Inderdaad, vorig jaar kwam BKS en hun weekend met de data voor het jaar er op. Die zullen dus ook komend weekend waarschijnlijk met hun nieuwe datum komen. Maar is dit niet weer simpelweg weer net iets eerder er uit willen gooien als BKS?
Uhm. Nee. Je wil misschien graag patronen zien dat DTRH puur gericht is op BKS, maar je moet echt ophouden met spoken te verzinnen.
De eerste reden daarvoor is dat het absoluut geen zin zou hebben vanuit DTRH, omdat er nog geen ticketverkoop is voor volgend jaar.
Verder: vaak maken organisaties vlak na afloop van het festival bekend wat de data voor volgend jaar zijn. Waarom zou DTRH dat niet doen? Ik kan je alvast drie mogelijke redenen geven die logischer zijn dan iets wat ook maar met BKS te maken heeft.
1) De week na DTRH is het zomervakantie in Nederland. Kleinere kans dat mensen dan nog de social media volgen.
2) Je geeft er als festival mee aan dat de kaartverkoop zo goed is gegaan dat je sowieso een volgend jaar terugkomt. Je straalt dus naar buiten dat het goed gaat met het festival.
3) Je staat even in de spotlights. Alle namen en alles is al bekend, maar je wil je festival nog even in the picture krijgen om nog wat extra kaartjes te verkopen.
Tenslotte de line up van BKS is gewoon beter en actueler. Vooral dat laatste.
Actueler? Ik denk dat dat heel erg een kwestie van smaak is, wat je relevant vindt. Ik vind namen als Young Fathers, King Gizzard, Clark, Flying Lotus en FKA Twigs veel relevanter dan de meeste BKS-namen. Daarmee bedoel ik niet af te geven op BKS, absoluut niet, want het is een toonaangevend festival, maar ik wil gewoon aangeven dat wat je relevant vindt ook afhangt van welke muziek je leuk vindt.
Ik vind The Libertines bijvoorbeeld noch interessant noch relevant voor popmuziek vandaag de dag, net als Noel Gallagher. Ik heb heel erg van britpop gehouden en het was natuurlijk relevant in de jaren '90, maar tegenwoordig vind ik dat het genre wel is uitgedoofd, met de nieuwe plaat van Blur als uitzondering. Anyway, als je nog dik in dat genre zit en vermoedt dat ze ook zonder The Clash-productie een geweldig nieuw album gaan neerzetten, dan is het een relevante act voor je.
Als je into acid rock, abstracte hip-hop en experimentele electronica bent dan is DTRH een erg relevant festival.
Dan het bouwen van vlotten. Daarvoor kan je ook bij de zeeverkenners terecht. Ook is het een beetje een kinderachtig festival met al die namen voor de verschillende podia. Waarschijnlijk ben ik te oud voor dat festival.
Als je je door de naam van een festival, de namen van podia en het feit dat er een activiteit als vlotten bouwen, te oud voelt voor een festival...
Je kan besluiten niet naar Pinkpop gaan omdat je niets met de kleur roze hebt, je kan Lowlands weigeren te bezoeken omdat je hun site altijd zo lelijk vindt, je kan Best Kept Secret overslaan omdat je de naam zo arrogant vindt klinken. Kan allemaal, maar wie heb je ermee? Jezelf. Zo'n naam zegt net zoveel over een festival als het aantal sproeten op je gezicht iets over jou zegt. Echt heel weinig. Mij boeit het in ieder geval niet voor mijn beleving.
Ik vind de naam persoonlijk ook wel aardig. Toepasselijker dan Best Kept Secret, dat hier met grote posters door de stad heeft gehangen, wat ik dan weer tegenstrijdig vindt. Maar goed, die naam boeit me dus echt niets, en een festival veroordelen op basis van zijn naam... nou ja, dat is dus wel weer kinderachtig. Dan ben je dat jongetje in de klas dat mij kinderachtig noemde toen ik als zestienjarige (jaren geleden) nog Mario-spelletjes speelde.
De namen voor podia, tsja, ik vind ze niet mooi of zo, maar: boeiend.
Bij het vlotten bouwen snap ik iets beter wat je bedoelt. Het is kritiek die hier meerdere malen op het forum is benoemd op dit festival en ik kan me er echt wel deels in vinden. Ik ga niet voor vlotten bouwen naar een festival en ik ga ook zeker met de line-up van dit jaar geen vlotten bouwen, maar... Het organiseren van een initiatief als vlotten bouwen op je festival kost de organisatie weinig geld en zorgt er wel voor dat zij die net even een momentje geen leuke band hebben om te bekijken iets anders te doen hebben.
Ik zou dan in dat geval geen vlotten bouwen, maar ieder zijn meug. Daarbij kun je ook films kijken of bij het kampvuur zitten als vlotten niet je ding zijn. Ik vind het wel prettig, want het betekent ook dat het wat rustiger is in de tenten. Ik vind niet per se dat tenten bomvol moeten staan, vol met mensen puur omdat ze niets beter te doen hebben. Op Pinkpop staat de Main Stage ook altijd vol, maar echt toegewijd is het publiek niet, dan heb ik liever dit.
Je bent niet verplicht vlotten te bouwen en je kan het hele weekend zonder ook maar een vlot te hebben gezien doorkomen. Die vlotten spreken mij ook niet aan, maar het is een extra en je hoeft er niets mee te doen.
#onlinediscussions :-?
Ik heb heus wel door dat het hier 'niet alleen negativiteit' is, maar ik ben het wel ten dele met Bram Boot eens. Het is wel de hele tijd dezelfde kritiek. Dat vlotten bouwen de mensen hier niet aanstaat weten we inmiddels wel. We hebben het toch ook niet de hele tijd over hoe lame een Safari Sleepover is: http://www.bestkeptsecret.nl/best-kept-secret-airbnb-introduceren-sleepover-safari/