jaloers op, want als je dat voor het eerst gaat meemaken dan zal het enkel nog meer indruk maken. Ik heb ze al een paar keer gezien, maar ga ze ook dit keer zeker niet overslaan. Gewoon een steengoede liveband en inmiddels zo'n uitgebreide catalogus met goeie songs dat het bij uitstek een show is die van begin tot eind boeit.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.327
5.817
Weet niet zeker meer of we het daar al eerder over hadden gehad, maar het verbaast me wel ergens dat jij Slipknot nog nooit eerder hebt gezien. Daar ben ik best wel jaloers op, want als je dat voor het eerst gaat meemaken dan zal het enkel nog meer indruk maken. Ik heb ze al een paar keer gezien, maar ga ze ook dit keer zeker niet overslaan. Gewoon een steengoede liveband en inmiddels zo'n uitgebreide catalogus met goeie songs dat het bij uitstek een show is die van begin tot eind boeit.
Ja, typisch zo’n band waar ik niet direct een los ticket voor zou kopen, maar die me altijd al heel vet heeft geleken om op een festival gezien. En de Graspop edities waar ze recent opgetreden hebben, waren net de edities dat ik, om wat voor reden dan ook, niet ging. Dus eerste keer. Volgens mij kijkt ons hele groepje er ook erg naar uit, dus dat wordt samen genieten en los gaan haha :)
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
826
2.377
Ja, typisch zo’n band waar ik niet direct een los ticket voor zou kopen, maar die me altijd al heel vet heeft geleken om op een festival gezien. En de Graspop edities waar ze recent opgetreden hebben, waren net de edities dat ik, om wat voor reden dan ook, niet ging. Dus eerste keer. Volgens mij kijkt ons hele groepje er ook erg naar uit, dus dat wordt samen genieten en los gaan haha :)
Insomnium is zeker een goeie live band, vorig jaar gezien in Tivoli Utrecht :)
En sluit me voor een groot deel aan op je lijstje!

Edit: Slipknot ook nog niet eerder live gezien, erg benieuwd naar!
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.151
7.378
Slipknot voor het eerst zien (gmm 2015) is misschien wel het graspop optreden dat het meest indruk op me heeft gemaakt van alles dat ik heb gezien op 5 edities. Ik werd echt omver geblazen door die live show. Vrienden waar ik toen mee naar de show was zijn allemaal spontaan Slipknot fans geworden na dat optreden.

@Dr. Hannibal hopelijk ervaar jij het ook zo, ben benieuwd naar je ervaring straks
 

jasper79

Randprogramma
1 dec 2022
229
396
Ik had Electric Callboy ook wel een beetje verwacht en die had ik ook echt heel erg graag willen zien net als Powerwolf trouwens. Ook Fear Factory zou ik heel graag nog eens zien. Sowieso hou ik wel van die industriële ram muziek van FF.
Alleen bestaat Fear Factory niet meer. Het is tegenwoordig meer een coverband van ff met alleen Dino nog als origineel lid. Zonder Burton C Bell op zang is het toch stukken minder. ( uiteraard alleen maar mijn mening natuurlijk😉)
 
  • Leuk
Waarderingen: diaan en @Marc

jasper79

Randprogramma
1 dec 2022
229
396
Ok ram ik er ook ff een top 10 uit.

1. Gojira, tja wat moet je er van zeggen. Fantastische band met een geweldige live show. Echt 1 van mijn absolute must sees.

2. Machine Head, Ook zo’n band die niet alleen op plaat maar live steengoed is. Verschrikkelijk dat ze clashen met Meshuggah want ook die wilde ik heel graag zien. Maar ja dit is Machine fucking Head🤘.

3. Lorna Shore, met Will Ramos is de band gewoon nog beter geworden dan ze al waren en live gaat de tent letterlijk en figuurlijk omver geblazen worden!! Echte aanrader imo🤘😁.

4. My Dying Bride, ik vind de band geweldig maar op de 1 of andere manier nog nooit live gezien. Dat gaat nu dus zeker gebeuren.

5. Draconian, voor mij de ontdekking van 2022 ( ik kende ze nog niet echt🙈😱) dus die ga ik zeer zeker nu meepakken.

6. Kreator, old school thrash en live nog nooit teleurgesteld ( ik heb ze nu 5 of 6 keer gezien denk ik) voor mij ook een no brainer.

7. Marduk, snoeiharde blackmetal die ik toch stiekem laat in de avond had willen zien maar goed in de marquee is het donker genoeg om deze zwart geblakerde muziek tot zijn recht te laten komen.

8. Ice nine kills, nog niet live kunnen zien maar de laatste 3 platen vind ik geweldig dus ik ga ze zeker zien dit keer.

9. The Amity affliction, stonden al op mijn lijst maar na de nieuwe plaat ook gewoon mijn top 10 in. Wordt voor mij wellicht 1 van de verassingen.

10. Insomnium en Watain, ik kon niet kiezen dus gewoon omdat het kan! Beide duister de 1 iets steviger dan de ander🤘🤘
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken