Down The Rabbit Hole 2023

yumi

Campingartiest
27 jun 2019
98
174
"Dan stel je je eigen pleziertje boven neergeknalde advocaten met gezin. Kan, iedereen bepaalt z’n eigen morele grenzen, maar kom daar dan ook voor uit, en vertroebel de discussie niet met “dronken mensen zijn ook irritant!”.

Super off topic wordt dit maar ik kom lekker met een moker langs:

Als er iemand bloed aan zijn handen heeft zijn het niet de gebruikers maar de conservatieve beleidsmakers van dit idiote beleid. Zij criminaliseren doelbewust de keten en de gebruikers en zetten ons belastinggeld via de politie in om dit alles nog gevaarlijker te maken. Je kan overigens paralellen trekken met het softdrugs gedoogbeleid, dat is ook zo'n beleid dat totaal niet in de realiteit gestoeld is.

Mijn mening is dat we veel te veel regels in NL hebben en de NL overheid is aantoonbaar in alle tijden een ontzettend slecht voorbeeld in netjes doen en menselijk gedrag vertonen. Denk aan toeslagen affaire, hoe om is gegaan met gaswinning in Groningen, mijnen sluiten zonder hulp aan regio, tata steel lekker laten gaan, boeren niet helpen maar wel laten vervuilen, DUO puinzooi, asielzoekers buiten laten verrotten, Rutte zonder actieve herinnering aan alles wat er toe doet, belastingdienst dat geld bij joden kwam innen na WOII, het koloniale verleden etc etc etc etc.

Ik ben zelf een stuk menselijker en netter dan dan die overheidsfiguren van ons met hun idiote regeltjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: mgbss

DanielNedelko

Randprogramma
4 jul 2022
105
202
Super off topic wordt dit maar ik kom lekker met een moker langs:

Als er iemand bloed aan zijn handen heeft zijn het niet de gebruikers maar de conservatieve beleidsmakers van dit idiote beleid. Zij criminaliseren doelbewust de keten en de gebruikers en zetten ons belastinggeld via de politie in om dit alles nog gevaarlijker te maken. Je kan overigens paralellen trekken met het softdrugs gedoogbeleid, dat is ook zo'n beleid dat totaal niet in de realiteit gestoeld is.

Mijn mening is dat we veel te veel regels in NL hebben en de NL overheid is aantoonbaar in alle tijden een ontzettend slecht voorbeeld in netjes doen en menselijk gedrag vertonen. Denk aan toeslagen affaire, hoe om is gegaan met gaswinning in Groningen, mijnen sluiten zonder hulp aan regio, tata steel lekker laten gaan, boeren niet helpen maar wel laten vervuilen, DUO puinzooi, asielzoekers buiten laten verrotten, Rutte zonder actieve herinnering aan alles wat er toe doet, belastingdienst dat geld bij joden kwam innen na WOII, het koloniale verleden etc etc etc etc.

Ik ben zelf een stuk menselijker en netter dan dan die overheidsfiguren van ons met hun idiote regeltjes.
Ik zeg ook helemaal niet dat dat beleid klopt. Sterker nog: volgens mij schreef ik juist dat ik ook vind dat het tijd wordt om dat te veranderen. Ik schreef ook nergens dat ik Heineken een lekker bedrijf vind, of dat zij niet aangepakt zouden moeten worden voor zaken die niet door de beugel kunnen.

Waar ik me aan stoor is de vervolgstap: dit beleid klopt volgens mij niet, dus ik leg het naast me neer en ik bepaal zelf wel wat goed is. Als we dat met z’n allen doen wordt het een teringzooi.
 
  • Leuk
Waarderingen: yumi en Timmetje

yumi

Campingartiest
27 jun 2019
98
174
Het ligt iets anders. Dat mensen iets gebruiken staat vast en is ook van alle tijden. Dat hoeft ook helemaal niet problematisch te zijn.

En toen kwamen er compleet random regels langs die dat opeens criminaliseren en de problemen juist vergroten.

Niet gek dat niemand daar wat mee kan.

Je ziet dat met onzin regels vaker terug. Denk aan streng gelovige of zeer conservatieve gebieden waar iets eigenlijk niet mag of kan volgens de gemeenschap, maar de mensen het toch stiekem doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Cooklu

DanielNedelko

Randprogramma
4 jul 2022
105
202
Het ligt iets anders. Dat mensen iets gebruiken staat vast en is ook van alle tijden. Dat hoeft ook helemaal niet problematisch te zijn.

En toen kwamen er compleet random regels langs die dat opeens criminaliseren en de problemen juist vergroten.

Niet gek dat niemand daar wat mee kan.

Je ziet dat met onzin regels vaker terug. Denk aan streng gelovige of zeer conservatieve gebieden waar iets eigenlijk niet mag of kan volgens de gemeenschap, maar de mensen het toch stiekem doen.
…maar het is niet meer stiekem. De cirkel is rond, want dat is precies waar deze discussie mee begon. Het is totaal sociaal geaccepteerd. Sterker nog, je bent maar een zeurpiet als je er wat van durft te zeggen.

Volgens mij komt het hierop neer: dat het beleid achterloopt bij de realiteit is wel duidelijk, maar als dat dan zo is, heb je als gebruiker dan een verantwoordelijkheid mbt georganiseerde drugscriminaliteit, of ligt die voor 100% bij “de politiek”? Dat is denk ik de kern van het meningsverschil.

Maar goed. Misschien moeten we terug naar DTRH.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mroizo, yumi en Timmetje

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Legalisering = normalisering. Daarom zou het voor de volksgezondheid gewoon beter niet vrij gegeven kunnen worden. Mijn vader was drugs & alcohol verslaafd, dus ik heb aardig van dichtbij meegemaakt wat het met mensen kan doen.

Als alcohol “nieuw” was dan hadden we dat natuurlijk vandaag de dag ook niet moeten toestaan. Idem met tabak en andere zaken. Je kan nooit alles tegenhouden. Criminaliteit zal ten alle tijden blijven bestaan, want er is geen meer innovatieve branche dan die van de (zware) criminaliteit.

Ik zie niet in wat legaliseren zou oplossen, je bent alleen de grens aan het verleggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Seventheen Seconds

yumi

Campingartiest
27 jun 2019
98
174
Nu, dat vond ik net een tegenvaller aan DTRH toen ik er was in 2019. Toen zag ik bijvoorbeeld dEUS, Rosalia en Janelle Monae spelen voor een vrij tam publiek. Die laatste was qua beleving echt een enorm verschil met RW (dezelfde show toen op beide festivals gezien). Bij Kamasi Washington en Olafur Arnalds was het zelfs te triest voor woorden, net door dat publiek.

M'n hart breekt ook wel een beetje als ik hoor hoe halfleeg de velden waren voor grotere namen als Phoebe Bridgers, Haim (beide nochtans echt passend op DTRH toch?), The Smile, Wilco en Erykah Badu vorig jaar. Net dat zijn zowat de namen die me naar daar hadden getrokken.
Erykah Badu verdiende die keer eigenlijk dat er helemaal niemand kwam opdagen. Door zelf niet te komen is dat toch wel dikke minachting voor het publiek, het festival en de andere artiesten die we er voor missen.

Haim lulde wat mij betreft veel te veel en had veel te langdradige flauwe skits. Dat was voor mij een andere laagvlieger, maar ik las nog wel dat anderen er van hadden genoten.

Ik vond Burna Boy dit jaar ook erg rustig als ik het vergelijk met Sofi Tukker of Froukje. Na The Blaze kwamen er nog wat mensen bij.

Maar vaak zijn al deze anekdotes ook momentopnames en zeggen ze ook veel over onszelf en hoe lekker we zelf meegaan in een show. Ik vond Haim toen heel slecht, maar een ander gaat er juist lekker op. Paolo Nutini was bij een ander festival lafjes, op DTRH zeer goed ontvangen. Ben Howard was voor velen achterin juist wat saai, maar vooraan was het genieten geblazen.

Het mooie van een festival is ook dat alles zo vluchtig is en je onmogelijk alles gaat kunnen zien, maar wel overal en nergens iets gaande is.
 

snoeperd

Randprogramma
6 jun 2019
110
105
Legalisering = normalisering. Daarom zou het voor de volksgezondheid gewoon beter niet vrij gegeven kunnen worden. Mijn vader was drugs & alcohol verslaafd, dus ik heb aardig van dichtbij meegemaakt wat het met mensen kan doen.

Als alcohol “nieuw” was dan hadden we dat natuurlijk vandaag de dag ook niet moeten toestaan. Idem met tabak en andere zaken. Je kan nooit alles tegenhouden. Criminaliteit zal ten alle tijden blijven bestaan, want er is geen meer innovatieve branche dan die van de (zware) criminaliteit.

Ik zie niet in wat legaliseren zou oplossen, je bent alleen de grens aan het verleggen
Met het verschil dat na crack en heroïne tabak en alcohol het hoogste scoren qua gevaren voor gezondheid en alles daaronder minder. Zeker xtc of psychedelica kennen toch weinig gevaren. Juist als je de relatief veiligere drugs zou legaliseren kan juist ook de behoefte aan andere gevaarlijke drugs minder worden.
Zeker iets als xtc is toch wel minder verslavingsgevoelig.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Met het verschil dat na crack en heroïne tabak en alcohol het hoogste scoren qua gevaren voor gezondheid en alles daaronder minder. Zeker xtc of psychedelica kennen toch weinig gevaren. Juist als je de relatief veiligere drugs zou legaliseren kan juist ook de behoefte aan andere gevaarlijke drugs minder worden.
Zeker iets als xtc is toch wel minder verslavingsgevoelig.
Ik mis het argument eerlijk gezegd dan nog steeds. Het nadeel van drugs in welke vorm dan ook het altijd een sneeuwbal effect zal hebben. Als er aan een kant van de berg een lawine is, zie ik niet het nut om er op de andere kant van de berg ook een te beginnen in de hoop dat die andere misschien dan niet stopt. Het eeuwige “ja maar alcohol” betoog vind ik eerlijk gezegd nooit een argument om iets anders wel te legaliseren. En met alle respect, als je ieder weekend ipv een biertje een xtc pilletje pakt dan wordt je daar echt niks beter van en het is echt niks “veiliger”. Een biertje is niet gevaarlijk, en een pilletje ook niet. Maar het volume verbruik daarvan wel. En laten we eerlijk wezen, we zagen allemaal tante Annie en Ome Kees een biertje of een wijntje drinken. Massa is kassa zou je bijna kunnen zeggen.
 

Bob105

Support act
18 jun 2021
810
1.014
Met het verschil dat na crack en heroïne tabak en alcohol het hoogste scoren qua gevaren voor gezondheid en alles daaronder minder. Zeker xtc of psychedelica kennen toch weinig gevaren. Juist als je de relatief veiligere drugs zou legaliseren kan juist ook de behoefte aan andere gevaarlijke drugs minder worden.
Zeker iets als xtc is toch wel minder verslavingsgevoelig.
Dit is niet ietwat kort door de bocht, je miskent gewoon het hele bestaan van de bocht. Hahaha
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

elo

Headliner
3 dec 2013
5.026
3.707
Dank aan wie naar de DTRH meet-up kwam, was gezellig!

IMG_5233-2.jpg
Niet om te zagen 😉 maar wie zijn al deze mensen? Kreeg niet het gevoel dat er zóveel leden aanwezig waren :eek:
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Niet om te zagen 😉 maar wie zijn al deze mensen? Kreeg niet het gevoel dat er zóveel leden aanwezig waren :eek:

Zitten waarschijnlijk ook Festileakers tussen die niet op het forum zitten en van die Forum lurkers.

Yes! De meet-ups zijn voor de hele Festileaks community, dus het forum is daar een onderdeel van. Maar ook voor onze vrijwilligers die de redactie van de site doen, mensen die de artikelen lezen, volgen op social media, fans van de podcast etc.
 

James13

Playlistbediener
9 mei 2023
18
39
Leuk om de ervaringen van iedereen op het forum te lezen!
Ik zal die van mij dan ook maar eens delen.

Voor mij is DTRH het allermooiste festival van Nederland. Ik kom zelf uit de buurt dus het is dan ook een groot feest omdat je constant mensen tegen komt die je kent; maar juist het leren kennen van nieuwe mensen is iets wat voor mij DTRH uniek maakt. Ik ben op tig festivals door heel Europa geweest en nergens is de sfeer zo relaxed, liefdevol en gezellig als op Down The Rabbit Hole. Het is inmiddels donderdag en ik zit nog steeds volledig in de festivalhype!
Voor mij was de mindere line-up niet echt een probleem, ik vermaak me toch wel en ergens vind ik het tegenwoordig wel relaxed dat er weleens een uurtje op een dag is waarop ik geen act écht interessant vind. Dan kan ik lekker het terrein ontdekken of eens goed van de culinaire mogelijkheden genieten, want het eten op DTRH is wat mij betreft ook echt waanzinnig.
Ik vind de niet te stillen honger naar nieuwe pareltjes, of liefde voor gevestigde artiesten van mensen op dit forum heerlijk om te lezen! Ikzelf sta er inmiddels iets anders in, de meeste artiesten die ik echt heel leuk vind heb ik toch al een paar keer gezien, dus als ik op een festival wat nieuwe acts kan ontdekken of bands die ik nog nooit heb gezien voor het eerst live kan zien, is mijn weekend al helemaal geslaagd. Zoals gezegd ben ik namelijk een beetje klaar met het overvolle spoorboekje zoals ik die vroeger had op festivals, waar eigenlijk nauwelijks tijd was om eens van het festival an sich te genieten.

Donderdag
Op donderdag kwamen wij lekker vroeg aan, waardoor we een heerlijk plekje op camping roze wisten te scoren. Heerlijk om zo dichtbij het terrein te zitten, dit is gelukkig elke editie gelukt. Echter, ik hoorde dat vrijwilligers op het festival tegenwoordig niet alleen hun eigen tentje alvast op de camping mogen opzetten, maar ook die van vrienden met gekochte kaartjes. Dit resulteerde erin dat camping roze bij het openen van het campingterrein al voor 50% gevuld was, o.a. door mensen die enorm veel ruimte innamen met dubbele partytenten etc. Dit vind ik een zorgelijke trend. De rest van de dag met vrienden biertjes gedronken op het terras van Birra Moretti en alvast leuke mensen ontmoet! Verbeterpuntje voor mij zijn de eetmogelijkheden op donderdag, dit is (zeker in contrast met het festival zelf) wel heel karig.

Vrijdag
Na een goede nachtrust wakker geworden en het festivalterrein ontdekt nadat we Froukje nog tegenkwamen op de Platte Kar. Ik heb Froukje inmiddels wel een beetje gezien, haar repertoire is namelijk nog niet zo groot en na 2x alle liedjes wist ik het wel. Blijven staan voor Warhaus, maar die vind ik (i.t.t. Balthazar) nooit zo bijzonder. Halverwege naar de Teddy gelopen om vooraan te staan voor Confidence Man. Ik kende een paar liedjes maar was enorm positief verrast. Tuurlijk, het is geen Radiohead of Sufjan Stevens, maar wel een ontzettend leuke show die je meteen in een goede vibe doet belanden. Ik werd ook positief verrast door The Whitest Boy Alive, dit leek mij in eerste instantie niet echt een act voor op DTRH, maar het werkte juist enorm goed! Daarna door naar Agar Agar, dit was echt zo'n act die ik tot dan toe steeds op festivals was misgelopen en nu dus echt wilde zien. Het was een goed optreden, maar ik had ergens gehoopt op wat meer improvisatie aan het einde van nummers, misschien een wat minder gestroomlijnde show. Daarna door naar Fred Again..,waar het echt ongelofelijk druk was. Ik ben gelukkig lang dus kon de show voor het grootste gedeelte zien. Ik vond het goed, maar voor mij was het niet perse een hoogtepunt van het festival. Wel leuk om weer een nieuwe majorheadliner erbij te hebben, dan kunnen ze op Pinkpop en Werchter KoL of Imagine Dragons misschien een keer links laten liggen. Voor mij is op een festival het nachtprogramma minstens zo belangrijk als het dagprogramma en ik vond deze programmering behoorlijk sterk op DTRH dit jaar. Hoogtepunt op de vrijdagnacht was voor mij de b2b van Moxie & Shanti Celeste in de Rex.

Zaterdag
Op zaterdagochtend zoals verwacht wat later wakker geworden. Eerste act was Altin Gun, wat gewoon een heerlijke festivalact is. Ondanks de regen enorm van hun optreden genoten, het publiek was ook in vorm. Blijven plakken vooraan de Hotot voor een mooi plekje bij Sticky Fingers. Niet veel op aan te merken, was gewoon leuk maar ook niet heel speciaal. Hierna was het een paar uurtjes chillen, alvorens wij naar de Rex gingen voor Stenny, ik ben groot fan van Ilian Tape dus dit was voor mij gewoon een heerlijke set. Wel jammer dat het zo rustig was in de Rex maar ook wel begrijpelijk om die tijd. Iets eerder weggegaan bij zijn set om vooraan te staan bij Working Men's Club, hoge verwachtingen volledig waargemaakt. Wat een bak energie en het uur vloog om! De rest van de avond vooraan de Fuzzy blijven plakken. Overmono was waanzinnig, Carista zoals altijd ook goed en Skin on Skin als hoogtepunt. Na afloop van zijn set kwam hij naar beneden om even met bezoekers op de foto te gaan en heb nog een minuut of 5 met hem staan praten, klasse dat hij dit doet om een uur of 5.

Zondag
Op de zondag maar drie acts gezien maar die drie acts waren wel alle drie van wereldniveau. Ben Howard - Phoenix - Paolo Nutini. Ik denk dat ik niet vaak drie acts op hetzelfde podium achter elkaar heb gezien die beter waren dan deze drie. Heerlijk 'wakker worden' met de muziek van Ben, daarna wakker blijven op de hitjes van Phoenix om daarna weg te zwijmelen bij de fantastische set van Paolo Nutini, ik was echt zwaar onder de indruk. Nachtprogramma op zondag viel mij wat tegen; Sedef Adasi was heel leuk geweest maar dit was mij echt te laat.

Conclusie
Al met al een heerlijk weekend gehad. Verbeterpuntjes reeds genoemd maar dit blijft gewoon het leukste festival wat er is (imo). Ik koop volgend jaar gewoon weer een kaartje. Zelfs als de line-up tegenvalt, is er op DTRH genoeg te beleven voor een top weekend!

Hoogtepunten:
1. Working Men's Club
2. Paolo Nutini
3. Overmono
4. Phoenix
5. Agar Agar

Nachtprogramma honourable mentions:
Skin on Skin
Moxie b2b Shanti Celeste
Carista
 

snoeperd

Randprogramma
6 jun 2019
110
105
Dit is niet ietwat kort door de bocht, je miskent gewoon het hele bestaan van de bocht. Hahaha
Het is niet raar wat ik zeg. Ik baseer mijn antwoord op een RIVM rapport die duidelijk erop wijst dat bepaalde drugs minder gevaarlijk zijn: https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/340001001.pdf.
Ben niet de enige met een pleidooi voor legalisering bepaalde drugs zoals XTC (zie D66, Arjen Lubach). Ik denk oprecht dat xtc veiliger is dan alcohol en tabak en het daarom irrationeel is om het niet te legaliseren (als die andere drugs dat wel zijn). Maar daar is Nederland helaas te conservatief voor. In die zin creëer je wel een lawine aan de andere kant van de berg, maar wel één waarbij veel minder mensen zullen sneuvelen dan bij alcohol en tabak het geval zou zijn (je kan er als overheid zelfs voor kiezen de accijnzen op allen, maar zeker op alcohol en tabak nog flink te verhogen om gebruik af te remmen).
 

zworp3

Support act
17 mei 2018
851
558
Ik denk oprecht dat xtc veiliger is dan alcohol en tabak en het daarom irrationeel is om het niet te legaliseren (als die andere drugs dat wel zijn). Maar daar is Nederland helaas te conservatief voor. In die zin creëer je wel een lawine aan de andere kant van de berg, maar wel één waarbij veel minder mensen zullen sneuvelen dan bij alcohol en tabak het geval zou zijn (je kan er als overheid zelfs voor kiezen de accijnzen op allen, maar zeker op alcohol en tabak nog flink te verhogen om gebruik af te remmen).
Interessante in het geval van XTC is dat deze niet op de opiumlijst is gekomen op initiatief van het ministerie van (toen nog) WVC na een risicobeoordeling, maar op initiatief van het ministerie van Justitie, na een verzoek daartoe vanuit België en het Verenigd Koninkrijk.
 

Bob105

Support act
18 jun 2021
810
1.014
Het is niet raar wat ik zeg. Ik baseer mijn antwoord op een RIVM rapport die duidelijk erop wijst dat bepaalde drugs minder gevaarlijk zijn: https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/340001001.pdf.
Ben niet de enige met een pleidooi voor legalisering bepaalde drugs zoals XTC (zie D66, Arjen Lubach). Ik denk oprecht dat xtc veiliger is dan alcohol en tabak en het daarom irrationeel is om het niet te legaliseren (als die andere drugs dat wel zijn). Maar daar is Nederland helaas te conservatief voor. In die zin creëer je wel een lawine aan de andere kant van de berg, maar wel één waarbij veel minder mensen zullen sneuvelen dan bij alcohol en tabak het geval zou zijn (je kan er als overheid zelfs voor kiezen de accijnzen op allen, maar zeker op alcohol en tabak nog flink te verhogen om gebruik af te remmen).
Het probleem met je argumentatie is dat dit soort onderzoeken legaliseringsplannen niet ondersteunen. Dit soort expertisepapers besteden enkel aandacht aan effecten op het individu en gaan niet in op interrelationele, sociale en maatschappelijke gevolgen van drugslegalisering. Dat lijkt mij niet zozeer conservatisme, maar meer het behoeden van een drugsexperiment. Wat ze in Amerika al een keer hopeloos hebben zien verlopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Mimi

Playlistbediener
4 jul 2023
15
18
Overmono was waanzinnig, Carista zoals altijd ook goed en Skin on Skin als hoogtepunt. Na afloop van zijn set kwam hij naar beneden om even met bezoekers op de foto te gaan en heb nog een minuut of 5 met hem staan praten, klasse dat hij dit doet om een uur of 5.
Skin in Skin was geweldig en oogt ook super aardig in de Boiler Room. Blij voor je dat je dit mocht meemaken!
 
  • Leuk
Waarderingen: davadude en James13

Cooklu

Gouden Tip
22 feb 2023
315
263
Even een vraagje vanuit mijn eigen interesse. Wat is het precies aan openbaar drugsgebruik dat sommigen van jullie zo tegenstaat? Ik ben uiteraard niet blind voor de sleutels, pillen en zakjes die er voorbijkomen, maar ik heb nog nooit het idee gehad dat ik daar last van heb gehad. Zeker niet méér dan ik last heb van mensen met een biertje of salmari te veel achter de kiezen. Ik heb persoonlijk niks met alle middelen die mijn neus in zouden moeten, maar rook de nodige joints op het terrein en drink op festivals meer dan een gezelligheidsbiertje. Ieder zijn eigen vices wat mij betreft.

Wat zijn de redenen dat jullie je zo ergeren hieraan? Naar mijn idee zijn we (in ieder geval grotendeels) allemaal onder invloed van het een of het ander tijdens dit soort festivals en levert dat vooral veel extra gezelligheid op. Dat er hier en daar iemand een pilletje/biertje/lijntje/jointje/paddestoel te veel neemt zie ik natuurlijk wel, maar ik vind last hebben nogal sterk verwoord.

Nogmaals niet om iemand aan te vallen, maar gewoon interesse wat het hieraan is dat het zo'n noemenswaardig punt wordt voor een aantal.
Je hebt wel wat los gemaakt op dit forum met deze vraag haha.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken